eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3763
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3763-cz-1

Polski Związek Niewidomych.

Projekt został poddany dodatkowym uzgodnieniom z resortami i wojewodami z 7-dniowym terminem na zgłaszanie
uwag.

Projekt ustawy – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) – został opublikowany na stronie internetowej
Ministerstwa Zdrowia oraz udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Zdrowia. Projekt zgodnie z § 4
uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. poz. 979)
został również zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Nie było zgłoszeń
lobbingowych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
w mln zł z uwzględnieniem
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
wytycznych do stosowania
jednolitych wskaźników
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Łącznie (1-10)
makroekonomicznych
Dochody ogółem, tym:
0,00
6,81
0,58
0,59
0,61
1,07
1,09
1,10
1,12
1,13
14,10
budżet państwa (MZ)
0,00
6,81
0,58
0,59
0,61
1,07
1,09
1,10
1,12
1,13
14,10
budżet państwa
(wojewodowie)
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
JST
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
Wydatki ogółem, w tym:
4,39
93,91
89,05
91,24
232,36
96,12
98,41
100,76
103,06
105,37
1 014,67
budżet państwa (MZ)
4,39
93,02
88,13
90,30
231,40
95,13
97,40
99,73
102,01
104,30
1 005,81
budżet państwa
(wojewodowie)
0,00
0,90
0,92
0,94
0,96
0,98
1,01
1,03
1,05
1,08
8,86
JST
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
Saldo ogółem, w tym:
-4,39
-87,10
-88,47
-90,65
-231,75
-95,05
-97,32
-99,66
-101,95
-104,24
-1 000,58
budżet państwa
-4,39
-86,21
-87,55
-89,71
-230,79
-94,06
-96,32
-98,63
-100,89
-103,16
-991,71
budżet państwa
(wojewodowie)
0,00
-0,90
-0,92
-0,94
-0,96
-0,98
-1,01
-1,03
-1,05
-1,08
-8,86
JST
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00

Koszty związane (zestawienia zał. 1) z:
• systemami P1, P2 i P4,
• Państwowym Egzaminem Ratownika Medycznego, kartą doskonalenia zawodowego
ratowników medycznych i dyspozytorów medycznych, obsługą podmiotów
prowadzących kurs doskonalący dla ratowników medycznych i dyspozytorów
medycznych (akredytacja podmiotów),
• kosztami kontroli jednostek szkolących prowadzących specjalizacje dla diagnostów
laboratoryjnych oraz farmaceutów
– finansowane będą z budżetu państwa, z części pozostającej w dyspozycji Ministra Zdrowia.
Źródła

Koszty związane z wydatkami osobowymi dotyczącymi (zestawienie zał.
finansowania
1):
• wydawaniem kart doskonalenia zawodowego ratowników medycznych i dyspozytorów,
obsługą wniosków podmiotów ubiegających się o wpis na listę podmiotów
uprawnionych do prowadzenia kursów doskonalących dla ratowników medycznych,
dyspozytorów medycznych oraz kursów dodatkowych dla ratowników medycznych i
pielęgniarek systemu
– finansowane będą z budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji poszczególnych
wojewodów.
Pozostałe zmiany przepisów zawarte w projekcie ustawy nie spowodują dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu państwa.
Dodatkowe
W zakresie projektu P1, P2, P4 współfinansowanych ze środków UE w ramach Programu
informacje, w tym
Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, CSIOZ jako ich beneficjent zgodnie z
wskazanie źródeł
postanowieniami porozumień o dofinansowanie, ma obowiązek zapewnienia trwałości ww.
danych i przyjętych projektów przez okres 5 lat od daty ich zakończenia. W związku z realizacją powyższego
do obliczeń założeń obowiązku oraz z koniecznością utrzymania zbudowanych systemów konieczne jest przyznanie
CSIOZ środków na utrzymanie systemów oraz 102 etatów niezbędnych do zbudowania
profesjonalnego zespołu utrzymaniowego ww. projektów w ramach działalności statutowej
jednostki. Koncepcja funkcjonowania CSIOZ jako jednostki utrzymującej projekty P1, P2, P4
oparta została na metodyce zarządzania usługami IT (ITIL), zapewniającej odpowiedni poziom
48
utrzymania usług wdrożonych w ramach tych projektów. Do realizacji zadań związanych z
utrzymaniem przedmiotowych systemów przyjęty został model mieszany przewidujący
outsourcing usług utrzymaniowych oraz utrzymanie siłami własnymi jednostki. Przyjęty model
obniża ryzyko związane z utratą po stronie beneficjenta kompetencji i wiedzy na temat
systemów, a w skrajnym przypadku brak nadzoru nad systemem. Powyższe rozwiązanie w
długiej perspektywie będzie również tańsze niż systemy utrzymywane w modelu monopolu
wykonawcy bez odpowiedniego nadzoru merytorycznego ze strony administracji publicznej, a
także pozwoli na utrzymanie pełnej kontroli nad systemem, w którym przetwarzane będą dane
medyczne obywateli.

Mając na uwadze rozmiar i zakres Projektu P1, w ramach prac projektowych została
oszacowana wolumetria dotycząca ilości przetwarzanych danych, ilości operacji oraz określone
zostały poziomy niedostępności usług. Zakładana liczba użytkowników systemu Projektu P1
szacowana jest na 37 mln w zakresie usługobiorców, w tym 35,5 mln ubezpieczonych w ramach
NFZ i 523 tys. w zakresie usługodawców, w tym 146 tys. podmiotów publicznych. Aktualizacja
danych szacowana jest między innymi na 800 mln w skali roku (aktualizacja danych recepty,
skierowania i zlecenia), 570 tys. w skali roku (aktualizacja danych krytycznych), 200 mln w
skali roku (aktualizacja danych o zdarzeniach medycznych). Szacowana liczba operacji
wykonywanych na danych wrażliwych to ponad 1,1 mld w skali roku, przy czasie
niedostępności usługi jednorazowo nieprzekraczającym 5 minut.

Należy również zaznaczyć, że system P1 w momencie jego oddania do użytku stanie się
automatycznie jednym z największych systemów teleinformatycznych w polskiej administracji
publicznej.
Zaistnieje konieczność sprawnej obsługi ogólnokrajowego wdrożenia
funkcjonalności projektu P1, tj. przede wszystkim elektronicznej recepty oraz elektronicznego
skierowania czy Internetowego Konta Pacjenta. Utrzymanie takiego systemu, w tym warstwy
infrastruktury techniczno-systemowej powinno być traktowane jako zadanie priorytetowe dla
sektora ochrony zdrowia.

Przy określaniu wysokości kosztów analizowano analogiczne koszty ponoszone przez inne
jednostki w ramach utrzymania dużych ogólnokrajowych systemów teleinformatycznych
prowadzonych przez NFZ, ZUS czy ARiMR. Wyniki analizy i doświadczenie instytucji przy
określaniu zasobów niezbędnych do prowadzenia tak dużych projektów informatycznych
pozwoliły na przygotowanie zapotrzebowania zasobów do realizacji zadań wynikających z
nowelizacji ustawy.

Należy podkreślić, że obecnie CSIOZ dysponuje łącznie 131,4 etatami kalkulacyjnymi. Z ww.
liczby do końca 2015 roku, w związku z zakończeniem realizacji Projektu P1, zostaną
zlikwidowane 52 etaty. Dodatkowo, w związku z zakończeniem realizacji przez Centrum
funkcji Instytucji Wdrażającej dla Priorytetu XII Programu Operacyjnego Infrastruktura i
Środowisko – 28,5 etatów zostanie zlikwidowanych do końca czerwca 2015 r. Ww. zadanie
będzie kontynuowane poprzez jego samodzielną realizację przez Ministerstwo Zdrowia, a ww.
etaty wraz ze środkami na ich sfinansowanie (finansowanie w ramach Programu Operacyjnego
Pomoc Techniczna) zostaną przeniesione do Ministerstwa Zdrowia na potrzeby realizacji zadań
wynikających z pełnienia przez MZ funkcji IP dla Priorytetu XII PO IiŚ. Reasumując, obecne
etaty CSIOZ zostaną do końca br. zmniejszone z 131,4 o 80,5 etatów, tj. do 50,9 etatów.
Uwzględniając więc projektowany przyrost 102 etatów, o którym mowa w pierwszym akapicie,
liczba etatów CSIOZ w stosunku do aktualnie posiadanych limitów wzrośnie o 21,5 (tj. z 131,4
do 152,9 etatów).

Jednocześnie należy mieć na względzie, że platforma P1 składać się będzie z 24 systemów
informatycznych, platforma P2 do końca 2015 r. będzie udostępniała 20 systemów
informatycznych, natomiast w ramach Projektu P4 zostanie wdrożonych kolejne 5 dużych
systemów informatycznych. W ramach Projektu P4 pn. Dziedzinowe systemy teleinformatyczne
systemu informacji w ochronie zdrowia powstaną następujące systemy: Systemu Statystyki w
Ochronie Zdrowia; Systemu Monitorowania Zagrożeń; Zintegrowanego Systemu
Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi; Systemu Monitorowania Kształcenia
Pracowników Medycznych; Systemu Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia.


49
Łącznie z powyższych systemów będzie korzystać ponad 38 mln użytkowników. Biorąc zatem
pod uwagę liczbę systemów, które będą utrzymywane w CSIOZ oraz liczbę etatów
kalkulacyjnych jaka pozostanie w dyspozycji CSIOZ, wnioskowane 102 etaty stanowią
minimum, jakie musi zostać przyznane na realizację zadań związanych z utrzymaniem. Ponadto
powyższym etatom zostały przypisane skonkretyzowane role bezpośrednio związane z
eksploatacją i utrzymaniem systemów, natomiast ich przyznanie musi nastąpić maksymalnie
niezwłocznie. Jak wynika z dotychczasowych doświadczeń CSIOZ przy realizacji procesu
rekrutacyjnego dotyczącego odpowiedniej klasy specjalistów w dziedzinie teleinformatyki,
którzy w sposób profesjonalny oraz niezawodny zrealizują zadania z zakresu utrzymania
uruchomionych produktów obu projektów/zapewnią właściwy poziom usług, termin przyznania
etatów oraz środków na wynagrodzenia zespołu utrzymaniowego powinien uwzględniać czas
niezbędny do przeprowadzenia procesu rekrutacji oraz czas na wdrożenie i przeszkolenie
nowych pracowników, tak aby zapewnić odpowiednie działanie systemu P1.

Przy szacowaniu kosztów utrzymania oraz etatów niezbędnych do zapewnienia prawidłowego
działania systemów, które będą utrzymywane przez Centrum, porównano koszty utrzymania w
innych jednostkach. Z przeprowadzonej analizy wynika, że ZUS na realizację umów
wykonawczych w zakresie zadań utrzymaniowych przeznacza rocznie kwotę w wysokości ok
200 000 000 zł oraz 450 etatów, natomiast ARiMR utrzymujący zdecydowanie mniejszy system
niż systemy budowane przez CSIOZ na realizację umów wykonawczych w zakresie zadań
utrzymaniowych przeznacza rocznie kwotę w wysokości ok 120 000 000 zł oraz 150 etatów.

W odniesieniu do przyjętego rocznego kosztu w wysokości 120 tys. zł na jeden etat z
uwzględnieniem wszystkich pochodnych, w przedmiotowym zakresie równolegle procedowana
jest zmiana rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie warunków
wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą pracowników
zatrudnionych w niektórych jednostkach strefy budżetowej działających w ochronie zdrowia.

Zgodnie z przyjętą koncepcją utrzymania P1, P2, P4 niezbędne jest zawarcie szeregu
kontraktów:
1. Umowy związane z wdrożonymi rozwiązaniami sprzętowymi to m.in.:
a. Umowa utrzymaniowa dla lokalizacji podstawowej,
b. Umowa utrzymaniowa dla lokalizacji zapasowej,
c. Umowa zapewnienia usługi transmisji danych (w tym obsługa domen,
transmisja pomiędzy lokalizacjami, dostęp do Internetu),
d. Umowa regulująca koszty wynajmu lokalizacji zapasowej,
e. Umowa dot. skalowania wdrożonych rozwiązań,
f. Umowa regulująca kwestię nośników i materiałów eksploatacyjnych;
2. Umowy związane z wdrożonym oprogramowaniem to m.in.:
a. Umowy utrzymaniowe dla części I–IV systemu Elektronicznej Platformy
Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach
Medycznych (P1),
b. Umowy utrzymaniowe dla Platformy udostępniania on-line przedsiębiorcom
usług i zasobów cyfrowych rejestrów medycznych (P2),
c. Umowy utrzymaniowe dla Dziedzinowych systemów teleinformatycznych
systemu informacji w ochronie zdrowia (P4),
d. Umowa na zakup wsparcia dla oprogramowania standardowego;
3. Umowy związane z wdrożonymi usługami to m.in.:
a. Umowa świadczenia usług pierwszej linii wsparcia,
b. Konsulting w zakresie kreowania polityki utrzymaniowej.

Wpływ na koszt całego obszaru utrzymania będą miały również koszty zespołu po stronie
CSIOZ.

Na potrzeby oszacowania kosztów utrzymania przyjęto następujące założenia:
1. Roczny koszt utrzymania dla sprzętu to 20% kosztów zakupu
2. Roczny koszt utrzymania dla standardowych licencji to 20% kosztów zakupu
50
3. Roczny koszt utrzymania dedykowanych rozwiązań wyprodukowanych na potrzeby
P1,P2, P4 to 10% kosztów zakupu dedykowanego oprogramowania
4. Roczny koszt utrzymania 1 pracownika CSIOZ (wraz z wszelkimi kosztami
pośrednimi) 120 tys. zł
5. Planowana liczba pracowników bezpośrednio związanych z utrzymaniem usług – 102
6. Roczny koszt zapewnienia jednego stanowiska w zewnętrznym callcenter dostępnego w
godzinach 7.00–19.00 – 25 tys. zł
7. Liczba stanowisk pierwszej linii wsparcia niezbędnych do obsługi rozwiązania – 100
(wsparcie callcenter realizowane będzie jako usługa. Podane liczby stanowisk oraz
koszt służą do wyliczenia całościowego kosztu usługi)

Biorąc pod uwagę wydatki w ramach Projektu P1, P2, P4:
• koszty sprzętu i licencji – ok. 125 000 tys. zł oraz
• koszty dedykowanego oprogramowania – ok. 450 000 tys. zł
– koszt utrzymania samych rozwiązań to ok. 70 000 tys. zł rocznie.

Uwzględniając pozostałe elementy przedstawione w założeniach roczny koszt utrzymania
wyniesie ok. 86 236 tys. zł. Przy prognozowaniu długoterminowych kosztów utrzymania
przyjęto wskaźnik wzrostu cen towarów i usług zgodnie z aktualnymi wskaźnikami
makroekonomicznymi.

Dodatkowo w ramach kosztów uwzględniono również konieczność wymiany infrastruktury
techniczno-systemowej (ITS) zakupionej w latach 2012–2013. Konieczność wymiany ITS jest
związane z obowiązkiem zapewnienia wysokiego poziomu niezawodności dla ogólnokrajowego
systemu obsługującego m.in. wszystkie elektroniczne recepty w kraju.

Biorąc pod uwagę wpływ realizowanych przez CSIOZ przedsięwzięć na ochronę zdrowia
obywateli, uzasadnione jest zapewnienie odpowiedniej klasy specjalistów w dziedzinie
teleinformatyki, którzy w sposób profesjonalny oraz niezawodny zrealizują zadania z zakresu
utrzymania uruchomionych produktów obu projektów/zapewnią właściwy poziom usług.

W związku z powyższym przy określeniu wysokości środków niezbędnych do utrzymania
systemów w zakresie wynagrodzeń przyjęto stawki, które pozwolą na pozyskanie wysokiej
klasy specjalistów, którzy w sposób profesjonalny będą odpowiedzialni za administrowanie
systemami
teleinformatycznymi,
infrastrukturą
techniczno-systemową
systemów
informacyjnych, inicjowanie rozbudowy systemów informacyjnych, a także zapewnią
prawidłowe działanie infrastruktury technicznej. Utrzymanie takiego systemu, w tym warstwy
infrastruktury techniczno-systemowej wartej ok. 150 mln zł, wymaga odpowiednio
zaprojektowanej struktury organizacyjnej. Sam proces zarządzania użytkownikami
(kilkadziesiąt milionów), przy wdrożeniu o tak ogromnej skali, jest zadaniem niezwykle
skomplikowanym i wymagającym specjalistycznych zasobów ludzkich. Centrum przyjęło
usługowe podejście do zarządzania IT oraz zbiór najlepszych praktyk i zaleceń związanych z
utrzymywaniem systemów pozwalających efektywnie i skutecznie oferować usługi
informatyczne wraz z odpowiednio zdefiniowanymi procesami zarządzania usługami IT – ITIL
(ang. Information Technology Infrastructure Library).

Zastosowane podejście umożliwia wykorzystanie najlepszych doświadczeń i sprawdzonych
metod zarządzania IT wykorzystywanych przez wiele organizacji i przedsiębiorstw, zarówno na
rynku polskim, jak i na całym świecie.

Mając na uwadze fakt, iż w ostatnich latach w Polsce dynamicznie rozwija się proces
informatyzacji ochrony zdrowia i w dalszym ciągu planowany jest rozwój przedmiotowej
dziedziny, niezbędne jest zapewnienie wynagrodzeń dla pracowników odpowiedzialnych za
kluczowy system informatyczny w ochronie zdrowia na odpowiednim poziomie pozwalającym
pozyskanie z rynku odpowiednich specjalistów. Przy ustalaniu stawek wynagrodzeń korzystano
z aktualnych raportów płacowych dla rynku IT (Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń,
Wynagrodzenia
w
branży
IT
w
2013
r.,
Sedlak
&
Sedlak,
http://wynagrodzenia.pl/artykul.php/typ.1/kategoria_glowna.505/wpis.2836
oraz (Raport
51
Wynagrodzenia na stanowiskach IT w 2012 roku, Sedlak & Sedlak,
http://wynagrodzenia.pl/artykul.php/wpis.2695).

W związku z powyższym w OSR, w przypadku utrzymania systemów w CSIOZ, wynikających
z niniejszej ustawy określono roczną kwotę na jeden etat z uwzględnieniem wszystkich
pochodnych (zgodnie z obecnie stosowanymi stawkami w CSIOZ) w wysokości 120 000 zł.
Nowo powstałe stanowiska pracy w CSIOZ (102 etaty) to przede wszystkim specjaliści w
zakresie teleinformatyki, administrowaniem systemami, zarządzaniem projektami i
wytwarzaniem oprogramowania. Ze względu na fakt, że rynek informatyczny cechuje się jako
jedna z niewielu branż ciągłym wzrostem poziomu wynagrodzeń pracowników (źródło:
Podsumowanie raportu „Wynagrodzenia na stanowiskach IT w 2012 r.”) przy prognozie
wydatków związanych z wynagrodzeniami nowych pracowników od 2017 r. przyjęto wzrost
wynagrodzeń w tempie prognozowanej inflacji.

W zakresie Systemu Monitorowania Kosztów Leczenia i Sytuacji Finansowo-
Ekonomicznej Podmiotów Leczniczych
funkcjonalności modułu systemu, w którym
przetwarzane będą dane dotyczące sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotów leczniczych
przeniesiono do Systemu Statystyki w Ochronie Zdrowia. Powyższa zmiana nie wpłynie na
finansowanie projektu, w tym również nie przyniesie oszczędności organizacyjnych i
finansowych dla budżetu państwa.

W związku z rezygnacją z utworzenia Systemu Wspomagania Ratownictwa Medycznego,
zwanego dalej „SWRM”, dublującego częściowo funkcjonalności, tworzonego przez Centrum
Projektów Informatycznych, Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa
Medycznego, nie przewiduje się oszczędności organizacyjnych i finansowych dla budżetu
państwa. Jedna z funkcjonalności SWRM zostanie uwzględniona poprzez stworzenie ewidencji
centrów urazowych i jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie
udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego.

Koszty wynikające z wdrożenia nowych systemów: Obsługi List Refundacyjnych,
Centralnego Wykazu Produktów Leczniczych, ewidencja centrów urazowych i jednostek

wyspecjalizowanych, rejestry do obsługi importu docelowego nie będą powodowały
dodatkowych skutków finansowych (koszty zostały ujęte w ramach środków przewidzianych na
utrzymanie i rozwój systemów P1, P2 i P4). Koszty wynikające z utworzenia rejestru
ratowników medycznych i rejestru dyspozytorów medycznych
zostały uwzględnione w
ramach wydatków budżetu państwa. System Monitorowania Kosztów Leczenia zostanie
sfinansowany ze środków Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji pochodzących z
odpisu na taryfikację świadczeń, o których mowa w art. 31t ust. 1a ustawy o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Planuje się realizację zadania –
wytworzenie i utrzymanie systemu – przez CSIOZ, stąd środki zostaną zaplanowane w budżecie
państwa w części 46, natomiast po dokonaniu płatności przez Agencję, CSIOZ dokona ich
przekazania na centralny rachunek budżetu państwa. Rozwiązanie to jest konieczne z uwagi na to,
iż CSIOZ jest jednostką budżetową, a jednocześnie zachodzi potrzeba zapewnienia, aby powstanie
i utrzymanie systemu nie generowało skutków dla budżetu państwa). Koszty związane ze
zmianami w zakresie Systemu Monitorowania Zagrożeń (w tym zmiany w zakresie
administratora danych) nie generują dodatkowych kosztów.

W zakresie kształcenia kadr medycznych przyjęte rozwiązania spowodują skutki finansowe i
koszty dla budżetu państwa wyłącznie w zakresie uwzględnionym w załączniku nr 1.

Zakres regulacji wynikający z wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia
18 grudnia 2014 r., sygn. akt K 33/13 (Dz. U. 2015 r. poz. 16) oraz regulacji dotyczących
telemedycyny nie powoduje dodatkowych skutków finansowych oraz kosztów lub
oszczędności dla budżetu państwa.

Poszerzenie zakresu podmiotów, które będą podlegały kontroli, co wynika z faktu nadania
uprawnień do wystawiania recept, w tym refundowanych, dla pielęgniarek i położnych oraz
nadanie uprawnienia do wystawiania recept refundowanych dla wszystkich lekarzy, a także
przyznanie Prezesowi NFZ zadania w postaci rozpatrywania odwołań od decyzji
administracyjnych wojewódzkich oddziałów NFZ, nie wywoła dodatkowych skutków dla
52
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 57 . [ 58 ] . 59 ... 61

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: