eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia rozwiązań umożliwiających inicjowanie oraz przygotowywanie decyzji strategicznych w zakresie polityki przestrzennej i polityki miejskiej w ramach szeroko pojętej spójnej polityki rozwoju

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 375
  • Data wpłynięcia: 2012-04-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-07-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 951

375

zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza
terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej.
Wiodąca rola ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej w zakresie prac
nad ww. aktami wykonawczymi będzie polegała na opracowaniu projektów, które
będą przedstawiane ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego jako
organowi współdziałającemu, jeszcze przed przekazaniem projektów do
uzgodnień międzyresortowych. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej
będzie jednocześnie odpowiedzialny za cały przebieg procedury legislacyjnej tych
aktów tzn. za uzgodnienie projektów, rozstrzygnięcie rozbieżności pojawiających
się w toku prac nad projektami oraz przekazanie do ogłoszenia w Dzienniku
Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
Zmiana ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań
i Rozwoju, zwana dalej „ustawą o NCBiR” – art. 46 projektu ustawy
W związku z zakresem kompetencji ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego, dotyczących programowania strategicznego polityki rozwoju, której
istotnym elementem jest innowacyjność (minister do spraw rozwoju regionalnego
pełni funkcję Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym „Innowacyjna
Gospodarka”), oraz z uwagi na zakres spraw przejmowanych na podstawie
projektowanej ustawy, jak również fakt, że w dotychczasowym stanie prawnym
obligatoryjnie w skład Rady Centrum wchodził przedstawiciel ministra
właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej (tj. de facto
ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej
i mieszkaniowej), uzasadnione jest, z uwagi na przejmowane przez ministra
właściwego do spraw rozwoju regionalnego kompetencje w zakresie
zagospodarowania przestrzennego, zastąpienie przedstawiciela ministra
właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej
przedstawicielem ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, który
będzie brał obligatoryjny udział w pracach Rady Centrum.
W rezultacie w ustawie o NCBiR dokonuje się zmiany art. 12 ust. 1 pkt 3
polegającej na uwzględnieniu w jej obligatoryjnym składzie przedstawiciela
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego oraz ust. 3 przez wskazanie
18

fakultatywnego udziału przedstawiciela ministra właściwego do spraw
budownictwa, lokalnego planowania przestrzennego i mieszkalnictwa.
Jednocześnie stosowny przepis przejściowy w zakresie wygaśnięcia, z dniem
wejścia w życie projektowanej ustawy, członkostwa przedstawiciela ministra
właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w Radzie NCBiR
został zamieszczony w art. 59 projektu.
Przepisy przejściowe i dostosowujące
Art. 53 projektu ustawy
Projektowany przepis ma na celu zapewnienie ciągłości umów zawartych na
podstawie ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie
niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz
refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych, przez wskazanie ministra
właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania przestrzennego
i
mieszkalnictwa jako strony umowy w miejsce dotychczasowego ministra
właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
Art. 54 projektu ustawy
Przedmiotowy przepis przejściowy zapewnia ministrowi właściwemu do spraw
budownictwa, lokalnego planowania przestrzennego i mieszkalnictwa możliwość
zakończenia postępowań w sprawie stwierdzenia zgodności projektów planów
zagospodarowania przestrzennego województw z koncepcją przestrzennego
zagospodarowania kraju i programami rządowymi, o których mowa w art. 41
ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
projektowanej ustawy.
Art. 55 projektu ustawy
Projektowany przepis przejściowy ma na celu płynne przejęcie przez ministra
właściwego do spraw rozwoju regionalnego spraw z zakresu polityki miejskiej.
Przewiduje bowiem, że do spraw w zakresie polityki miejskiej wszczętych
19

i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się
przepisy dotychczasowe.
Jednocześnie minister właściwy do spraw budownictwa, lokalnego planowania
przestrzennego i mieszkalnictwa przekaże ministrowi właściwemu do spraw
rozwoju regionalnego dokumentację w zakresie polityki miejskiej, w terminie
30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, z wyłączeniem dokumentacji
dotyczącej spraw niezakończonych w dniu wejścia w życie ustawy, która zostanie
przekazana po zakończeniu tych spraw.
Art. 56 projektu ustawy
Projektowany przepis reguluje sprawy związane z przejęciem przez ministra
właściwego do spraw rozwoju regionalnego zasobów kadrowych do realizacji
nowych zadań. Z dniem wejścia w życie projektowanej ustawy członkowie
korpusu służby cywilnej zatrudnieni w urzędzie obsługującym ministra
właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej
i realizujący do tego dnia zadania, które zostają przekazane niniejszą ustawą
ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, stają się członkami
korpusu służby cywilnej zatrudnionymi w urzędzie obsługującym ministra
właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
Dotychczasowy pracodawca jest zobowiązany, w terminie 14 dni od dnia
ogłoszenia ustawy, zawiadomić na piśmie członków korpusu służby cywilnej
o zmianach, jakie mają nastąpić w zakresie ich stosunków pracy. Przepis art. 231
§ 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21,
poz. 94, z późn. zm.) stosuje się odpowiednio, z wyłączeniem urzędników służby
cywilnej, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r.
o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).
Art. 57 projektu ustawy
Projektowany przepis ma na celu zapewnienie środków na finansowanie zarówno
realizacji zadań ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego
planowania przestrzennego i mieszkalnictwa, jak i ministra właściwego do spraw
rozwoju regionalnego. Zgodnie z brzmieniem art. 57 projektu ustawy
20

finansowanie wydatków ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego
planowania przestrzennego i mieszkalnictwa w 2012 r. odbywa się w ramach
wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2012 w części 18 –
Budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa. W celu wykonania
przepisów ustawy Prezes Rady Ministrów dokona, w drodze rozporządzenia,
przeniesienia planowanych dochodów i wydatków budżetowych, w tym
wynagrodzeń, między częściami, działami i rozdziałami budżetu państwa,
z zachowaniem przeznaczenia środków publicznych wynikającego z ustawy
budżetowej.
Art. 58 projektu ustawy
Celem przepisu jest zapewnienie ministrowi właściwemu do spraw rozwoju
regionalnego składników majątkowych do realizacji przejętych zadań. Zgodnie
z treścią projektowanego przepisu Prezes Rady Ministrów określi, w drodze
zarządzenia, przeznaczenie składników majątkowych będących przed dniem
wejścia w życie ustawy w posiadaniu ministra właściwego do spraw
budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, przeznaczonych do
realizacji zadań, które zostają przekazane niniejszą ustawą ministrowi
właściwemu do spraw rozwoju regionalnego.
Art. 59 projektu ustawy
Projektowany przepis przejściowy przewiduje wygaśnięcie, z dniem wejścia
w życie projektowanej ustawy, członkostwa przedstawiciela ministra właściwego
do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w Radzie Narodowego
Centrum Badań i Rozwoju, zapewniając tym samym możliwość powołania
w skład Rady przedstawiciela ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego.
Art. 60 projektu ustawy
Projektowany przepis wyznacza dwuletni limit czasowy na dokonanie pierwszego
przeglądu i analizy zasad, sposobu, a także warunków funkcjonowania instytucji,
procedur i instrumentów w zakresie kształtowania ładu przestrzennego oraz
przedłożenie Radzie Ministrów wniosków i propozycji zmian.
21

Przyjęcie limitu czasowego ma na celu możliwie szybkie wdrożenie rozwiązań
usprawniających system planowania przestrzennego.
Art. 61 projektu ustawy
Celem projektowanego przepisu jest utrzymanie w mocy, przez okres dwunastu
miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 7 maja 2004 r. w sprawie sposobu uwzględniania w zagospodarowaniu
przestrzennym potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 125,
poz. 1309). Nowe rozporządzenie będzie wydawane w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw rozwoju regionalnego oraz ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych. Przyjęty okres utrzymania aktu wykonawczego w mocy pozostaje
niezbędny ze względu na konieczność dokonania analizy obowiązujących
rozwiązań oraz uzgodnienie treści projektu z ministrem właściwym do spraw
rozwoju regionalnego, ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz
Ministrem Obrony Narodowej, którzy wydają rozporządzenie w „porozumieniu”
z organem wiodącym.
Art. 62 projektu ustawy – przepis o wejściu ustawy w życie
Proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie po upływie 30 dni od dnia
ogłoszenia, z wyjątkiem art. 56 ust. 2 i 3 dotyczącego spoczywającego na
dotychczasowym pracodawcy obowiązku pisemnego zawiadomienia członków
korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędzie obsługującym ministra
właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej
o zmianach, jakie mają nastąpić w zakresie ich stosunków pracy, w terminie 14
dni od dnia ogłoszenia projektowanej ustawy, który wejdzie w życie z dniem
ogłoszenia projektowanej ustawy.
Projekt ustawy w zakresie zmiany ustawy o działach administracji rządowej oraz
niektórych innych ustaw nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie podlega również notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych.
22

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: