Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o diagnostyce laboratoryjnej oraz ustawy o działalności leczniczej
projekt dotyczy m.in. uporządkowania przepisów dotyczących prowadzenia rejestru diagnostów laboratoryjnych oraz odpowiedzialności dyscyplinarnej; wprowadzenia odpłatności za Diagnostyczny Egzamin Państwowy i Państwowy Egzamin Specjalizacyjny Diagnostów Laboratoryjnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3684
- Data wpłynięcia: 2015-06-12
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3684
zastosowaniu środka zapobiegawczego w postaci zawieszenia wykonywania zawodu, lub
5) Zmiany wymienionej);”;
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 119, poz. 1015, z
2006 r. Nr 117, poz. 790, z 2009 r. Nr 76, poz. 641 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 113, poz. 657.
2) w art. 108 w ust. 2 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
„8) wykreślenia medycznego laboratorium diagnostycznego z ewidencji medycznych
laboratoriów diagnostycznych.”
3)w art 109 po ust 4 dodaje się ust 5 w brzmieniu:
„5. Organ prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 106 ust 1, w terminie 14 dni od dnia
wykreślenia medycznego laboratorium diagnostycznego z tego rejestru zawiadamia o tym
Krajową Radę Diagnostów Laboratoryjnych. Zawiadomienie jest podstawą wykreślenia
laboratorium z ewidencji Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych.
Art. 3. 1.Uchwały podjęte przez organy samorządu diagnostów laboratoryjnych przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują moc.
2. Lista diagnostów laboratoryjnych staje się z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
rejestrem diagnostów laboratoryjnych. W terminie 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy
diagności laboratoryjni wpisani na listę diagnostów laboratoryjnych są zobowiązani do
przedstawienia danych wymaganych do wpisu do rejestru diagnostów laboratoryjnych.
3. W terminie 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy podmioty prowadzące laboratoria są
zobowiązani do przedstawienia danych wymaganych do wpisu do ewidencji laboratoriów.
4. Do spraw prowadzonych przez organy samorządu diagnostów laboratoryjnych wszczętych
i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy
dotychczasowe.
5. Przepisy ustawy stosuje się do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia
w życie ustawy prawomocnym orzeczeniem w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej, o
ile przepisy dotychczasowe nie są dla obwinionego względniejsze.
6. Czynności w sprawach, o których mowa w ust. 5, dokonane na podstawie przepisów
dotychczasowych są skuteczne.
Art. 4. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 7a ust. 6 ustawy z
dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 7a ust. 6 ustawy z dnia 27 lipca 2001
r. o diagnostyce laboratoryjnej, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż
przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 5.
1. Diagnosta laboratoryjny, który rozpoczął specjalizację na podstawie przepisów
obowiązujących do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy kontynuuje ja na zasadach
określonych w tych przepisach.
2. Osoby posiadające prawo wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego w dniu wejścia
w życie ustawy zachowują to prawo.
3. Osoby, które rozpoczęły przed dniem wejścia w życie ustawy kształcenie, w tym
kształcenie podyplomowe na podstawie przepisów dotychczasowych kontynuują je na
zasadach określonych w tych przepisach.
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt
17, który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Ustawa o diagnostyce laboratoryjnej uchwalona przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej 27 lipca 2001 r.
uregulowała zasady i warunki wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej, zasady i warunki
wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego oraz zasady organizacji i działania samorządu
diagnostów laboratoryjnych. W zasadzie ustawa ta, z niewielkimi zmianami, funkcjonuje do dnia
dzisiejszego. Proponowane zmiany wynikają z 10-ciu lat doświadczeń samorządu zawodowego
diagnostów laboratoryjnych związanych ze stosowaniem tej ustawy i mają na celu przede wszystkim
zwiększenie jakości wykonywanych czynności diagnostyki laboratoryjnej. Związane są one przede
wszystkim z koniecznością wyeliminowania, najczęściej powtarzających się błędów, związanych z
wykonywaniem czynności diagnostyki laboratoryjnej, a także uporządkowania przepisów dotyczących
prowadzenia rejestru diagnostów laboratoryjnych oraz odpowiedzialnością dyscyplinarną.
1. Przepisy Ogólne.
W omawianej części zostały ujęte propozycje zmian odnoszące się do przepisów ustawy zawartych w
rozdziale Przepisy Ogólne i dotyczą modyfikacji definicji wykonywania czynności diagnostycznych,
wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego oraz autoryzacji wyniku badania laboratoryjnego.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 czynności diagnostyki laboratoryjnej muszą być wykonywane w laboratorium.
Taka konstrukcja definicji prowadzi do zmniejszenia wątpliwości interpretacyjnych, dotyczących
wykonywania zawodu diagnosty, ograniczając odstępstwa od reguły jedynie do przypadków
wymienionych w art. 2 ust. 3 ustawy. Na tej podstawie na pojęcie wykonywania zawodu diagnosty
laboratoryjnego składałaby się działalność naukowa lub dydaktyczna, pobieranie od pacjenta materiału
do badań laboratoryjnych, zatrudnienie w podmiocie leczniczym na stanowiskach administracyjnych,
w ramach których wykonuje się czynności związane z przygotowaniem, organizowaniem lub
nadzorem nad udzielaniem świadczeń zdrowotnych, zatrudnienie w podmiotach zobowiązanych do
finansowania świadczeń opieki zdrowotnej, lub urzędach te podmioty obsługujących, zatrudnienie
w organach administracji publicznej, których zakres działania obejmuje nadzór nad ochroną zdrowia,
sprawowanie funkcji z wyboru w organach samorządu diagnostów laboratoryjnych lub wykonywanie
pracy na rzecz samorządu, kierowanie laboratorium w przypadku, gdy kierownikiem jest diagnosta
laboratoryjny, udzielanie informacji i porad dotyczących stosowania odczynników do diagnostyki in
vitro materiału biologicznego oraz o poradnictwo w zakresie promocji zdrowia.
Wskazać należy, iż postęp medycyny oraz szczególne sytuacje zdrowotne pacjentów powoduje, iż
poza stricte czynnościami diagnostyki laboratoryjnej, które wykonywane są w medycznym
laboratorium diagnostycznym podejmowane są przez osoby nie będące diagnostami laboratoryjnymi,
które uprawnione są do dokonywania ww. czynności z mocy innych przepisów. Czynności te
podejmowane są przez osoby uprawnione w ramach procedur medycznych w miejscu opieki nad
pacjentem. Z uwagi na fakt, iż czynności te stanowią czynności diagnostyki laboratoryjnej, ale nie są
wykonywane przez diagnostów laboratoryjnych konieczne jest objęcie ich nadzorem przez diagnostów
laboratoryjnych.
Przedstawiona w art. 2 ust.3 punkcie 1 przynależność osób zajmujących się działalnością naukową do
samorządu zawodowego diagnostów z pewnością wywarłaby pozytywny wpływ na rozwój
środowiska zawodowego. Przewiduje się, iż może pociągnąć to za sobą rozwój nauki i metodologii
pracy, którego konsekwencją będzie również większa wydajność, precyzyjność oraz bezpieczeństwo
badań diagnostycznych.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 6 za wykonywanie zawodu diagnosty laboratoryjnego, wzorem innych
zawodów medycznych, uznaje się również pełnienie funkcji w organach samorządu zawodowego
diagnostów laboratoryjnych. W ten sposób osoby pełniące funkcje w organach samorządu
zawodowego będą mogły poświecić się ich wykonywaniu - bez konieczności odbycia przeszkolenia, o
którym mowa w art. 14 ustawy. Ponadto uznanie zatrudnienia w podmiocie leczniczym, podmiotach
zobowiązanych do finansowania opieki zdrowotnej ze środków publicznych oraz w organach
administracji publicznej, których zakres działania obejmuje nadzór nad ochroną zdrowia uwzględnia
udział diagnostów laboratoryjnych w procesach dotyczących zawierania umów ze
świadczeniodawcami. Pozwoli to nie tylko lekarzom, lekarzom dentystom, pielęgniarkom i położnym,
ale także diagnostom laboratoryjnym wziąć czynny udział w organizowaniu systemu ochrony zdrowia
w Polsce z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia posiadanego przez przedstawicieli tego zawodu.
Diagności będą miedzy innymi brali czynny udział w tworzeniu wymogów stawianych przyjmującym
zamówienie w procedurach konkursowych oraz oceniali oferty złożone przez przyjmujących
zamówienie w postępowaniu konkursowym zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011
roku o działalności leczniczej ( Dz. U. 2011 r. Nr 112 poz. 654, z późn. zm.). Według projektu
wykonywanie zawodu diagnosty laboratoryjnego obejmowałoby również poradnictwo w zakresie
promocji zdrowia. Diagności mogliby wykorzystać swoje doświadczenie zawodowe na potrzeby
zwiększania społecznej świadomości w zakresie ochrony zdrowia, profilaktyki i przeciwdziałania
schorzeniom.
Przepis art. 2 ust 2 pkt. 1 projektu zmiany ustawy o diagnostyce laboratoryjnej z dnia 27 lipca 2001
roku zakłada w ramach pojęcia czynności diagnostyki laboratoryjnej zniesienie podziału na badania
laboratoryjne i mikrobiologiczne badania laboratoryjne.
W art. 2 ust. 2 pkt 1 rozszerzono zakres czynności diagnostycznych o pobieranie materiałów do
analizy również dla celów orzeczniczych (postepowania sądowego). W świetle projektowanych zmian
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3684
› Pobierz plik