eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3763
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3763-cz-1

– 235 –
3. Akty wykonawcze wydane na podstawie:
1)
art. 30c ustawy, o której mowa w art. 5, zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 30zd ustawy, o której mowa w
art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
2)
art. 78 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 6, zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 78 ust. 3 ustawy, o której mowa
w art. 6, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
3)
art. 89 ust. 7, art. 89a ust. 8 i art. 89b ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 6, zachowują
moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
art. 107zc ustawy, o której mowa w art. 6, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
4)
art. 89e ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 6, zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 107zf ust. 4 ustawy, o której
mowa w art. 6, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
5)
art. 192 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 7, zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 192 ust. 2 ustawy, o której mowa
w art. 7, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
6)
art. 12 ust. 2 i art. 26 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 9, zachowują moc do dnia
wejścia w życie aktów wykonawczych wydanych na podstawie art. 12e i art. 26 ust. 5
ustawy, o której mowa w art. 9, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
7)
art. 27 ust. 9 i art. 29 ust. 7 ustawy, o której mowa w art. 11, zachowują moc do dnia
wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 27 ust. 9 i art. 29
ust. 7 ustawy, o której mowa w art. 11, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą
– nie dłużej jednak niż do dnia 1 stycznia 2017 r.
4. Akty wykonawcze wydane na podstawie:
1)
art. 14e ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 4, zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 14f ust. 1 ustawy, o której mowa
w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
2)
art. 16r ust. 13 ustawy, o której mowa w art. 4, zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 16ra ust. 2 ustawy, o której
mowa w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
– 236 –
3)
art. 56 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 7, zachowuje moc do dnia wejścia w życie
aktu wykonawczego wydanego na podstawie art. 56 ust. 3 ustawy, o której mowa w
art. 7, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą
– nie dłużej jednak niż do dnia 1 maja 2017 r.
5. Akty wykonawcze wydane na podstawie:
1)
art. 16 ust. 10, art. 16g ust. 1 i art. 16x ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 4, zachowują
moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 16
ust. 10, art. 16g ust. 1 i art. 16x ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 4, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą,
2)
art. 16t ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 4, zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 16x ust. 1 ustawy, o której
mowa w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą
– nie dłużej jednak niż do dnia 1 lipca 2017 r.
6. Regulamin porządkowy LEK i LDEK, o którym mowa w art. 14e ust. 2 ustawy, o
której mowa w art. 4, zachowuje moc do dnia wejścia w życie regulaminu porządkowego
LEK i LDEK, o którym mowa w art. 14f ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 4, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż do dnia 1 stycznia 2017 r.
7. Regulamin porządkowy PES, o którym mowa w art. 16s ust. 9 ustawy, o której mowa
w art. 4, zachowuje moc do dnia wejścia w życie regulaminu porządkowego PES, o którym
mowa w art. 16s ust. 9 ustawy, o której mowa w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, nie dłużej jednak niż do dnia 1 stycznia 2017 r.
8. Zarządzenia dyrektora CEM dotyczące organizacji i przebiegu LEK, LDEK i PES
obowiązujące w dniu 1 maja 2016 r. zachowują moc do dnia wydania nowych zarządzeń.
Art. 49. Ratownicy medyczni i dyspozytorzy medyczni, którzy przed wejściem w życie
niniejszej ustawy rozpoczęli realizację obowiązku doskonalenia zawodowego, o którym
mowa w art. 12 ust. 1 i art. 26 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 9, w brzmieniu
dotychczasowym, kontynuują go na podstawie dotychczasowych przepisów.
Art. 50. 1. System monitorowania programów lekowych, o którym mowa w ustawie, o
której mowa w art. 13, funkcjonujący w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy staje się, z
tym dniem, systemem monitorowania programów lekowych, o którym mowa w art. 188c
ustawy, o której mowa w art. 7, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
– 237 –
2. Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w
życie niniejszej ustawy dostosuje system monitorowania programów lekowych, o którym
mowa w art. 188c ustawy, o której mowa w art. 7, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do
programów lekowych, o których mowa w ustawie, o której mowa w art. 13, nieobjętych tym
systemem w dniu wejścia w życie tej ustawy.
Art. 51. Przepis art. 95b ust. 2 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 6, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, traci moc z dniem 31 grudnia 2025 r.
Art. 52. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1)
art. 6 pkt 7 oraz art. 9 pkt 1–4, 10 i 11, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia
2016 r.;
2)
art. 6 pkt 6 lit. b i c oraz pkt 13 lit. c i d, które wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia
2016 r.;
3)
art. 1 pkt 26, art. 3 pkt 2, art. 4 pkt 2 lit. b, pkt 3–32, art. 5, art. 6 pkt 9 i 16, art. 13 pkt
2–11 i art. 18–43, które wchodzą w życie z dniem 1 maja 2016 r.;
4)
art. 1 pkt 14 w zakresie art. 17a ust. 2 pkt 4 i art. 6 pkt 1, które wchodzą w życie z dniem
1 lipca 2016 r.;
5)
art. 7 pkt 23 w zakresie art. 188c ust. 3 i ust. 4 pkt 2, które wchodzą w życie z dniem
1 lipca 2017 r.;
6)
art. 1 pkt 7 i art. 9 pkt 7 i 8, które wchodzą w życie z dniem 1 sierpnia 2017 r.
UZASADNIENIE
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz
niektórych innych ustaw, zwany dalej „projektem”, ma na celu doprecyzowanie, a
częściowo również stworzenie, ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w
zakresie systemu informacji w ochronie zdrowia. Projekt został opracowany na
podstawie założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w
ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw, zwanych dalej „założeniami”,
przyjętych przez Radę Ministrów w dniu 24 czerwca 2014 r. Cele projektu wpisują się
w cele wskazane w uzasadnieniu do ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie
informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2015 r. poz. 636, z późn. zm.), zwanej dalej
„ustawą o systemie”, które obejmują w szczególności:
1. Stworzenie warunków informacyjnych umożliwiających podejmowanie w dłuższej
perspektywie optymalnych decyzji w zakresie polityki zdrowotnej niezależnie od
przyjętego modelu organizacyjnego opieki zdrowotnej oraz zasad jej finansowania.
2. Stworzenie stabilnego systemu informacji w ochronie zdrowia, charakteryzującego
się, z jednej strony, elastycznym podejściem do organizacji systemu zasobów
ochrony zdrowia, w tym do modelu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze
środków publicznych, z drugiej strony, odpornością na zaburzenia w gromadzeniu i
archiwizacji danych, spowodowane zmianami systemowymi w ochronie zdrowia.
3. Zmniejszenie luki informacyjnej w sektorze ochrony zdrowia, uniemożliwiającej
zbudowanie optymalnego modelu opieki zdrowotnej.
4. Uporządkowanie istniejącego systemu zbierania, przetwarzania i wykorzystywania
informacji w ochronie zdrowia w oparciu o zasady:
1) otwartości i interoperacyjności poszczególnych elementów systemu informacji,
z zachowaniem możliwości wymiany danych między poszczególnymi
elementami systemu informacji w ochronie zdrowia,
2) ograniczania redundancji danych gromadzonych w poszczególnych elementach
systemu informacji w ochronie zdrowia,
3) wspierania wtórnego wykorzystania danych i informacji gromadzonych przez
podmioty publiczne, w tym wykorzystania danych administracyjnych dla celów
statystycznych,
4) funkcjonalizacji i zmniejszenia obciążeń administracyjnych oraz kosztów
gromadzenia i wymiany informacji w ochronie zdrowia,
5) zapewnienia wysokiego poziomu wiarygodności i jakości danych.
5. Poprawę funkcjonowania opieki zdrowotnej przez zapewnienie kompleksowości,
aktualności, niesprzeczności norm, procesów, systemów i zasobów informacyjnych
sektora ochrony zdrowia mających wpływ na zachowanie spójności ładu
informacyjnego w ochronie zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb
informacyjnych obywateli.
6. Optymalizację nakładów finansowych ponoszonych na informatyzację sektora
ochrony zdrowia i rozwój społeczeństwa informacyjnego w obszarze zdrowia
względem uzyskiwanych efektów.
7. Przywrócenie właściwych relacji pomiędzy wytwórcą danych, gestorami systemów
informacyjnych zbierających dane, a podmiotami wykorzystującymi i
analizującymi informacje generowane w systemach informacyjnych.
Projekt zawiera regulacje dotyczące dostosowania innych ustaw m.in. do wprowadzenia
elektronicznej postaci recepty, skierowania, zlecenia oraz rejestrów medycznych i
dziedzinowych systemów teleinformatycznych, a także doprecyzowuje przepisy
dotyczące „telemedycyny”.
Projektowane przepisy mają również na celu wykonanie wyroku Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 18 grudnia 2014 r., sygn. akt K 33/13 (Dz. U. 2015 r. poz. 16).
Projektowaną regulacją dokonuje się również korekty procedur już funkcjonujących w
procesie kształcenia lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych,
farmaceutów i ratowników medycznych, pozwalającej na informatyzację systemu
kształcenia kadr medycznych. Zmiany są warunkiem niezbędnym do wprowadzenia
Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych, o którym mowa w
art. 30 ust. 1 ustawy o systemie. W celu wprowadzenia przedmiotowego systemu
konieczne jest dokonanie zmian legislacyjnych umożliwiających przepływ informacji i
obrót dokumentacji, na każdym z etapów kształcenia, w postaci elektronicznej, a nie jak
do tej pory, głównie w wersji papierowej.
Zakres zmian projektu, wykraczający poza przyjęte założenia, wynika z ogólnego
charakteru dokumentu rządowego, jakim jest projekt założeń projektu ustawy oraz z
konieczności dokonania kompleksowych zmian legislacyjnych umożliwiających
2
strony : 1 ... 40 ... 47 . [ 48 ] . 49 ... 60 ... 61

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: