eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, oraz towarzyszących Uzgodnień Końcowych, podpisanych dnia 7 października 2014 r. w Warszawie

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, oraz towarzyszących Uzgodnień Końcowych, podpisanych dnia 7 października 2014 r. w Warszawie

projekt dotyczy poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz prawidłowego wykonywana obowiązków wynikających z FATCA (Umowy FATCA), które zobowiązują do przekazywania USA danych o stanach rachunków, uzyskiwanych dochodach oraz ich właścicielach, będących podatnikami tego kraju, dla celów weryfikacji prawidłowości zobowiązań podatkowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3155
  • Data wpłynięcia: 2015-02-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, oraz towarzyszących Uzgodnień Końcowych, podpisanych dnia 7 października 2014 r. w Warszawie
  • data uchwalenia: 2015-03-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 686

3155


Druk nr 3155


Warszawa, 6 lutego 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM-10-119-14



Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o ratyfikacji Umowy między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem
Stanów Zjednoczonych Ameryki


w sprawie poprawy
wypełnia-
nia międzynarodowych obowiązków
podatkowych
oraz
wdrożenia
ustawodawstwa FATCA, oraz
towarzyszących Uzgodnień Końcowych,
podpisanych dnia 7 października
2014 r. w Warszawie
.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister
Finansów oraz Minister Spraw Zagranicznych.

Z poważaniem

(-) Ewa Kopacz
Projekt



W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:


W dniu 7 października 2014 r. w Warszawie została podpisana Umowa między
Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie
poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia
ustawodawstwa FATCA, oraz towarzyszące Uzgodnienia Końcowe, w następującym
brzmieniu:
Po zaznajomieniu się z powyższą Umową i Uzgodnieniami Końcowymi, w imieniu
Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
– zostały one uznane za słuszne zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nich
zawartych,
– są przyjęte, ratyfikowane i potwierdzone,
– będą niezmiennie zachowywane.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia




PREZYDENT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ





PREZES RADY MINISTRÓW





01/78rch
Projekt
U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów
Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych
obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, oraz
towarzyszących Uzgodnień Końcowych, podpisanych dnia 7 października 2014 r.
w Warszawie
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów
Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków
podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, oraz towarzyszących Uzgodnień
Końcowych, podpisanych dnia 7 października 2014 r. w Warszawie.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.





























01/76rch
UZASADNIENIE
1. Potrzeba i cel zawarcia Umowy
W dniu 28 marca 2010 r. w Stanach Zjednoczonych Ameryki została przyjęta ustawa
o ujawnianiu informacji o rachunkach zagranicznych dla celów podatkowych (Foreign
Account Tax Compliance Act – FATCA).
Celem FATCA było zobligowanie zagranicznych instytucji finansowych (FFI) do
zawierania porozumień, bezpośrednio z amerykańską administracją skarbową (IRS),
zobowiązujących do przekazywania do USA danych o stanach rachunków,
uzyskiwanych dochodach oraz ich właścicielach, będących podatnikami tego kraju, dla
celów weryfikacji prawidłowości zobowiązań podatkowych. Intencją FATCA było
zapobieżenie wykorzystywaniu przez amerykańskich podatników zagranicznych
instytucji finansowych w celu ukrywania dochodów lub tworzenia struktur
agresywnego planowania podatkowego.
W celu nakłonienia zagranicznych instytucji finansowych do przystępowania do
porozumień z IRS ustawodawstwo FATCA wprowadza specyficzny rodzaj sankcji.
W przypadku odmowy zawarcia porozumienia z IRS przewidziano dla instytucji
finansowych oraz osób uzyskujących dochody z USA za pośrednictwem tych instytucji
sankcję w postaci opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskiwanych ze źródeł
w USA podatkiem w wysokości 30%. Ze względu na wysokość stawki tego podatku
skutkowałby on de facto koniecznością odstąpienia przez instytucje finansowe od
inwestowania na rynku amerykańskim, m.in. w emitowane w tym państwie papiery
wartościowe.
W konsekwencji w celu uniknięcia obciążenia tym podatkiem polskie instytucje
finansowe (PIF) powinny zawrzeć porozumienie z IRS, w którym zobowiążą się do
przekazywania stosownych informacji oraz prawidłowego wykonywania obowiązków
wynikających z FATCA. Pierwsze informacje odnoszące się do roku 2014 i dotyczące
amerykańskich klientów PIF powinny przekazać nie później niż do 30 września 2015 r.
Przyjęcie przez PIF wspomnianych obowiązków, w drodze zawarcia porozumienia
z IRS, obarczone byłoby szeregiem rodzajów ryzyka, związanego z prawnymi
możliwościami pozyskiwania oraz przekazywania informacji dotyczących klientów
instytucji finansowych.
Należy wskazać, iż informacje, które miałyby być przekazywane do IRS przez PIF,
objęte są tajemnicą bankową. Dodatkowo, w odniesieniu do poszczególnych
produktów/usług i roli banku w procesie świadczonej usługi, informacje te mogą być
chronione także przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych, tajemnicą ubezpieczeniową w rozumieniu ustawy z dnia 22 maja 2003 r.
o działalności ubezpieczeniowej, tajemnicą zawodową w rozumieniu ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, a w szczególnych przypadkach
mogą być objęte poufnością w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie
publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego
systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.
FATCA wymaga także, aby FFI, która wypłaca należności innemu FFI, która nie
zawarła porozumienia z IRS, lub klientowi, który odmawia udzielenia zgody na
przekazywanie swoich danych (tzw. recalcitrant account holder, „oporny klient”)
dokonywała na rzecz IRS potrącenia 30% wypłacanych należności. Bank (lub inna
instytucja finansowa/płatnicza), dokonując tego typu potrącenia, może narazić się także
na zarzut nienależytego wykonania obowiązku wynikającego m.in. z ustawy z dnia
19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych. Ustawodawstwo polskie nie zawiera
ponadto rozwiązań, które pozwalałyby instytucjom finansowym pełnić rolę
quasi-płatnika zagranicznego podatku.
Wskazane powyżej ryzyka zostały zidentyfikowane między innymi przez Związek
Banków Polskich w drodze oceny wpływu FATCA na działalność zrzeszonych w nim
podmiotów.
Mając na uwadze, iż podpisanie porozumień przez instytucje finansowe bezpośrednio
z IRS byłoby niezgodne z prawem UE oraz krajowym w zakresie m.in. przekazywania
informacji objętych ochroną danych osobowych oraz tajemnicą bankową, a także
pełnienia w określonych sytuacjach funkcji płatnika amerykańskiego podatku, USA
zaproponowały państwom zawieranie porozumień międzyrządowych (IGA). Celem
tych porozumień jest ustalenie, iż informacje o rachunkach prowadzonych dla
rezydentów podatkowych USA w zagranicznych instytucjach finansowych będą przez
te instytucje zbierane i raportowane do własnej, krajowej, administracji podatkowej.
Następnie byłyby one przez tę administrację przekazywane automatycznie do USA,
zgodnie z procedurą i w terminach ustalonych w IGA. Podstawą prawną do
2
strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: