eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-2

2) standardy pracy administracji podatkowej w świadczeniu usług podatnikom,
3) wsparcie podatnika w indywidualnej sprawie.
Zgodnie z regulacją w art. 15 ustawy naczelnik urzędu skarbowego zapewni obsługę i wsparcie
podatników m.in. poprzez prowadzenie centrów obsługi. Sale obsługi w urzędach skarbowych
przekształcone zostaną w centra obsługi, które będą zestandaryzowane w skali kraju. Aktualny
model obsługi bezpośredniej jest realizowany na rzecz podatników z uwzględnieniem przepisów
o właściwości miejscowej i jest on ograniczony do zakresu zadań realizowanych przez
administrację podatkową. Sytuacja taka jest niewygodna dla podatnika, który często występuje
także jako klient innych organów administracji publicznej i stoi wobec konieczności załatwiania
swoich spraw w różnych urzędach. Dlatego też centrach będą funkcjonować wyspecjalizowane
stanowiska dedykowane konkretnym grupom podatników. Pracownicy administracji podatkowej
będą w centrach obsługi przyjmować m.in.: podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia
wydawane przez naczelnika urzędu skarbowego, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa
podatkowego, a także informować o danych kontaktowych właściwych organów do załatwienia
indywidualnej sprawy podatnika wraz ze wskazaniem zakresu kompetencji tych organów.
Obsługa i wsparcie podatnika będą realizowane także poprzez udostępnienie stanowiska
komputerowego umożliwiającego podatnikom dostęp do portalu podatkowego.
Istotną zmianą w stosunku do obowiązującego stanu prawnego będzie także wprowadzenie
regulacji umożliwiającej wykonywanie przez centrum obsługi zadań wykonywanych dzisiaj
przez inne organy, spoza administracji podatkowej (art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy). Będą to
czynności polegające na przyjmowaniu podań, deklaracji i zgłoszeń należących do zakresu
właściwości innych organów władzy publicznej, tj.: organów podatkowych właściwych
w zakresie akcyzy, a także Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dodatkowo, podatnik podatku
akcyzowego będzie mógł złożyć deklaracje podatkowe z zakresu podatku akcyzowego
w każdym urzędzie skarbowym, zaś ten przekaże je do właściwego naczelnika urzędu celnego.
Podobne rozwiązania będą odnosiły się do zadań realizowanych przez ZUS, tzn. płatnik składek
na ubezpieczenie społeczne będzie mógł złożyć w dowolnym urzędzie skarbowym dokumenty
zgłoszeniowe i rozliczeniowe związane z ubezpieczeniem społecznym.
Aktualnie podatnik chcąc uzyskać np. zaświadczenie o niezaleganiu z podatkiem, musi wystąpić
o takie zaświadczenie do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego. Tą znaczną
niedogodność zmieni możliwość składania w każdym centrum obsługi, niezależnie od
terytorialnego zasięgu działania naczelnika urzędu skarbowego, podań i deklaracji podatkowych,
otrzymywać zaświadczenia oraz wyjaśnienia w zakresie przepisów prawa podatkowego.
49
Dla podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej jako mikro-
przedsiębiorcy przewidziane zostało wprowadzenie obsługi i wsparcia poprzez instytucję
asystenta podatnika. Korzystanie przez podatnika z pomocy asystenta podatnika będzie możliwe
przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania
numeru identyfikacji podatkowej. Asystent podatnika w ramach swoich zadań, w pierwszej
kolejności będzie zobowiązany do nawiązania kontaktu z podatnikiem, któremu ma udzielać
pomocy, z wykorzystaniem dostępnych środków komunikacji. Rolą asystenta będzie także
inicjowanie kontaktu z podatnikiem w celu zaoferowania swojej pomocy a następnie udzielanie,
w zależności od potrzeb, różnego rodzaju ogólnych informacji podatkowych odnoszących się do
podatnika, np. o zbliżających się terminach składania deklaracji, płatności podatku, sposobu
wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych, rodzaju formy opodatkowania, zasadach
korzystania z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych. Udzielana przez asystenta podatnika
pomoc nie będzie ograniczać się tylko do spraw dotyczących poprawnego wywiązywania się
podatnika ze swoich obowiązków podatkowych wobec organów podatkowych (naczelnika
urzędu skarbowego). Będzie ona polegać także na udzielaniu podatnikowi ogólnych informacji
o rodzajach spraw załatwianych przez inne organy podatkowe i Zakład Ubezpieczeń
Społecznych.
Asystent podatnika będzie zatrudniony na stanowisku urzędniczym podobnie jak wszyscy inni
pracownicy merytoryczni realizujący zadania w urzędzie skarbowym. Osoba zatrudniona na tym
stanowisku posiadała ugruntowaną wiedzę z zakresu prawa podatkowego.
Celem zadań z zakresu obsługi i wsparcia będzie zatem udzielanie pomocy podatnikom
w samodzielnym, prawidłowym i dobrowolnym wypełnianiu obowiązków podatkowych.
Czynności wykonywane przez administrację podatkową nie będą jednakże stanowiły doradztwa
podatkowego. Dlatego też ww. obsługa i wsparcie nie będzie obejmować m.in. sporządzania
pism i opinii, prowadzenia ksiąg rachunkowych, podatkowych i innych ewidencji do celów
podatkowych, sporządzania zeznań i deklaracji podatkowych, a także reprezentowania podatnika
w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji,
postanowień i innych aktów administracyjnych.
8. Struktura organizacyjna Biura Krajowej Informacji Podatkowej.
Na mocy nowelizacji ustawy – Ordynacja podatkowa, wprowadzanej niniejszą ustawą, nastąpi
wyodrębnienie dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej, jako organu podatkowego
właściwego w sprawach dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa
podatkowego. Projekt zarządzenia przewiduje, że Biuro Krajowej Informacji Podatkowej
50
prowadzić będzie gospodarkę finansową, jako samodzielnie bilansująca się jednostka
budżetowa, która będzie kierował Dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej.
Dyrektor będzie kierował Biurem, w skład którego wejdą oddziały kontynuujące działalność
dotychczasowych Biur działających przy izbach skarbowych zlokalizowane w:
1) Bielsku-Białej,
2) Będzinie,
3) Lesznie,
4) Piotrkowie Trybunalskim,
5) Płocku,
6) Toruniu.
W skład Biura Krajowej Informacji Podatkowej będą wchodzić następujące komórki
organizacyjne, funkcjonujące w ramach pionów organizacyjnych:
1) pion zarządzania (DBKIP):
a) wsparcia zarządzania (WZ),
b) komunikacji (KO),
c) obsługi prawnej (OP),
d) audytu wewnętrznego (AW),
2) pion finansowo-księgowy (GK):
a) rachunkowości budżetowej (RB),
b) płac (RW),
c) planowania i kontroli finansowej (RK),
3) pion organizacji i logistyki:
a) bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP),
b) logistyki (LO),
c) informatyki (IF),
d) ochrony (IN),
e) obsługi kadr (KA),
4) pion kontroli:
a) zarządzania ryzykiem zewnętrznym (ZR),
b) kontroli wewnętrznej (KW),
5) pion informacji podatkowej:
a) interpretacji indywidualnych (II),
b) interpretacji ogólnych (IO),
c) conctact center (CC),
51
d) materiałów edukacyjnych i informacyjnych (EI),
e) Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej (BWAP),
f) Portalu Podatkowego (PP),
6) pion nadzoru nad jednolitością i jakością informacji podatkowej:
a) nadzór nad jednolitością (JI),
b) nadzór nad jakością (KJ).
Proponowany podział komórek merytorycznych dostosowany jest do charakteru zadań
nałożonych na Dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej w art. 9 ust. 1 oraz 15 projektu
ustawy o administracji podatkowej.
9. Zadania Dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej
Do zadań Dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej należeć będzie:
1) zapewnienie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej, w tym jej
przetwarzanie i udostępnianie,
2) prowadzenie spraw dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych przepisów
prawa podatkowego,
3) prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie przepisów prawa
podatkowego,
4) realizacja polityki kadrowej i szkoleniowej w Biurze Krajowej Informacji Podatkowej,
5) identyfikowanie obszarów zagrożeń mogących mieć wpływ na prawidłowość
wykonywania obowiązków podatkowych,
6) wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych przepisach.
Ogólna informacja podatkowa udzielana będzie różnymi kanałami komunikacji, w szczególności
przez telefon oraz w formie elektronicznej. Stąd niezbędne jest wyodrębnienie struktur, które
w najbardziej optymalny sposób zapewnią realizację tej usługi, w szczególności umożliwią
w czasie rzeczywistym zarządzanie zasobami ludzkimi niezbędnymi do obsługi poszczególnych
kanałów komunikacji. Z uwagi na różnice w charakterze wykonywanych zadań w stosunku do
czynności podejmowanych w ramach rozpatrywania wniosków o wydanie interpretacji,
w szczególności konieczność obsługi klienta w czasie rzeczywistym oraz kompetencje, jakie
powinni posiadać pracownicy świadczący ten rodzaj usług (przede wszystkim w obszarze
komunikacji), uzasadnione jest wyodrębnienie komórek udzielających ogólnej informacji
podatkowej od innych komórek wykonujących zadania merytoryczne (komórki contact center).
Obowiązek zapewnienia jednolitości informacji uzasadnia natomiast powołanie komórek
sprawujących nadzór nad jakością świadczonych przez Biuro usług oraz jednolitością
prezentowanych stanowisk. Charakter zadań wykonywanych przez pracowników komórek
52
contact center, tj. bezpośrednia obsługa klienta, uzasadnia wyodrębnienie komórek, których
zadaniem będzie nie tylko badanie poprawności merytorycznej udzielanych odpowiedzi, lecz
także sposobu ich przekazywania, tj. precyzji wypowiedzi, sposobu komunikacji, czy też
poprawności językowej (formułowanie krótkich odpowiedzi e-mail) – komórki nadzoru nad
jakością.
Natomiast czuwanie nad jednolitością stanowisk obejmować będzie weryfikację wszystkich
rodzajów informacji udzielanych przez Biuro Krajowej Informacji Podatkowej i udostępnianych
klientom (umieszczanych w Bazie Wiedzy Administracji Podatkowej), tj. zarówno wydawane
interpretacje indywidualne, udzielane informacje ogólne, przygotowywane informacje, broszury,
materiały edukacyjne. Zapewnienie jednolitości informacji podatkowej wymaga stworzenia
sprawnego systemu uzgadniania stanowisk, weryfikacji informacji i wyjaśniania powstałych
rozbieżności. Z uwagi na rozmiar i specyfikę działań niezbędnych do realizacji tego zadania
niezbędnym jest wyodrębnienie struktur odpowiedzialnych za nadzór nad jednolitością
informacji (komórki nadzoru nad jednolitością).
Odrębną kwestią jest natomiast techniczna strona udostępniania informacji podatkowej za
pośrednictwem Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej, którą administrować ma Dyrektor
Biura Krajowej Informacji Podatkowej, dostępnej poprzez Portal Podatkowy a także obsługa
tego Portalu. Stąd też koniecznym wydaje się wyodrębnienie w ramach Biura komórek
odpowiedzialnych za obsługę ww. narzędzi, tj. komórek Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej
oraz komórek Portalu Podatkowego.
Realizacja zadania prowadzenia spraw dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych
przepisów prawa podatkowego wymaga wyodrębnienia struktur zapewniających sprawną
i terminową obsługę wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych, w szczególności
w kontekście skutków niewydania interpretacji w terminie (interpretacja milcząca) oraz
planowanego skrócenia czasu wydawania interpretacji. Charakter procedury rozpatrywania ww.
wniosków oraz zadań z tym związanych, całkowicie odrębne od zasad i zadań dotyczących
udzielania ogólnej informacji podatkowej powoduje konieczność powołania komórek
wyspecjalizowanych w obsłudze tego typu spraw (komórki interpretacji indywidualnych).
Zauważyć także należy, że zasadność rozdzielenia komórek odpowiedzialnych za udzielanie
ogólnej informacji podatkowej od komórek rozpatrujących wnioski o wydanie interpretacji
potwierdzają dotychczasowe doświadczenia w funkcjonowaniu Krajowej Informacji
Podatkowej. Oba te obszary działalności, oprócz wiedzy na temat przepisów prawa
podatkowego, wymagają bowiem od pracowników różnych umiejętności i zdolności.
53
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: