eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG, ujednolicenia zasad uzyskiwania zaświadczeń o wpisie z CEIDG, poszerzenia zakresu danych zawartych we wpisie do CEIDG, ograniczenia zakresu danych podawanych przez przedsiębiorcę we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej, ułatwień w dochodzeniu przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG oraz umożliwienia rezygnacji z wpisu w CEIDG przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3761
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3761

ZAŁĄCZNIK DO RAPORTU Z KONSULTACJI
w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw –
szczegółowe stanowisko do uwag zgłoszonych w ramach konsultacji i opiniowania (§ 51 ust. 2 RpRM)


Lp.
Art.
projektu Zgłaszając
Treść uwagi
Stanowisko MG
ustawy
y uwagi

1. Art. 1 pkt 1 i
ZRP
W projekcie proponuje się uchylić przepisy Uwagi niezasadne.
3
(Związek
uszczegółowiające,
wskazujące,
że Przedmiotem nowelizacji nie jest wyeliminowanie z systemu prawa umów spółek
(dot. zm. art. 4
Rzemiosła
przedsiębiorcami są też wspólnicy spółki cywilnych zobligowanych na podstawie innych ustaw do obowiązków np.
ust. 2, art. 14a
Polskiego.)
cywilnej.

Zdaniem
Związku
Rzemiosła podatkowych, ubezpieczeniowych, czy wynikających z ustawy o rachunkowości.
ust. 2 - 2b

Polskiego uchylenie tego przepisu może tylko
ustawy SDG)

spowodować
komplikacje
w
bieżącej Kwestie tych zmian dość szczegółowo omówiono w uzasadnieniu, niemniej jednak


działalności przedsiębiorstw. Po uchyleniu tego ponownie należy podkreślić, że uchylany ust. 2 art. 4 stanowi de facto powtórzenie

przepisu wniosek CEIDG-1, a zatem i wpis do ust. 1, tylko w brzmieniu wprowadzającym w błąd. Każda osoba fizyczna bowiem

CEIDG nie będzie już zawierał informacji w wiążąca się umową spółki cywilnej z drugą osoba fizyczną, musi najpierw dokonać

jakich spółkach cywilnych dany przedsiębiorca wpisu do CEIDG chcąc wykonywać działalność gospodarczą i zawierać m.in. takie

prowadzi działalność gospodarczą - nie będzie, umowy, jak umowa spółki cywilnej. Przedsiębiorca najpierw zatem musi być

m.in. podawana nazwa spółki, jej adres oraz podmiotem prawa cywilnego, a potem dopiero, dzięki spełnieniu cech przedsiębiorcy

NIP i REGON. Zwracamy uwagę, że informacje na podstawie art. 431 k.c. w powiązaniu z art. 2 SDG, stanie się przedsiębiorcą. Nie

te są niezbędne przedsiębiorcy, choćby przy możliwe jest zatem istnienie przedsiębiorcy w rozumieniu kodeksu cywilnego bez

zawieraniu umów najmu, czy o dostawę energii, podlegania wpisowi do rejestru przedsiębiorców, albo uzyskanie statusu

usług telekomunikacyjnych i innych mediów. przedsiębiorcy w związku z wpisem do rejestru, ale nie prowadzenie „działalności


Faktury wystawiane są nie na wspólników, tylko gospodarczej lub zawodowej" i ze względu na to niebycie przedsiębiorcą w świetle

na spółkę cywilną, której są wspólnikami. przepisów kodeksu cywilnego. Rozdzielenie takie jest pozbawione racji prawnych, a

Obecnie kontrahenci wykorzystują informacje jeśli gdzieś występuje, to z naruszeniem obowiązku wpisania do rejestru lub

zawarte w CEIDG.. Jeśli zabraknie informacji o ewidencji (bo to dotyczy każdego przedsiębiorcy) – przedsiębiorca zawieszony w

spółkach we wpisie do CEIDG - przedsiębiorca jego mniemaniu tylko i wyłącznie „indywidualnie” jest bowiem po upływie 24 miesięcy

będzie zmuszony do dokumentowania tego w wykreślany przez Ministra Gospodarki (po nowelizacji w drodze czynności materialno

inny
sposób,
co
zapewne
nie
będzie technicznej). Obecnie często jest tak, że ponieważ przedsiębiorca uważa, że zawiesił

ułatwieniem
w
działalności.
Zwracamy się tylko indywidualnie, uważa że mimo wykreślenia nadal jest przedsiębiorcą,


dodatkowo uwagę, że spółka cywilna pozostała ponieważ uiszcza podatki i składki ZUS od umowy spółki cywilnej. Czasami nie

podatnikiem VAT jak również pracodawcą.
orientuje się, że przez cały czas od wykreślenia go z CEIDG (nie jego aktywności


„indywidualnej) działał bez wpisu, czyli z naruszeniem kodeksu wykroczeń.


Wpisowi do CEIDG podlega osoba fizyczna, a nie zawarta przez nią umowa i


prowadzona na podstawie tej umowy aktywność.
FMiŚP
Uzasadnienie
tej
zmiany
jest
mało Projektowany zakres zmian ma rozwiązać problem związany z obowiązywaniem art.
(Fund.
przekonujące, co więcej nie podano tam 14a ust. 2-2b ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, wynikający z
Małych
żadnych przykładów na poparcie zawartych w przekonania, że przedsiębiorca, który wykonuje działalność gospodarczą pod własną
I Śred.
nim tez. Wydaje się, że jest wręcz odwrotnie, firmą i jednocześnie podejmuje działania w ramach zobowiązań wynikających z
Przeds.)
tzn., że przepis, który ma być uchylony, spełnia zawarcia umowy spółki cywilnej, wykonuje działalność gospodarczą w różnych

jednak istotną rolę, gdyż rozwiewa wątpliwości, formach. Przede wszystkim wskazać należy, że ilość przedsięwzięć gospodarczych,

1

co do statusu prawnego wspólników spółek w które angażuje się przedsiębiorca nie uzasadnia twierdzenia, że przedsiębiorca

cywilnych.
wykonuje działalność w różnych formach. Odnosi się to także do uczestnictwa jako


wspólnik kilku bądź więcej spółkach cywilnych. Należy ponownie podkreślić, że pod


pojęciem spółki cywilnej rozumie się umowę prawa prywatnego określającą wspólny

Wątpliwości Rady budzi propozycja uchylenia cel gospodarczy, jaki zamierzają osiągnąć strony tej umowy oraz sposób, w jaki do
Krajowa
przepisów art. 4 ust. 2 i art. 14 ust. 2-2b, z tym tego celu będą dążyć - art. 860 kc i n. Wszelkie zatem czynności odnoszące skutek
Rada
uzasadnieniem, iż zabieg taki przyczyni się do dla stosowania umowy spółki zależne są od woli stron i należą do sfery prawa
Sądownict
wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych w prywatnego – prawa zobowiązań. Przedsiębiorca wpisany do CEIDG, mimo że
wa
zakresie traktowania umowy spółki cywilnej jako podejmuje wiele różnych aktywności działalności gospodarczej, powinien być

formy
działalności
gospodarczej,
odrębnej traktowany jako jeden podmiot wykonujący jednolicie pojmowaną działalność

oderwanej od wpisu samego przedsiębiorcy. gospodarczą. Fakt, że przedsiębiorca podejmuje działalność gospodarczą jedynie

KRS zauważa iż taka propozycja może nie jako wspólnik spółki cywilnej nie oznacza, że prawo do zawieszenia przez niego

doprowadzić do założonego celu, a nadto działalności gospodarczej uzależnione jest od zawieszenia działalności także przez

projektodawca nie odniósł się do innych ustaw pozostałych wspólników, co w efekcie miałoby prowadzić do zaprzestania,

szczegółowych w kontekście zaproponowanych przynajmniej czasowego, wykonywania umowy spółki cywilnej. Obowiązek określony

zmian w SDG, min. w art. 2 ust. 1 ustawie o w art. 14 ust. 2 ustawy o swobodzie gospodarczej w obecnym brzmieniu zmusza

rachunkowości, art. 2 pkt 11 ustawy o statystyce przedsiębiorcę, niekiedy nawet wbrew jego woli, do dalszego prowadzenia

publicznej, art. 13 ust. 1 ustawy o podatku działalności z powodu braku zgody na zawieszenie działalności przez pozostałych

akcyzowym.
Brak
odniesienia
może wspólników. Wydaje się, że takie rozwiązanie stanowi ograniczenie w swobodzie

spowodować, że zaproponowane zmiany nie prowadzenia działalności gospodarczej.

przyczynią się do osiągnięcia zamierzonego Niezgodne z istotą i celem instytucji zawieszenia działalności gospodarczej oraz

celu.
przepisami dotyczącymi spółek cywilnych jest również umożliwienie zawieszania


działalności w jednej lub kilku spółkach cywilnych, w których przedsiębiorca jest

Uchylenie przepisu prawnego odnoszącego się wspólnikiem.
GUS
do wskazania, że za przedsiębiorców uznaje się


także wspólników spółki cywilnej w zakresie Istnienie i ciągłe utrzymywanie w systemach ubezpieczeniowym (składki zdrowotne)

wykonywanej
przez
nich
działalności i podatkowym (VAT i NIP, ale już nie p.doch.o.os.fiz.) oraz w celach statystycznych

gospodarczej
oraz
przepisów
dotyczących (REGON) zaszłości po przedsiębiorstwach-spółkach cywilnych, które z dniem

zawieszenia
działalności
w
przypadku 01.01.2001 r. utraciły podmiotowość prawną nie stanowi żadnej podstawy do

wykonywania
działalności
gospodarczej
w dostosowywania do obowiązującego prawa tych niespójności - m.in. przepisów K.c. i

formie spółki cywilnej może budzić wątpliwości błędnej, rozszerzającej interpretacji przepisów SDG, tworząc z rejestru osób

interpretacyjne
związane
z
obowiązkiem fizycznych rejestru umów spółek cywilnych. Propagowanie wśród przedsiębiorców i

zgłaszania tych informacji do CEIDG i GUS, np. organów stanowiska, że spółka cywilna to jakaś szczególna „forma”, „firma”,

w
przypadku
zawieszenia
wykonywania „przedsiębiorstwo”, itp., funkcjonująca, jako odrębny podmiot w systemie prawa, jest

działalności gospodarczej jako wspólnik spółki niewłaściwe. Jest to przecież wyłącznie umowa cywilna, tym różniąca się od innych

cywilnej, a dalszego jej prowadzenia jako osoba umów, że jest zdefiniowana w K.c.

fizyczna będąca przedsiębiorcą.
Należy ponadto zwrócić uwagę, że rozwiązań ewentualnych problemów, na które


wskazują niektóre z organów zgłaszających uwagę do tych przepisów, nie należy


szukać w zmianie systemu prawnego, a w odpowiednio skonstruowanym,

Do ponownego rozważenia poddajemy kwestię dostosowanym do obecnych przepisów, formularzu wniosku, z jasnymi i czytelnymi
UOKIK
zasadności uchylenia w art. 4 ust. 2 projektu informacjami zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla organów, do których, właściwe i

ustawy z uwagi na „konieczność wyeliminowania precyzyjne informacje o zawieszeniu powinny trafić do – MF i ZUS. Formularz CEIDG

mylnych interpretacji uznających, iż umowa nie jest zaś regulowany żadnym aktem prawnym. Z tego względu nie jest również


2

spółki cywilnej i informacja o niej w CEIDG możliwe proponowanie szczegółowych zmian w tym formularzu w niniejszej

stanowi podstawę do uznania takiej umowy za nowelizacji.

odrębną formę działalności oderwaną od Przy prawidłowej interpretacji obecnie obowiązujących przepisów, przedsiębiorcy nie

samego wpisu do CEIDG przedsiębiorcy”. mieli i nie mają podstawy prawnej i możliwości zawieszania swojej „aktywności”

Należałoby się zastanowić, czy podobnego celu indywidualnej, z jednoczesnym kontynuowaniem „aktywności spółkowej” - rozumianej

nie można osiągnąć za pomocą innych środków przez niektóre organy i przedsiębiorców, jako odrębnej i niezależnej. Dlatego też,

np. wytycznych, czy wyjaśnień.
mając na uwadze powyższe, tym bardziej należy obecne przepisy pozbawić


wieloznaczności, zmieniając odpowiednio ich redakcję, by nie budziła już żadnych


wątpliwości.


System prawa powinien być jednolity, w którym przedsiębiorca zawsze oznaczać



będzie to samo.


Także uwaga MF o konieczności uzupełnienia przepisów o przepis porządkujący w


zakresie tych przedsiębiorców którzy dokonali wpisu na podstawie art. 4 ust. 2 nie


może być uwzględniona, ponieważ CEIDG ewidencjonuje przedsiębiorców – osoby


fizyczne (art. 4 ust. 1), a nie jego aktywności (art. 4 ust. 2).


Wyjaśnienia MG zostały przyjęte.







Niewskazane wydaje się być proponowane Uwaga niezasadna – stanowisko jak wyżej.
UMWW
(Urząd
uchylenie pkt.2, które może spowodować Zespół do spraw Infrastruktury w ramach KWRiST przyjął wyjaśnienia.
Marszałkows
zawieszenie w próżni legislacyjnej wspólników
ki
spółek
cywilnych,
które
same
w
sobie
Województw
nie posiadają podmiotowości prawnej.”.

a


Wielkopolski


ego – w


ramach


opiniowania


przez
KWRiST)





UMWŚ
Usunięcie art. 4 ust. 2 pozostawia
Uwaga niezasadna – stanowisko jak wyżej.
(Urząd
nieuregulowaną kwestię spółek cywilnych.
Zespół do spraw Infrastruktury w ramach KWRiST przyjął wyjaśnienia.
Marszałkows

ki
Województw
a Śląskiego
– w ramach
opiniowania
przez
KWRiST)

2. Art. 1 pkt 2
UMWW
Proponowana zmiana wyklucza alternatywny Uwaga niezasadna
(dot.

sposób
identyfikacji
wniosku
o
wydanie Uwaga niezrozumiała. Pełne uzasadnienie do wprowadzenia zmian w tym przepisie
zmienianego art.
interpretacji. Wskazane byłoby zachowanie oraz innych artykułach ustaw wymienionych w nowelizacji w art. od 2 do 59 zawarto

3
10 ust. pkt 4 w
dotychczasowego brzmienia punktu.
w Uzasadnieniu w punkcie 4 ppkt 1. W tym miejscu wypada nadmienić, że
ustawie SDG)

dotychczasowe brzmienie tego przepisu, o którego pozostawienie w niezmienionym
brzmieniu postuluje UMWW, jest niezasadne z chociażby takiego względu, że od
dnia 1 stycznia 2012 r., kiedy przepisy odnoszące się do ewidencji gminnych zostały
ostatecznie uchylone nie istnieje w systemie prawa „numer w Ewidencji Działalności
Gospodarczej”.

Zespół do spraw Infrastruktury w ramach KWRiST przyjął wyjaśnienia.

3. Art. 1 pkt 4
ZRP
Proponowany przepis nakłada na przedsiębiorcę Uwagi uwzględnione w tym zakresie, że przepis zostanie doprecyzowany we
(dot.

obowiązek posiadania tytułu prawnego do współpracy
z
Ministerstwem
Sprawiedliwości
oraz
zostanie
dodawanego art.

nieruchomości, których adresy określone w art. rozwinięte/uzupełnione/uszczegółowione uzasadnienie do tego przepisu, między
16a w ustawie

25 ust.1 pkt 5 podlegają wpisowi do CEIDG innymi o następujące wyjaśnienia.
SDG)

(adres zamieszkania, adresy, pod którymi Przede wszystkim przepis ten jest realizacją przyjętych w dniu 04.12.2012 r. przez

prowadzona jest działalność gospodarcza)
Radę Ministrów założeń (w tym Ministrów obecnie zgłaszających uwagi). W założeniu

W opinii ZRP, obowiązująca, co do zasady nr 17 wskazano wyraźnie, że powinno się ustanowić przesłankę w postaci braku

elektroniczna forma dokonywania wpisów do tytułu do posługiwania się adresami w CEIDG do wykreślenia z urzędu w drodze

CEIDG

powoduje,
że
zaproponowane decyzji administracyjnej z uwagi na plagę posługiwania się przez przedsiębiorców

brzmienie
przepisu
nadal
nie
zapewni dowolnymi adresami, bez zgody, a nawet wiedzy uprawnionych do tych adresów

możliwości ich weryfikacji. W jaki sposób będzie osób, często w celu świadomego naruszenia przepisów prawa (np. fikcyjne rejestry i

można egzekwować ten warunek przy wpisach firmy powstające na „chwilę” w celu np. wyłudzenia kredytu). W przedmiotowym

on-line? Dzisiaj, pomimo że ustawa o SDG nie projekcie założenie przyjęte przez Radę Ministrów realizuje art. 35 ust. 2a i 2b.

precyzuje
obowiązku
posiadania
tytułu Ponieważ jednak w obowiązującym porządku prawnym, żaden przepis materialny

prawnego do nieruchomości, w której mieści się ustawy SDG nie wskazuje na konieczność istnienia takiego uprawnienia wprost,

siedziba firmy, z powodów oczywistych taki chociaż pośrednio wynika to z przepisu art. 33, mówiącego o domniemaniu

warunek zawsze obowiązywał przedsiębiorcę i prawdziwości danych zawartych w CEIDG, realizując w pełni to założenie należało

zdecydowana większość przedsiębiorców go zatem wprowadzić w ustawie dyspozycję, z której wprost będzie wynikał obowiązek

przestrzegała.
posiadania przez przedsiębiorcę tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy

Jeśli spełnienie tego warunku miałoby polegać zostały podane w CEIDG (projektowany art. 16a), by wprowadzać sankcję za

wyłącznie na złożeniu oświadczenia we wniosku niedopełnienie tego obowiązku (projektowany art. 35 ust. 2a i 2b). Niekonsekwencją

CEIDG, to nadal nie uniknie się sytuacji, że bowiem byłoby obligatoryjne wykreślenie z CEIDG przedsiębiorcy, który podał, jako

będą podawane adresy miejsca wykonywania adres zamieszkania lub prowadzenia działalności gospodarczej adres nieruchomości

działalności, dla których przedsiębiorca nie lub lokalu, do którego nie posiada tytułu prawnego, skoro prawo mu tego nie

będzie posiadał tytułu prawnego. System ten zabrania.

mógłby funkcjonować sprawnie tylko przy Pojęcie tytułu prawnego do nieruchomości należy wyjaśniać nie w oparciu o jakąś

dokonywaniu wpisów i kolejnych w nich zmian jedną konkretną definicję bo taka nie istnieje, ale o orzecznictwo i doktrynę, podobnie

za pośrednictwem organów gmin. Wprawdzie, w jak nie zostało zdefiniowane np. pojęcie „tytułu prawnego do lokalu” w ustawie o

praktyce większość przedsiębiorców (97%) ochronie praw lokatorów. Tak więc przepis ustawy nie jest miejscem na szczegółowe

nadal wybiera formę papierową wpisu do wyjaśnianie, co to jest i jaką formę ma przybrać tytuł prawny do lokalu, którego

CEIDG, ale to nie może zmienić zasadniczego adresem posługuje się w CEIDG dany przedsiębiorca. Przepis art. 16a nie może

założenia, że docelowo system zostanie w zawierać katalogu takich tytułów, ponieważ założeniem projektodawcy jest to, aby był

przyszłości w pełni zelektronizowany.
to katalog otwarty, bez jakiegokolwiek sugerowania, który tytuł jest najwłaściwszy,


którym może być np. pisemne lub ustne oświadczenie woli, które może być

4


jednostronne lub w formie umowy stron, którym może być również orzeczenie lub
FMiŚP
Należy odejść od przepisu w myśl którego, decyzja właściwego sądu lub organu, z którego wynikać będzie dla danego

przedsiębiorca musi posiadać tytuł prawny do przedsiębiorcy możliwość korzystania z lokalu, czy też rozporządzania nim.

nieruchomości,
których
adresy
podlegają Kwestionującym ten przepis należy wskazać, że tytuł prawny do nieruchomości,

wpisowi do CEIDG. W wielu przypadkach których adresy podlegają wpisowi do CEIDG z reguły przybiera formę pisemną,

przepis ten będzie pusty, gdyż nie będzie jednak może też istnieć jako rezultat ustnej umowy stron. Na gruncie tego przepisu

możliwości
sprawdzenia
tego
faktu
przy nie będzie zatem jednolitego systemu stwierdzania, co danym tytułem prawnym do

rejestracji przedsiębiorcy za pośrednictwem nieruchomości jest, ani wyznaczonego organu do wydawania stosownych

internetu. W związku z tym, w dalszym ciągu zaświadczeń w tym zakresie. Nie wyklucza ten przepis zatem wskazania np. skrytki

mogą
być
podawane
adresy,
na
które pocztowej, np. jako adresu do doręczeń, bo przecież jakąś umowę z pocztą

przedsiębiorca nie będzie miał stosownych przedsiębiorca musi zawrzeć, nie wyklucza to również podawania adresów tzw.

dokumentów. Ponadto w wielu przypadkach wirtualnych biur, w których przedsiębiorca „wynajmuje” na określonych przecież jakąś

przepis ten będzie nieracjonalny. Rodzą się umową zasadach np. biurko lub czas i możliwość korzystania z danego biura, czy np.

wątpliwości, jaki dokument byłby wymagany w tylko z możliwość odbierania z danego miejsca raz w tygodniu przychodzącej na ten

przypadku
członka
rodziny
(np.
dziecka) adres korespondencji. W tym przypadku również ktoś dany lokal musiał

zameldowanego
i
zamieszkującego
pod kupić/wynająć/wydzierżawić, a następnie umówić się z kolejnym podmiotem, który

wskazanym adresem, który nie ma tytułu np. działa jako takie biuro, a ten z kolei zawiera umowę ustną, pisemną – dowolną z

prawnego do wskazanej nieruchomości, a takim przedsiębiorcą, który podaje adres tego biura w CEIDG. W takim przypadku

wskaże ten lokal we wpisie. Co będzie w tytuł prawny do adresu, jak najbardziej istnieje. Wielokrotnie tego typu umowy były

przypadku firm prowadzonych w wirtualnych weryfikowane w trakcie postępowań administracyjnych o wykreślenie przedsiębiorcy

biurach?
Naszym
zdaniem
projektowane z CEIDG, w związku z przesłankami niezgodności podanych przez niego danych

rozwiązanie będzie jedynie przeszkodą w adresowych we wpisie.

uruchamianiu działalności gospodarczej, a na Rozpatrując ten przepis i intencje projektodawcy należy uwzględnić również fakt, że

pewno nie zapewni bezpieczeństwa obrotu celem tego przepisu jest wskazanie przedsiębiorcom już w przepisach ogólnych

gospodarczego.
ustawy, że nie może on podawać dowolnych często nieprawdziwych adresów, albo

W związku z wprowadzeniem ww. przepisów, prawdziwych, a podanych np. bez zgody właściciela czy użytkownika danej

powstaje pytanie – co z przedsiębiorcami nieruchomości, a w przypadku wygaśnięcia np umowy użyczenia czy najmu,

wpisanymi do CEIDG, którzy w zgłoszeniu przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia wniosku o zmianę wpisu i podania we

podali adres lub adresy, do których nie mają wpisie prawdziwych danych - bo skoro ktoś rozwiązał umowę to dotychczasowe dane

tytułu prawnego. Czy przedsiębiorcy ci zostaną stają się niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy (faktycznym, prawnym). Z

wykreśleni z rejestru, czy też musieliby dokonać przepisu nie wynika jednak, że przedsiębiorca musi się legitymować tym

zmiany wpisu, jeśli tak to w jakim terminie. W uprawnieniem składając wniosek o wpis do CEIDG, zarówno przed pracownikiem

projekcie brak jest przepisów przejściowych organu gminy, w którym składany jest wniosek, jak i on-line. Przedsiębiorca

regulujących ten problem.
dokonując wpisu danych adresowych do CEIDG powinien mieć jednak świadomość


istnienia takiego obowiązku i konsekwencji wpisania jakiegoś adresu bez chociażby


ustnej zgody uprawnionej osoby, gdyby ktokolwiek kwestionował prawdziwość jego


danych zawartych we wpisie i jego tytuł prawny do tej nieruchomości, który w takim


przypadku będzie tą ustną zgodą/umową.





Przedsiębiorcy zarówno obecnie, jak i po wejściu w życie nowelizacji powinni


dokonać niezwłocznie odpowiedniej zmiany we wpisie (w terminie 7). Ponieważ na


podstawie art. 33 ustawy SDG istnieje domniemanie prawdziwości danych zawartych


w CEIDG, a osoba wpisana do CEIDG odpowiada za zawarte tam dane,

5
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: