eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3576
  • Data wpłynięcia: 2015-06-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1513

3576

systemowym musi być poddawany przeglądowi przez
raz
w roku,
dokonuje
przeglądu adekwatności
właściwy organ lub wyznaczony organ co najmniej raz
wskaźnika bufora innej instytucji o znaczeniu
do roku.
systemowym.
2. Komisja Nadzoru Finansowego w wyniku przeglądu,
o którym mowa w ust. 1, może uchylić albo zmienić
decyzję, o której mowa w art. 39 ust. 1, określając
wskaźnik bufora innej instytucji o znaczeniu
systemowym.
Art.
7. Przed ustaleniem lub ponownym ustaleniem bufora
T
Art. 44
Art. 44. 3. Komisja Nadzoru Finansowego powiadamia
131
ryzyka innej instytucji o znaczeniu systemowym
ust. 3 i 4 niezwłocznie, za pośrednictwem Komitetu, Komisję
ust. 7
właściwy organ lub wyznaczony organ z miesięcznym
Europejską, Europejską Radę ds. Ryzyka Systemowego,
wyprzedzeniem powiadamiają Komisję, ERRS, EUNB
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego oraz organy
oraz właściwe i wyznaczone organy zainteresowanych
właściwe w sprawach nadzoru makroostrożnościowego
państw członkowskich o publikacji decyzji, o której
z zainteresowanych państw członkowskich o zamiarze
mowa w ust. 5. Powiadomienie to zawiera szczegółowy
nałożenia bufora innej instytucji o znaczeniu
opis następujących elementówŚ
systemowym.
a) uzasadnienie, dlaczego uznaje się, że bufor ryzyka
4. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
innej instytucji o znaczeniu systemowym może być
1)
uzasadnienie
wprowadzenia
bufora
innej
skuteczny i proporcjonalny do celu ograniczenia ryzyka;
instytucji o znaczeniu systemowym jako skutecznego
b) ocenę prawdopodobnego pozytywnego lub
i proporcjonalnego instrumentu ograniczenia ryzyka;
negatywnego wpływu bufora ryzyka innej instytucji
2)
ocenę prawdopodobnego wpływu bufora innej
o znaczeniu systemowym na rynek wewnętrzny
instytucji
o znaczeniu
systemowym
na
rynek
w oparciu o informacje, które są dostępne państwu
członkowskiemuś
wewnętrzny Unii Europejskiejś

c) wskaźnik bufora ryzyka innej instytucji o znaczeniu
3)
wskaźnik bufora innej instytucji o znaczeniu
systemowym, który państwo członkowskie chce
systemowym, który Komisja Nadzoru Finansowego
określić.
nałożyła.

Art.
8. Bez uszczerbku dla art. 133 i ust. 5 niniejszego
T
Art. 41
Art. 41. W przypadku gdy inna instytucja o znaczeniu
131
artykułu, w przypadku gdy inna instytucja o znaczeniu
systemowym jest jednostką zależną globalnej instytucji
ust. 8
systemowym jest jednostką zależną albo globalnej
o znaczeniu systemowym albo innej instytucji o
instytucji o znaczeniu systemowym, albo innej instytucji
znaczeniu systemowym, która jest unijną instytucją
o znaczeniu systemowym, która jest unijną instytucją
dominującą, i podlega buforowi innej instytucji
dominującą i podlega buforowi innej instytucji
o znaczeniu systemowym na zasadzie skonsolidowanej,
o znaczeniu systemowym na zasadzie skonsolidowanej,
bufor, o którym mowa w art. 38 ust. 1, który ma
wówczas bufor, który ma zastosowanie na poziomie
zastosowanie
na
poziomie
indywidualnym
lub
indywidualnym lub subskonsolidowanym dla tej innej
subskonsolidowanym, nie przekracza wyższej z
instytucji o znaczeniu systemowym, nie przekracza
następujących wartościŚ
wyższej z następujących wartościŚ
1) 1% łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko obliczonej
a) 1 % łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko obliczonej
zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia 575/2013ś
zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE)

11
nr 575/2013; oraz
2) wskaźnika bufora globalnej instytucji o znaczeniu
b) wskaźnik bufora globalnej instytucji o znaczeniu
systemowym
lub
innej
instytucji
o znaczeniu
systemowym mającego zastosowanie do danej grupy na
systemowym
lub
innej
instytucji
o
znaczeniu
systemowym mający zastosowanie do danej grupy na
poziomie skonsolidowanym.
poziomie skonsolidowanym.
Art.
9. Globalne instytucje o znaczeniu systemowym są
T
Art. 34
Art.
34.
3.
Globalna
instytucja
o
znaczeniu
131
podzielone na co najmniej pięć podkategorii. Najniższa
ust. 3
systemowym przyporządkowana doŚ
ust. 9
granica
i
granice
pomiędzy
poszczególnymi
podkategoriami ustalane są za pomocą wyników

1) pierwszej kategorii – utrzymuje bufor globalnej
uzyskiwanych przy zastosowaniu metody określania.
instytucji o znaczeniu systemowym na poziomie 1 %,

Górne wyniki między sąsiednimi podkategoriami są
2) drugiej kategorii – utrzymuje bufor globalnej
określone jasno i są zgodne z zasadą występowania

instytucji o znaczeniu systemowym na poziomie 1,5 %,
stałego liniowego wzrostu znaczenia systemowego,

3) trzeciej kategorii – utrzymuje bufor globalnej
w związku
z
czym
między
poszczególnymi
podkategoriami występuje liniowy wzrost wymogu

instytucji o znaczeniu systemowym na poziomie 2 %,
dotyczącego dodatkowego kapitału podstawowego Tier

4) czwartej kategorii – utrzymuje bufor globalnej
I, z wyjątkiem najwyższej podkategorii. Do celów
instytucji o znaczeniu systemowym na poziomie 2,5 %,
niniejszego ustępu znaczenie systemowe jest wpływem,

jaki trudności, z którymi borykają się globalne instytucje
5) piątej kategorii – utrzymuje bufor globalnej instytucji

o znaczeniu systemowym, mogą mieć na globalny rynek
o znaczeniu systemowym na poziomie 3 %,
finansowy. Najniższej podkategorii przypisuje się bufor

6) szóstej kategorii – utrzymuje bufor globalnej
globalnej instytucji o znaczeniu systemowym na

instytucji o znaczeniu systemowym na poziomie 3,5 %.
poziomie 1 % łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko
obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE)


nr 575/2013, a bufor przypisany każdej podkategorii
Art. 35
Art. 35. 1. Komisja Nadzoru Finansowego, po
wzrasta o stopień wynoszący 0,5 % łącznej kwoty
ust. 1
zasięgnięciu opinii Komitetu, w drodze decyzji,
ekspozycji na ryzyko obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3
identyfikuje
globalne
instytucje
o
znaczeniu
rozporządzenia (UE) nr 575/2013 aż do czwartej

systemowym oraz przyporządkowuje je do jednej z
podkategorii włącznie. Najwyższa podkategoria bufora
kategorii, o których mowa w art. 34 ust. 3,
globalnej instytucji o znaczeniu systemowym podlega
wyznaczających, narastająco, znaczenie systemowe
buforowi w wysokości 3,5 % łącznej kwoty ekspozycji
globalnej instytucji o znaczeniu systemowym.
na ryzyko obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3
rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
Art.
10. Bez uszczerbku dla ust. 1 i 9 właściwy organ lub
T
Art. 35
Art. 35. 2. Komisja Nadzoru Finansowego w
131
wyznaczony organ mogą, kierując się należytym osądem
ust. 2
uzasadnionych przypadkach może, w drodze decyzji, po
ust. 10
nadzorczym:
zasięgnięciu opinii Komitetu, przyporządkować
a) przenieść globalną instytucję o znaczeniu
globalną instytucję o znaczeniu systemowym do
systemowym z niższej do wyższej podkategoriiś
kategorii, której odpowiada bufor na wyższym

poziomie.
b) zakwalifikować podmiot, o którym mowa w ust. 1,
którego łączny wynik jest niższy od górnego wyniku

najniższej podkategorii, do tej podkategorii lub do

12
wyższej podkategorii, kwalifikując go tym samym jako
globalną instytucję o znaczeniu systemowym.
Art.
11. Jeżeli właściwy organ lub wyznaczony organ
T
Art. 39
Art. 39. 2. Komisja Nadzoru Finansowego w
131
podejmą decyzję zgodnie z ust. 10 lit. b), decyzję tę i jej
ust. 2
uzasadnionych przypadkach, po zasięgnięciu opinii
ust. 11
uzasadnienie zgłoszą EUNB.
Komitetu, może uznać, w drodze decyzji, inną
instytucję o znaczeniu systemowym za globalną
instytucję o znaczeniu systemowym i przyporządkować
ją do jednej z kategorii, o których mowa w art. 34 ust. 3.
Komisja, za pośrednictwem Komitetu, powiadamia
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego o każdej
wydanej decyzji, przedstawiając jednocześnie jej
uzasadnienie.

Art.
12. Właściwy organ lub wyznaczony organ
T
Art. 44
Art. 44. 1. Komisja Nadzoru Finansowego, za
131
powiadamiają Komisję, ERRS i EUNB o nazwach
ust. 1 i 2 pośrednictwem Komitetu, niezwłocznie powiadamia
ust. 12
globalnych instytucji o znaczeniu systemowym oraz
Komisję Europejską, Europejską Radę ds. Ryzyka

innych instytucji o znaczeniu systemowym, a także
Systemowego i Europejski Urząd Nadzoru Bankowego
o odpowiedniej podkategorii, do której zakwalifikowano

o:
globalne instytucje o znaczeniu systemowymś podają
także ich nazwy do wiadomości publicznej. Właściwe

1) globalnych instytucjach o znaczeniu systemowym
organy lub wyznaczone organy podają do wiadomości
oraz innych instytucjach o znaczeniu systemowym;

publicznej podkategorię, do której zakwalifikowano
2) kategoriach przyporządkowania poszczególnych
globalną instytucję o znaczeniu systemowym.

globalnych instytucji o znaczeniu systemowym.
Właściwy organ lub wyznaczony organ przeprowadzają

2.
Komisja
Nadzoru
Finansowego
zamieszcza
co roku przegląd określenia globalnych instytucji

informacje, o których mowa w ust. 1, na swojej stronie
o znaczeniu systemowym i innych instytucji o znaczeniu
internetowej.
systemowym
oraz
zakwalifikowanie
globalnych


instytucji o znaczeniu systemowym do odpowiednich

podkategorii, a także przekazują wynik zainteresowanej
Art. 45. 1. Komisja Nadzoru Finansowego dokonuje raz
instytucji o znaczeniu systemowym, Komisji, ERRS
Art. 45
do roku przeglądu identyfikacji globalnych instytucji o
i EUNB oraz podają zaktualizowany wykaz określonych

znaczeniu systemowym i ich przyporządkowania do
instytucji o znaczeniu systemowym do wiadomości
odpowiednich kategorii.
publicznej i podają do wiadomości publicznej

podkategorię, do której zakwalifikowano poszczególne
2.Komisja Nadzoru Finansowego niezwłocznie

informuje o wyniku przeglądu
zidentyfikowane globalne instytucje o znaczeniu
, o którym mowa w ust. 1,
systemowym.

za pośrednictwem Komitetu, Komisję Europejską,
Europejską Radę ds. Ryzyka Systemowego i Europejski

Urząd Nadzoru Bankowego oraz te instytucje.

3. Komisja Nadzoru Finansowego może w wyniku

przeglądu, o którym mowa w ust. 1, uchylić albo
zmienić decyzję, o której mowa w art. 35 ust. 1 i 2 oraz

13

w art. 39 ust. 2. W przypadku zmiany tej decyzji
Komisja Nadzoru Finansowego przyporządkowuje

globalną instytucję o znaczeniu systemowym do jednej

z kategorii, o których mowa w art. 34 ust. 3.

4.
Komisja
Nadzoru
Finansowego
zamieszcza
informacje o globalnych instytucjach o znaczeniu

systemowym i kategoriach ich przyporządkowania po

dokonanym przeglądzie na swojej stronie internetowej.
Art. 46
Art. 46. 1. Komisja Nadzoru Finansowego, co najmniej
raz w roku, dokonuje przeglądu adekwatności
wskaźnika bufora innej instytucji o znaczeniu
systemowym.
2. Komisja Nadzoru Finansowego w wyniku przeglądu,
o którym mowa w ust. 1, może uchylić albo zmienić
decyzję, o której mowa w art. 39 ust. 1, określając
wskaźnik bufora innej instytucji o znaczeniu
systemowym.
Art.
13. Instytucje o znaczeniu systemowym nie korzystają
T
Art. 42
Art. 42. Dodatkowa kwota kapitału podstawowego Tier
131
z kapitału podstawowego Tier I, utrzymywanego w celu
1, którą globalne instytucje o znaczeniu systemowym
ust. 13
spełnienia wymogów na mocy ust. 4 i 5, do spełnienia
oraz inne instytucje o znaczeniu systemowym
jakichkolwiek wymogów nałożonych na mocy art. 92
utrzymują w celu spełnienia wymogów, o których
rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i art. 129 i 130
mowa w art. 34 ust. 1 oraz art. 38 ust. 1, nie jest
niniejszej dyrektywy ani jakichkolwiek wymogów
jednocześnie zaliczana na poczet spełniania przez te
nałożonych na mocy art. 102 i 104 niniejszej dyrektywy.
instytucje innych wymogów nałożonych na podstawie
art. 19 ust. 1, art. 21 ust. 1, a także art. 92 ust. 1
rozporządzenia 575/2013 oraz wymogów nałożonych w
ramach uprawnień nadzorczych przez Komisję Nadzoru
Finansowego na podstawie art. 138a ust. 1 pkt 2
i ust. 2 ustawy – Prawo bankowe i art. 98f ust. 1
pkt 1 ustawy
z dnia
29 lipca
2005 r.
o obrocie
instrumentami finansowymi.

Art.
14.
W
przypadku
gdy
grupa,
na
zasadzie
T
Art. 43
Art. 43. 1. W przypadku gdy grupa na zasadzie
131
skonsolidowanej, podlega następującym wymogom,
ust. 1 i 2 skonsolidowanej, podlega wymogowi bufora globalnej
ust. 14
zastosowanie ma wyższy z tych dwóch buforówŚ
instytucji o znaczeniu systemowym i bufora innej
instytucji o znaczeniu systemowym albo bufora
a) bufor globalnej instytucji o znaczeniu systemowym
globalnej instytucji o znaczeniu systemowym, bufora
i bufor innej instytucji o znaczeniu systemowym
innej instytucji o znaczeniu systemowym i bufora
b) bufor globalnej instytucji o znaczeniu systemowym,
ryzyka systemowego, o którym mowa w art. 47, ma
bufor innej instytucji o znaczeniu systemowym, i bufor
zastosowanie bufor najwyższy, z zastrzeżeniem art. 49.

14
ryzyka systemowego zgodnie z art. 133.
2. W przypadku gdy instytucja, na zasadzie
indywidualnej
lub
subskonsolidowanej,
podlega
W przypadku gdy instytucja, na zasadzie indywidualnej
wymogowi bufora innej instytucji o znaczeniu
lub subskonsolidowanej, podlega buforowi innej
systemowym i bufora ryzyka systemowego, o którym
instytucji o znaczeniu systemowym i buforowi ryzyka
mowa w art. 47, ma zastosowanie wyższy z nich.
systemowego zgodnie z art. 133, zastosowanie ma
wyższy z nich.
Art.
15. Niezależnie od przepisów ust. 14, w przypadku gdy
T
Art. 49
Art. 49. 1. W przypadku gdy bufor ryzyka systemowego
131
bufor ryzyka systemowego ma zastosowanie do
ust. 1
ma
zastosowanie
do
wszystkich
ekspozycji
ust. 15
wszystkich ekspozycji znajdujących się w państwie
znajdujących
się
wyłącznie
na
terytorium
członkowskim, które ustala ten bufor, aby zareagować
Rzeczypospolitej Polskiej, ten bufor stosuje się łącznie
na ryzyko makroostrożnościowe tego państwa
z buforem globalnej instytucji o znaczeniu systemowym
członkowskiego, ale nie ma zastosowania do ekspozycji
lub buforem innej instytucji o znaczeniu systemowym.
poza tym państwem członkowskim, ten bufor ryzyka
systemowego ma charakter dodatkowy względem bufora
innej instytucji o znaczeniu systemowym lub globalnej
instytucji o znaczeniu systemowym, który ma
zastosowanie zgodnie z niniejszym artykułem.
Art.
16. W przypadku gdy ust. 14 ma zastosowanie,
T
Art. 43
Art. 43. 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lub 2,
131
a instytucja jest częścią grupy lub podgrupy, do której
ust. 3
instytucja będąca częścią grupy, do której należy
ust. 16
należy globalna instytucja o znaczeniu systemowym lub
globalna instytucja o znaczeniu systemowym lub inna
inna instytucja o znaczeniu systemowym, instytucji tej
instytucja
o znaczeniu
systemowym,
podlega
nie uznaje się za podlegającą, na zasadzie indywidualnej,
wymogowi połączonego bufora, o którym mowa w art.
wymogowi połączonego bufora, który jest niższy od
55 ust. 3, mającemu do niej zastosowanie na zasadzie
sumy bufora zabezpieczającego, bufora antycyklicznego
indywidualnej, który nie może być niższy od sumy
oraz bufora innej instytucji o znaczeniu systemowym lub
bufora zabezpieczającego, bufora antycyklicznego oraz,
bufora ryzyka systemowego – w zależności od tego,
wyższemu z dwóch buforów - buforowi innej instytucji
która z tych dwóch wartości jest wyższa, mającego do
o znaczeniu systemowym albo buforowi ryzyka
niej zastosowanie na zasadzie indywidualnej.
systemowego mającej do niej zastosowanie na zasadzie
indywidualnej.
Art.
17. W przypadku gdy ust. 15 ma zastosowanie,
T
Art. 49
Art. 49. 2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1,
131
a instytucja jest częścią grupy lub podgrupy, do której
ust. 2
instytucja będąca częścią grupy, do której należy
ust. 17
należy globalna instytucja o znaczeniu systemowym lub
globalna instytucja o znaczeniu systemowym lub inna
inna instytucja o znaczeniu systemowym, instytucji tej
instytucja
o znaczeniu
systemowym,
podlega
nie uznaje się za podlegającą, na zasadzie indywidualnej,
wymogowi połączonego bufora, o którym mowa w art.
wymogowi połączonego bufora, który jest niższy od
55 ust. 3, mającemu do niej zastosowanie na zasadzie
sumy bufora zabezpieczającego, bufora antycyklicznego
indywidualnej, który nie może być niższy od sumy
oraz sumy bufora innej instytucji o znaczeniu
bufora zabezpieczającego, bufora antycyklicznego,
systemowym i bufora ryzyka systemowego mającego do
bufora innej instytucji o znaczeniu systemowym i
niej zastosowanie na zasadzie indywidualnej.
bufora
ryzyka
systemowego,
mającej do niej
zastosowanie na zasadzie indywidualnej.

15
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: