Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy
projekt dotyczy umożliwienia zastosowania instrumentów pomocowych, skierowanych na wspieranie zatrudnienia przez dopłaty do wynagrodzeń dla pracowników zagrożonych zwolnieniami, zatrudnionych przez przedsiębiorców, u których nastąpiło (czasowe) przejściowe pogorszenie warunków prowadzenia działalności gospodarczej w związku z wystąpieniem czasowego ograniczenia wwozu produktów na terytoria innych krajów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3009
- Data wpłynięcia: 2014-12-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy
- data uchwalenia: 2014-12-19
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 150
3009
Funduszu przeznaczy środki Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w wysokości 500 mln zł, z tego –
250 mln zł w roku 2015 oraz 250 mln zł w roku 2016.
Projekt ustawy został również przedłożony do zaopiniowania Krajowej Izbie Gospodarczej oraz Komisji Wspólnej
Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 4 i § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979), projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji. Nie zgłoszono uwag do projektu ustawy w trybie
wskazanym w art. 7 ww. ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Łącznie
(0-10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
250
250
500
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki: Fundusz 250
250
500
Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych
Saldo ogółem
- 250
- 250
- 500
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Źródła finansowania
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Dodatkowe informacje, w tym
Planuje się, że dodatkowe koszty dla FGŚP, związane z obsługą wniosków
wskazanie źródeł danych
pracodawców w sprawie wypłaty świadczeń związanych z ochroną miejsc pracy
i przyjętych do obliczeń założeń w wyniku istotnego pogorszenia koniunktury gospodarczej na krajowych oraz
zagranicznych rynkach towarowych w następstwie wystąpienia ograniczeń wwozu
produktów na terytoria innych krajów, w okresie 2 lat obowiązywania ustawy
wyniosą 1,2% od wypłaconych świadczeń, tj. 500 mln zł x 1,2%, co daje 6 mln zł,
z czego maksymalnie do 50% może zostać przeznaczone na okresowy wzrost
wynagrodzeń dla pracowników obsługujących zadania przewidziane ustawą.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa <250
<250
<500
pieniężnym
sektor mikro-, małych
<250
<250
<500
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z …… r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa Pozytywny. Zapobieganie zwolnieniom pracowników i utrzymanie
9
niepieniężnym
potencjału konkurencyjności gospodarki.
sektor mikro-, małych
Pozytywny. Zapobieganie zwolnieniom pracowników i utrzymanie
i średnich
potencjału konkurencyjności gospodarki.
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
Pozytywny. Ochrona przed zwolnieniami pracowników utrzymanie źródeł
oraz gospodarstwa
dochodów gospodarstw domowych.
domowe
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
Dodatkowe informacje,
• Liczba przedsiębiorstw, których przychody ze sprzedaży towarów i usług netto
w tym wskazanie źródeł
w pierwszym półroczu 2014 r. spadły co najmniej 15% w stosunku do
danych i przyjętych do
analogicznego okresu rok wcześniej, wyniosła 3988. Przedsiębiorstwa te zatrudniają
obliczeń założeń
łącznie 261 971 osób. Dane te pochodzą z kwartalnych sprawozdań GUS F-01/I-01
oraz obejmują jedynie podmioty, w których liczba pracujących wynosi 10 i więcej
osób.
• Kwota przewidywanego dofinansowania ze środków FGŚP do wynagrodzeń
w czasie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy przez
maksymalny okres 6 miesięcy na jednego pracownika wyniesie w 2015 r.
ok. 6801 zł, natomiast w 2016 r. ok. 6882 zł. Zatem z planowanej kwoty 500 mln zł
(po 250 mln zł w latach 2015 i 2016) mogłoby skorzystać ok. 73,1 tys.
pracowników w ciągu dwóch lat, przy założeniu, że wszyscy korzystać będą
z dofinansowania przez maksymalny okres 6 miesięcy. W przypadku krótszych
okresów pomocy, objętych proponowanym projektem ustawy będzie mogło zostać
więcej osób zagrożonych utratą pracy.
• Odnosząc się do potencjalnych kosztów, jakie ponieśliby pracodawcy w związku ze
zwolnieniem 261,9 tys. pracowników, o których mowa w uzasadnieniu do projektu
ustawy, przyjęto założenie, że rozwiązanie stosunku pracy nastąpiłoby w oparciu
o 3-miesięczny okres wypowiedzenia, bez dodatkowych kosztów związanych
z ewentualnymi świadczeniami wypłacanymi w przypadku zwolnień grupowych,
wynikającymi ze zbiorowych układów pracy i negocjowanymi z przedstawicielami
związków pracowniczych na poziomie przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę
powyższe oraz przyjmując, że zwolnieni pracownicy otrzymują wynagrodzenie
równe przeciętnemu wynagrodzeniu w sektorze przedsiębiorstw, które zgodnie
z prognozą Ministra Finansów w roku 2015 wyniesie 4185 zł, a w roku 2016
4425 zł, przeciętny koszt rozwiązania jednej umowy o pracę wyniósłby
w 2015 roku ok. 15 190 zł, natomiast w 2016 r. ok. 16 060 zł. Oznacza to, że łączny
koszt zwolnienia 261,9 tys. pracowników latach w 2015 i 2016 wyniósłby około
3,97 mld zł.
• Na podstawie deklaracji przedsiębiorców informujących o spadku obrotów oraz
informacji z GUS (spadek eksportu do Rosji w siedmiu pierwszych miesiącach roku
o 10,5%, liczone w euro) zakładamy, że z projektowanej zmiany ustawy w latach
2015 i 2016 zainteresowanie przedsiębiorców będzie znacznie większe niż z ustawy
obowiązującej do 30 czerwca 2014 r., ale prawdopodobnie nie przekroczy 10%
wszystkich uprawnionych, czyli ok. 400 przedsiębiorców. Zakładamy, że skutki
ekonomiczne rosyjskich restrykcji importowych nie będą większe od skutków
światowego kryzysu gospodarczego lat 2008–2010, więc ryzyko niezabezpieczenia
środków dla wszystkich aplikujących przedsiębiorstw jest minimalne.
• Obowiązująca od dnia 21 listopada 2013 r. ustawa o szczególnych rozwiązaniach
związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. poz. 1291) umożliwiła uruchomienie
środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz środków
Funduszu Pracy na finansowe wsparcie skierowane na utrzymanie miejsc pracy. Jak
wynika z monitoringu realizacji ww. ustawy, z pomocy na rzecz ochrony miejsc
pracy korzystają dotychczas głównie mali i średni przedsiębiorcy, co spowodowane
jest faktem, iż niekorzystne zmiany koniunktury gospodarczej, powodujące
utrudnienia w prowadzeniu działalności gospodarczej, dotykają ich w pierwszej
kolejności. Pomoc udzielana na podstawie powołanej ustawy pozwala
przedsiębiorcom na obniżenie kosztów pracy i przyczynia się do ograniczenia
redukcji zatrudnienia w przedsiębiorstwach i zapewnienia ochrony miejsc pracy.
10
Na podstawie ww. ustawy dysponent Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych przyznał limity dla 139 przedsiębiorców na wypłaty świadczeń dla
2845 pracowników, w łącznej wysokości 15 812 636,22 zł, z tego:
– na świadczenia z tytułu przestoju ekonomicznego (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy)
w wysokości 4 159 923,01 zł dla 1097 pracowników,
– na świadczenia z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy (art. 5 ust. 2 pkt 1
ustawy) w wysokości 9 260 391,37 zł dla 1748 pracowników,
– na składki na ubezpieczenie społeczne (art. 5 ust. 3 ustawy) w wysokości
2 392 321,84 zł.
Na dzień 30 września 2014 r. wojewódzkie urzędy pracy przekazały
przedsiębiorcom ze środków FGŚP, zgodnie z zawartymi umowami o wypłatę
świadczeń i w oparciu o miesięczne wykazy pracowników uprawnionych do
świadczeń, składane przez przedsiębiorców do wojewódzkich urzędów pracy,
łącznie 9 459 371,24 zł, z tego:
– na świadczenia z tytułu przestoju ekonomicznego 1 586 179,87 zł dla
760 pracowników,
– na świadczenia z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy 6 459 304,06 zł dla
1632 pracowników,
– na składki na ubezpieczenie społeczne 1 413 887,31 zł.
Środki na wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, przewidziane
w przyznanych wojewódzkim urzędom pracy limitach, będą przekazywane
przedsiębiorcom do końca 2014 r. na podstawie zawartych umów i w oparciu
o miesięczne wykazy składane przez przedsiębiorców do WUP.
Dysponent Funduszu przyznał limity na wypłaty świadczeń na rzecz ochrony
miejsc pracy dla największej liczby przedsiębiorców w branżach: przetwórstwo
przemysłowe, handel hurtowy i detaliczny, naprawa pojazdów mechanicznych,
włączając motocykle oraz budownictwo.
Realizując przepisy ww. ustawy, dysponent Funduszu Pracy przyznał środki
Funduszu Pracy dla 9 przedsiębiorców na kwotę 80 157,51 zł, na dofinansowanie
kosztów szkolenia dla 42 pracowników.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
X nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
X nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
X nie dotyczy
Komentarz:
Pomoc, o której mowa w projektowanej ustawie, udzielana będzie na zasadach pomocy de minimis.
9. Wpływ na rynek pracy
Proponowane rozwiązania będą miały korzystny wpływ na rynek pracy, ponieważ proponowana pomoc polegająca na
dopłatach do wynagrodzeń zapobiegnie zwolnieniom pracowników zatrudnionych u przedsiębiorcy, u którego wystąpił
spadek obrotów gospodarczych nie mniejszy niż 15%, oraz pozwoli na ustabilizowanie sytuacji finansowej
przedsiębiorców, których pracownicy otrzymają świadczenia z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
co przełoży się na mniejszy poziom bezrobocia.
Regulacja może silnie i pozytywnie wpłynąć na lokalne rynki pracy, zdominowane przez pracodawców zagrożonych
ograniczeniami importowymi.
11
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
X sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Projektowana ustawa pozytywnie wpłynie na rozwój regionalny w obszarach szczególnie
Omówienie wpływu
podatnych na zagrożenia skutkami ograniczenia aktywności ekonomicznej przedsiębiorstw,
przez ochronę istniejących miejsc pracy i utrzymanie zatrudnienia, co przede wszystkim
zapobiegnie wzrostowi bezrobocia w regionach dotkniętych tymi skutkami.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
1 lutego 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Przez analizę wskaźników i następujących danych: liczba przedsiębiorstw objętych wsparciem wg branż, wielkości
zatrudnienia. Liczba i wartość wypłaconych świadczeń; liczba ochronionych miejsc pracy; udział pracowników objętych
szkoleniami (finansowanymi z FGŚP) w liczbie pracowników objętych przestojem ekonomicznym i obniżonym wymiarem
czasu pracy.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
12/38rch
12
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A P R A C Y I P O L I T Y K I S P O Ł E C Z N E J
z dnia
w sprawie przyznawania świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy
Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach
związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. poz. 1291 oraz z ... r. poz. …) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór wniosku o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy finansowanych
z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, zwanego dalej „Funduszem”, o którym
mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach
związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. poz. 1291 oraz z ... r. poz. …), zwanej dalej
„ustawą”;
2) wzór umowy o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy finansowanych
z Funduszu, o której mowa w art. 9 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy;
3) wzór wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy
finansowanych z Funduszu, o którym mowa w art. 11 ustawy;
4) wzór zapotrzebowania na środki Funduszu na wypłatę świadczeń, o których mowa
w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz środki Funduszu, o których mowa w art. 5 ust. 3
ustawy, składanego przez marszałka województwa do dysponenta Funduszu;
5) wzór zapotrzebowania na środki Funduszu przeznaczone na finansowanie kosztów
obsługi zadań wynikających z ustawy oraz termin jego przekazania dysponentowi Funduszu;
6) termin i sposób rozliczenia się przedsiębiorcy z otrzymanych środków Funduszu na
wypłatę świadczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz środków,
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 1260).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3009
› Pobierz plik