eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG, ujednolicenia zasad uzyskiwania zaświadczeń o wpisie z CEIDG, poszerzenia zakresu danych zawartych we wpisie do CEIDG, ograniczenia zakresu danych podawanych przez przedsiębiorcę we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej, ułatwień w dochodzeniu przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG oraz umożliwienia rezygnacji z wpisu w CEIDG przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3761
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3761

stwierdzeniem obiektywnego faktu, który wywołał nieodwracalne skutki. Natomiast w
pozostałych przypadkach stwierdzenia przez MG „trwałego zaprzestania” wykreślenie
będzie nadal następować w drodze decyzji administracyjnej, od której przysługuje
ewentualnie wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.



10. Umożliwienie wykreślenia z CEIDG wpisów przedsiębiorców, którzy nie wznowili
wykonywania działalności gospodarczej przed upływem 24 miesięcy od dnia
zawieszenia – bez decyzji Ministra Gospodarki (art. 34 ust. 2 pkt 3).
75% badanych
twierdzi, że wykreślanie wpisu przedsiębiorcy w takiej sytuacji mogłoby się odbywać w
drodze czynności materialno-technicznej, z zapewnieniem drogi odwoławczej od
czynności wykreślenia przedsiębiorcy z CEIDG (np. w formie wniosku o przywrócenie
terminu do złożenia wniosku o wznowienie).

Wykres . Wykreślenie wpisu przedsiębiorcy bez decyzji Ministra Gospodarki
28
przypa w
dk
u nie wznowienia działalności gosp. przed upływem 24 miesięcy
od
dnia
zawieszenia

22
4
%
%
ta
75
k
%
ni
e
nie rozumiem i brak
odpowiedzi

11. Zmiana redakcyjna w ustawie z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009r. Nr
18, poz. 97) – art. 67 ust. 1.
Przepis przejściowy odnosi się do organów „koncesyjnych”.
W obecnym brzmieniu nakazuje przenieść do CEIDG dane „koncesyjne”
przedsiębiorców, pominięto „innych podmiotów”.



RAPORT Z KONSULTACJI


I.
Informacje ogólne.
W przygotowanej nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (na podstawie
przyjętych przez Radę Ministrów w dniu 4 grudnia 2012 r. założeń), zaproponowano
rozwiązania, które m. in. uproszczą procedury administracyjne związane z dokonywaniem
wpisów, wykreśleń i sprostowań w ewidencji przedsiębiorców - osób fizycznych (Centralnej
Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), co wpłynie pozytywnie na szybkość i
sprawność obsługi przedsiębiorców.
Nowelizacja także doprecyzuje istniejące przepisy ustawy, co z kolei uprości i ujednolici
stosowanie prawa, a przede wszystkim, zapewni wysokiej jakości dane zawarte w ewidencji
przedsiębiorców. Będzie to sprzyjać ugruntowaniu bezpieczeństwa obrotu gospodarczego.
Ma to szczególne znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorstw, których zaufanie do
kontrahentów bazuje na informacjach czerpanych z Centralnej Ewidencji i Informacji
Gospodarczej prowadzonej przez Ministra Gospodarki.
II.
Przebieg konsultacji.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych
innych ustaw został przekazany do konsultacji publicznych w dniu 26 września 2014 r.
następującym podmiotom:

Business Centre Club (BCC);

Biuro Informacji Kredytowej (BIK);

Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw (FMiŚP);

Krajowa Izba Gospodarcza (KIG);

Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług;

Konfederacja Lewiatan;

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji;

Polski Związek Pracodawców Budownictwa;

Polska Izba Handlu;

Pracodawcy RP;

Związek Rzemiosła Polskiego (ZRP).
Spośród tych podmiotów, w wyznaczonym terminie 30 dni, uwagi zgłosiły:
- FMiŚP – część uwag uwzględniono, w zakresie pozostałych - w opinii MG niezasadnych - Fundacja
przyjęła wyjaśnienia MG, jedna uwaga nieuwzględniona i wyjaśnienia MG nie zostały przyjęte;
- ZRP – część uwag uwzględniono, w zakresie pozostałych w opinii MG niezasadnych uwag ZRP
przyjął wyjaśnienia MG.
Po upływie terminu wyznaczonego na konsultowanie projektu uwagi nadesłały BIK i Konfederacja
Lewiatan. Oba podmioty wzięły udział w Konferencji uzgodnieniowej - część uwag uwzględniono,
w zakresie pozostałych w opinii MG niezasadnych uwag zarówno BIK, jak i Konfederacja Lewiatan
przyjęły wyjaśnienia MG.
Uwagi zgłosiło również Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia – uwagi zostały
uwzględnione.
Szczegółowe omówienie uwag zgłoszonych w ramach konsultacji zostało przedstawione w
załączniku – Tabeli do Raport z konsultacji w sprawie projektu ustawy o administracji
podatkowej, zgodnie z wytycznymi zawartymi § 51 Regulaminu pracy Rady Ministrów.

Ponadto rekomendowane nowelizacją rozwiązania prawne były bardzo szeroko konsultowane
w trakcie prac nad założeniami, na podstawie których opracowano niniejszy projekt ustawy
zmieniającej. W ramach konsultacji społecznych projektu założeń, przedsiębiorcy oraz
organy gmin wypowiedziały się w formie ankiety. Badanie ankietowe zostało skierowane
drogą elektroniczną do 2479 gmin oraz 10.000 przedsiębiorców zarejestrowanych w systemie
CEIDG. Badanie trwało 7 dni i było przeprowadzone na przełomie maja/czerwca 2012 r.
Pytania zawarte w ankietach dotyczyły opinii ankietowanych na temat rozwiązań zawartych
w projekcie założeń zmian do ustawy SDG. Responsywność wyniosła 6,1%. Otrzymano 763
wypełnionych ankiet, w tym 600 ankiet przesłały gminy, 163 ankiety wpłynęły od
przedsiębiorców. Wszystkie zaproponowane rozwiązania zyskały aprobatę od min. 67% do
maks.96% poparcia. Wyniki przedmiotowej ankiety stanowią załącznik do pkt. 5 OSR.
Ponadto projekt założeń został poddany konsultacjom z następującymi organizacjami
przedsiębiorców: Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Polskiej
Organizacji Handlu i Dystrybucji, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Business
Centre Club oraz Polskiej Izby Handlu. Żaden z tych podmiotów nie zgłosił uwag do
projektu założeń.
III.
Przebieg opiniowania
Projekt został także przekazany do zaopiniowania następującym organom i instytucjom
państwowym:
• Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych;
• Prezesowi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
• Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego;
• Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
2
• Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości;
• Krajowej Radzie Sądownictwa;
• Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Uwagi zgłoszone w ramach opiniowania zostały bądź uwzględnione, bądź w zakresie uwag
nieuwzględnionych wskazane podmioty przyjęły wyjaśnienia ministerstwa podczas
Konferencji uzgodnieniowej w dniu 15 grudnia 2014 r., z wyjątkiem tylko jednej z uwag,
zgłoszonej bezpośrednio podczas Konferencji przez przedstawiciela Generalnego Inspektora
Ochrony Danych Osobowych.
Uwaga ta wraz z innymi nieuwzględnionymi uwagami zgłoszonymi przez organy i instytucje
państwowe została ujęta w odrębnym zestawieniu w formie Tabeli, zgodnie z wytycznymi
zawartymi § 50 ust. 3 Regulaminu pracy Rady Ministrów.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego w dniu 29 kwietnia 2015 r.
uzgodniła projekt ustawy (bez zastrzeżeń).

Szczegółowe omówienie wszystkich uwag (uwzględnionych oraz nieuwzględnionych)
zgłoszonych w ramach opiniowania zostało przedstawione w załączniku - Raport
z konsultacji w sprawie projektu ustawy o administracji podatkowej, zgodnie z wytycznymi
zawartymi § 51 Regulaminu pracy Rady Ministrów.
III. Zgodnie z opinią Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 23 kwietnia 2015 r.,
Nr DPUE.920.1378.2014/8/dl projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

IV. Podmioty, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem w trybie
przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 uchwały
nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M.P. poz. 979), projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji. Żaden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad
projektem w trybie ww. ustawy. 
3
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: