eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3472
  • Data wpłynięcia: 2015-06-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1267

3472

W przypadku określonym w art. 7 ust. 3 i w art. 18 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr 1005/2008,
okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego będzie organem właściwym do wydania, w
drodze decyzji, zakazu przywozu produktów rybołówstwa, jeżeli przywóz będzie następować
drogą morską.
Natomiast kopię tej decyzji będzie przesyłał granicznemu lekarzowi weterynarii i organom
celnym właściwym ze względu na miejsce położenia portu wyładunku. Okręgowy inspektor
rybołówstwa morskiego lub minister właściwy do spraw rybołówstwa będą uprawnieni w
przypadkach określonych w art. 18 ust. 1 lit. e–g lub w ust. 2 rozporządzenia nr 1005/2008 do
skierowania wniosku do organu celnego o zajęcie produktów rybnych i wystąpienie do sądu o
orzeczenie przepadku tych produktów na rzecz Skarbu Państwa. Po orzeczeniu przez sąd
przepadku na rzecz Skarbu Państwa, produkty rybołówstwa będą podlegać zniszczeniu w
całości lub w części, jeżeli ich sprzedaż będzie niemożliwa, znacznie utrudniona lub
nieuzasadniona. Natomiast, w przypadku gdy zostanie dokonana ich sprzedaż, środki z tej
sprzedaży, stanowiące nadwyżkę nad związanymi z tym określonymi kosztami, zostaną
przeznaczone na cele charytatywne, tj. na rzecz organizacji pożytku publicznego.
W art. 62c określono trzy przypadki możliwych działań ministra właściwego do spraw
rybołówstwa lub okręgowego inspektora morskiego w sytuacji wydania decyzji zakazującej
przywozu produktów rybołówstwa. Po pierwsze właściwy organ w ściśle określonych
przypadkach wymienionych w art. 18 ust. 1 lit. a–d rozporządzenia nr 1005/2008, tj. gdy
importer nie przedstawił świadectwa połowowego, produkty przeznaczone do przywozu nie
są tymi samymi produktami, co produkty określone w świadectwie połowowym, albo
świadectwo nie zostało zatwierdzone przez organ publiczny państwa bandery statku
rybackiego prowadzącego połowy, w wyniku których uzyskano produkty rybołówstwa –
nakazuje powrotny wywóz tych produktów. Po drugie, okręgowy inspektor rybołówstwa
morskiego lub minister właściwy do spraw rybołówstwa będzie zawsze kierować wniosek do
organu celnego o zajęcie produktów rybołówstwa i wystąpienie do sądu o orzeczenie
przepadku tych produktów na rzecz Skarbu Państwa w przypadkach określonych w art. 18
ust. 1 lit. e–g rozporządzenia nr 1005/2008, tj. w przypadkach, gdy importer nie jest w stanie
udowodnić, że produkty rybołówstwa spełniają warunki określone w art. 14 ust. 1 lub 2
rozporządzenia nr 1005/2008, statek rybacki znajduje się w wykazie statków NNN lub
świadectwo połowowe zostało zatwierdzone przez organy państwa bandery uznane za
państwo niewspółpracujące. Natomiast ust. 5 tego artykułu określa trzeci sposób
postępowania, na wypadek gdyby koszty zajęcia i orzeczenia przepadku na rzecz Skarbu
Państwa produktów rybołówstwa, o których mowa w ust. 1, rażąco przewyższyły wartość
produktów rybołówstwa. Wówczas, jeżeli importer zdecyduje się na zniszczenie produktów,
11
to nie stosuje się ust. 1 pkt 2 dotyczącego zajęcia produktów rybołówstwa i wystąpienia do
sądu o orzeczenie przepadku tych produktów na rzecz Skarbu Państwa.
W art. 62i ust. 2 określono kompetencje właściwego miejscowo okręgowego inspektora
rybołówstwa morskiego, który realizuje obowiązki określone w art. 11 ust. 2 i 3, art. 48 ust. 4
i art. 49 ust. 1 rozporządzenia nr 1005/2008. Właściwość miejscowa okręgowego inspektora
rybołówstwa morskiego będzie każdorazowo określana z uwagi na miejsce położenia statku
zgodnie z terytorialnym zakresem działania inspektora, określonym w § 2 rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2004 r. w sprawie siedzib i
terytorialnego zakresu działania okręgowych inspektorów rybołówstwa morskiego (Dz. U.
Nr 223, poz. 2267).
Zmodyfikowano art. 63 ustawy zmienianej dotyczący kar pieniężnych, poprzez: zmianę w
ust. 1 pkt 6 – z uwagi na przepisy rozporządzenia nr 1224/2009, uchylenie pkt 8 – w związku
z uchyleniem art. 51 ustawy zmienianej, oraz poprzez dodanie pkt 11 dotyczącego
wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa o wymiarach mniejszych od minimalnych
wielkości określonych dla poszczególnych gatunków produktów rybołówstwa w
rozporządzeniu Rady (WE) nr 2406/96 z dnia 26 listopada 1996 r. ustanawiającym wspólne
normy handlowe w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa (Dz. Urz. WE L 334 z
23.12.1996, str. 1, z późn. zm.), ze względu na konieczność doprecyzowania sankcji w celu
przeprowadzania efektywnych kontroli przez odpowiednie służby.
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie przepisów ustawy zmienianej, w myśl ustawy
zmieniającej, zachowają moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych
na podstawie przepisów ustawy zmienianej, jednak nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od
dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej. Ponadto przepisy wykonawcze wydane na
podstawie art. 63 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc i mogą być zmieniane.
Zagwarantowano prowadzenie na podstawie dotychczasowych przepisów spraw wszczętych i
niezakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej.
Zastrzeżono także, iż rejestr skupujących prowadzony obecnie stanie się z dniem wejścia w
życie ustawy rejestrem skupujących, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 1 w nowym
brzmieniu, oraz, że wpisy do rejestru skupujących dokonane przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy zachowują ważność.
Proponuje się, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia, co
pomimo obszerności regulacji, jest wystarczającym vacatio legis z uwagi na to, iż
nowelizacja ta jest aktem co do zasady uzupełniającym obowiązujące wprost przepisy Unii
Europejskiej, jak również kontynuacją zasadniczych rozwiązań obowiązującej obecnie
ustawy. Wskazać również należy, iż termin 14 dni jest wystarczający na dostosowanie się do
12
projektowanych przepisów przez podmioty objęte ustawą zmienianą.
Projektowana nowelizacja ustawy pozostaje regulacją przede wszystkim o charakterze
wykonawczym i ramowym w stosunku do obowiązujących bezpośrednio przepisów Unii
Europejskiej, które regulują większość zagadnień z zakresu rynku rybnego. Celem jest
zapewnienie efektywnego uczestnictwa polskiego sektora rybnego w instrumentach wspólnej
polityki rybackiej, a także niezbędne uszczelnienie obecnej struktury organizacyjnej oraz
mechanizmów kontrolnych i egzekucyjnych dla obowiązujących regulacji. Projektowana
nowelizacja ustawy ma na celu usprawnienie istniejącego systemu organizacji rynku rybnego,
tak po stronie administracji, jak i po stronie podmiotów sektora – przede wszystkim
organizacji producentów.
Projekt ustawy jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie podlega
procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej w przepisach rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju
Wsi, a także na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt ustawy został ujęty w programie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
13

Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego
10.09.2014 r.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Źródło:
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia
Kazimierz Plocke
11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi
organizacji rynków produktów
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
rybołówstwa i akwakultury, zmieniające
Alicja Zielińska-Piórek, tel. 623 16 15
rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006
Alicja.Zielinska@minrol.gov.pl
i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające
Leszek Piłka, tel. 623 24 40
rozrządzenie Rady (WE) nr 104/2000
Leszek.Pilka@minrol.gov.pl
Nr w wykazie prac: UC 138

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
W związku z uchyleniem rozporządzenia nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej
organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury oraz mając na uwadze konieczność zapewnienia
wykonania przepisów nowych rozporządzeń Unii Europejskiej wprowadzonych w związku z reformą
Wspólnej Polityki Rybołówstwa i organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zaistniała
konieczność nowelizacji ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o organizacji rynku rybnego.
Większość kwestii związanych z rynkiem rybnym regulują rozporządzenia Rady (WE), w szczególności
obowiązujące od 1 stycznia 2014 r. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z
dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury,
zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozrządzenie Rady
(WE) nr 104/2000, rozporządzenie wykonawcze Komisji nr 1418/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. dotyczące
planów produkcji obrotu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 w
sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury oraz rozporządzenie wykonawcze
Komisji nr 1419/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. dotyczące uznawania organizacji producentów i organizacji
międzybranżowych, a także publikacji cen progowych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) nr 1379/2013 w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury.
Przedmiotowy projekt dostosowuje krajowe przepisy w zakresie rynku rybnego do prawa Unii Europejskiej.
14

2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Dostosowanie prawa polskiego do przepisów UE w zakresie rynku rybnego, które stworzy możliwość
wykonania przepisów UE. Główne projektowane zmiany w stosunku do stanu obecnego to:
– uchylenie przepisów dotyczących planu poprawy jakości, gdyż aktualne przepisy wspólnotowe nie
uwzględniają takiego planu,
– dostosowanie terminologii zgodnie z nowym rozporządzeniem nr 1379/2013, tj.: zastąpiono termin
„program operacyjny” terminem: „plan produkcji i obrotu”, który jest przygotowywany każdego roku przez
organizację producentów i dotyczy przynajmniej głównych gatunków podlegających obrotowi;
wprowadzono termin produkty rybne, który obejmuje zarówno produkty rybołówstwa, jak i produkty
akwakultury,
– wprowadzenie nowej procedury dotyczącej składania i zmiany planów produkcji i obrotu,
– zatwierdzanie sprawozdania rocznego z działalności organizacji producentów w ramach planu produkcji i
obrotu w drodze decyzji,
– uchylenie przepisów dotyczących pomocy finansowej na rynku rybnym; w poprzednich okresach
programowania wsparcie finansowe dla organizacji producentów pochodziło z Europejskiego Funduszu
Gwarancji Rolnej, natomiast obecnie, zgodnie z rozporządzeniem nr 1379/2013, organizacje producentów
mogą otrzymywać wsparcie finansowe na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz
uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE)
nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz. Urz. UE L 149
z 20.05.2014, str. 1); w związku z tym szczegółowe kwestie dotyczące warunków i trybu udzielania tej
pomocy będą określone w ustawie regulującej wdrażanie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego
oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy,
– interwencja na rynku; utrwalanie, przechowywanie, niezależne wycofanie i prywatne składowanie
zredukowano do mechanizmu składowania; mechanizm składowania produktów rybołówstwa ma na celu
wspieranie większej stabilności rynku i zwiększenie zysku z produktów, w szczególności poprzez tworzenie
wartości dodanej; mechanizm ten powinien przyczynić się do stabilizacji i ujednolicenia lokalnego rynku,
– określenie organów kompetentnych i realizacji ich zadań w zakresie weryfikacji identyfikowalności,
szczegółowo ujęte w przepisach Unii Europejskiej,
– dodanie rozdziału 8a dotyczącego wprowadzenia do obrotu produktów pochodzących z państw trzecich oraz
powstrzymywania i eliminowania wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa pochodzących z
nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów.
Ponadto zawarto nowe rozwiązania dotyczące wprowadzenia kompetencji ministra właściwego do spraw
rybołówstwa w zakresie:
15
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: