eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

projekt dotyczy zmian w zasadach organizowania i nadzorowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży oraz organizowania i nadzorowania kursów na kierowników i wychowawców wypoczynku

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3678
  • Data wpłynięcia: 2015-07-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1629

3678


Rzecznik Praw Dziecka

1. Uwaga dotyczyła art. 92g i rozszerzenia zakresu informacji przekazywanych kuratorowi
oświaty właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora
wypoczynku celem weryfikacji wypoczynku zgłaszanego w kolejnych latach przez
organizatora na etapie jego rejestracji. W przypadku decyzji kuratora oświaty o zakończeniu
wypoczynku powiadamia on kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce
zamieszkania organizatora.

Uwaga została uwzględniona.
W projektowanym artykule 92n ust.1 kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce
lokalizacji wypoczynku zarządza, w drodze decyzji administracyjnej, zakończenie
prowadzenia wypoczynku przez organizatora wypoczynku oraz nakazuje organizatorowi
wypoczynku niezwłoczne zorganizowanie powrotu uczestników wypoczynku do miejsca
zamieszkania. Ponadto kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce lokalizacji
wypoczynku niezwłocznie zawiadamia kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę
lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku o wydaniu decyzji i przekazuje kopię tej
decyzji.
2. Propozycja wprowadzenia sankcji za niezgłoszenie wypoczynku.
Uwaga została uwzględniona. Projekt ustawy przewiduje karę grzywny.

Zgodnie z projektowanym art. 92t ust. 1 ten, kto organizuje wypoczynek pomimo braku
umieszczenia jego zgłoszenia w bazie wypoczynku, podlega karze grzywny.

3. Propozycja określenia terminu przekazania organizatorowi wypoczynku kart
kwalifikacyjnych uczestników wypoczynku.

Uwaga nie została uwzględniona.
Organizator, niezależnie od formy wypoczynku, ma obowiązek zebrania kart
kwalifikacyjnych przed rozpoczęciem wypoczynku, na etapie jego organizacji, z uwagi
na konieczność zatrudnienia kadry z odpowiednimi kwalifikacjami w zależności od grupy
uczestników wypoczynku (np. ze względu na wiek, niepełnosprawność, formę specjalistyczną
wypoczynku).
żłówny Inspektor Sanitarny

1. Propozycja zmiany w art. 92e, art. 92f, art. 92g ust. 2, art. 92g ust. 5 błędnego określenia
„powiatowy inspektor sanitarny”, które należy zastąpić określeniem „właściwy państwowy
inspektor sanitarny”.

Uwaga została uwzględniona.

2. Propozycja zmiany art. 92i ust. 1 pkt 1, który stanowi, że kierownikiem wypoczynku może
być osoba, która „nie była karana za umyślne przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu na
szkodę małoletniego, przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę
małoletniego, przestępstwo przeciwko rodzinie i opiece, z wyjątkiem przestępstwa
określonego w art. 209 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz.
12

553, z pó n. zm.), przestępstwo określone w rozdziale 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r. poz. 124) albo osoba wobec której nie
orzeczono zakazu prowadzenia działalności związanej z wychowywaniem, leczeniem,
edukacją małoletnich lub opieką nad nimi...". Użycie spójnika „albo" wskazuje bowiem,
że kierownikami wypoczynku nie będą mogły być osoby, które nie były karane
za wymienione umyślne przestępstwa oraz wobec których nie orzeczono zakazu prowadzenia
określonego rodzaju działalności, a wydaje się, iż takie osoby powinny mieć do tego prawo.

Uwaga nie została uwzględniona

Wprowadzenie zmiany nie jest uzasadnione, projektowany przepis w sposób prawidłowy
reguluje kwestię niekaralności.

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych

1. Uwaga dotyczyła przykładowych danych określonych w art. 92c ust. 2 projektu ustawy, w
związku z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych - GIODO jest przeciwne
tworzeniu otwartych katalogów danych, w tym danych zawierających dane osobowe. W
związku z użyciem określenia „w szczególności” katalog jest katalogiem otwartym, który
narusza zasadę legalizmu. GIOŹO proponuje stworzenie zamkniętego katalogu
przetwarzanych danych osobowych wszystkich osób uczestniczących w procesie
organizowania wypoczynku.

Uwaga została uwzględniona.
W art. 92c ust. 2 wykreślono sformułowanie „w szczególności”. Zestaw danych został
określony wyczerpująco.
2. Uwaga dotyczyła określonych w art. 92f ust. 3 i 4 projektu ustawy zasad przechowywania
dokumentacji zgłoszonego wypoczynku oraz konieczności wprowadzenia ograniczenia
czasowego przechowywania danych zawartych w bazie wypoczynku oraz dokumentacji
dotyczącej zgłoszonego wypoczynku, z uwagi na fakt, że dane nie mogą być udostępniane
przez czas nieokreślony.

Uwaga została uwzględniona.

Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, kurator oświaty, właściwy państwowy
inspektor sanitarny i komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej
przechowują dane zawarte w bazie wypoczynku oraz dokumentację dotyczącą zgłoszenia
wypoczynku przez okres 5 lat od dnia usunięcia zgłoszenia z bazy wypoczynku.

żłówny Inspektor Nadzoru Budowlanego

Uwaga dotyczyła udostępniania z bazy wypoczynku przez kuratora oświaty zgłoszenia
wypoczynku właściwemu powiatowemu inspektorowi nadzoru budowlanego. Główny
Inspektor Nadzoru Budowlanego zwrócił się z wnioskiem o wykreślenie przepisu
wprowadzającego nowy obowiązek dla nadzoru budowlanego, w związku z nieoszacowaniem
kosztów wynikających z nałożonych na organy nadzoru budowlanego nowych obowiązków
i związanymi z tym dodatkowymi obciążeniami pracowników nadzoru oraz koniecznością
zwiększenia zatrudnienia. GINB wskazał również, że OSR nie przewiduje dla nadzoru
budowlanego dodatkowych środków finansowych w tym zakresie.
13


Uwaga została uwzględniona.

Zachowany zostanie obecnie obowiązujący stan prawny. Zrezygnowano z konieczności
powiadomienia powiatowego inspektora budowlanego o realizowanym wypoczynku.
Projekt pozytywnie zaopiniowały następujące podmiotyŚ
1) Związek Rzemiosła Polskiegoś
2) Polska Izba Hotelarstwa;
3) Związek Nauczycielstwa Polskiego.

Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego w dniu 25 lutego 2015 r. pozytywnie
zaopiniowała przedłożony projekt ustawy.

2. Przedstawienie wyników zasięgnięcia opinii, dokonania konsultacji albo uzgodnienia
projektu z właściwymi organami i instytucjami Unii Europejskiej, w tym Europejskim
Bankiem Centralnym

Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii źuropejskiej. Powyższa opinia o zgodności
z prawem Unii źuropejskiej projektu ww. ustawy została wyrażona zgodnie z art. 13 ust. 3
pkt 2 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Źz. U. z 2013 r.
poz. 743 i 984) przez ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w
Unii źuropejskiej.

3.Wskazanie podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem

w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa wraz
ze wskazaniem kolejności dokonania zgłoszeń albo informację o ich braku
aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem w trybie przepisów
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.

14

Zestawienie nieuwzględnionych uwag zgłoszonych w ramach uzgodnień projektu wraz ze wskazaniem podmiotu
zgłaszającego uwagę i stanowiskiem organu wnioskującego.

l.p.
Nazwa
Treść uwag
Stanowisko MEN




1.
Kancelaria Prezesa Dotyczy braku zwiększenia środków z budżetu państwa na Uwaga nie została uwzględniona.
Rady Ministrów
finansowanie wypoczynku dzieci i młodzieży, przy jednoczesnym Wysokość środków przeznaczanych przez
dodaniu w projekcie ustawy nowej grupy uprawnionych (dzieci wojewodów
na
sfinansowanie
lub
będących na utrzymaniu samotnych rodziców), co może dofinansowanie wypoczynku dzieci i młodzieży
negatywnie wpłynąć na dostęp dzieci do tej formy wsparcia z ma charakter stały. Przepis określa jedynie
pozostałych grup uprawnionych (objętych pieczą zastępczą, z uprawnienie do pierwszeństwa w korzystaniu z
zaburzeniami somatycznymi oraz z rodzin wielodzietnych w wypoczynku finansowanego z budżetu państwa,
trudnej sytuacji).
nie
zaś
uprawnienie
do
otrzymania
dofinansowania. Przepis odzwierciedla normę
art. 71 ust. 1 Konstytucji RP, zgodnie z którą
państwo w swojej polityce społecznej i
gospodarczej kieruje się dobrem rodziny;
rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji
materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne
i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy
ze strony władz publicznych.



1
Projekt

ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1)
z dnia
w sprawie wypoczynku dla dzieci i młodzieży

Na podstawie art. 92t ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Źz. U. 2004 r.
Nr 256, poz. 2572, z pó n. zm.2)) zarządza się, co następujeŚ
§ ń. Rozporządzenie określaŚ
1)
termin złożenia zgłoszenia wypoczynku, o którym mowa w art. 92d ust. 1 ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, jego formę,
dokumenty dołączane do zgłoszenia oraz wzór tego zgłoszenia;
2)
termin przekazania karty wypoczynku, o której mowa w art. 92e ust. 2 ustawy, oraz
wzór tej karty;
3)
liczbę uczestników wypoczynku w grupie pozostających pod opieką jednego
wychowawcy;
4)
obowiązki kierownika wypoczynku i wychowawcy wypoczynku, w tym obowiązek
prowadzenia przez wychowawcę dziennika zajęć realizowanych podczas wypoczynku
oraz wzór tego dziennika;

1) Minister źdukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1
ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra źdukacji Narodowej (Źz. U. poz. 1255).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281,
poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400
i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42,
poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r.
Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31,
poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr
127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149,
poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650, z 2014 r.
poz. 7, 290, 538, 598, 642, 811, 1146, 1198 i 1877 oraz z 2015 r. poz. 357 i … .

strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: