Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3590
- Data wpłynięcia: 2015-06-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-09-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1618
3590
egzaminacyjnymi (m.in. planowanie i księgowanie środków, wykonywanie przelewów, wystawianie faktur).
9. Wpływ na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu przedmiotowej regulacji na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne: hurtowy rynek energii
Poprzez skuteczne monitorowanie hurtowego rynku energii, skuteczne wykrywanie nadużyć
Omówienie wpływu
oraz nakładanie odzwierciedlających wagę naruszenia kar nastąpi poprawa przejrzystości tego
rynku, co pozytywnie wpłynie na jego uczestników.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Projektowane przepisy mają na celu zapewnienie stosowania rozporządzenia REMIT w sposób ciągły. Wejście w życie
regulacji planuje się po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Konieczne jest jak najszybsze zapewnienie stosowania
rozporządzenia z uwagi na fakt, że weszło ono w życie 28 grudnia 2011 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Specyfika danego projektu uniemożliwia zastosowanie mierników z uwagi na zakres i charakter projektu – zapewnienie
skutecznego nakładania kar w przypadku dokonania naruszeń na hurtowym na rynku energii. Należy zwrócić uwagę, że
kary pieniężne mogą zostać nałożone w trybie administracyjnym (przez organ nadzoru), jak również w trybie karnym
(przez niezawisły sąd). Biorąc pod uwagę, że rozpiętość kar możliwych do zastosowania jest bardzo szeroka (od.
10 000 zł do nawet 5 000 000 zł) oraz sytuacje, do których będą one miały zastosowanie w każdym przypadku będą
ocenne (pod względem wagi naruszenia, stopnia naruszenia oraz skutków tego naruszenia), nie jest możliwe ani też
celowe określanie konkretnych wysokości przewidywanych nałożonych kar pieniężnych. Dla zobrazowania rozpiętości –
jeżeli podmiotów jest 2240, przy założeniu, że każdy z nich dokona jednego naruszenia w roku, przy kolejnym
założeniu, że kara będzie maksymalna (5 000 000 zł) suma roczna kar wyniesie 11 200 000 000 zł. Przy minimalnej
karze (10 000 zł) suma ta zmniejszy się do 22 400 000 zł.
Ponadto, należy zwrócić uwagę, że kwestia monitorowania manipulacji i prób manipulacji na hurtowym rynku energii
jest regulowana po raz pierwszy w całej Unii Europejskiej, stąd nie jest możliwe zastosowanie metody benchmarku do
oceny, jak zapobieganie manipulacjom wyglądało do tej pory. Nie jest również adekwatne porównanie dokonywania
naruszeń na hurtowym rynku energii do innych postępowań prowadzonych przez Prezesa URE w sprawie
nieprzestrzegania ustawy – Prawo energetyczne, gdyż są to naruszenia o zupełnie innym charakterze, wymiarze i
skutkach oraz zagrożone innymi sankcjami.
W odniesieniu do komisji kwalifikacyjnych MON ewaluacja skutków wejścia w życie ustawy nastąpi po zamknięciu
roku budżetowego 2015. Możliwym do zastosowania miernikiem będzie ilość środków finansowych, które nie zostaną
odprowadzone przez resort obrony narodowej do budżetu państwa, wynikająca z liczby przeegzaminowanych osób
(żołnierzy i pracowników wojska).
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy
45
Warszawa, 18 grudnia 2014 r.
Raport z konsultacji publicznych
dotyczących projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
(projekt służący stosowaniu rozporządzenia REMIT)
Projekt ustawy został poddany konsultacjom międzyresortowym oraz publicznym w dn. 17 – 31 lipca 2014 r. ze wszystkimi resortami oraz w
szczególności z podmiotami, na które oddziałuje przedmiotowa regulacja. W trakcie konsultacji zgłoszono uwagi, których uwzględniona część
znalazła wyraz w modyfikacji projektu.
W ramach konsultacji publicznych do przedmiotowego projektu uwagi zgłosiły następujące podmioty:
Gaz - System
Izba Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii
Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie
Izba Gospodarcza Gazownictwa
Konfederacja Lewiatan
Polska Grupa Energetyczna
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo
Polska Izba Przemysłu Chemicznego
Polsko – Niemiecka Izba Przemysłowo Handlowa
Polskie Sieci Elektroenergetyczne
Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej
Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej
Towarowa Giełda Energii
Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie
1
Główne kwestie problemowe zgłaszane w ramach konsultacji publicznych i stanowisko organu wnioskującego:
Wzmocnienie transparentności na rynku świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w źródłach odnawialnych oraz w
źródłach kogeneracyjnych (Lewiatan, PSEW, PTEZ, TGPE) uwaga poza zakresem przedmiotowym projektu
Art. 44 – nowe zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sprawozdawczości finansowej redakcję zmieniono oraz uzgodniono z
adresatami oraz biegłymi rewidentami
Zbyt wysoka dotkliwość sankcji karnych i administracyjnych zgodnie z rozporządzeniem REMIT sankcje za nieprzestrzeganie
rozporządzenia mają być skuteczne i odstraszające oraz zbie ne z sankcjami przyjętymi przy wdra aniu dyrektywy MAD i MIŻiD na
rynku finansowym, i tak je określono.
Ograniczenie zakresu kontroli Prezesa URE do kontroli wykonywania przepisów REMIT oraz doprecyzowanie procedury i trybu
uwzględniono
Zobligowanie Prezesa URE do publikowania wią ących wytycznych jak nale y wykonywać obowiązki nało one przez rozporządzenie
materialne prawo administracyjne nie przewiduje mo liwości nakładania na organ administracji określania wią ących dla niego
wytycznych wykonywania obowiązków
Określenie jasnej procedury obowiązku rejestracji uczestników rynku oraz jej sposobu uwzględniono
Wprowadzenie właściwych kryteriów ujawnienia tajemnicy słu bowej oraz postępowania z informacjami wra liwymi doprecyzowano
projekt w tym zakresie
Wydłu enie okresu na przeprowadzenie rejestracji uwzględniono poprzez przepis przejściowy
Zaprojektowanie przepisów dot. NEMO (Nominowany Operator Rynku Energii) poza zakresem
W przepisach karnych nie odwoływać się do próby manipulacji lecz tylko do samej manipulacji, która zawiera usiłowanie/próbę
manipulacji uwzględniono
Zdefiniowanie pojęcia osób zawodowo zajmujących się pośredniczeniem w zawieraniu transakcji jako pojęcia wywołującego wątpliwości
interpretacyjne niecelowe i niemo liwe do określenie katalogu takich osóbś nie zdefiniowane w prawie krajowym
Ujednolicenie wysokości projektowanych sankcji zgodnie z ustawą o obrocie instrumentami finansowymi uwzględniono
2
W trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 z
późn. zm.), zainteresowanie pracami nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw zgłosiły
poni sze podmioty według kolejności chronologicznej:
1. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (29 lipca 2014 r.),
2. Gaz – System S.A. (31 lipca 2014 r.),
3. Izba Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii (31 lipca 2014 r.),
4. Izba Gospodarcza Gazownictwa (31 lipca 2014 r.),
5. Polska Izba Przemysłu Chemicznego (31 lipca 2014 r.),
6. Towarowa Giełda Energii S.A. (dwukrotnie: 31 lipca 2014 r. oraz 7 sierpnia 2014 r.),
7. Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie (1 sierpnia 2014 r.),
8. Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie (4 sierpnia 2014 r.),
9. Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. (4 sierpnia 2014 r.),
10. Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych (5 sierpnia 2014 r.),
11. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. (7 sierpnia 2014 r.).
3
Poni ej szczegółowa treść uwag zgłoszonych przez powy sze podmioty:
Lp.
Art. Projektu
Treść uwagi
Podmiot
ustawy - Prawo
zgłaszający
energetyczne
UWAGI OGÓLNE
1. Uwaga ogólna
Brak tabeli zbie ności
GAZ System
a)
Tabela rozbie ności stanowi pewien standard legislacyjny, stosowany w przypadku dostosowywania przepisów
krajowego porządku prawnego do regulacji wspólnotowych. W tabeli tej, w sposób czytelny zestawia się
proponowane przez projektodawcę krajowego zmiany legislacyjne, z brzmieniem przepisów unijnych.
b)
Przedstawienie tabeli zbie ności ma na celu zapewnienie klarowności i jasności procesu legislacyjnego, lecz co
najwa niejsze – ma na celu przeprowadzenie procesu legislacyjnego w sposób prawidłowy i kompleksowy, co z
jednej strony minimalizuje zarzuty o nieprawidłowe lub niepełne dostosowanie przepisów krajowych, a z drugiej –
ze względu na doniosłość regulacji – zapewniać mo e pewność prawa dla uczestników obrotu hurtowego rynku
energii.
2. Uwaga ogólna
Brak tabeli rozbie ności
GAZ System
a) Tabela zbie ności, analogicznie do tabeli rozbie ności, równie stanowi pewien standard legislacyjny. W przeciwieństwie
do tabeli zbie ności, w tabeli rozbie ności przedstawia się te propozycje legislacyjne, które projektodawca zamierza
wprowadzić do krajowego porządku prawnego, a konieczność ich wprowadzenia nie wynika z regulacji unijnych.
b) Celem przygotowania tabeli zbie ności jest uniknięcie sytuacji, w której projektodawca pod pretekstem dostosowania
krajowego porządku prawnego, nakłada dodatkowe obcią enia i wprowadza nowe regulacje dla adresatów przepisów
(w tym przypadku: dla uczestników obrotu hurtowego rynku energii).
3. Uwaga ogólna
Brak przejrzystości w odniesieniach do poszczególnych artykułów projektu ustawy o ich zgodności z pojęciami, zasadami GAZ System
rozporządzenia 1227/2011:
a)
Art.23 ust.2 19b z brzmienia przepisu nie wynika precyzyjnie, e obowiązek monitorowania jest zgodny z art.
7 rozporządzenia 1227/2011ś
b)
Art. 23. Ust.2 pkt 19c brak jednoznacznego odniesienia do art. 1 rozporządzenia 1227/2011
c)
Art. 23. Ust.2 pkt 19d brzmienia przepisu nie wynika precyzyjnie, e obowiązek monitorowania jest zgodny z
art. 7 rozporządzenia 1227/2011.
4. Uwaga ogólna
Zgodnie z pkt 18 rozporządzenia 1227/2011 skuteczne monitorowanie rynku wymaga regularnego i terminowego dostępu GAZ System
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3590
› Pobierz plik