eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program ochrony brzegów morskich"

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program ochrony brzegów morskich"

projekt dotyczy wzmocnienia i utrzymania systemu zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenów nadmorskich; stabilizacji linii brzegowej, zapobieganie erozji i zanikowi plaż oraz degradacji klifów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3925
  • Data wpłynięcia: 2015-09-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program ochrony brzegów morskich"
  • data uchwalenia: 2015-09-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1700

3925

technicznego. Na odcinku zaobserwowano wędrujące wzdłuż brzegu ogniska erozji
wydmy i zwężania plaży.
– Niechorze 1 (km 360,7–364,0) – rozszerzenie ochrony o wskazany odcinek jest
uzasadnione z uwagi na potrzebę objęcia ochroną (sztucznym zasilaniem) brzegu, na
zapleczu którego rozwija się intensywnie miejscowość nadmorska. Zarówno
„Fotointerpretacyjny atlas dynamiki strefy brzegu morskiego”, jak i aktualne
obserwacje wskazują na znaczną dynamikę procesów brzegowych w tym miejscu, co
oznacza zarówno możliwość pojawienia się obszaru niespodziewanej akumulacji
(okresowej), jak i ognisk intensywnej erozji.
– Niechorze 2 (km 364,0–368,3) – wydłużenie odcinka o km 364,0–368,3.
Rozszerzenie odcinka spowodowane jest potrzebą objęcia ochroną całej zatoki
erozyjnej Niechorze – Pogorzelica. Aktualnie obowiązująca wschodnia granica
chronionego odcinka znajduje się w środku tej zatoki. Na postulowanym
przedłużeniu znajduje się meandrujące ujście kanału Liwka łączącego jezioro Liwia
Łuża z morzem. Obserwacje brzegu wskazują na znaczną dynamikę procesów
brzegowych w tym miejscu, co może przyczyniać się do intensywnej erozji. Takie
zjawiska obserwowano kilkakrotnie po wschodniej i zachodniej stronie ujścia kanału
Liwka.
– Niechorze – Pobierowo (km 368,3–379,5) – zmniejszono odcinek do ochrony o km
379,5–385,4. Zmiana została wprowadzona na podstawie obserwacji dynamiki
procesów brzegowych oraz braku wymagających ochrony obiektów na zapleczu.
– Mierzeja Dziwnowska (km 385,4–396,2) – rozszerzenie ochrony o km 393,7–396,2
wynika z potrzeby objęcia ochroną fragmentu brzegu, w rejonie intensywnie
rozwijającej się miejscowości Międzywodzie. Procesy brzegowe wykazują tu dużą
dynamikę, a Międzywodzie, ograniczone od południa Zalewem Kamieńskim,
rozwija się intensywnie w stronę północną i zachodnią.
– Międzyzdroje (km 411,6–413,5) – wydłużenie odcinka o km 411,6–411,8.
Wydłużenie odcinka wynika z potrzeby objęcia ochroną przedpola bazy rybackiej,
która stanowi enklawę w pasie technicznym, a której infrastruktura już kilka razy
była niszczona przez sztormy. Zakres działań w granicach odcinka uległ zmianie
przez dodanie możliwości realizacji umocnień brzegowych. Zmiana jest
spowodowana znaczną dynamiką procesów brzegowych.
14
Załącznik do Programu ochrony brzegów morskich wskazuje na odcinki brzegu
morskiego, na których mogą być realizowane prace ochronne. Nie oznacza to, że prace
będą tam bezwzględnie prowadzone. Przy planowaniu zadań z zakresu ochrony
brzegów morskich brany jest pod uwagę istniejący stan brzegu morskiego oraz korzyści
i straty, jakie może przynieść określone działanie.
W załączniku do ustawy zrezygnowano z podziału kwot dla konkretnych odcinków.
Realizacja Programu wykazała, że takie przyporządkowanie nie pozwala na sprawne
wykonywanie działań przez urzędy morskie. Zmiana ta uwzględnia postulaty urzędów
morskich. Z uwagi na to, że minister właściwy do spraw gospodarki morskiej
zatwierdza plan działań urzędów morskich na każdy rok, nadzór nad realizacją
Programu pozostaje na tym samym poziomie. Minister właściwy do spraw gospodarki
morskiej zatwierdza również każdą zmianę w planie działania urzędów morskich w
danym roku.
W załączniku uszczegółowiono zakres wykonywania monitoringu w ramach Programu.
Wszystkie odcinki brzegu morskiego zostały przeznaczone do monitoringu.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.). Nie istnieje również konieczność przedstawiania projektu
ustawy właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej, zgodnie z § 39 uchwały nr
190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M.P. poz. 979).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt został zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Stosownie
do postanowień § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów projekt rozporządzenia został zamieszczony w
Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy
Proces Legislacyjny.
Projekt ustawy nie jest objęty przepisami UE.
15
Data sporządzenia
Nazwa projektu
16 lutego 2015 r.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu
wieloletniego „Program ochrony brzegów morskich”
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Nr w wykazie prac legislacyjnych: UD 193
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu

Dorota Pyć
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Alicja Ogonowska (22 630-16-39, sekretariatDTM@mir.gov.pl)
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
1) zwiększenie zagrożenia erozji brzegu morskiego na odcinkach nieobjętych Programem;
2) intensyfikacja procesów erozyjnych powoduje, że na niektórych odcinkach pozostały małe środki na realizację
celów Programu, może to utrudnić realizację Programu;
3) brak precyzyjnego określenia zakresu monitoringu wykonywanego na brzegu morskim, dotychczasowe przepisy
budzą wątpliwości interpretacyjne. Intencją twórców ustawy był monitoring całego polskiego wybrzeża w celu
diagnozy jego stanu i przy założeniu ochrony sposobami technicznymi najbardziej zagrożonych odcinków;
4) brak precyzyjnego określenia zakresu finansowania Programu, dotychczasowe przepisy mogą budzić
wątpliwości interpretacyjne;
5) brak możliwości stabilizacji linii brzegowej według stanu z 2000 r. z uwagi na brak informacji o linii brzegowej
ze wskazanego okresu;
6) brak mierników realizacji Programu, brak regulacji utrudnia ocenę realizacji celów Programu.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
1) aktualizacja odcinków brzegu morskiego przeznaczonego do ochrony, umożliwi to realizację przez urzędy
morskie ustawowych obowiązków z zakresu budowy, utrzymania i ochrony umocnień brzegowych, wydm i
zalesień ochronnych w pasie technicznym wybrzeża;
2) rezygnacja z przyporządkowania kwot przeznaczonych na finansowanie zadań w Programie do konkretnych
odcinków, umożliwi to lepsze wydatkowanie środków i realizację projektów zintegrowanych ochrony brzegów
morskich;
3) uszczegółowienie zakresu monitoringu brzegu morskiego, możliwość finansowania monitoringu wykonywanego
na całym brzegu morskim w ramach Programu;
4) wyjaśnienie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących zakresu finansowania Programu;
5) uszczegółowienie sposobu realizacji Programu przez wykreślenie przepisu dotyczącego zabezpieczenia linii
brzegowej według stanu z 2000 r. oraz zapobieganiu zanikowi plaży, spowoduje to lepsze określenie celów
Programu;
6) wprowadzenie przepisów dotyczących mierników realizacji Programu, pozwoli to na monitorowanie bieżącej
realizacji celów Programu;
7) przyjęte rozwiązania zwiększą możliwość reagowania na zagrożenia związane z erozją brzegu morskiego i
realizację celów Programu.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Sposoby finansowania i organizacji realizacji zadań z zakresu ochrony brzegów morskich w wybranych krajach
członkowskich OECD/UE:
1)
Republika Federalna Niemiec
Organizacją i zarządzaniem ochroną wybrzeża w RFN zajmują się odpowiednie instytucje państwowe, głównie władze
lokalne. W zależności od landu różny jest sposób organizacji ochrony wybrzeża. Finansowanie działań z zakresu ochrony
wybrzeża jest w 70% pokrywane przez Rząd Federalny i w 30% przez Kraje Związkowe, natomiast koszty utrzymania
konstrukcji w 100% są pokrywane z budżetów lokalnych. Master Plany dla ochrony wybrzeża są opracowane na szczeblu
lokalnym;

2)
Szwecja
Zarządzaniem strefą przybrzeżną zajmują się odpowiednie podmioty na szczeblu lokalnym. Prace zabezpieczające brzeg
morski są inicjowane i finansowane przez właścicieli prywatnych. W przypadku zagrożenia erozją prywatnej
nieruchomości, władze lokalne weryfikują zagrożenie i mogą podjąć się koordynacji działań z zakresu ochrony brzegów
morskich. Władze lokalne mogą ponosić część kosztów i ubiegać się o dofinansowanie tych działań przez
wyspecjalizowaną agencję rządową. Dofinansowanie przysługuje tylko dla zadań realizowanych na obszarach
zabudowanych. Władze lokalne mogą przeznaczyć wpływy z lokalnych podatków na finansowanie działań z zakresu
ochrony brzegów;
3) Estonia
Zarządzanie ochroną wybrzeża jest prowadzone na szczeblu lokalnym. Finansowanie zadań z zakresu ochrony brzegów jest
prowadzone na podstawie programów rządowych oraz ze środków UE. Koszty utrzymania konstrukcji ochrony brzegów w
rejonie Kłajpedy są pokrywane z budżetu centralnego. Utrzymaniem wydm nadmorskich i lasów zajmują się władze
lokalne oraz administracje parków narodowych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Urzędy morskie
3
Badania własne
Zapewnienie możliwości
realizacji zadań urzędów
morskich w zakresie ochrony
brzegów morskich, w tym
realizację celów Programu.
Gminy nadmorskie i miasta
42
Badania własne
Możliwość realizacji
na prawach powiatu
dokumentów planistycznych,
przyjętych dla danego obszaru,
przez zyskanie możliwości
ochrony najbardziej
zagrożonych obszarów brzegu
morskiego.
Obywatele
Brak danych
Badania własne
Zabezpieczenie możliwości
korzystania z pasa
nadbrzeżnego dla realizacji
różnych celów (np.
turystyczny, inwestycyjny).
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Urzędy morskie uczestniczyły w pracach nad projektem dokumentu.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2001 r. przeliczane
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
według wskaźnika inflacji na
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
ceny z roku realizacji zadań)
(0–10)

Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Źródła finansowania
Źródłem finansowania wydatków Programu są środki budżetu państwa zaplanowane w ramach

limitu cz. 21 – Gospodarka morska, dz. 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska,
17
rozdz. 90018 – Ochrona brzegów morskich określonego każdorazowo w ustawie budżetowej.
Dodatkowe
informacje, w tym
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych. Wydatki
wskazanie źródeł
z budżetu państwa na realizację Programu wynikają z pierwotnej ustawy przyjmującej Program
danych i przyjętych do Ochrony Brzegów Morskich.
obliczeń założeń
Projektowana regulacja wskazuje, iż planowane nakłady z budżetu państwa na realizację zadań
przewidzianych Programem nie mogą być, w poszczególnych latach, mniejsze niż
34 000 tys. zł. Poprzednie zapisy w tym zakresie stanowiły, iż planowane nakłady z budżetu
państwa na realizację zadań przewidzianych Programem nie mogą być, w poszczególnych
latach, mniejsze niż 25 550 000 zł – kwota ta podległa od roku 2001 przeliczeniu według
wskaźnika inflacji na ceny z roku realizacji zadań.
W wyniku przeliczenia kwoty 25 550 000 zł wskaźnikami inflacji obecna wartość tych
wydatków wynosi około 34 000 000 zł. Oznacza to, iż kwota wydatków z budżetu państwa nie
wzrasta w stosunku do pierwotnej ustawy.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa 0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
sektor mikro-, małych i 0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele
0
0
0
0
0
0
0
oraz gospodarstwa
domowe


W ujęciu
duże przedsiębiorstwa Brak
niepieniężnym sektor mikro-, małych i Brak
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
Brak
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne

Brak

Brak
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł

danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

18
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: