eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawSenacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku TK z dnia 30 lipca 2014 r. (sygn. akt K 23/11); projekt zakłada m.in.: dookreślenie katalogu sytuacji uzasadniających zarządzenie kontroli operacyjnej w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych, sprecyzowania zamkniętego rodzajowo katalogu środków i metod działania, za pomocą których władze publiczne mogą w sposób niejawny gromadzić informacje o jednostkach, przeniesienie z aktów wykonawczych do regulacji ustawowych kwestii dotyczących dokumentacji materiałów zgromadzonych podczas kontroli, sprecyzowania w ustawie maksymalnego czasu prowadzenia kontroli operacyjnej, uchylenie obowiązku przekazywania informacji dotyczących kontroli operacyjnej przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej (zagregowaną informację na temat przetwarzania danych telekomunikacyjnych oraz wyników kontroli będzie corocznie przedstawiał Sejmowi i Senatowi Minister Sprawiedliwości)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3765
  • Data wpłynięcia: 2015-07-29
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3765

– 19 –
1)
o których mowa w art. 180c i art. 180d ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243, 827 i 1198), zwane dalej
„danymi telekomunikacyjnymi”,
2)
identyfikujące podmiot korzystający z usług pocztowych w rozumieniu art. 2
ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529) oraz
dotyczące faktu, okoliczności świadczenia tych usług lub korzystania z nich,
zwane dalej „danymi pocztowymi”
– oraz może je przetwarzać.”,
b)
w ust. 2 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) Generalnemu Inspektorowi Kontroli Skarbowej w przypadku postanowienia
Sądu Okręgowego w Warszawie wyrażającego zgodę na pozyskanie danych
w przypadkach, o których mowa w art. 36bc ust. 1 lub 3.”,
c)
uchyla się ust. 4 i 5;
2)
po art. 36b dodaje się art. 36ba–36be w brzmieniu:
„Art. 36ba. 1. Materiały uzyskane w wyniku czynności związanych
z udostępnieniem danych, o których mowa w art. 36b ust. 1, które zawierają dowody
pozwalające na wszczęcie albo mające znaczenie dla postępowania w sprawie
o przestępstwo skarbowe, o którym mowa w art. 36b ust. 1, Generalny Inspektor
Kontroli Skarbowej przekazuje Prokuratorowi Generalnemu.
2. Materiały uzyskane w wyniku czynności związanych z udostępnieniem danych,
o których mowa w art. 36b ust. 1, które nie zawierają informacji mających znaczenie dla
postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe, o którym mowa w art. 36b ust. 1,
podlegają niezwłocznemu komisyjnemu i protokolarnemu zniszczeniu. Art. 36d ust. 4
pkt 2 stosuje się odpowiednio.
3. Dane, o których mowa w art. 36b ust. 1, przetwarza się przez okres, w którym są
one niezbędne do realizacji ustawowych zadań, przy czym, nie rzadziej niż co 3 lata,
dokonuje się weryfikacji potrzeby dalszego ich przetwarzania.
4. W przypadku gdy w wyniku weryfikacji ustalono, że dalsze przetwarzanie
danych, o których mowa w art. 36b ust. 1, nie jest niezbędne dla realizacji ustawowych
zadań, dane te oraz materiały uzyskane w wyniku czynności związanych
z udostępnieniem
danych telekomunikacyjnych lub pocztowych, podlegają
niezwłocznemu, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia
– 20 –
weryfikacji, komisyjnemu i protokolarnemu zniszczeniu. Art. 36d ust. 4 pkt 2 stosuje się
odpowiednio.
Art. 36bb. 1. Jeżeli z materiałów uzyskanych na podstawie art. 36b ust. 1 wynika,
że zawierają one dane dotyczące bezpośrednio osoby wykonującej zawód lub funkcję,
o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego oraz zawierają dowody
pozwalające na wszczęcie albo mające znaczenie dla postępowania w sprawie
o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe wymienione w art. 36b ust. 1, Generalny
Inspektor Kontroli Skarbowej przekazuje Prokuratorowi Generalnemu te materiały.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Prokurator Generalny niezwłocznie po
otrzymaniu materiałów kieruje je do Sądu Okręgowego w Warszawie, wraz
z wnioskiem o wyrażenie zgody na ich wykorzystanie w postępowaniu w sprawie
o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.
3. Sąd Okręgowy w Warszawie wydaje postanowienie o stwierdzeniu
dopuszczalności wykorzystania w postępowaniu materiałów zawierających dane,
o których mowa ust. 1, gdy jest to niezbędne dla dobra wymiaru sprawiedliwości,
a okoliczność nie może być ustalona na podstawie innego dowodu, albo zarządza ich
komisyjne i protokolarne zniszczenie, w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku przez
Prokuratora Generalnego.
4. O wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia materiałów zawierających
dane, o których mowa w ust. 1, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej jest
obowiązany do niezwłocznego poinformowania Sądu Okręgowego w Warszawie.
Art. 36bc. 1. Jeżeli w toku czynności wywiadu skarbowego ustalono, że konieczne
jest pozyskanie danych telekomunikacyjnych lub pocztowych dotyczących bezpośrednio
osoby wykonującej zawód lub funkcję, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu
postępowania karnego, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej występuje do Sądu
Okręgowego w Warszawie z pisemnym wnioskiem o wyrażenie, w drodze
postanowienia, zgody na pozyskanie tych danych i ich wykorzystanie w postępowaniu
w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przedstawia się wraz z materiałami
uzasadniającymi potrzebę pozyskania danych, o których mowa w ust. 1.
3. W przypadkach niecierpiących zwłoki, jeżeli mogłoby to spowodować
zagrożenie życia lub zdrowia, możliwość utraty informacji, zatarcie lub zniszczenie
dowodów przestępstwa, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej może wystąpić do
– 21 –
podmiotu prowadzącego działalność telekomunikacyjną lub operatora świadczącego
usługi pocztowe o przekazanie danych, o których mowa w ust. 1, zwracając się
jednocześnie do Sądu Okręgowego w Warszawie z pisemnym wnioskiem o wyrażenie
zgody w drodze postanowienia w tej sprawie.
4. Sąd Okręgowy w Warszawie wydaje postanowienie w przedmiocie zgody na
pozyskanie danych i ich wykorzystanie w postępowaniu karnym gdy jest to niezbędne
dla dobra wymiaru sprawiedliwości, a okoliczność nie może być ustalona na podstawie
innego dowodu.
5. Na postanowienie sądu o odmowie uwzględnienia wniosku przysługuje
zażalenie Generalnemu Inspektorowi Kontroli Skarbowej, który złożył wniosek
o wydanie tego postanowienia. Do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu
postępowania karnego.
6. W przypadku nieuwzględnienia zażalenia Generalny Inspektor Kontroli
Skarbowej, który wystąpił o przekazanie danych osób, o których mowa w ust. 1, jest
zobowiązany do:
1)
wydania zarządzenia o ich niezwłocznym, komisyjnym i protokolarnym
zniszczeniu – w przypadku gdy dane te zostały przekazane;
2)
poinformowania podmiotu prowadzącego działalność telekomunikacyjną lub
operatora świadczącego usługi pocztowe o braku zgody na ich przekazanie –
w przypadku gdy dane te nie zostały przekazane.
7. W przypadku gdy zgromadzone zgodnie z ust. 1 lub 3 dane telekomunikacyjne
lub pocztowe nie zawierają informacji mających znaczenie dla prowadzonego
postępowania, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, zarządza ich niezwłoczne,
komisyjne i protokolarne zniszczenie.
8. O wydaniu i wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia danych
telekomunikacyjnych lub pocztowych, o którym mowa w ust. 6 pkt 1 i ust. 7, Generalny
Inspektor Kontroli Skarbowej jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Art. 36bd. 1. Kontrolę nad uzyskiwaniem przez wywiad skarbowy danych
telekomunikacyjnych lub pocztowych sprawuje Sąd Okręgowy w Warszawie.
– 22 –
2. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej przekazuje sądowi, o którym mowa
w ust. 1, raz na 6 miesięcy, sprawozdanie obejmujące:
1) liczbę przypadków pozyskania danych telekomunikacyjnych lub pocztowych oraz
ich rodzaj;
2) podstawę prawną pozyskania danych telekomunikacyjnych lub pocztowych;
3) rodzaje przestępstw skarbowych, w związku z zaistnieniem których wystąpiono
o dane telekomunikacyjne lub pocztowe;
4) liczbę przypadków, ze wskazaniem ich podziału na rodzaje spraw, w których
wystąpiono o dane telekomunikacyjne lub pocztowe.
3. W ramach kontroli, o której mowa w ust. 1, Sąd Okręgowy w Warszawie może
zapoznać się z materiałami uzasadniającymi udostępnienie wywiadowi skarbowemu
danych telekomunikacyjnych lub pocztowych oraz materiałami uzyskanymi w wyniku
podjętych czynności.
4. W przypadku stwierdzenia przez Sąd Okręgowy w Warszawie braku podstaw do
pozyskania danych telekomunikacyjnych lub pocztowych, zgromadzone dane podlegają
niezwłocznemu komisyjnemu i protokolarnemu zniszczeniu. Art. 36d ust. 4 pkt 2
stosuje się odpowiednio.
5. O zarządzeniu zniszczenia danych Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej jest
obowiązany do niezwłocznego poinformowania Sądu Okręgowego w Warszawie.
Art. 36be. 1. W celu zapobiegania lub wykrywania przestępstw wywiad skarbowy
może mieć udostępniane dane abonamentowe:
1)
o których mowa w art. 161 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne,
2)
w przypadku użytkownika, który nie jest osobą fizyczną numer zakończenia sieci
oraz siedzibę lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej, firmę lub
nazwę i formę organizacyjną tego użytkownika,
3)
w przypadku stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej – także nazwę
miejscowości oraz ulicy, przy której znajduje się zakończenie sieci, udostępnione
użytkownikowi
– oraz może je przetwarzać.
2. Do udostępniania danych, o których mowa w ust. 1, art. 36b ust. 2 i art. 36ba
ust. 1–4 stosuje się.”;
– 23 –
3)
w art. 36c:
a)
w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) ściganych na mocy umów międzynarodowych ratyfikowanych za uprzednią
zgodą wyrażoną w ustawie, określonych w polskiej ustawie karnej”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Kontrola operacyjna prowadzona jest niejawnie i polega na:
1)
podsłuchu rozmów prowadzonych przy użyciu środków technicznych;
2)
podsłuchu i podglądzie pomieszczeń i osób poza miejscami publicznymi;
3)
kontroli treści korespondencji;
4)
nadzorze elektronicznym osób, miejsc i przedmiotów oraz środków
transportu;
5)
kontroli zawartości przesyłek.”,
c)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:
„4a. Kontroli operacyjnej nie stanowią czynności, o których mowa w ust. 4
pkt 4, polegające na uzyskiwaniu danych w trybie art. 36b.
4b. Czynności, o których mowa w ust. 4, mogą być realizowane przy użyciu
środków technicznych niezbędnych do realizacji celów kontroli operacyjnej.”,
d)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy podczas stosowania
kontroli operacyjnej pojawią się nowe okoliczności istotne dla wykrycia
przestępstwa lub przestępstwa skarbowego albo ustalenia sprawców i uzyskania
dowodów takich przestępstw, Sąd, na pisemny wniosek Generalnego Inspektora
Kontroli Skarbowej, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora
Generalnego, może, również po upływie okresów, o których mowa w ust. 6,
jednokrotnie wydać postanowienie o przedłużeniu kontroli operacyjnej, na czas
oznaczony jednak nie dłuższy niż 12 miesięcy.”,
e) po ust. 13 dodaje się ust. 13a w brzmieniu:
„13a. Sąd, Prokurator Generalny i Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej
prowadzą odpowiednio rejestry postanowień, pisemnych zgód, zarządzeń
i wniosków dotyczących kontroli.”,
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: