Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3763
- Data wpłynięcia: 2015-07-24
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3763-cz-1
budżetu. Wynika to m.in. z jednoczesnego odciążenia NFZ w odniesieniu do zawierania
umów upoważniających (w związku z ich likwidacją). Ponadto należy się spodziewać
przychodów dla budżetu NFZ z tytułu ww. kar, jednakże ich wysokość jest na obecnym
etapie trudna do oszacowania (wysokość kar jest zależna m.in. od kwoty refundacji leku, co
do którego wykryto nieprawidłowość oraz liczba osób wystawiających recepty, na które
zostanie niniejsza kara nałożona).
W pozostałym zakresie ustawa nie będzie powodowała skutków finansowych dla budżetu
państwa.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
6
10
Łącznie (0–10)
zmian
W ujęciu
pieniężnym
duże przedsiębiorstwa
0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł)
sektor mikro-, małych
0
0
0
0
0
0
0
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
0
0
0
0
0,45
0, 45
2,25
oraz gospodarstwa
(roczny (roczny
domowe
koszt
koszt
egza-
egza-
minu
minu
2500
2500
ratow-
ratow-
ników
ników
medy-
medy-
cznych, cznych,
licząc
licząc
po
po
180 zł
180 zł
na
na
jednego jednego
zdają-
zdają-
cego
cego
PERM) PERM)
duże przedsiębiorstwa Wdrożenie e-recepty polegające na umożliwieniu uprawnionym
pracownikom medycznym wystawiania recept w postaci elektronicznej
będzie miało na celu:
1. Poprawę jakości i czytelności informacji wchodzących w skład
recepty.
2. Wprowadzenie częściowej realizacji recepty w zakresie liczby
produktów leczniczych.
3. Udostępnienie lekarzowi wiarygodnej i kompletnej informacji
o produktach leczniczych dopuszczonych do obrotu w kraju.
4. Umożliwienie lekarzowi wglądu do dotychczas wystawionych recept.
5. Udostępnienie farmaceucie informacji o wycofanych seriach
produktów leczniczych.
6. Udostępnienie lekarzowi informacji o produktach leczniczych, które
straciły status objętych refundacją oraz o produktach leczniczych, które
straciły pozwolenie na dopuszczenie do obrotu a tym samym przestały
być dostępne dla pacjenta.
53
7. Umożliwienie dodatkowego mechanizmu kontroli rzetelności danych
przekazywanych przez apteki i punkty apteczne do płatnika
8. Zmniejszenie kosztów archiwizacji danych dla aptek i punktów
aptecznych.
Korzyści odniosą jednostki ochrony zdrowia (m.in. mniejsze koszty
przetwarzania i archiwizacji danych), płatnicy, administracja publiczna,
apteki i punkty apteczne (np. zmniejszenie kosztów archiwizacji
dokumentów papierowych, takich jak: recepty, zlecenia; zmniejszenie
pomyłek przy wydawaniu leków związanych z realizacją recept
wystawianych w postaci papierowej) i personel medyczny. Dodatkowo
zmiany umożliwią m.in. podejmowanie strategicznych decyzji opartych na
danych statystycznych zagregowanych w systemie.
sektor mikro-, małych Wdrożenie
e-recepty
polegające na umożliwieniu uprawnionym
i średnich
pracownikom medycznym wystawiania recept w postaci elektronicznej
przedsiębiorstw
będzie miało na celu:
1. Poprawę jakości i czytelności informacji wchodzących w skład
recepty.
2. Wprowadzenie częściowej realizacji recepty w zakresie liczby
produktów leczniczych.
3. Udostępnienie lekarzowi wiarygodnej i kompletnej informacji
o produktach leczniczych dopuszczonych do obrotu w kraju.
4. Umożliwienie lekarzowi wglądu do dotychczas wystawionych
recept.
5. Udostępnienie farmaceucie informacji o wycofanych seriach
produktów leczniczych.
6. Udostępnienie lekarzowi informacji o produktach leczniczych, które
straciły status objętych refundacją oraz o produktach leczniczych,
które straciły pozwolenie na dopuszczenie do obrotu a tym samym
przestały być dostępne dla pacjenta.
7. Umożliwienie dodatkowego mechanizmu kontroli rzetelności
danych przekazywanych przez apteki i punkty apteczne do płatnika.
Korzyści odniosą jednostki ochrony zdrowia (m.in. mniejsze koszty
przetwarzania i archiwizacji danych), płatnicy, administracja publiczna,
apteki i punkty apteczne (np. zmniejszenie kosztów archiwizacji
dokumentów papierowych takich jak: recepty, zlecenia; zmniejszenie
pomyłek przy wydawaniu leków związanych z realizacją recept
wystawianych w postaci papierowej) i personel medyczny. Dodatkowo
zmiany umożliwią m.in. podejmowanie strategicznych decyzji opartych na
danych statystycznych zagregowanych w systemie.
rodzina, obywatele
Pacjenci otrzymają możliwość wglądu w swoje dane medyczne poprzez
oraz gospodarstwa
Internetowe Konto Pacjenta.
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
Opłata egzaminacyjna wnoszona przez osoby przystępujące do PERM stanowić będzie
w tym wskazanie źródeł
dochód budżetu państwa. Opłata ta nie może być wyższa niż 10% przeciętnego
danych i przyjętych do
miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, bez wypłat nagród z zysku za
obliczeń założeń
ubiegły rok. Przewiduje się jednak, że zostanie ona ustalona na poziomie pozwalającym
na zwrot poniesionych kosztów, tj. około 180 zł. Kwota ta pomnożona przez
przewidywalną liczbę osób przystępujących do PERM tj. 2500 osób, daje maksymalnie
450 000 zł rocznie. Biorąc pod uwagę, że po raz pierwszy PERM zostanie
przeprowadzony w roku 2020, to do roku 2024, odbędzie się jego 5 edycji, co daje
łącznie dochód w wysokości do 2,25 mln zł. Istotne jest, że ostateczna kwota opłaty
egzaminacyjnej za PERM zostanie określona w rozporządzeniu Ministra Zdrowia.
54
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: Uproszczenie sposobu wystawiania recept
inne: Wprowadzenie rozwiązań teleinformatycznych w
oraz wprowadzenie jednego zakresu danych.
obszarze e-recepty, e-skierowania i e-zlecenia zmniejsza liczbę
dokumentów w postaci papierowej, natomiast wzrośnie liczba
procedur związanych ze zwiększoną liczbą dokumentów
elektronicznych i koniecznością ich obsługi, zapewnienia
bezpieczeństwa przesyłania oraz archiwizowania.
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz: brak
9. Wpływ na rynek pracy
Obecnie w systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne pracuje około 13 000 ratowników medycznych. Ze względu
na brak rejestru/ewidencji osób, które od początku kształcenia w tym zawodzie uzyskały tytuł ratownika medycznego,
kończąc szkołę policealną albo studia. Wg cząstkowych danych posiadanych przez Ministerstwo Zdrowia od roku
2003 studia na kierunku ratownictwo medyczne ukończyło 7067 osób, zaś szkoły policealne od roku 2007 do roku
2014 – 17 423 osoby. Jakkolwiek trudno jest oszacować rzeczywistą liczbę ratowników medycznych możliwych do
pozyskania do pracy w systemie ochrony zdrowia i poza nim, to jednak wiadomo, że w tym obszarze występują
niedobory wykwalifikowanej kadry medycznej i niedobory te mogą być uzupełnione poprzez umożliwienie
ratownikom medycznym zatrudnienia także poza zespołami ratownictwa medycznego i szpitalnymi oddziałami
ratunkowymi – zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami. Zakłada się również, że ratownicy medyczni będą mogli
wykonywać swój zawód w jednostkach i stowarzyszeniach, które w zakresie swoich zadań ustawowych lub
statutowych mają niesienie pomocy osobom w stanie zagrożenia zdrowia i życia. Ponadto projektowana regulacja
może przyczynić się do lepszej identyfikacji personelu medycznego
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na ochronę zdrowia ludności,
jednakże może przyczynić się do podniesienia jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych,
poprzez zakładaną poprawę przejrzystości kształcenia kadr medycznych, a w konsekwencji
poprawę jakości ww. kształcenia.
Projektowana regulacja w znaczącym stopniu przyczyni się do informatyzacji procesu kształcenia
kadr medycznych, z uwagi na nałożenie regulacją obowiązku stosowania nowych procedur,
zakładających wykorzystanie w możliwie najszerszym zakresie systemów teleinformatycznych,
zamiast obrotu dokumentacji w wersji papierowej.
Omówienie
Regulacja w zakresie rejestracji zapotrzebowań i zgód na sprowadzanie leków i środków
wpływu
spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego z zagranicy oraz refundowania tych
produktów będzie miała wpływ na monitorowanie obrotu (ilościowo-wartościowe) produktami
leczniczymi dopuszczanymi do obrotu i stosowania na zasadach określonych w art. 4 ustawy –
Prawo farmaceutyczne.
Regulacja w zakresie Sytemu Obsługi List Refundacyjnych będzie miała wpływ na usprawnienie
procesu przyjmowania wniosków o objęcie refundacją produktów leczniczych, środków
spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych. Zapewnienie
złożenia kompletnego wniosku za pomocą tego systemu przyspieszy ocenę formalnoprawną
dokumentacji co ma przełożyć się na termin rozpatrywania wniosku.
55
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Zakłada się, że projekt wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkami określonymi w ustawie.
Różne terminy wdrożenia poszczególnych rozwiązań wynikają ze złożoności tych propozycji oraz uwarunkowań
informatycznych oraz potrzeby zapewnienia spójności rozwiązań technicznych oraz regulacji prawnych.
W projekcie wprowadzono tzw. regułę wydatkową tj. określono na lata 2015–2024 maksymalny limit wydatków oraz
mechanizm korygujący, polegający na objęciu kontrolą pod względem wykorzystania limitów określonych w ustawie w
poszczególnych latach oraz wdrożenie określonych mechanizmów korygujących.
Harmonogram działań poza legislacyjnych:
1. Do końca IV kwartału 2015 r. – przygotowanie systemów teleinformatycznych CSIOZ
2. Od IV kwartału 2015 r. – testy systemów wraz z testami integracyjnymi systemów CSIOZ
3. Od I kwartału 2016 r. udostępnienie funkcjonalności systemów w obszarze e-usług.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
W odniesieniu do recepty, skierowań oraz zleceń w formie dokumentu elektronicznego:
Efekty niniejszego projektu są związane ze wskaźnikami wynikającymi ze studium wykonalności do Elektronicznej
Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych:
1. Umożliwienie elektronicznej realizacji recept.
2. Umożliwienie usługobiorcom elektronicznej historii chorób, wykonanych usług, skierowań, recept,
zwolnień lekarskich, planu szczepień, zaleceń.
Efekty wynikające z Systemu Informacji Medycznej są związane ze wskaźnikami wynikającymi ze studium
wykonalności do Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach
Medycznych:
Umożliwienie elektronicznej realizacji recept. Wartość docelową wskaźnika w 2018 r. zakłada się na poziomie do
25%. Oznacza to, iż w 2018 roku do 25% recept wypisanych przez upoważniony do tego personel medyczny będzie
wprowadzona do systemu i możliwa do realizacji w formie elektronicznej. Pomiar wskaźnika następować będzie co
roku za pomocą wbudowanych w System P1 funkcjonalności statystycznych.
Umożliwienie usługobiorcom elektronicznej historii chorób, wykonanych usług, skierowań, recept, zwolnień
lekarskich, planu szczepień, zaleceń. Wartość docelową wskaźnika w 2019 r. zakłada się na poziomie do 15%
usługobiorców objętych SIOZ. Przy wyznaczaniu wysokości wartości docelowej wskaźnika założono, że pierwszy
kontakt usługobiorcy z opieką zdrowotną działającą w ramach systemu SIOZ oznaczał będzie automatyczne objęcie
usługobiorcy systemem. Wskaźnik zależeć będzie od skłonności usługobiorców do korzystania z systemu i zasobów
w nim ujętych. Przy szacowaniu założono, że rocznie z systemu opieki zdrowotnej korzysta ok. 60% usługobiorców.
Ponadto system będzie wprowadzony obligatoryjnie dla wszystkich usługodawców i aptek, z okresem przejściowym.
Pomiar wskaźnika następować będzie co roku za pomocą wbudowanych w System P1 funkcjonalności
statystycznych.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Załącznik nr 1 Uszczegółowienie kosztów.
56
Przychody dla budżetu państwa [w tys. zł]
Przychody budżetu
Państwa
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Razem
Opłata egzaminacyjna
wnoszona przez osoby
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
450,0
450,0
450,0
450,0
450,0
2 250,0
przystępujące do PERM
Przychody z tytułu
utworzenia i eksploatacji
Systemu Monitorowania
Kosztów (SMOK)
0,0
6 688,1
578,0
592,5
606,7
621,2
636,2
651,4
666,4
681,7
11 722,2
dla
potrzeb Agencji Oceny
Technologi Medycznych
Przychody z tytułu złożenia
wniosku o założenie konta
umożliwiającego składanie
wniosków w postaci
0,0
125,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
125,0
elektronicznej za pomocą
Systemu Obsługi List
Refundacyjnych
RAZEM
0,0
6 813,1
578,0
592,5
606,7
1 071,2
1 086,2
1 101,4
1 116,4
1 131,7
14 097,2
Koszty Budżetu Państwa -
łącznie [w tys. zł]
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
SUMA
koszty MZ
4 390,0
93 018,1 88 130,3
90 302,3
231 396,3
95 134,5
97 404,2
99 728,5
102 010,4
104 295,7 1 005 810,3
koszty wojewodowie
0,0
895,5
916,8
938,5
960,8
983,6
1 006,9
1 029,8
1 053,2
1 077,2
8 862,2
razem
4 390,0
93 913,6 89 047,1
91 240,9
232 357,0
96 118,0
98 411,1
100 758,3
103 063,6
105 372,8 1 014 672,5
Koszty Budżetu Państwa [
w t ys. zł]
Koszt P1+P2+P4
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
SUMA
Usługi
2 665,0
73 399,0 73 919,4
75 767,4
77 585,8
79 447,8
81 354,6
83 307,1
85 223,2
87 183,3
719 852,5
Utrzymanie P1, P2 i P4 w
warstwie aplikacji oraz w
warstwie ITS w tym w
szczególności
2 665,0
70 000,0
70 449,0
72 210,2
73 943,3
75 717,9
77 535,1
79 396,0
81 222,1
83 090,2
686 228,8
wykupywanie pakietów
gwarancyjnych i
serwisowych ITS,
kolokacja i łącza
Zapewnienie I-szej lini
0,0
2 500,0
2 552,5
2 616,3
2 679,1
2 743,4
2 809,2
2 876,7
2 942,8
3 010,5
24 730,6
wsparcia
Pozostałe koszty związane
z utrzymaniem systemów
P1, P2, P4 (między innymi
kosztów materiałów
eksploatacyjnych dla
systemów, kosztów
0,0
899,0
917,9
940,8
963,4
986,5
1 010,2
1 034,4
1 058,2
1 082,6
8 893,1
narzędzi wspierających
realizację procesów
zgodnie z metodyką ITIL,
kosztów szkoleń oraz
pozostałych wydatków
bieżących)
Wydatki osobowe w tym:
1 725,0
11 837,0 12 476,9
12 785,0
13 092,8
13 407,0
13 728,8
14 058,3
14 382,7
14 665,4
122 159,0
Wynagrodzenia
1 453,0
9 973,0
10 512,2
10 771,8
11 031,1
11 295,8
11 566,9
11 844,6
12 117,9
12 396,6
102 962,8
Pochodne od
wynagrodzeń
272,0
1 864,0
1 964,7
2 013,2
2 061,7
2 111,2
2 161,9
2 213,7
2 264,8
2 268,8
19 196,1
Utrzymane sprawności
parku technolgicznego ITS
P1, P2, P4 w tym
niewielkie zakupy nowej
infrastruktury techniczno-
systemowej (np. na
0,0
1 000,0
1 021,0
1 046,5
140 000,0
1 097,4
1 123,7
1 150,7
1 177,1
1 204,2
148 820,6
potrzeby rotowania
wykorzystania najbardziej
krytycznych urządzeń)
oraz gruntowana
wymiana ITS w roku 2019
Razem
4 390,0
86 236,0 87 417,3
89 598,9
230 678,6
93 952,2
96 207,1
98 516,1
100 783,0
103 052,9
990 832,1
Koszty Budżetu Państwa [w t
ys. zł]
System Monitorowania
Kosztów (SMOK) dla
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
SUMA
potrzeb Agencji Oceny
Technologii Medycznych
Koszt wytworzenia
oprogramowania oraz
0,0
4 366,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
4 366,2
koszt infrastruktury
57
umów upoważniających (w związku z ich likwidacją). Ponadto należy się spodziewać
przychodów dla budżetu NFZ z tytułu ww. kar, jednakże ich wysokość jest na obecnym
etapie trudna do oszacowania (wysokość kar jest zależna m.in. od kwoty refundacji leku, co
do którego wykryto nieprawidłowość oraz liczba osób wystawiających recepty, na które
zostanie niniejsza kara nałożona).
W pozostałym zakresie ustawa nie będzie powodowała skutków finansowych dla budżetu
państwa.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
6
10
Łącznie (0–10)
zmian
W ujęciu
pieniężnym
duże przedsiębiorstwa
0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł)
sektor mikro-, małych
0
0
0
0
0
0
0
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
0
0
0
0
0,45
0, 45
2,25
oraz gospodarstwa
(roczny (roczny
domowe
koszt
koszt
egza-
egza-
minu
minu
2500
2500
ratow-
ratow-
ników
ników
medy-
medy-
cznych, cznych,
licząc
licząc
po
po
180 zł
180 zł
na
na
jednego jednego
zdają-
zdają-
cego
cego
PERM) PERM)
duże przedsiębiorstwa Wdrożenie e-recepty polegające na umożliwieniu uprawnionym
pracownikom medycznym wystawiania recept w postaci elektronicznej
będzie miało na celu:
1. Poprawę jakości i czytelności informacji wchodzących w skład
recepty.
2. Wprowadzenie częściowej realizacji recepty w zakresie liczby
produktów leczniczych.
3. Udostępnienie lekarzowi wiarygodnej i kompletnej informacji
o produktach leczniczych dopuszczonych do obrotu w kraju.
4. Umożliwienie lekarzowi wglądu do dotychczas wystawionych recept.
5. Udostępnienie farmaceucie informacji o wycofanych seriach
produktów leczniczych.
6. Udostępnienie lekarzowi informacji o produktach leczniczych, które
straciły status objętych refundacją oraz o produktach leczniczych, które
straciły pozwolenie na dopuszczenie do obrotu a tym samym przestały
być dostępne dla pacjenta.
53
7. Umożliwienie dodatkowego mechanizmu kontroli rzetelności danych
przekazywanych przez apteki i punkty apteczne do płatnika
8. Zmniejszenie kosztów archiwizacji danych dla aptek i punktów
aptecznych.
Korzyści odniosą jednostki ochrony zdrowia (m.in. mniejsze koszty
przetwarzania i archiwizacji danych), płatnicy, administracja publiczna,
apteki i punkty apteczne (np. zmniejszenie kosztów archiwizacji
dokumentów papierowych, takich jak: recepty, zlecenia; zmniejszenie
pomyłek przy wydawaniu leków związanych z realizacją recept
wystawianych w postaci papierowej) i personel medyczny. Dodatkowo
zmiany umożliwią m.in. podejmowanie strategicznych decyzji opartych na
danych statystycznych zagregowanych w systemie.
sektor mikro-, małych Wdrożenie
e-recepty
polegające na umożliwieniu uprawnionym
i średnich
pracownikom medycznym wystawiania recept w postaci elektronicznej
przedsiębiorstw
będzie miało na celu:
1. Poprawę jakości i czytelności informacji wchodzących w skład
recepty.
2. Wprowadzenie częściowej realizacji recepty w zakresie liczby
produktów leczniczych.
3. Udostępnienie lekarzowi wiarygodnej i kompletnej informacji
o produktach leczniczych dopuszczonych do obrotu w kraju.
4. Umożliwienie lekarzowi wglądu do dotychczas wystawionych
recept.
5. Udostępnienie farmaceucie informacji o wycofanych seriach
produktów leczniczych.
6. Udostępnienie lekarzowi informacji o produktach leczniczych, które
straciły status objętych refundacją oraz o produktach leczniczych,
które straciły pozwolenie na dopuszczenie do obrotu a tym samym
przestały być dostępne dla pacjenta.
7. Umożliwienie dodatkowego mechanizmu kontroli rzetelności
danych przekazywanych przez apteki i punkty apteczne do płatnika.
Korzyści odniosą jednostki ochrony zdrowia (m.in. mniejsze koszty
przetwarzania i archiwizacji danych), płatnicy, administracja publiczna,
apteki i punkty apteczne (np. zmniejszenie kosztów archiwizacji
dokumentów papierowych takich jak: recepty, zlecenia; zmniejszenie
pomyłek przy wydawaniu leków związanych z realizacją recept
wystawianych w postaci papierowej) i personel medyczny. Dodatkowo
zmiany umożliwią m.in. podejmowanie strategicznych decyzji opartych na
danych statystycznych zagregowanych w systemie.
rodzina, obywatele
Pacjenci otrzymają możliwość wglądu w swoje dane medyczne poprzez
oraz gospodarstwa
Internetowe Konto Pacjenta.
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
Opłata egzaminacyjna wnoszona przez osoby przystępujące do PERM stanowić będzie
w tym wskazanie źródeł
dochód budżetu państwa. Opłata ta nie może być wyższa niż 10% przeciętnego
danych i przyjętych do
miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, bez wypłat nagród z zysku za
obliczeń założeń
ubiegły rok. Przewiduje się jednak, że zostanie ona ustalona na poziomie pozwalającym
na zwrot poniesionych kosztów, tj. około 180 zł. Kwota ta pomnożona przez
przewidywalną liczbę osób przystępujących do PERM tj. 2500 osób, daje maksymalnie
450 000 zł rocznie. Biorąc pod uwagę, że po raz pierwszy PERM zostanie
przeprowadzony w roku 2020, to do roku 2024, odbędzie się jego 5 edycji, co daje
łącznie dochód w wysokości do 2,25 mln zł. Istotne jest, że ostateczna kwota opłaty
egzaminacyjnej za PERM zostanie określona w rozporządzeniu Ministra Zdrowia.
54
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: Uproszczenie sposobu wystawiania recept
inne: Wprowadzenie rozwiązań teleinformatycznych w
oraz wprowadzenie jednego zakresu danych.
obszarze e-recepty, e-skierowania i e-zlecenia zmniejsza liczbę
dokumentów w postaci papierowej, natomiast wzrośnie liczba
procedur związanych ze zwiększoną liczbą dokumentów
elektronicznych i koniecznością ich obsługi, zapewnienia
bezpieczeństwa przesyłania oraz archiwizowania.
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz: brak
9. Wpływ na rynek pracy
Obecnie w systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne pracuje około 13 000 ratowników medycznych. Ze względu
na brak rejestru/ewidencji osób, które od początku kształcenia w tym zawodzie uzyskały tytuł ratownika medycznego,
kończąc szkołę policealną albo studia. Wg cząstkowych danych posiadanych przez Ministerstwo Zdrowia od roku
2003 studia na kierunku ratownictwo medyczne ukończyło 7067 osób, zaś szkoły policealne od roku 2007 do roku
2014 – 17 423 osoby. Jakkolwiek trudno jest oszacować rzeczywistą liczbę ratowników medycznych możliwych do
pozyskania do pracy w systemie ochrony zdrowia i poza nim, to jednak wiadomo, że w tym obszarze występują
niedobory wykwalifikowanej kadry medycznej i niedobory te mogą być uzupełnione poprzez umożliwienie
ratownikom medycznym zatrudnienia także poza zespołami ratownictwa medycznego i szpitalnymi oddziałami
ratunkowymi – zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami. Zakłada się również, że ratownicy medyczni będą mogli
wykonywać swój zawód w jednostkach i stowarzyszeniach, które w zakresie swoich zadań ustawowych lub
statutowych mają niesienie pomocy osobom w stanie zagrożenia zdrowia i życia. Ponadto projektowana regulacja
może przyczynić się do lepszej identyfikacji personelu medycznego
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na ochronę zdrowia ludności,
jednakże może przyczynić się do podniesienia jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych,
poprzez zakładaną poprawę przejrzystości kształcenia kadr medycznych, a w konsekwencji
poprawę jakości ww. kształcenia.
Projektowana regulacja w znaczącym stopniu przyczyni się do informatyzacji procesu kształcenia
kadr medycznych, z uwagi na nałożenie regulacją obowiązku stosowania nowych procedur,
zakładających wykorzystanie w możliwie najszerszym zakresie systemów teleinformatycznych,
zamiast obrotu dokumentacji w wersji papierowej.
Omówienie
Regulacja w zakresie rejestracji zapotrzebowań i zgód na sprowadzanie leków i środków
wpływu
spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego z zagranicy oraz refundowania tych
produktów będzie miała wpływ na monitorowanie obrotu (ilościowo-wartościowe) produktami
leczniczymi dopuszczanymi do obrotu i stosowania na zasadach określonych w art. 4 ustawy –
Prawo farmaceutyczne.
Regulacja w zakresie Sytemu Obsługi List Refundacyjnych będzie miała wpływ na usprawnienie
procesu przyjmowania wniosków o objęcie refundacją produktów leczniczych, środków
spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych. Zapewnienie
złożenia kompletnego wniosku za pomocą tego systemu przyspieszy ocenę formalnoprawną
dokumentacji co ma przełożyć się na termin rozpatrywania wniosku.
55
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Zakłada się, że projekt wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkami określonymi w ustawie.
Różne terminy wdrożenia poszczególnych rozwiązań wynikają ze złożoności tych propozycji oraz uwarunkowań
informatycznych oraz potrzeby zapewnienia spójności rozwiązań technicznych oraz regulacji prawnych.
W projekcie wprowadzono tzw. regułę wydatkową tj. określono na lata 2015–2024 maksymalny limit wydatków oraz
mechanizm korygujący, polegający na objęciu kontrolą pod względem wykorzystania limitów określonych w ustawie w
poszczególnych latach oraz wdrożenie określonych mechanizmów korygujących.
Harmonogram działań poza legislacyjnych:
1. Do końca IV kwartału 2015 r. – przygotowanie systemów teleinformatycznych CSIOZ
2. Od IV kwartału 2015 r. – testy systemów wraz z testami integracyjnymi systemów CSIOZ
3. Od I kwartału 2016 r. udostępnienie funkcjonalności systemów w obszarze e-usług.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
W odniesieniu do recepty, skierowań oraz zleceń w formie dokumentu elektronicznego:
Efekty niniejszego projektu są związane ze wskaźnikami wynikającymi ze studium wykonalności do Elektronicznej
Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych:
1. Umożliwienie elektronicznej realizacji recept.
2. Umożliwienie usługobiorcom elektronicznej historii chorób, wykonanych usług, skierowań, recept,
zwolnień lekarskich, planu szczepień, zaleceń.
Efekty wynikające z Systemu Informacji Medycznej są związane ze wskaźnikami wynikającymi ze studium
wykonalności do Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach
Medycznych:
Umożliwienie elektronicznej realizacji recept. Wartość docelową wskaźnika w 2018 r. zakłada się na poziomie do
25%. Oznacza to, iż w 2018 roku do 25% recept wypisanych przez upoważniony do tego personel medyczny będzie
wprowadzona do systemu i możliwa do realizacji w formie elektronicznej. Pomiar wskaźnika następować będzie co
roku za pomocą wbudowanych w System P1 funkcjonalności statystycznych.
Umożliwienie usługobiorcom elektronicznej historii chorób, wykonanych usług, skierowań, recept, zwolnień
lekarskich, planu szczepień, zaleceń. Wartość docelową wskaźnika w 2019 r. zakłada się na poziomie do 15%
usługobiorców objętych SIOZ. Przy wyznaczaniu wysokości wartości docelowej wskaźnika założono, że pierwszy
kontakt usługobiorcy z opieką zdrowotną działającą w ramach systemu SIOZ oznaczał będzie automatyczne objęcie
usługobiorcy systemem. Wskaźnik zależeć będzie od skłonności usługobiorców do korzystania z systemu i zasobów
w nim ujętych. Przy szacowaniu założono, że rocznie z systemu opieki zdrowotnej korzysta ok. 60% usługobiorców.
Ponadto system będzie wprowadzony obligatoryjnie dla wszystkich usługodawców i aptek, z okresem przejściowym.
Pomiar wskaźnika następować będzie co roku za pomocą wbudowanych w System P1 funkcjonalności
statystycznych.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Załącznik nr 1 Uszczegółowienie kosztów.
56
Przychody dla budżetu państwa [w tys. zł]
Przychody budżetu
Państwa
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Razem
Opłata egzaminacyjna
wnoszona przez osoby
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
450,0
450,0
450,0
450,0
450,0
2 250,0
przystępujące do PERM
Przychody z tytułu
utworzenia i eksploatacji
Systemu Monitorowania
Kosztów (SMOK)
0,0
6 688,1
578,0
592,5
606,7
621,2
636,2
651,4
666,4
681,7
11 722,2
dla
potrzeb Agencji Oceny
Technologi Medycznych
Przychody z tytułu złożenia
wniosku o założenie konta
umożliwiającego składanie
wniosków w postaci
0,0
125,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
125,0
elektronicznej za pomocą
Systemu Obsługi List
Refundacyjnych
RAZEM
0,0
6 813,1
578,0
592,5
606,7
1 071,2
1 086,2
1 101,4
1 116,4
1 131,7
14 097,2
Koszty Budżetu Państwa -
łącznie [w tys. zł]
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
SUMA
koszty MZ
4 390,0
93 018,1 88 130,3
90 302,3
231 396,3
95 134,5
97 404,2
99 728,5
102 010,4
104 295,7 1 005 810,3
koszty wojewodowie
0,0
895,5
916,8
938,5
960,8
983,6
1 006,9
1 029,8
1 053,2
1 077,2
8 862,2
razem
4 390,0
93 913,6 89 047,1
91 240,9
232 357,0
96 118,0
98 411,1
100 758,3
103 063,6
105 372,8 1 014 672,5
Koszty Budżetu Państwa [
w t ys. zł]
Koszt P1+P2+P4
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
SUMA
Usługi
2 665,0
73 399,0 73 919,4
75 767,4
77 585,8
79 447,8
81 354,6
83 307,1
85 223,2
87 183,3
719 852,5
Utrzymanie P1, P2 i P4 w
warstwie aplikacji oraz w
warstwie ITS w tym w
szczególności
2 665,0
70 000,0
70 449,0
72 210,2
73 943,3
75 717,9
77 535,1
79 396,0
81 222,1
83 090,2
686 228,8
wykupywanie pakietów
gwarancyjnych i
serwisowych ITS,
kolokacja i łącza
Zapewnienie I-szej lini
0,0
2 500,0
2 552,5
2 616,3
2 679,1
2 743,4
2 809,2
2 876,7
2 942,8
3 010,5
24 730,6
wsparcia
Pozostałe koszty związane
z utrzymaniem systemów
P1, P2, P4 (między innymi
kosztów materiałów
eksploatacyjnych dla
systemów, kosztów
0,0
899,0
917,9
940,8
963,4
986,5
1 010,2
1 034,4
1 058,2
1 082,6
8 893,1
narzędzi wspierających
realizację procesów
zgodnie z metodyką ITIL,
kosztów szkoleń oraz
pozostałych wydatków
bieżących)
Wydatki osobowe w tym:
1 725,0
11 837,0 12 476,9
12 785,0
13 092,8
13 407,0
13 728,8
14 058,3
14 382,7
14 665,4
122 159,0
Wynagrodzenia
1 453,0
9 973,0
10 512,2
10 771,8
11 031,1
11 295,8
11 566,9
11 844,6
12 117,9
12 396,6
102 962,8
Pochodne od
wynagrodzeń
272,0
1 864,0
1 964,7
2 013,2
2 061,7
2 111,2
2 161,9
2 213,7
2 264,8
2 268,8
19 196,1
Utrzymane sprawności
parku technolgicznego ITS
P1, P2, P4 w tym
niewielkie zakupy nowej
infrastruktury techniczno-
systemowej (np. na
0,0
1 000,0
1 021,0
1 046,5
140 000,0
1 097,4
1 123,7
1 150,7
1 177,1
1 204,2
148 820,6
potrzeby rotowania
wykorzystania najbardziej
krytycznych urządzeń)
oraz gruntowana
wymiana ITS w roku 2019
Razem
4 390,0
86 236,0 87 417,3
89 598,9
230 678,6
93 952,2
96 207,1
98 516,1
100 783,0
103 052,9
990 832,1
Koszty Budżetu Państwa [w t
ys. zł]
System Monitorowania
Kosztów (SMOK) dla
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
SUMA
potrzeb Agencji Oceny
Technologii Medycznych
Koszt wytworzenia
oprogramowania oraz
0,0
4 366,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
4 366,2
koszt infrastruktury
57
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3763-cz-2
› Pobierz plik
-
3763-cz-1
› Pobierz plik