Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
projekt dotyczy umożliwienia zmiany systemu wyborczego w wyborach do Sejmu RP; w projekcie przewidziane jest wykreślenie wymogu proporcjonalności tych wyborów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3424
- Data wpłynięcia: 2015-05-12
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3424
Druk nr 3424
Warszawa, 12 maja 2015 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej
Pan
Radosław Sikorski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 235 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do reprezentowania mojego
stanowiska w toku prac nad projektem ustawy upoważniam Pana Krzysztofa
Huberta Łaszkiewicza – Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej.
Łączę wyrazy szacunku
(-) Bronisław Komorowski
Ustawa
z dnia
2015 r.
o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Art. 1.
W Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
(Dz. U. Nr 78, poz. 483, z 2001 r. Nr 28, poz. 319, z 2006 r. Nr 200, poz. 1471
oraz z 2009 r. Nr 114, poz. 946) w art. 96 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Wybory do Sejmu są powszechne, równe i bezpośrednie oraz odbywają się
w głosowaniu tajnym.”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
2
Uzasadnienie
Projektowana zmiana Konstytucji stanowi podstawę prawną określenia
systemu wyborczego w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w ustawie.
Możliwe jest, w przypadku przyjęcia proponowanej regulacji, wprowadzenie
systemu większościowego, mieszanego, bądź opartego na zasadzie
proporcjonalności w zmienionej formie. Decyzja w sprawie kształtu ordynacji
należeć będzie do ustawodawcy zwykłego.
Rozstrzygnięcie w sprawie wyboru systemu wyborczego ma zasadnicze
znaczenie dla funkcjonowania demokracji przedstawicielskiej. W trakcie
toczących się dyskusji społecznych, a także w programach wyborczych,
przedstawiane są postulaty zmian systemu wyborczego obejmujące wprowadzenie
jednomandatowych okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej
Polskiej.
Zmiany ordynacji wyborczej na rzecz okręgów jednomandatowych
nastąpiły w odniesieniu do wyborów do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
Pierwsze wybory senatorów w okręgach jednomandatowych zostały
przeprowadzone w 2011 r. Również w wyborach samorządowych do rad gmin,
począwszy od 2014 r., część radnych wybierana jest w jednomandatowych
okręgach wyborczych.
Doświadczenia z przeprowadzonych już w Polsce wyborów w okręgach
jednomandatowych, a także doświadczenia państw, w których wybory do
parlamentu przeprowadzane są w okręgach jednomandatowych lub systemie
mieszanym, pozwolą określić kształt ordynacji wyborczej do Sejmu,
3
zapewniającej silniejsze związanie posłów z wyborcami, a także stabilność
systemu politycznego państwa. Oparciem dla ostatecznego kształtu nowych zasad
wyboru posłów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej powinien być najszerszy
konsensus społeczny.
Wejście w życie projektowanej regulacji nie spowoduje skutków
finansowych dla budżetu państwa ani jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisem końcowym zawartym w art. 2 projektu ustawy,
przewidziana zmiana Konstytucji wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia
ogłoszenia ustawy.
strony :
[ 1 ]
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3424 › Pobierz plik