Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3462
- Data wpłynięcia: 2015-06-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-09-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1649
3462
podatkowy dokonał zwrotu lub zaliczenia nienależnej kwoty lub płatnik pobrał
nienależne wynagrodzenie;
3)
zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w rozumieniu przepisów
o podatku od towarów i usług, z tym że bieg terminu przedawnienia liczy się od
końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin złożenia deklaracji za okres,
z rozliczenia którego powstała kwota do zwrotu;
4)
nadwyżki podatku naliczonego nad należnym oraz podatku naliczonego w
rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług do odliczenia w rozliczeniu
za następne okresy, z tym że bieg terminu przedawnienia liczy się od końca roku
kalendarzowego, w którym upłynął termin złożenia deklaracji za okres, w którym
ta nadwyżka lub podatek naliczony została rozliczona poprzez obniżenie
zobowiązania podatkowego lub podwyższenie kwoty podatku do zwrotu.”;
60) w art. 72 § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Na równi z nadpłatą traktuje się:
1)
część wpłaty, która została zaliczona na poczet odsetek za zwłokę, jeżeli wpłata ta
dotyczyła zaległości podatkowej;
2)
nienależnie zapłacone:
a)
zaległości, o których mowa w art. 52 oraz art. 52a,
b)
odsetki za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
c)
opłatę prolongacyjną.”;
61) w art. 73 w § 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) deklaracji kwartalnej dla podatku od towarów i usług – dla podatników podatku od
towarów i usług dokonujących wpłat zaliczki na ten podatek.”;
62) w art. 74 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Jeżeli nadpłata powstała w wyniku orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego lub
orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, a podatnik, którego
zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1:”;
63) art. 75 i art. 76 otrzymują brzmienie:
„Art. 75. § 1. Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika
podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie
nadpłaty podatku.
§ 2. Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje
podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki
– 35 –
cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki. Płatnik lub
inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony
podatek nie został pobrany od podatnika.
§ 3. Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje
spółkom, które tworzyły podatkową grupę kapitałową w rozumieniu przepisów o
podatku dochodowym od osób prawnych, w momencie utraty przez grupę statusu
podatnika w zakresie zobowiązań tej grupy.
§ 4. Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania
(deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie
nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację). W tym przypadku
do skorygowanego zeznania (deklaracji) nie dołącza się uzasadnienia przyczyn korekty.
§ 5. Osoba, która była wspólnikiem spółki cywilnej w momencie rozwiązania
spółki, jest obowiązana złożyć równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty
skorygowane zeznanie (deklarację) w zakresie zobowiązań spółki oraz umowę spółki
aktualną na dzień rozwiązania spółki.
§ 6. Jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi
wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej
nadpłatę. W takim przypadku korekta wywołuje skutki prawne.
§ 7. W decyzji stwierdzającej nadpłatę organ podatkowy określa wysokość
zobowiązania podatkowego w prawidłowej wysokości w takim zakresie, w jakim
powstanie nadpłaty jest związane ze zmianą wysokości zobowiązania podatkowego. W
zakresie, w jakim wniosek jest niezasadny, organ odmawia stwierdzenia nadpłaty.
§ 8. Przepis § 6 nie ogranicza możliwości wydania decyzji w trybie art. 21 § 3, o
czym informuje się adresata w decyzji stwierdzającej nadpłatę.
§ 9. Jeżeli zwrotu nadpłaty w trybie, o którym mowa w § 6, dokonano nienależnie
lub w wysokości wyższej od należnej, w zakresie nadpłaty będącej przedmiotem
wniosku nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa i wykroczenia
skarbowe.
§ 10. Zwrotu nadpłaty osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w chwili
rozwiązania spółki, dokonuje się w proporcjach wynikających z prawa do udziału w
zysku określonego w umowie spółki. Jeżeli z dołączonej umowy nie wynikają te udziały
w zysku, przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.
– 36 –
§ 11. Przepisów § 2 nie stosuje się, jeżeli ustawy podatkowe przewidują inny tryb
zwrotu podatku.
§ 12. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach, o których
mowa w § 1, uwzględniając w szczególności rodzaj podatku i przypadki poboru podatku
przez płatnika.
Art. 76. § 1. Nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu
na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, odsetek za zwłokę od
nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, kosztów upomnienia oraz bieżących
zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że
podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet
przyszłych zobowiązań podatkowych.
§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do zaliczania nadpłaty:
1)
płatnika lub inkasenta na poczet jego zaległości podatkowych, bieżących
zobowiązań podatkowych lub zobowiązań powstałych w związku z
wykonywaniem obowiązków płatnika lub inkasenta;
2)
spółki cywilnej na poczet zobowiązań wspólników lub byłych wspólników tej
spółki, z tym że w przypadku istniejącej spółki wymaga to zgody wszystkich
wspólników.”;
64) w art. 76b § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Przepisy art. 76, art. 76a, art. 77b, art. 79 i art. 80 stosuje się odpowiednio do
zwrotu podatku. Zaliczenie, o którym mowa w art. 76a § 2 pkt 1, następuje odpowiednio
z dniem złożenia deklaracji wykazującej zwrot podatku lub korekty takiej deklaracji.”;
65) w art. 77:
a)
w § 1:
–
pkt 1–3 otrzymują brzmienie:
„1) 30 dni od dnia wydania nowej decyzji – jeżeli nadpłata powstała w
związku z uchyleniem albo stwierdzeniem nieważności decyzji;
2)
30 dni od dnia wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę lub określającej
wysokość nadpłaty;
3)
30 dni od dnia wydania decyzji o zmianie, uchyleniu albo stwierdzeniu
nieważności decyzji – jeżeli w związku z uchyleniem albo stwierdzeniem
nieważności decyzji nie wystąpi obowiązek wydania nowej decyzji;”,
– 37 –
–
po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
„4a) 30 dni od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego
lub publikacji sentencji orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii
Europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub od dnia, w
którym uchylono lub zmieniono w całości lub w części akt normatywny,
jeżeli wniosek, o którym mowa w art. 74, został złożony przed terminem
wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego lub publikacji
sentencji orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;”,
–
w pkt 6 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) skorygowanym zeznaniem (deklaracją) i z umową spółki aktualną na
dzień rozwiązania spółki – w przypadku, o którym mowa w art. 75 § 5;”,
b)
§ 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. W przypadku niewydania nowej decyzji w terminie 3 miesięcy od dnia
uchylenia albo stwierdzenia nieważności przez organ podatkowy lub od dnia
doręczenia organowi podatkowemu odpisu orzeczenia sądu administracyjnego ze
stwierdzeniem jego prawomocności, uchylającego decyzję albo stwierdzającego jej
nieważność, nadpłata stanowiąca kwotę wpłaconą na podstawie decyzji uchylonej
albo decyzji, której nieważność stwierdzono, podlega zwrotowi bez zbędnej
zwłoki.”,
c)
uchyla się § 4;
66) w art. 77b:
a)
§ 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Zwrot nadpłaty następuje:
1)
w przypadku gdy podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do
posiadania rachunku bankowego lub rachunku w spółdzielczej kasie
oszczędnościowo-kredytowej, wyłącznie na ten rachunek wskazany przez
podatnika, płatnika lub inkasenta;
2)
w przypadku gdy podatnik, płatnik lub inkasent nie jest obowiązany do
posiadania rachunku bankowego lub rachunku w spółdzielczej kasie
oszczędnościowo-kredytowej, na wskazany rachunek bankowy lub rachunek
w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej podatnika, płatnika lub
– 38 –
inkasenta albo przekazem pocztowym, chyba że podatnik, płatnik lub inkasent
zażądają zwrotu nadpłaty w kasie.”,
b) § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Nadpłata, której wysokość nie przekracza dwukrotności kosztów
upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, jeżeli nie wskazano rachunku, na
który ma zostać zwrócona, podlega zwrotowi w kasie.”,
c)
§ 5 otrzymuje brzmienie:
„§ 5. Przepisy § 1–4 stosuje się odpowiednio do:
1)
następców prawnych i osób trzecich;
2)
osób, które były wspólnikami spółki cywilnej w chwili rozwiązania spółki;
3)
spółek, które tworzyły podatkową grupę kapitałową w rozumieniu przepisów
o podatku dochodowym od osób prawnych w chwili utraty przez tę
podatkową grupę kapitałową statusu podatnika.”;
67) w art. 78:
a)
§ 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„§ 1. Nadpłaty podlegają oprocentowaniu w wysokości równej wysokości
odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych.
§ 2. Nadpłaty, których wysokość nie przekracza dwukrotności kosztów
upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, nie podlegają oprocentowaniu.”,
b)
w § 3 pkt 1–3 otrzymują brzmienie:
„1) w przypadkach przewidzianych w art. 77 § 1 pkt 1 i 3, z zastrzeżeniem pkt 2 –
od dnia powstania nadpłaty;
2)
w przypadkach przewidzianych w art. 77 § 1 pkt 1 i 3 – od dnia wydania
decyzji o zmianie lub uchyleniu decyzji, jeżeli organ podatkowy nie
przyczynił się do powstania przesłanki zmiany lub uchylenia decyzji, a
nadpłata nie została zwrócona w terminie;
3)
w przypadkach przewidzianych w art. 77 § 1 pkt 2 i 6 – od dnia złożenia
wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz ze skorygowanym zeznaniem
(deklaracją), jeżeli:
a)
nadpłata nie została zwrócona w terminie 30 dni od dnia wydania
decyzji stwierdzającej nadpłatę,
b) decyzja stwierdzająca nadpłatę nie została wydana w terminie
2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, chyba że
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3462
› Pobierz plik