eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3988
  • Data wpłynięcia: 2015-09-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3988-uklad-zadaniowy

poszczególnych zadań, w powiązaniu z nadrzędnym rodzajem odpowiedzialności
związanej z realizacją tych zamierzeń.
W wyniku przyjęcia nowych zasad, cele i mierniki na tym poziomie klasyfikacji
zadaniowej zostały po raz pierwszy zdefiniowane jedynie przez podmioty wiodące
w realizacji poszczególnych zadań budżetowych, w tym w szczególności przez
ministrów właściwych do spraw działów administracji rządowej, którzy – zgodnie
z art. 34 ust. 1 ustawy o działach administracji rządowej – inicjują, opracowują
i koordynują wykonanie polityki Rady Ministrów.
W konsekwencji tych zmian systemowych, cele i mierniki zadań budżetowych
uwzględniają pełen zakres przedmiotowy tych zadań, co nadaje im charakter
skonsolidowany i sprzyja czytelności informacji o najważniejszych kierunkach
wydatkowania środków publicznych i założonych efektach. Służy temu również
zwiększenie dopuszczalnej liczby celów i mierników na wszystkich poziomach układu
zadaniowego, a także wprowadzenie możliwości ograniczenia pomiaru (obowiązku
definiowania mierników) w przypadkach, w których ze względu na
specyfikę/charakter zadania publicznego, dysponenta lub kategorii wydatków nie
wnosił on dotychczas istotnej wartości dodanej.
Podkreślenia wymaga, iż zmiany w zakresie odpowiedzialności za definiowanie
celów i mierników na poziomie zadań budżetowych znalazły swoje odzwierciedlenie
w nowej strukturze katalogu funkcji, zadań, podzadań i działań na rok 2016.
Przeprowadzona została zatem wstępna delimitacja i doprecyzowanie zakresów
funkcji i zadań budżetowych w sposób zgodny z właściwością poszczególnych
organów publicznych w zakresie kreowania przypisanych im polityk publicznych
w danych obszarach wydatkowych oraz dysponowania środkami publicznymi.
Struktura układu zadaniowego została również uproszczona.
Jednocześnie, przyjęto komplementarne (dla poziomu zadań) założenie, że aspekt
zarządczy budżetu zadaniowego powinien być realizowany w sposób bezpośredni
– głównie na niższych, operacyjnych i wykonawczych szczeblach układu
zadaniowego (tj. na płaszczyźnie podzadań i działań budżetowych), przez
dysponentów części budżetowych oraz inne jednostki sektora finansów publicznych
objęte budżetem zadaniowym, w tym – w oparciu o dodatkowe podziałki
klasyfikacyjne, definiowane na ich własne potrzeby.
Zmianom uległ również zakres przedmiotowy oraz charakter funkcji 22. W nowym
ujęciu funkcja 22. Koordynacja działalności oraz obsługa administracyjna i techniczna
ma ograniczony i techniczny charakter. Co do zasady wydatki ujmowane są bowiem
w działaniach w ramach funkcji, tj. objętych numeracją od 1 do 21 (co wiąże się ze
zmianą przyporządkowania o specyfice bezpośredniej lub dokonywanej przy
wykorzystaniu kluczy alokacyjnych, opracowanych przez poszczególne jednostki). W
uzasadnionych przypadkach, wydatki dotyczące koordynacji działalności oraz obsługi
administracyjnej i technicznej (tzw. wydatki pośrednie), które nie zostały
bezpośrednio przypisane do działań w funkcjach 1-21, zostały ujęte w funkcji 22.
6

Kontynuacja zmian w tym kierunku sprzyja określeniu pełnego kosztu realizacji
poszczególnych zadań budżetowych.
W podsumowaniu całokształtu omówionych powyżej prac, liczba pozycji
klasyfikacyjnych (z wyłączeniem funkcji 22) została wydatnie ograniczona – do 21
funkcji, 88 zadań, 275 podzadań i 893 działań. Zwiększeniu ergonomii planowania
budżetowego w układzie zadaniowym sprzyjały również zmiany w zakresie
formularzy planistycznych, których liczba została zredukowana do dwóch.
Zrezygnowano również z obowiązku opracowywania niektórych informacji
(np. przewidywanego wykonania wydatków na koniec roku budżetowego).
Dokument niniejszy został podzielony na dwie części – opisową i tabelaryczną:
1) pierwsza część tego dokumentu składa się z krótkiego wprowadzenia do zakresu
merytorycznego poszczególnych funkcji, a także z informacji o ogólnej,
skonsolidowanej kwocie wydatków przeznaczonych na realizację wszystkich
zadań w ramach danej funkcji w 2016 r. Zamieszczone też zostały wykresy
prezentujące udział wydatków ze środków budżetowych ponoszonych na
finansowanie każdego z zadań (w tym priorytetowych) ujętych w danej funkcji
w całości nakładów budżetu państwa na daną funkcję.
Rozwinięciem opisów funkcji są opisy poszczególnych zadań, w których zakres
wchodzą: podstawowy opis zakresu przedmiotowego zadania, wskazanie
jednostek realizujących zadanie, wraz z (graficznym) wyróżnieniem jednostek
wiodących odpowiedzialnych wspólnie za formułowanie celów i mierników.
Wymienione zostały przynajmniej jeden i nie więcej niż trzy cele dla zadania, jak
też wydatki przeznaczone na sfinansowanie działań mających służyć osiąganiu
tych celów – w ujęciu prognozowanej skonsolidowanej kwoty wydatków na lata
realizacji zadania, ogółem dla okresu trzech lat (2016-1018), w tym –
skonsolidowanej kwoty wydatków na rok 2016.
Następnie zamieszczono tabele dla mierników (lub miernika) określających
stopień realizacji celu zadania (przy tabelach znajdują się też informacje, który
z dysponentów wymienionych w załączniku nr 49. do Rozporządzenia
zdefiniował mierniki w nich/niej opisane). Prezentacja mierników obejmuje
planowane wartości miernika dla wartości bazowej, a także dla 2016 i dwóch
następnych lat (tj. 2017 oraz 2018). W przepisach Rozporządzenia ustalono, iż
za wartość bazową przyjmuje się wartość miernika w roku N-2 . W przypadku
braku wartości za rok N-2 jako wartość bazową wykazuje się wartość dostępną
za ostatni pełny rok budżetowy (natomiast dla mierników odnoszących się do
nowych zadań publicznych, które nie były do 2014 r. finansowane ze środków
publicznych, wartości bazowej nie określa się). Pod tabelami mierników
zamieszczono syntetyczne komentarze dotyczące pomiaru zadań, niezbędne z
punktu widzenia podstawowej interpretacji mierników i planowanych dla nich
wartości (komentarze dotyczą m.in. ryzyka mogącego wpłynąć na poziom
realizacji danego zadania, lub w uzasadnionych przypadkach – objaśnień
dotyczących podstawowej charakterystyki metodologicznej miernika).
7

2) druga część – tabelaryczna, składa się z dwóch tabel; pierwsza z nich
przedstawia Skonsolidowany plan wydatków dla państwowych jednostek
budżetowych, państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych,
instytucji gospodarki budżetowej oraz państwowych osób prawnych, o których
mowa w art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
na 2016 r. i dwa kolejne lata w układzie zadań budżetowych.
Jest to
wszechstronne przedstawienie prognozy skonsolidowanych wydatków na
poszczególne zadania (w horyzoncie trzech lat budżetowych, w tym z odrębnym
wskazaniem dla 2016 r.) wraz z przypisanymi im planami w zakresie
skonsolidowanych efektów/rezultatów takiego finansowania, wyrażonego w
formie planowanych wartości mierników na trzy lata objęte perspektywą tego
planu. Druga tabela ma charakter uzupełniający i uszczegóławiający tabelę
pierwszą, gdyż obejmuje ona prezentację wielkości planowanych wydatków z
budżetu państwa, a także budżetu środków europejskich na 2016 r.
W podsumowaniu należy zauważyć, iż bardziej przejrzysta i syntetyczna forma
budżetu zadaniowego wynikająca ze zmian metodologicznych wprowadzonych na
potrzeby planowania na rok 2016 powinna stanowić wsparcie nie tylko dla osób
korzystających z tego dokumentu w zakresie funkcjonowania administracji publicznej
oraz procedowania projektu ustawy budżetowej w parlamentarnym procesie
legislacyjnym, ale także może się przyczynić do szerszej społecznej przystępności
dokumentu, tak aby budżet zadaniowy w większym stopniu posiadał także cechy
budżetu obywatelskiego, wspierającego dialog i debatę społeczną wokół sposobu i
spodziewanych efektów finansowania realizacji zadań publicznych.


8

Funkcja 1.
Zarządzanie państwem

Funkcja obejmuje sprawy związane z zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania
organów władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. W ramach tej funkcji
realizowane są zadania zmierzające do wypełnienia najistotniejszych zapisów
zawartych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, określających podstawowe
zasady demokratycznego ustroju.

Skonsolidowana kwota wydatków na funkcję 1. w 2016 r.
2,46 mld zł






9

Zadanie 1.1. Obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Realizacja zadania umożliwia funkcjonowanie instytucji pomocniczej Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej, którą jest Kancelaria Prezydenta RP. W zakresie działań mieści
się obsługa: prawna, merytoryczna, organizacyjna, gospodarcza, finansowa, kancelaryjno-
biurowa oraz techniczna Urzędu Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej. Zadanie ma umożliwić
sprawną i efektywną obsługę Prezydenta RP w wypełnianiu kompetencji wynikających
z Konstytucji i ustaw – dotyczących m.in.: reprezentacji państwa na arenie międzynarodowej,
sprawowania zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi RP, nadawania orderów i odznaczeń
państwowych, nadawania obywatelstwa polskiego oraz stosowania prawa łaski.
Zadanie realizowane jest przez Kancelarię Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej
i Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP.
Celem określonym dla zadania jest zapewnienie sprawnej i efektywnej obsługi Prezydenta
RP.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 0,56 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 0,19 mld zł.
Zgodnie z załącznikiem nr 49 „Katalog funkcji, zadań, podzadań i działań na 2016 rok” do
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2015r. w sprawie szczegółowego sposobu,
trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2016, ze
względu na charakter zadania publicznego, odstąpiono od pomiaru miernika w zakresie
Kancelarii Prezydenta RP.

Zadanie 1.2. Obsługa Parlamentu i jego organów w zakresie
merytorycznym i organizacyjnym

Zadanie obejmuje wykonywanie czynności organizacyjno-techniczno-doradczych
związanych z działalnością Parlamentu. Polega ono m.in. na: przygotowywaniu i obsłudze
posiedzeń Sejmu i Senatu oraz posiedzeń komisji sejmowych i senackich, udzielaniu
wsparcia merytorycznego parlamentarzystom w procesie legislacyjnym, podejmowaniu
inicjatyw ustawodawczych, jak również zapewnieniu posłom i senatorom techniczno-
organizacyjnych oraz finansowych warunków wykonywania mandatu, które wynikają
z ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, a także prowadzeniu spraw socjalno-
bytowych parlamentarzystów.
Zadanie realizowane jest przez Kancelarię Sejmu oraz Kancelarię Senatu.
Celami określonymi dla zadania są:
Wsparcie Sejmu i jego organów w realizacji zadań, zapewnienie sprawnej i efektywnej
obsługi ich działalności, zapewnienie posłom warunków niezbędnych do skutecznej
realizacji obowiązków oraz ochrony praw wynikających ze sprawowania mandatu;
10

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: