eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015-2018

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015-2018

projekt dotyczy zmiany sposobu przekazywania dotacji z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia na finansowanie świadczeń dla osób nieubezpieczonych, tzn. dzieci do 18. roku życia, jak również członków rodzin osób ubezpieczonych, poprzez przejście na system ryczałtowy z określoną ustawowo kwotą dotacji w wysokości 320 232 tys. zł rocznie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3834
  • Data wpłynięcia: 2015-08-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015-2018
  • data uchwalenia: 2015-09-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1770

3834

6) o których mowa w art. 12 pkt 9 ustawy o świadczeniach, tj. świadczeń udzielonych
osobom z ważną Kartą Polaka;
7) o których mowa w art. 42j ustawy o świadczeniach, tj. przeprowadzonego poza
granicami kraju leczenia lub przeprowadzonych badań diagnostycznych, których nie
przeprowadza się w kraju, kierując się niezbędnością udzielenia takiego świadczenia
w celu ratowania życia lub poprawy stanu zdrowia wnioskodawcy.
Ww. kwota ryczałtu w wysokości 320 232 tys. zł rocznie została obliczona dla:
1) osób, o których mowa art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o świadczeniach, na podstawie
danych Narodowego Funduszu Zdrowia. Zgodnie z danymi z Centralnego Wykazu
Ubezpieczonych na dzień 31 grudnia 2013 r. osób w wieku do 18. roku życia
niezgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego było 993 978. Zbieżny adres osoby
w wieku do 18. roku życia niezgłoszonej do ubezpieczenia zdrowotnego i osoby
ubezpieczonej (głównego ubezpieczonego) występuje w przypadku 582 603 osób, co
oznacza, że w przypadku 411 375 osób w wieku do 18. roku życia niezgłoszonych
do ubezpieczenia zdrowotnego można domniemywać, że nie było możliwości
zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny. Mając na uwadze
przepisy dotyczące ubezpieczenia zdrowotnego członków rodzin, przepisy art. 66
ust. 1 pkt 17 oraz art. 86 ust. 1 pkt 4 ustawy o świadczeniach, na podstawie których
zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego uczniów w rozumieniu przepisów
o systemie oświaty, niepodlegających obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego
z innego tytułu, dokonują odpowiednie podmioty, m.in. szkoła, należy uznać, iż
w grupie dzieci od 7 do 18 lat zawsze istnieje obowiązek zgłoszenia do
ubezpieczenia zdrowotnego (albo rodzic, albo szkoła). Sytuacja ta nie obejmuje
dzieci posiadających obywatelstwo polskie i zamieszkujących za granicą – tym
dzieciom ustawodawca przyznał prawo do świadczeń w Polsce finansowanych ze
środków publicznych. W świetle powyższego należy uznać, że wyłącznie w grupie
dzieci w wieku 0–6 lat mogą się zdarzyć sytuacje, kiedy nie ma możliwości
zgłoszenia do ubezpieczenia. Spośród ww. grupy dzieci liczącej 411 375 w wieku
0–6 lat było 149 438 dzieci. Zgodnie z danymi Narodowego Funduszu Zdrowia
koszt świadczeń dla ww. grupy dzieci 411 375 w 2013 r. wyniósł 217 009 328,83 zł,
a zatem koszt świadczeń przypadający na grupę dzieci w wieku 0–6 lat wyniósł
78 831 820 zł;
3

2) osób, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o świadczeniach (kobiety
w okresie ciąży, porodu i połogu), na podstawie informacji Narodowego Funduszu
Zdrowia, zgodnie z którymi wartość świadczeń dla tej grupy w 2013 r. wynosiła
8 004 135 zł;
3) osób, o których mowa w art. 12 pkt 2–4 i 6 ustawy o świadczeniach (osoby
uzależnione od alkoholu, narkotyków, osoby chore psychicznie, osoby chorujące na
choroby zakaźne), jako średnia wartość świadczeń z lat 2010–2013, która wyniosła
81 911 047 zł;
4) osób, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o świadczeniach (tj. osób
innych niż ubezpieczeni, posiadających miejsce zamieszkania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, które posiadają obywatelstwo polskie lub uzyskały
w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub
zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa
w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
spełniające kryterium dochodowe, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 12 marca
2004 r. o pomocy społecznej, co do których nie stwierdzono okoliczności, o której
mowa w art. 12 tej ustawy), na podstawie wysokości rozliczonej za 2013 r., czyli
132 393 652 zł;
5) osób, o których mowa w art. 12 pkt 9 ustawy o świadczeniach (osób z ważną Kartą
Polaka), na podstawie wysokości rozliczonej za 2013 r., czyli 416 348 zł;
6) świadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 42j ustawy o świadczeniach
(przeprowadzanie poza granicami kraju leczenia lub badań diagnostycznych, których
nie przeprowadza się w kraju, kierując się niezbędnością udzielenia takiego
świadczenia w celu ratowania życia lub poprawy stanu zdrowia wnioskodawcy), na
podstawie wysokości rozliczonej za 2013 r., czyli 18 675 469 zł.
Przepisy art. 1 ust. 2 i 3 mają na celu uregulowanie sytuacji związanej z przekazaniem
i rozliczeniem dotacji, która do dnia wejścia ustawy w życie nie została przekazana
i rozliczona. Dotacja byłaby przekazywana za 2013 r. i 2014 r., uwzględniając
wysokość przekazanych środków w tym zakresie w 2013 r. i 2014 r. – wyliczona kwota
ryczałtu rocznego zostałaby pomniejszona o dotychczas przekazane środki. Dotacja
byłaby przekazywana za 2015 r., uwzględniając wysokość przekazanych środków
w tym zakresie w 2015 r. – wyliczona kwota stanowiąca iloczyn ryczałtu miesięcznego
4

oraz liczby miesięcy od początku 2015 r. do miesiąca wejścia w życie niniejszej ustawy
zostałaby pomniejszona o dotychczas przekazane środki.
Projektowana ustawa zawiera przepis przejściowy dotyczący wniosków o uruchomienie
dotacji, o której mowa w art. 97 ust. 8 ustawy o świadczeniach, wniesionych i
niezrealizowanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
Proponuje się, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, co jest
niezbędne ze względu na konieczność szybkiego uregulowania sytuacji z przekazaniem
i rozliczaniem dotacji.
Projekt regulacji nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.




5


Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt ustawy o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w
23 lipca 2015 r.
latach 2015–2018

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło

Wykaz prac legislacyjnych i programowych
Ministerstwo Zdrowia
Rady Ministrów
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu


Pan Sławomir Neumann, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia
Nr w wykazie prac legislacyjnych
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
i programowych Rady Ministrów
Pani Katarzyna Makowiecka, główny specjalista w Departamencie
UD 209
Ubezpieczenia Zdrowotnego Ministerstwa Zdrowia
Tel. 53 00 336 e-mail: k.makowiecka@mz.gov.pl

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
W ostatnich latach pojawiły się problemy z prawidłową identyfikacją osób ubezpieczonych i nieubezpieczonych,
w szczególności będących członkami rodzin osób ubezpieczonych (w tym dzieci), co przełożyło się m.in. na brak
możliwości przekazania i rozliczania dotacji z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia w tym zakresie
w latach 2013 i 2014. Dotyczy to dotacji na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych osobom określonym
w art. 2 ust. 1 pkt 3 i 4 oraz w art. 12 pkt 2–4 i 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581), zwanej dalej „ustawą o świadczeniach”.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Zmiana sposobu przekazywania dotacji z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia na finansowanie
świadczeń dla osób nieubezpieczonych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2–4, art. 12 pkt 2–4, 6 i 9 i art. 42j ustawy o
świadczeniach – przejście na system ryczałtowy z określoną ustawowo kwotą dotacji (320 232 tys. zł rocznie, przy czym
przekazywanie miałoby następować co miesiąc w wysokości 1/12 tej kwoty).
Zaproponowany w projekcie ustawy ryczałtowy sposób finansowania świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych osobom
nieubezpieczonym ma obowiązywać do końca 2018 r. Wynika to z ustaleń Zespołu ds. Programowania Prac Rządu z
dnia 11 marca 2015 r. Zespół podjął decyzję o uzupełnieniu Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady
Ministrów o ww. projekt ustawy „z zaleceniem procedowania proponowanych zmian jako przejściowych
obowiązujących do 2018 r.”.
Zespół zalecił jednocześnie opracowanie alternatywnego pozalegislacyjnego rozwiązania trwałego. W związku z tym w
art. 3 projektu zawarto regulację, zgodnie z którą Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, w terminie do dnia 31 stycznia
2018 r., przedstawi ministrowi właściwemu do spraw zdrowia informację odnośnie do możliwości poprawnej
weryfikacji uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej członków rodzin osób ubezpieczonych oraz możliwości
rozliczania dotacji, o której mowa art. 97 ust. 8 ustawy o świadczeniach.
Projekt ustawy będzie zawierał także uregulowania dotyczące przekazania i rozliczenia dotacji za lata 2013, 2014 i 2015,
która do dnia wejścia ustawy w życie nie zostanie przekazana i rozliczona.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak danych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Narodowy Fundusz
1

Zmiana sposobu rozliczania
Zdrowia
dotacji z budżetu państwa
Minister Zdrowia
1

Zmiana sposobu rozliczania
dotacji z budżetu państwa
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt regulacji został przekazany do opiniowania i konsultacji publicznych na 21 dni z następującymi podmiotami:
1) Naczelną Radą Lekarską;
2) Naczelną Radą Pielęgniarek i Położnych;
3) Naczelną Radą Aptekarską;
4) Krajową Radą Diagnostów Laboratoryjnych;
6

5) Porozumieniem Pracodawców Ochrony Zdrowia;
6) Federacją Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej;
7) Federacją Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”;
8) Związkiem Pracodawców Służby Zdrowia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych;
9) Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Samodzielnych Publicznych Szpitali Klinicznych;
10) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
11) Związkiem Pracodawców Opieki Psychiatrycznej i Leczenia Uzależnień;
12) Forum Związków Zawodowych;
13) Sekretariatem Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”;
14) NSZZ „Solidarność”;
15) Krajowym Sekretariatem Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność 80”;
16) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
17) Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Pielęgniarek i Położnych;
18) Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Lekarzy;
19) Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Położnych;
20) Krajowym Związkiem Zawodowym Pracowników Medycznych Laboratoriów Diagnostycznych;
21) Konfederacją „Lewiatan”;
22) Business Center Club;
23) Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
24) Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
Odnośnie do projektowanej ustawy nie prowadzono tzw. prekonsultacji.
Projekt został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministra Zdrowia, zgodnie z
przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.). W trybie określonym tą ustawą nie zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Projekt został również udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum
Legislacji w serwisie „Rządowy Proces Legislacyjny”, zgodnie z uchwałą nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października
2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
Wyniki konsultacji zostały omówione w raporcie dołączonym do niniejszej Oceny Skutków Regulacji.

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












7

strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: