Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; uregulowania w kompleksowy sposób zasad opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3032
- Data wpłynięcia: 2014-12-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa
- data uchwalenia: 2015-01-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 251
3032
Załącznik
Lp
Jednostka
Zgłaszający
Uwagi
Stanowisko MF
.
redakcyjn
uwagi
a projektu
1.
Art. 1 pkt 1 Pracodawcy
Proponowana konstrukcja Uwaga niezasadna.
projektu
RP
wprowadzająca
domniemanie, e uzyskane Celem
regulacji
nie
jest
(dot. ust. 6 oraz Związek
automatyczne
opodatkowanie
przez podatnika przychody
w art. 2 Banków
wynikają z czynności, przychodów
wynikających
z
ustawy
o Polskich
które
mogą
być czynności, które nie mogą być
podatku
przedmiotem prawnie skutecznej
przedmiotem
prawnie
dochodowy
umowy „bez uprzedniego finalnego
m od osób
skutecznej umowy, wydaje
się wprowadzeniem swego rozstrzygnięcia aspektów prawnych
fizycznych)
źródła przychodów”. Rozwiązanie
rodzaju
automatycznego to uwzględnia wytyczne Trybunału
opodatkowania,
bez Konstytucyjnego i ma na celu
uprzedniego
finalnego
rozstrzygnięcia aspektów wskazanie,
e w przypadku
prawnych
ródła powoływania się na takie przychody
przychodów.
to podatnik będzie obowiązany do
wykazania, e pochodzą one z
Domniemanie to podatnik
będzie
mógł
obalić czynności, które nie mogą być
dopiero wskazując,
e przedmiotem prawnie skutecznej
przychody wynikają z umowy.
Przykładowo
mo na
czynności
niemogących wskazać,
e
w
przypadku
być p
przychodów pochodzących np. z
rzedmiotem prawnie przestępstwa,
dowodem
skutecznej umowy.
pozwalającym obalić przedmiotowe
domniemanie będzie orzeczenie
sądu karnego, a w przypadku
przychodów
z
czynów
zabronionych,
niezakwalifikowanych
jako
przestępstwa – na podstawie
orzeczenia sądu karnego lub
prokuratora. Rozstrzygnięte zostaną
tym samym aspekty prawne ródła
przychodów.
2.
Art. 1 pkt 6
projektu
ustawy
w
zakresie:
art. 25b Związek
Uwaga została uwzględniona.
Nieprecyzyjne
definicje
ust.
1 Banków
przychodów
z Doprecyzowano
przychody
ustawy o Polskich
nieznajdujące
pokrycia
w
nieujawnionych
ródeł
podatku
ujawnionych
ródłach
lub
oraz
przychodów
dochodo
pochodzących
ze
ródeł
nieznajdujących pokrycia
wym od
nieujawnionych.
Przychodami
w ujawnionych ródłach
osób
nieznajdującymi
pokrycia
w
fizyczny
ujawnionych
ródłach
będą
ch
przychody ze ródeł wskazanych
przez podatnika, ujawnione w
nieprawidłowej
wysokości.
2
Przychodami pochodzącymi ze
ródeł
nieujawnionych
będą
przychody ze ródeł niewskazanych
przez podatnika i nieustalonych
przez organ podatkowy lub organ
kontroli skarbowej.
Uwaga niezasadna.
Pracodawcy
Z uwagi na brak definicji
3.
art. 25d
w ustawach podatkowych Projekt definiuje zarówno wydatki
ustawy o RP
sformułowania
jak
i
przychody
(dochody)
podatku
oraz Związek „wystąpienie nadwy ki” opodatkowane i nieopodatkowane.
dochodo
Banków
u ytego
w
przepisie Obowiązek podatkowy będzie
wym od Polskich
powstawał na ostatni dzień roku
osób
określającym
moment
powstania
obowiązku podatkowego, w którym powstał
fizyczny
podatkowego,
przychód w kwocie odpowiadającej
ch
zaproponowano
nadwy ce
wydatków
nad
posłu enie
się przychodami
(dochodami)
terminologią
i opodatkowanymi
lub
słownictwem
nieopodatkowanymi.
Z
tego
występującym w prawie względu niezasadna jest uwaga o
podatkowym.
braku
definicji
wystąpienia
nadwy ki.
4.
art. 25g Pracodawcy W
projektowanym Uwaga została uwzględniona.
przepisie „ciężar dowodu
ust.
2 RP
W projekcie ustawy wprowadzono
ustawy o oraz Związek w zakresie wykazania
przychodów (dochodów) rozwiązanie zgodnie z którym,
podatku
Banków
je eli podatnik nie udowodni
dochodo
opodatkowanych
lub
Polskich
przychodów (dochodów) uzyskania przychodów (dochodów)
wym od
opodatkowanych
lub
osób
nieopodatkowanych
stanowiących
pokrycie nieopodatkowanych stanowiących
fizyczny
nadwyżki” przesunięto na pokrycie wydatku i w stosunku do
ch
tych
przychodów
(dochodów)
podatnika. Z drugiej strony nastąpiło
przedawnienie
mocą projektowanego art.
68
§
4
Ordynacji zobowiązania podatkowego, ich
podatkowej zobowiązanie uzyskanie podatnik będzie mógł
podatkowe powstaje, jeśli uprawdopodobnić. Z uwagi na
decyzja
ustalająca
to trudności
z
dowodzeniem
zobowiązanie
została określonych faktów po okresie
doręczona po upływie 10 przedawnienia wystarczające będzie
lat, licząc od końca roku , wskazanie na prawdopodobieństwo
w
którym
powstał wystąpienia tych faktów, bez
obowiązek podatkowy w konieczności ich udowodnienia.
tym zakresie.
W świetle powy szego
nale y zwrócić uwagę, e
w
przypadkach,
gdy
podatnik podejmie próby
dowodzenia np. błędnego
poboru przez pracodawcę
podatku od wynagrodzenia
3
wypłaconego
pracownikowi,
nieprawidłowego poboru
przez
banki
zryczałtowanego podatku
dochodowego w obszarze
przychodów (dochodów),
dla których pełnią funkcję
płatnika
albo
nieprawidłowości
w
wystawieniu
informacji
PIT-8C, w związku z
obecnie obowiązującymi
przepisami dotyczącymi
przedawnienia zobowiązań
podatkowych,
podmiot
wystawiający dokument
mo e ju nie posiadać
pełnej i wyczerpującej
dokumentacji podatkowej
za okresy, w ramach
których
zobowiązania
podatkowe oraz obowiązki
wynikające z przepisów
prawa podatkowego uległy
przedawnieniu.
Projektowane przepisy w
stosunku do podatników
naruszają
zasadę
sprawiedliwości
społecznej. W wyniku
niestandardowych
konstrukcji
prawnych
przewidzianych
przez
projektodawcę, mogą one
nieść niekorzystne skutki
podatkowe dla płatnika
(brak
mo liwości
dokumentowania
poprawności dokonanych
rozliczeń podatkowych)
5.
art. 25i Pracodawcy Jednolite sankcyjne stawki Uwaga niezasadna.
RP, Związek podatkowe,
nie
ustawy o Banków
uwzględniają
W uzasadnieniu projektu ustawy
podatku
takich
czynników
jak wskazano przyczyny dla których nie
dochodo
Polskich oraz
dokonano zró nicowania stawek
wym od Prezes
zamiar/wina podatnika czy podatku
od
przychodów
osób
Naczelnego
skala wyrządzonej szkody,
Sądu
nieznajdujących
pokrycia
w
co prowadzi do zrównania
fizyczny
ujawnionych
ródłach
lub
Administracy
(w obszarze skutków
ch
pochodzących
ze
ródeł
jnego
podatkowych) np. pomyłki nieujawnionych.
podatnika z celowymi i Ponadto dane przychody np. z
świadomymi działaniami
słu ącymi uchylaniu się od działalności
gospodarczej
czy
opodatkowania (zatajaniu najmu, nie ujawnione np. na skutek
4
dochodów).
pomyłki
podatnika,
zostaną
opodatkowane
na
ogólnych
zasadach
(według
skali
podatkowej), je eli nie nastąpiło
przedawnienie
zobowiązania
podatkowego z tego tytułu. Tym
samym
nie
będą
podlegały
opodatkowaniu
75%
stawką
podatku.
6.
art.
25i Prezes
Przepis
wymaga Zrezygnowano
z
tej
regulacji.
ust.
2 Naczelnego
doprecyzowania
przez Przepis
określał 55% stawkę
ustawy o Sądu
wyra ne wskazanie, jaką podatku w przypadku, gdy podatnik
podatku
Administracy
okoliczność (jaki fakt) ujawni organowi podatkowemu lub
dochodo
jnego
podatnik ma ujawnić organowi
kontroli
skarbowej
wym od
osób
organowi prowadzącemu prowadzącemu
postępowanie
postepowanie.
przychody
(dochody)
uprzednio
fizycznyc
nieujawnione, przed ujawnieniem
h
tego faktu przez ten organ i
jednocześnie uprawdopodobni, e
nadwy ka
została
pokryta
przychodami
(dochodami)
uprzednio niezadeklarowanymi do
opodatkowanymi, z tytułu których
zobowiązanie podatkowe uległo
przedawnieniu.
7.
Rozdział 5a Prezes
Poniewa nowy rozdział Uwaga niezasadna.
Naczelnego
5a w istocie reguluje Podstawę opodatkowania stanowi
Sądu
szczególne
zasady przychód
(względnie
suma
Administracy
ustalania
dochodu, przychodów)
odpowiadający
jnego
zdefiniowanego
inaczej
ni nadwy ka przychodów kwocie nadwy ki wydatków nad
przychodami
(dochodami)
nad
kosztami
ich
uzyskania, co jest zasadą opodatkowanymi
lub
nieopodatkowanymi. Uzasadnia to
na gruncie ustawy o PIT, przyjęty
tytuł
rozdziału
to
zasadne
wydaje
się „Opodatkowanie
przychodów
dokonanie zmiany tytułu nieznajdujących
pokrycia
w
tego
rozdziału
oraz ujawnionych
ródłach
lub
przepisów w nim ujętych i pochodzących
ze
ródeł
wyra ne wskazanie, e nieujawnionych”.
dotyczy on opodatkowania
dochodów
nieznajdujących pokrycia
w ujawnionych ródłach
lub pochodzących ze
ródeł nieujawnionych. W
szczególności analiza art.
25b
projektu
daje
podstawę
do
zajęcia
5
stanowiska, e w przepisie
tym mowa jest nie o
przychodach,
ale
o
dochodach
8.
Art. 2 pkt 1 KK
NSZZ Brak
uzasadnienia
do Uwaga niezasadna.
projektu
„Solidarność wydłu enia
okresu W uzasadnieniu wyroku z dnia 18
ustawy
” oraz Prezes mo liwego
doręczenia lipca 2013 r. sygn. akt SK 18/09
(dotyczy
Naczelnego
decyzji
ustalającej Trybunał
Konstytucyjny
art. 68 § 4 Sądu
zobowiązanie podatkowe z wielokrotnie
podkreśla,
e
Ordynacji
Administracy
tytułu
opodatkowania adresatami decyzji wydawanych na
podatkowej jnego
przychodów
podstawie
niekonstytucyjnego
nieznajdujących pokrycia przepisu byli podatnicy nieuczciwi
w ujawnionych ródłach, z (s. 40, 44, 82). Oceniając
5 lat do 10 lat.
postępowanie
podatników
nieujawniających dochody jako
nielojalne (s. 44), Trybunał
zaznacza
równie ,
e
„…nieujawnienie
dochodów
podlegających opodatkowaniu na
gruncie
prawa
podatkowego
ujmowane
jest jako działanie
naganne w największym stopniu.
Nieujawnienie źródła przychodu
powinno w związku z tym spotykać
się z surowszym traktowaniem przez
państwo niż samo nieujawnienie lub
ujawnienie
w
nieprawidłowej
wysokości
podstawy
opodatkowania, by nie spowodować
destrukcji
–
opartego
na
samodzielnej realizacji zobowiązań
podatkowych przez podatników –
systemu podatkowego, dla którego
sprawnego funkcjonowania rzetelne
ujawnienie
przedmiotu
opodatkowania ma niewątpliwie
charakter wzmacniający (s. 40).
Powy sze stwierdzenia Trybunału
dają podstawę do tego, aby
szczególna kategoria podatników
nieujawniających dochody była
traktowana w sposób odmienny i
bardziej surowy ni inni podatnicy.
Powinno to przekładać się nie tylko
na sankcyjną stawkę podatku, ale i
na
wyra nie dłu szy termin
przedawnienia prawa do ustalenia
zobowiązania
9.
Art.
2 Prezes
Nale y
rozwa yć Uwaga niezasadna.
projektu
Naczelnego
dokonanie zmiany równie Przedawnienie prawa do wydania
ustawy
Sądu
w treści art. 70 § 1 decyzji
i
przedawnienie
Ordynacji
podatkowej,
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3032
› Pobierz plik