eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3988
  • Data wpłynięcia: 2015-09-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3988-uklad-zadaniowy

Zadanie 17.1. Wsparcie rozwoju regionalnego kraju
ZADANIE PRIORYTETOWE
Zadanie realizowane jest w skali całego kraju, w ramach 16 regionalnych programów
operacyjnych dwóch perspektyw 2007-2013 oraz 2014-2020 i komponentu regionalnego
PO Kapitał Ludzki. Państwo wspiera rozwój poszczególnych województw m.in. w zakresie
wzrostu poziomu zatrudnienia i spójności gospodarczej, jak również regionów wymagających
szczególnego, zintegrowanego wsparcia publicznego, tj. województw Polski Wschodniej
w ramach PO Rozwój Polski Wschodniej i PO Polska Wschodnia. Ponadto, w ramach
Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój realizowane będą projekty dotyczące
innowacji społecznych, projektów ponadnarodowych i mobilności ponadnarodowej.
Dodatkowo w ramach powyższego zadania wdrażany jest Program Regionalny w ramach
Mechanizmów Finansowych 2009 – 2014, w ramach którego realizowane są lokalne
i regionalne inicjatywy na rzecz zmniejszenia nierówności i promowania spójności
społecznej.
Zadanie realizowane jest przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Krajową Szkołę
Administracji Publicznej, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Wojewodów.
Celem określonym dla zadania jest poprawa spójności społecznej i terytorialnej.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 52,07 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 10,15 mld zł.
Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywane będą następujące mierniki określone
przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju:
Planowane wartości miernika
Wartość środków zakontraktowanych do
Bazowa
wartości alokacji UP 2014-2020 na poziomie
2016 r.
2017 r.
2018 r.
regionów (w %)
0
29,7
57,9
74,9
UP 2014-2020 – Umowa Partnerstwa 2014-2020
Komentarz:
Na wykonanie planowanej wartości miernika mogą mieć wpływ następujące czynniki: opóźnienia
w ogłaszaniu naborów wniosków o dofinansowanie realizacji projektów, niskie zainteresowanie
aplikowaniem o środki ze strony beneficjentów w ramach naborów wniosków, składanie błędnych
wniosków o dofinansowanie przez beneficjentów, wydłużony okres oceny wniosków o dofinansowanie
oraz rozwiązanie umowy o dofinansowanie przez jedną ze stron.

Planowane wartości miernika
Wartość środków certyfikowanych do Komisji
Bazowa
Europejskiej do wartości alokacji NSRO 2007-
2016 r.
2017 r.
2018 r.
2013 na poziomie regionów (w %)
85
102
-
-
Komentarz:
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika związane jest m.in. z opóźnieniami
w rozliczeniach przez beneficjentów wydatków w ramach programów (tj. opóźnieniami w realizacji
umów, składaniu przez beneficjentów błędnych wniosków o płatność potwierdzających poniesione
wydatki), rozwiązaniem umowy o dofinansowanie przez jedną ze stron, oszczędnościami powstałymi
w trakcie realizacji poszczególnych projektów, koniecznością naliczenia korekt finansowych w ramach
Programu czy wstrzymaniem procesu certyfikacji środków w ramach Programów w wyniku
stwierdzenia przez Komisję Europejską, Europejski Trybunał Obrachunkowy lub Europejski Urząd ds.
Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) wystąpienia nieprawidłowości w toku przeprowadzanych
kontroli i audytów.
91


Zadanie 17.2. (W) Koordynacja, zarządzanie i wdrażanie realizacji
programów operacyjnych polityki spójności oraz pozostałych
programów finansowanych z udziałem niepodlegających zwrotowi
środków pomocowych

W zadaniu ujęte zostały działania mające charakter systemowy, polegające w szczególności
na koordynacji, wdrażaniu lub zarządzaniu realizacją poszczególnych programów
operacyjnych lub osi priorytetowych w ramach programów, prowadzeniu promocji
i informowaniu o tych programach, a ponadto na wykonywaniu ewaluacji w ramach
programów NSRO 2007 – 2013 i UP 2014 – 2020. Prowadzone są działania umożliwiające
skuteczne i efektywne wykorzystanie środków pochodzących m. in. z Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG) i Norweskiego
Mechanizmu Finansowego (NMF), Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy oraz
innych programów finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W tym celu
realizowane są procesy zarządzania, wdrażania, monitoringu, kontroli i ewaluacji projektów,
obsługa płatności, działania informacyjne i promocyjne.
Zadanie realizowane jest przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Ministerstwo
Administracji i Cyfryzacji, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo
Edukacji Narodowej, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Środowiska,
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Ministerstwo Zdrowia, Kancelarię Prezesa Rady
Ministrów, Wojewodów, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Polską Organizację
Turystyczną.
Celem określonym dla zadania jest zapewnienie sprawnego systemu realizacji programów.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 6,03 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 1,54 mld zł.
Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywane będą następujące mierniki określone
przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju:
Planowane wartości miernika
Wartość środków zakontraktowanych do
Bazowa
wartości alokacji w programach krajowych UP
2016 r.
2017 r.
2018 r.
2014-2020 (w %)
0
14
46
67
UP 2014-2020 – Umowa Partnerstwa 2014-2020
Komentarz:
Na wykonanie planowanej wartości miernika mogą mieć wpływ następujące czynniki: opóźnienia
w ogłaszaniu naborów wniosków o dofinansowanie realizacji projektów, niskie zainteresowanie ze
strony beneficjentów aplikowaniem o środki w ramach niektórych naborów wniosków, składanie przez
beneficjentów błędnych wniosków o dofinansowanie, długi okresem oceny wniosków
o dofinansowanie, rozwiązanie umowy o dofinansowanie przez jedną ze stron oraz opóźnienia
wynikające ze współpracy z parterami zagranicznymi, w tym spoza UE (brak harmonizacji prawnej).


92

Planowane wartości miernika
Wartość środków certyfikowanych do KE do
Bazowa
wartości alokacji w programach krajowych
2016 r.
2017 r.
2018 r.
NSRO 2007-2013 (w %)
79
103
103
103
Komentarz:
Ryzyko niewykonania zakładanych wielkości miernika może wiązać się m.in. z czynnikami
o charakterze proceduralnym (np. składanie przez beneficjentów błędnych wniosków o płatność), jak
również czynnikami zewnętrznymi (np. brakami wytycznych Komisji Europejskiej, opóźnieniami
wynikającymi z współpracy z partnerami zagranicznymi, w tym spoza UE, czy wstrzymaniem procesu
certyfikacji środków w ramach Programu w wyniku stwierdzenia przez Komisję Europejską, Europejski
Trybunał Obrachunkowy lub Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
wystąpienia nieprawidłowości w toku przeprowadzanych kontroli i audytów).


93

Funkcja 18.
Sprawiedliwość

Funkcja obejmuje zadania związane z zapewnieniem prawa do sądu, tj. do
rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny,
bezstronny i niezawisły sąd w ramach systemu sądownictwa powszechnego,
administracyjnego oraz wojskowego. Realizacja funkcji umożliwia także wypełnienie
zasady nieuchronności wykonywania kary pozbawienia wolności, a także organizację
systemu resocjalizacji osób pozbawionych wolności oraz przygotowania skazanych
do powrotu do życia w społeczeństwie po zakończeniu odbywania kary.

Skonsolidowana kwota wydatków na funkcję 18. w 2016 r.
11,03 mld zł



94

Zadanie 18.1. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez Sąd
Najwyższy

Zadanie dotyczy działalności Sądu Najwyższego sprawującego wymiar sprawiedliwości
w postaci nadzoru zgodności z prawem oraz jednolitości orzecznictwa sądów powszechnych
i wojskowych, a także innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów. Działalność
ta obejmuje głównie zapewnienie kadry orzeczniczej SN oraz publikację zeszytów
naukowych i orzecznictwa SN.
Zadanie realizowane jest przez Sąd Najwyższy.
Celem określonym dla zadania jest zapewnienie w ramach nadzoru zgodności z prawem
i jednolitości orzecznictwa.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 0,25 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 0,08 mld zł.
Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywany będzie następujący miernik określony
przez Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego:
Planowane wartości miernika
Bazowa
Średni czas rozpatrywania sprawy (w dniach)
2016 r.
2017 r.
2018 r.
230
270
270
270
Komentarz:
Nie przewiduje się istotnego ryzyka dotyczącego realizacji zadania.

Zadanie 18.2. Strzeżenie niezależności sądów i niezawisłości sędziów
przez Krajową Radę Sądownictwa

W zadaniu została ujęta działalność Krajowej Rady Sadownictwa koncentrująca się na
zapewnianiu odpowiedniego doboru kadr do pełnienia urzędu sędziowskiego, co dotyczy
sędziów SN, NSA oraz stanowisk sędziowskich w sądach powszechnych, w wojewódzkich
sądach administracyjnych i w sądach wojskowych. KRS dokonuje tym samym oceny
kandydatów do pełnienia urzędu sędziowskiego oraz realizuje proces nominacyjny sędziów.
W zakresie pozostałych obowiązków KRS stoi na straży niezależności sądów i niezawisłości
sędziów (występuje do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją
aktów normatywnych w tym zakresie, a ponadto bierze udział w procesach legislacyjnych).
Ponadto, w obszarze kompetencji KRS pozostaje popularyzacja zagadnień związanych
z ustrojową pozycją sądownictwa w kraju i za granicą.
Zadanie realizowane jest przez Krajową Radę Sądownictwa.
Celem określonym dla zadania jest zapewnienie odpowiedniego doboru kadr do pełnienia
urzędu sędziowskiego na stanowiskach sędziów SN, NSA oraz na stanowiskach sędziów
sądów powszechnych, wojewódzkich sądów administracyjnych i sądów wojskowych.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 0,11 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 0,05 mld zł.
95

strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: