Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3462
- Data wpłynięcia: 2015-06-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-09-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1649
3462
R O Z P O R Z Ź Z ź N I ź
M I N I S T R A F I N A N S Ó W 1)
z dnia
w sprawie wyznaczenia organu do prowadzenia Rejestru Zastawów Skarbowych
Na podstawie art. 43 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2015 r. poz. 613 i 699) zarządza się, co następuje:
§ 1. Źo prowadzenia Rejestru Zastawów Skarbowych wyznacza się Źyrektora Izby
Skarbowej w Opolu.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
MINISTER FINANSÓW
1) Minister Żinansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Żinansów (Źz. U. poz. 1256).
– 2 –
UZASADNIENIE
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 i
699) w art. 43 § 4, zawiera delegację dla ministra właściwego do spraw finansów
publicznych, do wyznaczenia, w drodze rozporządzenia, organu podległego lub
nadzorowanego do prowadzenia Rejestru Zastawów Skarbowych. Wyznaczając organ do
prowadzenia Rejestru Zastawów Skarbowych, Minister Żinansów musi mieć na względzie
konieczność zapewnienia sprawnego funkcjonowania tego rejestru oraz procesów wymiany
informacji pomiędzy uprawnionymi podmiotami. Zadania te powierzono Źyrektorowi Izby
Skarbowej w Opolu.
Przy wyznaczeniu Źyrektora Izby Skarbowej w Opolu kierowano się tym, że Izba
Skarbowa w Opolu jest przygotowana infrastrukturalnie i teleinformatycznie do
wykonywania tego zadania. Zatem powierzenie prowadzenia Rejestru Zastawów Skarbowych
ww. organowi nie będzie wiązało się z koniecznością podnoszenia dodatkowych wydatków.
Stosownie do art. 5 ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
oraz § 80 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. Nr 13 poz. 979) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia nie dotyczy funkcjonowania samorządu terytorialnego oraz nie
podlega obowiązkowi notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
– 3 –
Nazwa projektu
Źata sporządzenia
Projekt rozporządzenia Ministra Żinansów
27.04.2015 r.
w sprawie wyznaczenia
organu do prowadzenia Rejestru Zastawów Skarbowych
ródło
Upoważnienie ustawowe – art. 43 § 4 ustawy
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
– Ordynacja podatkowa
Ministerstwo Żinansów
Nr w wykazie prac Ministerstwa Finansów
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Jacek Kapica, Podsekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
żrzegorz Mróz, Z-ca Dyrektora Departamentu Administracji
Podatkowej
Tel. 22 694 40-34
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Rozporządzenie wykonuje delegację zawartą w art. 43 § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 i
699). Ww. przepis upoważnia ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wyznaczenia, w drodze
rozporządzenia, organu podległego lub nadzorowanego do prowadzenia Rejestru Zastawów Skarbowych. Wyznaczając
organ do prowadzenia tego rejestru, Minister Żinansów musi mieć na względzie konieczność zapewnienia sprawnego
funkcjonowania tego rejestru zastawów oraz procesów wymiany informacji pomiędzy uprawnionymi podmiotami.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rozporządzenie wyznacza do prowadzenia Rejestru Zastawów Skarbowych Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu,
kierującego urzędem, który dysponuje przygotowaną do tego kadrą oraz infrastrukturą, w tym infrastrukturą
teleinformatyczną do wykonywania tego zadania.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/UE?
Brak danych
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Wierzyciele
brak danych
Pozytywne – może wpłynąć na
skuteczne zaspokojenie
wierzyciela.
Zobowiązani
brak danych
Pozytywnie – będą mieli
zapewnioną sprawniejszą
obsługę i możliwość szybkiego
uzyskiwania informacji
i weryfikacji danych zawartych
w rejestrze zastawów.
Organy egzekucyjne
Organy uprawnione na
Pozytywne – będą miały
podstawie art. 19 ustawy
zapewnioną sprawniejszą
z dnia 17 czerwca
wymianę informacji nt. danych
1966 r. o postępowaniu
w rejestrze zastawów.
egzekucyjnym
w administracji
(Dz. U. z 2014 r.
poz. 1619)
Obywatele
brak danych
Pozytywne – usprawnienie
obsługi obywateli poprzez
szybsze udzielanie im
informacji nt. danych
w rejestrze zastawów.
– 4 –
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji społecznych.
Stosownie do treści art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
Konsultacje będą trwały 30 dni i będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych,
w tym wskazanie
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
źródeł danych
Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu będzie realizował powierzone zadania w zakresie
i przyjętych do obliczeń
założeń
prowadzenia Rejestru Zastawów Skarbowych w ramach środków planowanych dla jednostki
w ramach limitu w części 19 budżetu państwa bez konieczności jego zwiększania oraz
w ramach posiadanej obsady kadrowej.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
– 5 –
Dodatkowe informacje,
Przewiduje się pozytywny wpływ na obywateli i przedsiębiorców poprzez zwiększenie
w tym wskazanie
pewności obrotu ruchomościami i prawami majątkowymi w związku z usprawnieniem
źródeł danych
przepływu informacji o ruchomościach i zbywalnych prawach majątkowych mogących być
i przyjętych do obliczeń przedmiotem zastawu skarbowego.
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie przewiduje się mechanizmów ewaluacji efektów projektu.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
06/05/KC
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3462
› Pobierz plik