Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3138
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 378
3138
mowa w art. 33 ust. 5 rozporządzenia nr 1303/2013, przyznawana będzie do wysokości
przewidzianych w umowie ramowej, z uwzględnieniem art. środków
przewidzianych
w
35 ust. 2 rozporządzenia nr 1303/2013 .”
umowie ramowej dla wsparcia w
Uzasadnienie:
tym zakresie, a nie do wysokości
Powyższe pozwoli na zwiększenie przejrzystości przepisów.
wsparcia, o którym mowa w art.
33 ust. 5 (bo to cała kwota na cały
LSR) a nie tylko na koszty
bieżące i aktywizację
160. Art.
18 ARiMR
W przepisach obok projektów grantowych należy uwzględnić uwaga uwzględniona
ust. 1 pkt
również projekty własne LGD.
2,
Uzasadnienie:
Art.
19
Projekty własne LGD podobnie jak projekty grantowe nie
ust. 1,
będą podlegały ogłoszeniu w trybie przewidzianym dla
Art. 20
pozostałych operacji, nie będą one składane do samorządu
województwa za pośrednictwem LGD, nie będą podlegały
wykonywanej przez LGD ocenie zgodności z LSR i
wyborowi.
161. Art.
18 SW więtokrzyskiego
proponuje się skrócić terminy w następujący sposób: nie Uwaga uwzględniona.
ust. 2
wcześniej niż 30 dni i nie później niż 14 dni przed
planowanym terminem rozpoczęcia biegu terminu składania
wniosków.
162. Art.
18 Polska Sieć LGD
… „w prasie o zasięgu krajowym lub regionalnym”
Uwaga uwzględniona, usunięto
ust. 2
Czy to konieczne?
wymóg umieszczania ogłoszenia
Uzasadnienie:
w prasie
Realizacja LSR dotyczy obszarów mniejszych niż regionalne.
Także Internet jest dziś powszechniejszym środkiem przekazu
niż prasa.
163. Art.
18 Kujawsko-Pomorska
Wskazany termin ogłoszenia naboru nie wcześniej niż 60 dni i uwaga uwzględniona
ust. 2
Sieć LGD
nie później niż 30 dni przed rozpoczęciem naboru w
przypadku ogłoszenia LGD a więc jak wskazano w pkt. 2) na
operacje inne niż projekt grantowy jest zbyt długi.
70
W przypadku gdy w ramach naboru nie wszystkie środki
zostaną wykorzystane LGD długo będzie musiała czekać aby
je móc znów wydatkować.
Jak pokazują dzisiejsze doświadczenia w ciągu 30 dni LGD
może mieć już ogłoszony, a nawet fizycznie przeprowadzony
nabór i przekazane dokumenty do oceny przez Radę.
Wiadomo też, że Wnioskodawcy do projektów siadają w
ostatnim momencie i nawet dokumenty, na które długo się
oczekuje zbierają w ostatniej chwili lub na uzupełnieniach.
164. Art.
18 SW Wielkopolskiego
W art. 18 ust 3 proponujemy zminimalizować ilość informacji Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 3
umieszczanych w ogłoszeniu o naborze wniosków usunięcie wymogu zamieszania
wykreślając pkt. 2 oraz 3. W zamian postulujemy w ogłoszenia w prasie
ogłoszeniu umieścić informację o adresie strony internetowej
na której się te informacje znajdują. Ogłoszenie będzie dzięki
temu bardziej czytelne i zrozumiałe dla potencjalnego
Beneficjenta.
165.
Polska Sieć LGD
Czy może być termin „bezterminowy”, gdyby LGD chciała Uwaga nieuwzględniona, z uwagi
Art.
18
zastosować nabór ciągły dla całości lub części LSR?
na konieczność zaplanowania
ust. 3 pkt
wydatków a także pracy w SW
1 lit. a
konieczne
jest
określenie
terminów naboru.
166. Art.
18 SW więtokrzyskiego
ogłoszenie o naborze wniosków: proponuje się usunąć z treści Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 3 pkt
ogłoszenia o naborze wniosków informacji o warunkach usunięcie wymogu zamieszania
2
przyznania pomocy (podpunkt a). Warunki przyznania ogłoszenia w prasie
pomocy powinny być publikowane na stronach internetowych
Instytucji wdrażających i LGD.
167. Art.
18 SW Podlaskiego
Należałoby zmodyfikować zapis o „warunki przyznania Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 3 pkt.
pomocy poprzez wskazanie miejsca udostępnienie informacji” usunięcie wymogu zamieszania
2 lit. a
Uzasadnienie:
ogłoszenia w prasie oraz dodano
W celu uniknięcia rozbudowania treści ogłoszenia proponuje wymóg
wskazania
miejsca
się w ogłoszeniu wskazać miejsce udostępnienia składania wniosków.
71
szczegółowych informacji dotyczących naboru (np. adres
www, siedziba LGD, siedziba SW).
168. Art.
18 Kujawsko-Pomorska
W ogłoszeniu o naborze powinna być jedynie informacja o Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 3 pkt Sieć LGD
miejscu
udostępniania
wymaganych
dokumentów, usunięcie wymogu zamieszania
2 lit. b
potwierdzających spełnienie warunków przyznania pomocy ogłoszenia w prasie
oraz kryteriów wyboru operacji.
Ilość kryteriów będzie zróżnicowana w poszczególnych LGD
obszerność ich opisu również to niewątpliwie przełoży się na
wysokie koszty związane z publikacją ogłoszenia w prasie.
Czy wydatek będzie zatem racjonalny?
Ponadto obszerność ogłoszenia spowoduje, że znikną z pola
widzenia Beneficjentowi najważniejsze kwestie: termin,
miejsce, forma pomocy, pula środków, etc.
169. Art. 19
SW Małopolskiego
brak informacji jak procedować wnioski grantowe. Brak Uwaga częściowo uwzględniona
informacji o możliwości odwołania wnioskodawcy od decyzji poprzez propozycję odesłania do
LGD w sprawie wyboru wniosków do operacji grantowych.
art. 35 i 36 ustawy z dnia 11 lipca
Brak wskazań jakie elementy powinna zawierać procedura 2014 r. o zasadach realizacji
dotycząca wyboru projektów realizowanych w ramach programów w zakresie polityki
operacji grantowych. Ponadto, proponuje się wprowadzenie spójności
finansowanych
zapisu wskazującego odwołanie do rozporządzenia w perspektywie finansowej 2014–
dotyczącego projektów grantowych.
2020
(Dz.
U.
poz.
1146).
Uzasadnienie:
Powyższe pozwoli na rezygnację
Powyższe pozwoli na zwiększenie przejrzystości przepisów.
z rozporządzenia wykonawczego
co również było postulowane w
ramach konsultacji społecznych.
170. Art. 19
SW Małopolskiego
zapisy sprzeczne z art. 20 – dotyczy składania wniosków. Uwaga uwzględniona. Usunięcie
Proponuje się doprecyzowanie zapisów.
składania za pośrednictwem LGD
Uzasadnienie:
wniosków o płatność oraz
Powyższe pozwoli na zwiększenie przejrzystości przepisów.
skorygowanie,
że wnioski o
przyznanie pomocy składa się w
LGD.
72
171. Art.
19 SW Wielkopolskiego
W art. 19 ust 1 proponuję doprecyzowanie celu w jakim Uwaga uwzględniona. Usunięcie
ust. 1
wniosek o płatność będzie składany do SW za pośrednictwem składania za pośrednictwem LGD
LGD. Czy w założeniach ustawy LGD ma dokonać wstępnej wniosków o płatność oraz
oceny formalnej wniosku o płatność (m.in. weryfikacji skorygowanie, że wnioski o
załączników). Składanie wniosku o płatność do SW za przyznanie pomocy składa się w
pośrednictwem LGD może powodować zbędne wydłużenie LGD.
czasu na weryfikację ww. dokumentu.
172. Art.
19 SW Małopolskiego
proponuje się usunięcie z zapisu słów „(…) oraz wniosek o Uwaga uwzględniona. Usunięcie
ust. 1
płatność”.
składania za pośrednictwem LGD
Uzasadnienie:
wniosków o płatność oraz
Brak określonych kompetencji LGD w zakresie weryfikacji skorygowanie, że wnioski o
wniosku o płatność i skrócenie terminu na złożenie wniosku o przyznanie pomocy składa się do
płatność przez beneficjenta oraz jednoczesne wydłużenie LGD.
okresu
oceny
wniosku.
W
celu
zagwarantowania
kompletności składanej przez beneficjentów dokumentów
oraz z uwagi na fakt, iż powyższa dokumentacja
niejednokrotnie zawiera dane wrażliwe, niezasadne wydaje się
włączenie w proces obsługi wniosku o płatność kolejnego
podmiotu. Ponadto pracownicy samorządu województwa w
momencie składania przez beneficjenta wniosku o płatność
mają
możliwość
dokonania
wstępnej
weryfikacji
kompletności dokumentacji i udzielenia rzetelnych informacji
beneficjentom. Stąd proponuje się, aby wniosek o płatność
składany był bezpośrednio do samorządu województwa.
173. Art.
19 SW Podlaskiego
Wniosek o przyznanie pomocy oraz wniosek o płatność w Uwaga uwzględniona. Usunięcie
ust. 1
ramach zakresu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2, na składania za pośrednictwem LGD
operację inną niż projekt grantowy składa się za wniosków o płatność oraz
pośrednictwem LGD, która jest stroną umowy ramowej, do skorygowanie, że wnioski o
samorządu województwa.
przyznanie pomocy składa się w
Uzasadnienie:
LGD.
Proponuje się usunąć zapis dotyczący wniosku o płatność. Nie
ma potrzeby składania wniosków o płatność za
73
pośrednictwem LGD, niepotrzebnie wydłuży to czas
weryfikacji i wypłacania środków, skoro umowa ma być
zawierana bezpośrednio z SW, to i wnioski o płatność również
powinny być składane do SW. Ponadto zapis ten uniemożliwi
wywiązanie się z obowiązku prowadzenia procesu obsługi
wniosku o płatność w ramach systemu informatycznego – UP
Rozdział 4 Zarys centralnego systemu komunikacji
elektronicznej z beneficjentami oraz stoi w sprzeczności z
postulowanym przez KE wprowadzaniem uproszczeń
administracyjnych dla beneficjentów.
174. Art.
19 Polska Sieć LGD
Czyli również wnioski o płatność składane będą przez Uwaga uwzględniona
ust. 1
Beneficjentów do LGD. Pytanie co LGD może z nimi zrobić?
Czy ma je jedynie przekazać do UM? Jaki jest cel takiego Wykreślono wniosek o płatność.
zapisu i jaki zakres działania LGD?
I/lub:
Art. 19. 1. Wniosek o przyznanie pomocy na operację inną niż
projekt grantowy składa się za pośrednictwem LGD, która jest
stroną umowy ramowej, do samorządu województwa.
Uzasadnienie:
Jaki jest cel zapisu o obowiązku składania wniosku o płatność
przez Beneficjenta za pośrednictwem LGD? Jaki byłby zakres
działania LGD w tym obszarze? Czy jest jakieś uzasadnienie
tego zapisu, które równoważyłoby kolejne wydłużenie
procedury wdrażania środków LSR. W przytaczanych przez
LGD-y przykładach z procedur w euroregionach absurdalnie
wydłużało to procedurę do 1-2 lat.
175. Art.
19 Kujawsko-Pomorska
Czy zapis oznacza, że Wniosek o płatność Beneficjenci Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 1
Sieć LGD
(projektów innych niż projekt grantowy/ nieparasolowych?) usunięcie pośrednictwa LGD w
mają składać za pośrednictwem LGD? Czy LGD będzie zatem zakresie wniosków o płatność
również stroną umowy z Beneficjentem i organem
uprawnionym do kontroli? Jakie obowiązki będzie miała LGD
w związku z otrzymywaniem od Beneficjentów Wniosków o
74
przewidzianych w umowie ramowej, z uwzględnieniem art. środków
przewidzianych
w
35 ust. 2 rozporządzenia nr 1303/2013 .”
umowie ramowej dla wsparcia w
Uzasadnienie:
tym zakresie, a nie do wysokości
Powyższe pozwoli na zwiększenie przejrzystości przepisów.
wsparcia, o którym mowa w art.
33 ust. 5 (bo to cała kwota na cały
LSR) a nie tylko na koszty
bieżące i aktywizację
160. Art.
18 ARiMR
W przepisach obok projektów grantowych należy uwzględnić uwaga uwzględniona
ust. 1 pkt
również projekty własne LGD.
2,
Uzasadnienie:
Art.
19
Projekty własne LGD podobnie jak projekty grantowe nie
ust. 1,
będą podlegały ogłoszeniu w trybie przewidzianym dla
Art. 20
pozostałych operacji, nie będą one składane do samorządu
województwa za pośrednictwem LGD, nie będą podlegały
wykonywanej przez LGD ocenie zgodności z LSR i
wyborowi.
161. Art.
18 SW więtokrzyskiego
proponuje się skrócić terminy w następujący sposób: nie Uwaga uwzględniona.
ust. 2
wcześniej niż 30 dni i nie później niż 14 dni przed
planowanym terminem rozpoczęcia biegu terminu składania
wniosków.
162. Art.
18 Polska Sieć LGD
… „w prasie o zasięgu krajowym lub regionalnym”
Uwaga uwzględniona, usunięto
ust. 2
Czy to konieczne?
wymóg umieszczania ogłoszenia
Uzasadnienie:
w prasie
Realizacja LSR dotyczy obszarów mniejszych niż regionalne.
Także Internet jest dziś powszechniejszym środkiem przekazu
niż prasa.
163. Art.
18 Kujawsko-Pomorska
Wskazany termin ogłoszenia naboru nie wcześniej niż 60 dni i uwaga uwzględniona
ust. 2
Sieć LGD
nie później niż 30 dni przed rozpoczęciem naboru w
przypadku ogłoszenia LGD a więc jak wskazano w pkt. 2) na
operacje inne niż projekt grantowy jest zbyt długi.
70
W przypadku gdy w ramach naboru nie wszystkie środki
zostaną wykorzystane LGD długo będzie musiała czekać aby
je móc znów wydatkować.
Jak pokazują dzisiejsze doświadczenia w ciągu 30 dni LGD
może mieć już ogłoszony, a nawet fizycznie przeprowadzony
nabór i przekazane dokumenty do oceny przez Radę.
Wiadomo też, że Wnioskodawcy do projektów siadają w
ostatnim momencie i nawet dokumenty, na które długo się
oczekuje zbierają w ostatniej chwili lub na uzupełnieniach.
164. Art.
18 SW Wielkopolskiego
W art. 18 ust 3 proponujemy zminimalizować ilość informacji Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 3
umieszczanych w ogłoszeniu o naborze wniosków usunięcie wymogu zamieszania
wykreślając pkt. 2 oraz 3. W zamian postulujemy w ogłoszenia w prasie
ogłoszeniu umieścić informację o adresie strony internetowej
na której się te informacje znajdują. Ogłoszenie będzie dzięki
temu bardziej czytelne i zrozumiałe dla potencjalnego
Beneficjenta.
165.
Polska Sieć LGD
Czy może być termin „bezterminowy”, gdyby LGD chciała Uwaga nieuwzględniona, z uwagi
Art.
18
zastosować nabór ciągły dla całości lub części LSR?
na konieczność zaplanowania
ust. 3 pkt
wydatków a także pracy w SW
1 lit. a
konieczne
jest
określenie
terminów naboru.
166. Art.
18 SW więtokrzyskiego
ogłoszenie o naborze wniosków: proponuje się usunąć z treści Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 3 pkt
ogłoszenia o naborze wniosków informacji o warunkach usunięcie wymogu zamieszania
2
przyznania pomocy (podpunkt a). Warunki przyznania ogłoszenia w prasie
pomocy powinny być publikowane na stronach internetowych
Instytucji wdrażających i LGD.
167. Art.
18 SW Podlaskiego
Należałoby zmodyfikować zapis o „warunki przyznania Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 3 pkt.
pomocy poprzez wskazanie miejsca udostępnienie informacji” usunięcie wymogu zamieszania
2 lit. a
Uzasadnienie:
ogłoszenia w prasie oraz dodano
W celu uniknięcia rozbudowania treści ogłoszenia proponuje wymóg
wskazania
miejsca
się w ogłoszeniu wskazać miejsce udostępnienia składania wniosków.
71
szczegółowych informacji dotyczących naboru (np. adres
www, siedziba LGD, siedziba SW).
168. Art.
18 Kujawsko-Pomorska
W ogłoszeniu o naborze powinna być jedynie informacja o Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 3 pkt Sieć LGD
miejscu
udostępniania
wymaganych
dokumentów, usunięcie wymogu zamieszania
2 lit. b
potwierdzających spełnienie warunków przyznania pomocy ogłoszenia w prasie
oraz kryteriów wyboru operacji.
Ilość kryteriów będzie zróżnicowana w poszczególnych LGD
obszerność ich opisu również to niewątpliwie przełoży się na
wysokie koszty związane z publikacją ogłoszenia w prasie.
Czy wydatek będzie zatem racjonalny?
Ponadto obszerność ogłoszenia spowoduje, że znikną z pola
widzenia Beneficjentowi najważniejsze kwestie: termin,
miejsce, forma pomocy, pula środków, etc.
169. Art. 19
SW Małopolskiego
brak informacji jak procedować wnioski grantowe. Brak Uwaga częściowo uwzględniona
informacji o możliwości odwołania wnioskodawcy od decyzji poprzez propozycję odesłania do
LGD w sprawie wyboru wniosków do operacji grantowych.
art. 35 i 36 ustawy z dnia 11 lipca
Brak wskazań jakie elementy powinna zawierać procedura 2014 r. o zasadach realizacji
dotycząca wyboru projektów realizowanych w ramach programów w zakresie polityki
operacji grantowych. Ponadto, proponuje się wprowadzenie spójności
finansowanych
zapisu wskazującego odwołanie do rozporządzenia w perspektywie finansowej 2014–
dotyczącego projektów grantowych.
2020
(Dz.
U.
poz.
1146).
Uzasadnienie:
Powyższe pozwoli na rezygnację
Powyższe pozwoli na zwiększenie przejrzystości przepisów.
z rozporządzenia wykonawczego
co również było postulowane w
ramach konsultacji społecznych.
170. Art. 19
SW Małopolskiego
zapisy sprzeczne z art. 20 – dotyczy składania wniosków. Uwaga uwzględniona. Usunięcie
Proponuje się doprecyzowanie zapisów.
składania za pośrednictwem LGD
Uzasadnienie:
wniosków o płatność oraz
Powyższe pozwoli na zwiększenie przejrzystości przepisów.
skorygowanie,
że wnioski o
przyznanie pomocy składa się w
LGD.
72
171. Art.
19 SW Wielkopolskiego
W art. 19 ust 1 proponuję doprecyzowanie celu w jakim Uwaga uwzględniona. Usunięcie
ust. 1
wniosek o płatność będzie składany do SW za pośrednictwem składania za pośrednictwem LGD
LGD. Czy w założeniach ustawy LGD ma dokonać wstępnej wniosków o płatność oraz
oceny formalnej wniosku o płatność (m.in. weryfikacji skorygowanie, że wnioski o
załączników). Składanie wniosku o płatność do SW za przyznanie pomocy składa się w
pośrednictwem LGD może powodować zbędne wydłużenie LGD.
czasu na weryfikację ww. dokumentu.
172. Art.
19 SW Małopolskiego
proponuje się usunięcie z zapisu słów „(…) oraz wniosek o Uwaga uwzględniona. Usunięcie
ust. 1
płatność”.
składania za pośrednictwem LGD
Uzasadnienie:
wniosków o płatność oraz
Brak określonych kompetencji LGD w zakresie weryfikacji skorygowanie, że wnioski o
wniosku o płatność i skrócenie terminu na złożenie wniosku o przyznanie pomocy składa się do
płatność przez beneficjenta oraz jednoczesne wydłużenie LGD.
okresu
oceny
wniosku.
W
celu
zagwarantowania
kompletności składanej przez beneficjentów dokumentów
oraz z uwagi na fakt, iż powyższa dokumentacja
niejednokrotnie zawiera dane wrażliwe, niezasadne wydaje się
włączenie w proces obsługi wniosku o płatność kolejnego
podmiotu. Ponadto pracownicy samorządu województwa w
momencie składania przez beneficjenta wniosku o płatność
mają
możliwość
dokonania
wstępnej
weryfikacji
kompletności dokumentacji i udzielenia rzetelnych informacji
beneficjentom. Stąd proponuje się, aby wniosek o płatność
składany był bezpośrednio do samorządu województwa.
173. Art.
19 SW Podlaskiego
Wniosek o przyznanie pomocy oraz wniosek o płatność w Uwaga uwzględniona. Usunięcie
ust. 1
ramach zakresu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2, na składania za pośrednictwem LGD
operację inną niż projekt grantowy składa się za wniosków o płatność oraz
pośrednictwem LGD, która jest stroną umowy ramowej, do skorygowanie, że wnioski o
samorządu województwa.
przyznanie pomocy składa się w
Uzasadnienie:
LGD.
Proponuje się usunąć zapis dotyczący wniosku o płatność. Nie
ma potrzeby składania wniosków o płatność za
73
pośrednictwem LGD, niepotrzebnie wydłuży to czas
weryfikacji i wypłacania środków, skoro umowa ma być
zawierana bezpośrednio z SW, to i wnioski o płatność również
powinny być składane do SW. Ponadto zapis ten uniemożliwi
wywiązanie się z obowiązku prowadzenia procesu obsługi
wniosku o płatność w ramach systemu informatycznego – UP
Rozdział 4 Zarys centralnego systemu komunikacji
elektronicznej z beneficjentami oraz stoi w sprzeczności z
postulowanym przez KE wprowadzaniem uproszczeń
administracyjnych dla beneficjentów.
174. Art.
19 Polska Sieć LGD
Czyli również wnioski o płatność składane będą przez Uwaga uwzględniona
ust. 1
Beneficjentów do LGD. Pytanie co LGD może z nimi zrobić?
Czy ma je jedynie przekazać do UM? Jaki jest cel takiego Wykreślono wniosek o płatność.
zapisu i jaki zakres działania LGD?
I/lub:
Art. 19. 1. Wniosek o przyznanie pomocy na operację inną niż
projekt grantowy składa się za pośrednictwem LGD, która jest
stroną umowy ramowej, do samorządu województwa.
Uzasadnienie:
Jaki jest cel zapisu o obowiązku składania wniosku o płatność
przez Beneficjenta za pośrednictwem LGD? Jaki byłby zakres
działania LGD w tym obszarze? Czy jest jakieś uzasadnienie
tego zapisu, które równoważyłoby kolejne wydłużenie
procedury wdrażania środków LSR. W przytaczanych przez
LGD-y przykładach z procedur w euroregionach absurdalnie
wydłużało to procedurę do 1-2 lat.
175. Art.
19 Kujawsko-Pomorska
Czy zapis oznacza, że Wniosek o płatność Beneficjenci Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 1
Sieć LGD
(projektów innych niż projekt grantowy/ nieparasolowych?) usunięcie pośrednictwa LGD w
mają składać za pośrednictwem LGD? Czy LGD będzie zatem zakresie wniosków o płatność
również stroną umowy z Beneficjentem i organem
uprawnionym do kontroli? Jakie obowiązki będzie miała LGD
w związku z otrzymywaniem od Beneficjentów Wniosków o
74
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3138
› Pobierz plik