eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3576
  • Data wpłynięcia: 2015-06-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1513

3576

utrzymywania specyficznego dla instytucji bufora
rozporządzenia 575/2013, na poziomie łącznej kwoty
antycyklicznego na poziomie ich łącznej kwoty
ekspozycji na ryzyko obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3
ekspozycji na ryzyko obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3
rozporządzenia 575/2013 pomnożonej przez średnią
rozporządzenia (UE) nr 575/2013 pomnożonej przez
ważoną wskaźników bufora antycyklicznego obliczaną
średnią ważoną wskaźników bufora antycyklicznego
zgodnie z ust. 4 (bufor antycykliczny specyficzny dla
obliczaną zgodnie z art. 140 niniejszej dyrektywy, na
instytucji).
zasadzie indywidualnej i skonsolidowanej, zgodnie
2. Instytucja utrzymuje bufor antycykliczny specyficzny
z częścią pierwszą tytuł II tego rozporządzenia.
dla instytucji na zasadzie indywidualnej, o której mowa
w art. 6-10 rozporządzenia 575/2013 i skonsolidowanej.
Art.
2. W drodze odstępstwa od ust. 1 państwo członkowskie
T
Art. 22
Art. 22. 1. Obowiązkiem, o którym mowa w art. 21 ust.
130
może zwolnić małe i średnie firmy inwestycyjne
ust. 1 i 2 1,
nie
są objęte firmy inwestycyjne będące
ust. 2
z wymogów ustanowionych w tym ustępie, jeśli takie
mikroprzedsiębiorcami,
małymi
albo
średnimi
zwolnienie nie zagraża stabilności systemu finansowego
przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy o swobodzie
tego państwa członkowskiego.
działalności gospodarczej.
Decyzja o zastosowaniu takiego zwolnienia jest w pełni
2. Komitet informuje Komisję Europejską, Europejską
uzasadniana, zawiera wyjaśnienie, dlaczego zwolnienie
Radę ds. Ryzyka Systemowego, Europejski Urząd
to nie zagraża stabilności systemu finansowego danego
Nadzoru Bankowego oraz organy właściwe w sprawach
państwa członkowskiego, oraz dokładną definicję
nadzoru
makroostrożnościowego
zainteresowanych
małych i średnich firm inwestycyjnych objętych
państw członkowskich o zakresie przedmiotowego
zwolnieniem.
wyłączenia, o którym mowa w ust. 1.
Państwo członkowskie, które postanowi zastosować
takie zwolnienie, powiadamia odpowiednio Komisję,
ERRS, EUNB oraz właściwe organy zainteresowanych
państw członkowskich.
Art.
3. Do celu ust. 2 państwo członkowskie wyznacza organ
T
Art. 3
Art. 3. 1. Organem właściwym w zakresie nadzoru
130
odpowiedzialny za stosowanie niniejszego artykułu.
makroostrożnościowego nad systemem finansowym i
ust. 3
Organem tym jest właściwy organ lub wyznaczony
zarządzania kryzysowego w systemie finansowym jest
organ.
Komitet.
2. Organem wyznaczonym w rozumieniu art. 458 ust. 1
rozporządzenia 575/2013 jest Komitet, a w zakresie
stosowania środków krajowych, o których mowa
w art. 458 ust. 2 lit. d, ust. 5 i ust. 10 rozporządzenia
575/2013, zgodnie z art. 63 i art. 64, Minister Finansów.

Art.
4. Do celu ust. 2 firmy inwestycyjne klasyfikuje się jako
T
Art. 22
Art. 22. 1. Obowiązkiem, o którym mowa w art. 21 ust.
130
małe i średnie zgodnie z zaleceniem 2003/361/WE.
ust. 1
1,
nie
są objęte firmy inwestycyjne będące
ust. 4
mikroprzedsiębiorcami,
małymi
albo
średnimi
przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy o swobodzie

6
działalności gospodarczej.
Art.
5. Instytucje spełniają wymóg nałożony na mocy ust. 1
T
Art. 21
Art. 21. 3. Dodatkowa kwota kapitału podstawowego
130
za pomocą kapitału podstawowego Tier I, który ma
ust. 3
Tier I, o której mowa w ust. 1, nie jest jednocześnie
ust. 5
charakter dodatkowy w stosunku do wszelkiego kapitału
zaliczana na poczet spełniania przez te instytucje
podstawowego Tier I utrzymywanego w celu spełnienia
wymogów nałożonych na podstawie art. 19 ust. 1, a
wymogu w zakresie funduszy własnych nałożonego na
także art. 92 ust. 1 rozporządzenia 575/2013 oraz
mocy art. 92 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, wymogu
wymogów nałożonych przez Komisję Nadzoru
utrzymania bufora zabezpieczającego na mocy art. 129
Finansowego na podstawie art. 138a ust. 1 pkt 2 i ust. 2
niniejszej dyrektywy i wszelkich wymogów nałożonych
ustawy – Prawo bankowe oraz art. 98f ust. 1 pkt 1
na mocy art. 100 niniejszej dyrektywy.
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi.
Art.
6. W przypadku gdy instytucja nie spełnia w pełni
T
Art. 55
Art. 55. 3. Wymóg połączonego bufora stanowi łączny
130
wymogu na mocy ust. 1 niniejszego artykułu, podlega
ust. 3
kapitał podstawowy Tier I, który jest wymagany do
ust. 6
ograniczeniom w zakresie wypłat zysków określonym
pokrycia bufora zabezpieczającego, powiększonego o
Art. 56
w art. 141 ust. 2 i 3.
specyficzny dla instytucji bufor antycykliczny, bufor
ust. 1 i 3 globalnych instytucji o znaczeniu systemowym, bufor
innych instytucji o znaczeniu systemowym lub bufor
ryzyka systemowego (wymóg połączonego bufora).
Art. 56. 1. Instytucja, która nie spełnia wymogu
połączonego bufora, oblicza maksymalną kwotę
podlegającą
wypłacie
(MDA)
i niezwłocznie
powiadamia Komisję Nadzoru Finansowego o jej
wysokości. W takim przypadku instytucja nie może
dokonywać wypłat, o których mowa w ust. 3,
w wysokości
przekraczającej maksymalną kwotę
podlegającą wypłacie (MDA).
3. Przed obliczeniem maksymalnej kwoty podlegającej
wypłacie (MDA) instytucjaŚ
1) nie dokonuje wypłat związanych z kapitałem
podstawowym Tier I;
2) nie podejmuje zobowiązań w zakresie wypłat
zmiennych składników wynagrodzeń lub uznaniowych
świadczeń emerytalnychś
3) nie dokonuje wypłat zmiennych składników
wynagrodzenia, jeżeli zobowiązanie do ich wypłaty
powstało w okresie, w którym instytucja nie spełniała
wymogu połączonego buforaś
4) nie dokonuje wypłat z tytułu instrumentów
dodatkowych w Tier I.

7

Art.
Artykuł 131
T
Art. 35
Art. 35. 1. Komisja Nadzoru Finansowego, po
131
ust. 1
zasięgnięciu opinii Komitetu, w drodze decyzji,
Globalne i inne instytucje o znaczeniu systemowym
ust. 1
identyfikuje
globalne
instytucje
o
znaczeniu
1.
Państwa
członkowskie
wyznaczają
organ

systemowym oraz przyporządkowuje je do jednej z
odpowiedzialny
za
określanie,
na
zasadzie

kategorii, o których mowa w art. 34 ust. 3,
skonsolidowanej, globalnych instytucji o znaczeniu
wyznaczających, narastająco, znaczenie systemowe

systemowym
i,
na
zasadzie
indywidualnej,
globalnej instytucji o znaczeniu systemowym.
subskonsolidowanej lub skonsolidowanej, stosownie do


przypadku, innych instytucji o znaczeniu systemowym,
które uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności
Art. 33
Art.
33.
1.
Globalną instytucją o znaczeniu
na obszarze ich jurysdykcji. Organem tym jest właściwy
ust. 1 i 2 systemowym może być unijna instytucja dominująca,
organ lub wyznaczony organ. Państwa członkowskie

unijna dominująca finansowa spółka holdingowa, unijna
mogą wyznaczyć więcej niż jeden organ. Globalne
dominująca finansowa spółka holdingowa o
instytucje o znaczeniu systemowym są unijną instytucją

działalności mieszanej lub instytucja.
dominującą, unijną dominującą finansową spółką

holdingową, unijną dominującą finansową spółką
2.Globalną instytucją o znaczeniu systemowym nie
holdingową o działalności mieszanej lub instytucją.

może być instytucja, która jest jednostką zależną unijnej
Globalne instytucje o znaczeniu systemowym nie są
instytucji dominującej, unijnej dominującej finansowej

instytucją, która jest jednostką zależną uni
spółki holdingowej lub unijnej dominującej finansowej
jnej instytucji
dominującej, unijnej dominującej finansowej spółki

spółki holdingowej o działalności mieszanej.
holdingowej lub unijnej dominującej finansowej spółki


holdingowej o działalności mieszanej. Inne instytucje
Art. 37. Inną instytucją o znaczeniu systemowym niż
o znaczeniu systemowym są albo unijną instytucją
Art. 37
globalna instytucja o znaczeniu systemowym, zwaną
dominującą, unijną dominującą finansową spółką
dalej „inną instytucją o znaczeniu systemowym”, może
holdingową, unijną dominującą finansową spółką
być wyłącznie unijna instytucja dominująca, unijna
holdingową o działalności mieszanej, albo instytucją.
dominująca finansowa spółka holdingowa, unijna
dominująca finansowa spółka holdingowa o
działalności mieszanej lub instytucja.
Art.
2. Metoda określania globalnych instytucji o znaczeniu
T
Art. 36
Art. 36. 1. Komisja Nadzoru Finansowego identyfikuje
131
systemowym oparta jest na następujących kategoriachŚ
ust. 1 i 2 globalne instytucje o znaczeniu systemowym i
ust. 2
a) wielkość grupyś
przyporządkowuje je do jednej z kategorii, o których

mowa w art. 34 ust. 3, na podstawie następujących
b) wzajemne powiązania danej grupy z systemem
równoważnych kryteriówŚ
finansowym;
1) wielkości grupy, której częścią jest globalna
c) zastępowalność usług lub infrastruktury finansowej
instytucja o znaczeniu systemowym;
zapewnianych przez daną grupęś
2) wzajemnych powiązań danej grupy z systemem
d) złożoność grupyś
finansowym;
e) transgraniczna działalność grupy, w tym
3) zastępowalności usług lub infrastruktury finansowej
transgraniczna
działalność
między
państwami
zapewnianych przez daną grupęś

8
członkowskimi oraz między państwem członkowskim
4) złożoności danej grupy;
a państwem trzecim.
5) transgranicznej działalności danej grupy, w tym
Każda kategoria otrzymuje równą wagę i składa się
transgranicznej
działalności między państwami
z wymiernych wskaźników.
członkowskimi oraz między państwem członkowskim a
Rezultatem zastosowania metody jest ogólny wynik dla
państwem trzecim.
każdego ocenianego podmiotu, o którym mowa w ust. 1,
2. Komisja Nadzoru Finansowego, biorąc pod uwagę
który pozwala na określenie i zakwalifikowanie
stanowisko Komitetu, przyjmuje procedury w celu
globalnych instytucji o znaczeniu systemowym do
identyfikacji, o której mowa w ust. 1, w oparciu o
podkategorii zgodnie z opisem w ust. 9.
rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 1222/2014 z
dnia 8 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę
Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w
odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych
dotyczących określenia metody identyfikacji globalnych
instytucji o znaczeniu systemowym oraz definiowania
podkategorii
globalnych
instytucji
o
znaczeniu
systemowym (Dz. Urz. UE L 330 z 15.11.2014, str. 27).
Art.
3. Inne instytucje o znaczeniu systemowym są określane
T
Art. 39
Art. 39. 5. Komisja Nadzoru Finansowego ocenia
131
zgodnie z ust. 1. Znaczenie systemowe oceniane jest na
ust. 5
znaczenie systemowe innych instytucji o znaczeniu
ust. 3
podstawie co najmniej jednego z następujących
systemowym na podstawie :
kryteriówŚ
1)
wielkościś
a) wielkośćś
2)
znaczenia dla gospodarki Rzeczypospolitej
b) znaczenie dla gospodarki Unii lub danego państwa
Polskiej lub Unii Europejskiej;
członkowskiegoś
3)
znaczenia działalności transgranicznejś
c) znaczenie działalności transgranicznejś
4)
wzajemnego powiązania danej instytucji lub
d) wzajemne powiązania danej instytucji lub grupy
danej grupy z systemem finansowym.
z systemem finansowym.
EUNB, w porozumieniu z ERRS, opublikuje do dnia 1
stycznia 2015 r. wytyczne dotyczące kryteriów
określania warunków stosowania niniejszego ustępu
w odniesieniu do oceny innych instytucji o znaczeniu
systemowym. Wytyczne te będą uwzględniać
międzynarodowe ramy dotyczące krajowych instytucji
o znaczeniu systemowym, a także specyfikę unijną
i krajową.
Art.
4. Każda globalna instytucja o znaczeniu systemowym
T
Art. 34
Art.
34.
1.
Globalna
instytucja
o znaczeniu
131
utrzymuje, na zasadzie skonsolidowanej, bufor globalnej
ust.1 i 2 systemowym utrzymuje kwotę kapitału podstawowego
ust. 4
instytucji o znaczeniu systemowym odpowiadający
Tier I dodatkową w stosunku do kapitału
podkategorii, do której zakwalifikowano daną globalną
podstawowego Tier I utrzymywanego na potrzeby
instytucję o znaczeniu systemowym. Bufor ten składa się
spełniania wymogu w zakresie funduszy własnych,

9
z kapitału podstawowego Tier I i ma względem niego
o którym mowa w art. 92 rozporządzenia 575/2013, na
charakter uzupełniający.
poziomie 1–3,5 % łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko
obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3 tego rozporządzenia,
zgodnie
z
kategorią,
do
której
została
przyporządkowana
(bufor
globalnej
instytucji
o znaczeniu systemowym).
2. Globalna instytucja o znaczeniu systemowym jest
obowiązana
utrzymywać
bufor
na
zasadzie
skonsolidowanej.
Art.
5. Właściwy organ lub wyznaczony organ mogą na
T
Art. 39
Art. 39. 1. Komisja Nadzoru Finansowego, w drodze
131
każdą inną instytucję o znaczeniu systemowym nałożyć,
ust. 1
decyzji, po zasięgnięciu opinii Komitetu, identyfikuje,
ust. 5
na zasadzie indywidualnej, subskonsolidowanej lub
inną instytucję o znaczeniu systemowym i nakłada na
skonsolidowanej, stosownie do przypadku, wymóg

nią bufor innej instytucji o znaczeniu systemowym.
utrzymania bufora innej instytucji o znaczeniu

systemowym w wysokości do 2 % łącznej kwoty



ekspozycji na ryzyko obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3
rozporządzenia (UE) nr 575/2013, przy uwzględnieniu
Art. 38
Art. 38. 1. Inna instytucja o znaczeniu systemowym
kryteriów określania innych instytucji o znaczeniu
utrzymuje kwotę kapitału podstawowego Tier I
systemowym. Bufor ten składa się z kapitału
dodatkową w stosunku do kapitału podstawowego Tier
podstawowego Tier I i ma względem niego charakter
I utrzymywanego na potrzeby spełniania wymogu w
uzupełniający.
zakresie funduszy własnych, o którym mowa w art. 92
rozporządzenia 575/2013, w wysokości określonej w
decyzji, o której mowa w art. 39 ust. 1, nie większej niż
2% łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko obliczonej
zgodnie z art. 92 ust. 3 tego rozporządzenia (bufor innej
instytucji o znaczeniu systemowym).
2. Inna instytucja o znaczeniu systemowym jest
obowiązana
utrzymywać
bufor
na
zasadzie
indywidualnej,
subskonsolidowanej
lub
skonsolidowanej.
Art.
6. Nakładając bufor ryzyka innej instytucji o znaczeniu
T
Art. 40
Art. 40. Wydając decyzję, o której mowa w art. 39
131
systemowym, właściwy organ lub wyznaczony organ
ust. 1, Komisja Nadzoru Finansowego bierze pod

ust. 6
przestrzegają następujących zasadŚ
uwagę, czy bufor innej instytucji o znaczeniu

systemowym nie będzie wywierał nieproporcjonalnych
a) bufor ryzyka innej instytucji o znaczeniu systemowym
nie może pociągać za sobą nieproporcjonalnych
i niekorzystnych skutków dla całości lub części systemu

niekorzystnych skutków dla całości lub części systemu
finansowego Unii Europejskiej poprzez tworzenie
finansowego innych państw członkowskich lub Unii

przeszkód dla funkcjonowania rynku wewnętrznego
jako całości, stanowiąc lub stwarzając przeszkodę dla
Unii Europejskiej.

funkcjonowania rynku wewnętrznegoś

Art. 46
b)
bufor
ryzyka
innej
instytucji
o
znaczeniu
Art. 46. 1. Komisja Nadzoru Finansowego, co najmniej

10
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: