eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015-2018

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015-2018

projekt dotyczy zmiany sposobu przekazywania dotacji z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia na finansowanie świadczeń dla osób nieubezpieczonych, tzn. dzieci do 18. roku życia, jak również członków rodzin osób ubezpieczonych, poprzez przejście na system ryczałtowy z określoną ustawowo kwotą dotacji w wysokości 320 232 tys. zł rocznie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3834
  • Data wpłynięcia: 2015-08-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015-2018
  • data uchwalenia: 2015-09-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1770

3834

powiększona adekwatnie do rzetelnie przeprowadzonej wyceny
wiadczeń,
zwłaszcza wiadczeń psychiatrycznych. Zaprojektowany ryczałt roczny dla wiadczeń
udzielanych po 2015 r., to podtrzymywanie niewystarczającego poziomu
finansowania opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień.
4) Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”,
w opini której projekt nie rozwiązuje problemu wiadczeniobiorców uprawnionych do
wiadczeń, którzy w oparciu o dane zawarte w systemie weryfikacji uprawnień do
leczenia eWU prowadzony przez Narodowy Fundusz Zdrowia wykazani są jako nie
uprawnieni do opieki zdrowotnej finansowanej w ramach ustawy o wiadczeniach
zdrowotnych finansowanych ze rodków publicznych. Grupy tych wiadczeniobiorców
eksperci Federacji wielokrotnie przedstawiali w korespondencji i podczas spotkań,
jednakże w przypadku takiej potrzeby Federacja gotowa jest ponownie przedstawić
szczegółowe informacje o jakie grupy pacjentów chodzi. Dodatkowo w związku z
zawartym porozumieniem pomiędzy Federacją a Ministrem Zdrowia w dniu
07.01.2015 r. dotyczącym funkcjonowania Podstawowej Opieki Zdrowotnej Federacja
proponuje dodać do projektowanych zmian zapisy wynikające z tego porozumienia
pkt 9Ś wprowadzenie min. 90 dni konsultacji społecznych oraz przeprowadzenia co
najmniej dwóch konferencji uzgodnieniowych w zakresie uchwalania Ogólnych
Warunków Umów i wykre lenie art. 84ab z ustawy o swobodzie działalno ci
gospodarczej, a przez to ustalenie, iż kontrole realizacji umów u wiadczeniodawców
dokonywane przez NFZ następują w zgodzie z postanowieniem tej ustawy.

5) Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w Białymstoku, który proponowane
rozwiązania ocenia pozytywnie. Jedyną wątpliwo ć budzi wyliczona warto ć dotacji
na poziomie 320 232 tys. zł rocznie, obliczona jako suma wysoko ci dotacji
przekazanej za rok 2013, czyli ok. 151,5 mln zł, i kwot wyliczonych w zakresie art. 2
ust. 1 pkt 3 – 4, art. 12 pkt 2 -4 i 6 (wskazanych w uzasadnieniu do projektu zmiany
ustawy), która powinna obowiązywać przy finansowaniu wiadczeń w okresieŚ 2013 –
2015r. W okresie 2016 – 2018 kwota ta powinna być ponownie zweryfikowana i
powiększona adekwatnie do rzetelnie przeprowadzonej wyceny, a co za tym idzie
rozliczenia wiadczeń. Osoby, o których mowa w art. 12 pkt 2-4,6 ustawy o
wiadczeniach, to osoby uzależnione od alkoholu, narkotyków, osoby chore
psychicznie, osoby chorujące na choroby zakaźne. Powszechnie wiadomo, iż wycena
wiadczeń psychiatrycznych nie odzwierciedla w żadnym stopniu rzeczywistych
kosztów, wynikających z obowiązku zapewnienia wymogów (gwarancji) udzielania
wiadczeń i prowadzi do zagrożenia zdrowia pacjentów i bezpieczeństwa
3

publicznego. Mając na względzie zaprojektowany ryczałt roczny dla wiadczeń
udzielanych po roku 2015, czyli nic innego, niż podtrzymywanie niewystarczającego
poziomu finansowania opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, liczyć się należy z
dalszą destrukcją funkcjonujących placówek realizujących przedmiotowe
wiadczenia.
6) Starosta Bielski, który opiniuje pozytywnie projekt z zastrzeżeniem, iż zaproponowana
kwota 320,23 mln zł rocznie to kwota zbyt mała zaproponowany termin
obowiązywania proponowanych zmian w ustawie powinien zostać skrócony do końca
2016 r.Propozycja trwania okresu przej ciowego do końca roku 2018 r. jest złym
rozwiązaniem, gdyż ta sprawa wymaga pilnego ale trwałego rozstrzygnięcia, a nie
wprowadzenia kolejnego przepisu przej ciowego .
Odnosząc się do uwagi Sekretariatu Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarno ć” oraz uwagi
FZPOZ „Porozumienie Zielonogórskie” odno nie dodania do projektu dodatkowych
przepisów uwagi należy wskazać, że proponowane rozwiązania wykraczają poza zakres
przedmiotowy projektu ustawy i w związku z tym nie mogą być dodane do projektu. Zakres
przedmiotowy projektu ustawy został zaakceptowany przez Zespół ds. Programowania Prac
Rządu w ustaleniach z dnia 11 marca 2015 r.
Natomiast uwagi Naczelnej Rady Lekarskiej, Związku Pracodawców Opieki Psychiatrycznej
i Leczenia Uzależnień, Starosty Bielskiego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa
Podlaskiego odno nie niewystarczającej kwoty ryczałtu, która została zaproponowana w
projekcie ustawy, należy wskazać, że ustawa przewiduje odej cie od systemu pokrywania
kosztów na rzecz systemu ryczałtowego, w którym co do zasady zakłada się możliwo ć
rozbieżno ci pomiędzy kosztami rzeczywistymi a zapłaconymi. Przy takiej formie zapłaty
NFZ może wydać w tym zakresie zarówno więcej jak i mniej, a różnice nie są rozliczane
(zwracane).
Wysoko ć ryczałtu została wyliczona przez Zespół do przygotowania sposobu weryfikacji
uprawnień do wiadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze rodków publicznych ze
rodków pochodzących z dotacji budżetu państwa, o której mowa w art. 97 ust. 8 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2004 r. o wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze rodków
publicznych, który oparł swoje wyliczenia na podstawie kosztów ponoszonych w ostatnich
latach, zawartych w sprawozdaniach z opłaconych przez Fundusz wiadczeń opieki
zdrowotnej wykonanych przez wiadczeniodawców. Sprawozdania takie są sporządzane
przez Centralę Narodowego Funduszu Zdrowia w oparciu o dane z poszczególnych
oddziałów wojewódzkich NFZ. Sprawozdania te obejmują warto ć wiadczeń i liczbę osób
którym udzielono wiadczeń i są sporządzane w odniesieniu do poszczególnych rodzajów
4

wiadczeń opieki zdrowotnej wyszczególnionych w planie finansowym Funduszu - zbiorczo
dla Funduszu oraz oddzielnie dla każdego z oddziałów wojewódzkich Funduszu.
Natomiast uwaga Starosty Bielskiego co do skrócenia terminu obowiązywania
zaproponowanych w projekcie zmian z końca 2018 r. na koniec 2016 r. nie będzie
uwzględniona, gdyż termin ten wynika z zaleceń Zespołu ds. Programowania Prac Rządu w
zawartych ustaleniach z dnia 11 marca 2015 r.
Ponadto swoją opinię wyraził Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który zgłosił wątpliwo ci co
do celu zmian zawartych w art. 1 pkt 1 projektu dotyczących zgłaszania do ubezpieczenia
zdrowotnego. Zmiany te zostały usunięte na skutek ustaleń Rady Ministrów i obecny projekt
ustawy o finansowaniu niektórych wiadczeń zdrowotnych w latach 2015 – 2018 ich nie
zawiera. ZUS przyjął założenie, iż celem tych zmian było doprecyzowanie przepisów poprzez
wskazanie, jak prawidłowo należy spełnić obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, aby ustalić
prawo do wiadczeń opieki zdrowotnej. Założenie to było zgodne z intencją przepisów
zawartych w projekcie. Zmiana przepisów zawarta w art. 1 pkt 1 projektu miała na celu
doprecyzowanie art. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o wiadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze rodków publicznych poprzez wskazanie, jak prawidłowo należy spełnić
obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, aby uzyskać prawo do wiadczeń opieki zdrowotnej.
Powyższe wynikało z interpretacji przepisów ustawy, zgodnie z którą ubezpieczenie
zdrowotne i prawo do wiadczeń opieki zdrowotnej uzyskuje się na mocy ustawy (art. 3),
natomiast przepis art. 67 ust. 3 uznaje się za techniczny. Powodowało to w konsekwencji
(przy obserwowanym braku realizacji obowiązku zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego)
brak możliwo ci identyfikacji osób ubezpieczonych i nieubezpieczonych, w szczególno ci
będących członkami rodzin osób ubezpieczonych i następnie brak możliwo ci rozliczenia
dotacji z budżetu państwa.
Proponowane w przekazanym do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania zmiany
art. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
rodków publicznych miały przyczynić się do usprawnienia funkcjonowania systemu
identyfikacji wiadczeniobiorców i wła ciwego rozliczania kosztów wiadczeń opieki
zdrowotnej im udzielonych. Zapewniłoby to prawidłową relację, zgodnie z którą zgłoszenie
do ubezpieczenia zdrowotnego przesądza o nabyciu statusu osoby ubezpieczonej oraz
prawa do wiadczeń, albowiem zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy o wiadczeniach status
członka rodziny nie przesądza o objęciu ubezpieczeniem zdrowotnym.

5

strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: