Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy
projekt dotyczy umożliwienia zastosowania instrumentów pomocowych, skierowanych na wspieranie zatrudnienia przez dopłaty do wynagrodzeń dla pracowników zagrożonych zwolnieniami, zatrudnionych przez przedsiębiorców, u których nastąpiło (czasowe) przejściowe pogorszenie warunków prowadzenia działalności gospodarczej w związku z wystąpieniem czasowego ograniczenia wwozu produktów na terytoria innych krajów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3009
- Data wpłynięcia: 2014-12-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy
- data uchwalenia: 2014-12-19
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 150
3009
przedsiębiorców o świadczenia na dopłaty do wynagrodzeń pracowników.
Przedsiębiorca, niezwłocznie po zawarciu umowy, będzie zobowiązany do złożenia
marszałkowi województwa harmonogramu miesięcznych wypłat świadczeń i ich
wysokości. Marszałek województwa będzie natomiast składał do dysponenta Funduszu
zapotrzebowanie na środki na dopłaty do wynagrodzeń pracowników, uwzględniające
terminy wynikające z ww. harmonogramu. Projektowana regulacja doprecyzowuje
również, iż starosta (prezydent miasta na prawach powiatu) składa dysponentowi
Funduszu Pracy albo Funduszu zapotrzebowanie na środki na dofinansowanie kosztów
szkolenia pracowników.
Z uwagi na charakter projektowanej regulacji, w związku z doprecyzowaniem trybu
występowania do dysponenta Funduszu i Funduszu Pracy przez marszałków
województw i starostów (prezydentów miast na prawach powiatu) o środki na
finansowanie pomocy, o której mowa w ustawie, oraz przez konieczność finansowania
pomocy udzielanej z tytułu embarga na dofinansowanie kosztów szkolenia
pracowników ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
konieczne było dokonanie zmian w przepisach delegujących do wydania aktów
wykonawczych na podstawie ustawy.
W projektowanej nowelizacji zamieszczono również zapis umożliwiający finansowanie
przez dysponenta Funduszu kosztów obsługi zadań wynikających z ustawy na
podstawie zapotrzebowania złożonego przez marszałka województwa.
Projekt ustawy przewiduje ponadto, że przedsiębiorca, który doznał ograniczenia
obrotów gospodarczych w sytuacji wystąpienia czasowego ograniczenia wwozu
towarów na terytoria innych krajów i u którego jednocześnie przejściowo pogorszyły
się warunki prowadzenia działalności gospodarczej w okresie spowolnienia
gospodarczego lub kryzysu ekonomicznego, będzie mógł skorzystać z pomocy tylko
z jednego z wyżej wskazanych tytułów.
Projekt ustawy przewiduje ponadto, że w latach 2015 i 2016 na pomoc dla
przedsiębiorców, którzy ucierpieli w następstwie wystąpienia ograniczenia wwozu
towarów na terytoria innych krajów, minister właściwy do spraw pracy – dysponent
Funduszu przeznaczy środki Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
w wysokości 500 mln zł, z tego – 250 mln zł w roku 2015 oraz 250 mln zł w roku 2016.
4
Zgodnie z projektowaną ustawą, w celu umożliwienia zastosowania rozwiązań
przewidzianych dla przedsiębiorców, którzy doznali ograniczeń w obrocie handlowym
w następstwie wystąpienia czasowego ograniczenia wwozu produktów na terytoria
innych krajów, minister właściwy do spraw pracy – dysponent Funduszu dokona
zmiany w projekcie planu finansowego Funduszu lub planie finansowym Funduszu na
rok 2015 przez zwiększenie kosztów Funduszu z przeznaczeniem na wypłatę świadczeń
i dofinansowanie kosztów szkolenia pracowników, w ciężar pozostałości środków
Funduszu z okresów poprzednich zapisanych w projekcie planu finansowego Funduszu
lub w planie finansowym Funduszu jako stan na początek 2015 r. oraz ujmie planowane
koszty Funduszu w 2016 r. w projekcie planu finansowego Funduszu, stanowiącego
załącznik do projektu ustawy budżetowej na 2016 r., przedłożonego Sejmowi przez
Radę Ministrów, do wysokości maksymalnych limitów wydatków przewidzianych na
rok 2016. W przypadku wykorzystania limitu na rok 2015 przed upływem roku
budżetowego, limit ten może zostać powiększony po wyrażeniu zgody przez ministra
właściwego do spraw finansów publicznych, do niezbędnej wysokości, wynikającej
z podpisanych z przedsiębiorcami umów, kosztem limitu na rok 2016, przez zmianę
planu finansowego Funduszu, dokonaną przez ministra właściwego do spraw pracy –
dysponenta Funduszu, nie później niż do końca roku budżetowego. Środki
niewykorzystane w roku 2015 powiększają limit środków określony na rok 2016
i planowane koszty Funduszu przez zmianę planu finansowego Funduszu przez ministra
właściwego do spraw pracy – dysponenta Funduszu, za zgodą ministra właściwego do
spraw finansów publicznych.
Zobowiązania z tytułu umów o wypłatę świadczeń i umów o dofinansowanie kosztów
szkolenia pracowników zaciągnięte w roku 2016 są realizowane w okresach
wynikających z zawartych umów o wypłatę świadczeń i umów o dofinansowanie
kosztów szkolenia pracowników, przechodzą na kolejny rok i będą finansowane
w ramach planu finansowego Funduszu na kolejny rok, o ile mieszczą się w ogólnym
limicie wydatków (500 mln zł).
Projekt ustawy zakłada, iż w przypadku wyczerpania przyjętego dwuletniego
maksymalnego limitu wydatków, zostanie zastosowany mechanizm korygujący,
polegający na odmowie udzielenia limitu wydatków: marszałkowi województwa na
wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy oraz staroście (prezydentowi miasta
na prawach powiatu) na dofinansowanie kosztów szkolenia.
5
W przypadku konieczności zmiany projektu planu finansowego lub planu finansowego
Funduszu na 2017 r. minister właściwy do spraw pracy – dysponent Funduszu dokona
niezbędnej zmiany, po wyrażeniu zgody przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych.
Proponuje się, aby przepisy projektowanej ustawy weszły w życie z dniem 1 lutego
2015 r.
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz
§ 4 i § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin
pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979), projekt ustawy został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum
Legislacji. Nie zgłoszono uwag do projektu ustawy w trybie wskazanym w art. 7 ww.
ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
6
Data sporządzenia
Nazwa projektu
Ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych 3 listopada 2014 r.
z ochroną miejsc pracy
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Zapowiedź z exposé
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Nr w wykazie prac ………………….
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Sekretarz Stanu Jacek Męcina
UA49
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Ireneusz Piętakiewicz, nr tel. 22 4389313
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
W sytuacji wystąpienia czasowego ograniczenia wwozu towarów polskich oraz towarów innych państw na terytoria
krajów wprowadzających taki zakaz, u przedsiębiorców polskich produkt ich działalności w handlu, przetwórstwie,
transporcie, uprawach rolnych lub chowie i hodowli zwierząt, a także wynikających z nich usługach, na krajowych lub
zagranicznych rynkach towarowych, doznaje ograniczeń w obrocie handlowym, przejściowo pogarszają się warunki
prowadzenia działalności gospodarczej, a osiągane dotychczas obroty (w ujęciu wartościowym lub ilościowym) spadają.
Pojawiające się trudności finansowe u takiego przedsiębiorcy prowadzą do konieczności ograniczenia przez
przedsiębiorcę kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, co w pierwszej kolejności może powodować
ograniczenie kosztów związanych z zatrudnieniem i zwolnienia części pracowników. Projektowana ustawa ma na celu
ochronę miejsc pracy u takich przedsiębiorców przez zmniejszenie tych kosztów za pomocą systemu świadczeń, którego
istotą są dopłaty do wynagrodzeń pracowników zatrudnionych u przedsiębiorców dotkniętych skutkami takich
ograniczeń.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projekt ustawy przewiduje, że przedsiębiorca, u którego ograniczenia w obrocie handlowym, o których mowa w pkt 1,
spowodowały spadek obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż towarów lub usług, liczony w ujęciu ilościowym
lub wartościowym, łącznie nie mniej niż o 15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych
3 kolejnych miesięcy kalendarzowych przypadających w okresie po dniu 6 sierpnia 2014 r., w porównaniu do łącznych
obrotów z analogicznych 3 miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego, będzie mógł wystąpić z wnioskiem o wypłatę
świadczeń ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z tytułu wprowadzenia przestoju
ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy, tj.:
1) świadczenia na częściowe zaspokojenie wynagrodzeń pracowników za czas przestoju ekonomicznego;
2) świadczenia na częściowe zrekompensowanie wynagrodzeń pracowników z tytułu obniżenia wymiaru czasu
pracy;
3) środków na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od
wypłaconych świadczeń;
4) dofinansowanie szkoleń pracowników organizowanych przez pracodawców, pozwalające na inwestowanie
przez przedsiębiorców w podnoszenie kwalifikacji pracowników w okresie przestoju ekonomicznego lub
obniżonego wymiaru czasu pracy.
Oczekiwany efekt: ochrona miejsc pracy.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Liczba przedsiębiorstw,
3988
GUS – Wyniki finansowe
Zapobieganie zwolnieniom
u których wystąpił spadek
podmiotów gospodarczych
pracowników
obrotów o 15%, z sekcji
I–VI 2014
PKD: C, G i H między
I pół. 2013 r. a I pół.
2014 r.
Pracownicy zatrudnieni
261 971
GUS – Wyniki finansowe
Ochrona przed zwolnieniami
u przedsiębiorców,
podmiotów gospodarczych
u których wystąpił spadek
I–VI 2014
obrotów
7
Fundusz Gwarantowanych
Wydatki w latach 2015 i 2016 –
Świadczeń Pracowniczych
500 mln zł
Wojewódzkie urzędy pracy
Zawieranie umów
i przekazywanie
przedsiębiorcom środków na
wypłatę świadczeń
Marszałkowie województw
Zawieranie umów
Starostowie (prezydenci
Zawieranie umów (szkolenia)
miast na prawach powiatu)
i przekazywanie
przedsiębiorcom środków na
szkolenia
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt ustawy został w dniu 21 października 2014 r. przedłożony do zaopiniowania, w trybie ustawy z dnia 23 maja
1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 167) oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach
pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.), następującym podmiotom:
1) Business Centre Club – Związkowi Pracodawców;
2) Forum Związków Zawodowych;
3) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
4) Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej;
5) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych;
6) Konfederacji „Lewiatan”;
7) Związkowi Rzemiosła Polskiego.
Celem nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy jest umożliwienie
zastosowania przewidzianych w tej ustawie instrumentów pomocowych, skierowanych na wspieranie zatrudnienia
u przedsiębiorców, u których nastąpiło przejściowe pogorszenie warunków prowadzenia działalności gospodarczej
w następstwie wystąpienia czasowego ograniczenia wwozu produktów na terytoria innych krajów w wyniku ogłoszenia
przez Prezydenta Federacji Rosyjskiej Dekretu Nr 560 w dniu 6 sierpnia 2014 r.
Projektowana nowelizacja przewiduje, że przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej, których przeważający rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, wynikający z wpisu do
REGON, wskazuje na jej udział w handlu, przetwórstwie, transporcie, uprawach rolnych lub chowie i hodowli zwierząt,
a także wynikających z nich usługach, którzy doznali ograniczeń w obrocie handlowym na krajowych lub zagranicznych
rynkach w związku z wystąpieniem ograniczenia wwozu towarów do innych krajów z przyczyn od nich niezależnych,
będą mogli skorzystać z instrumentów określonych w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną
miejsc pracy w sytuacji wystąpienia spadku obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż towarów lub usług,
liczonego w ujęciu ilościowym lub wartościowym, łącznie nie mniej niż o 15%, obliczonego jako stosunek łącznych
obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 3 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu
6 sierpnia 2014 r. oraz poprzedzającym dzień złożenia wniosku o przyznanie świadczeń, w porównaniu do tych samych
3 miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego.
Przedsiębiorca będzie mógł wystąpić z wnioskiem o wypłatę świadczeń na częściowe zaspokojenie wynagrodzeń
pracowników za czas przestoju ekonomicznego lub na częściowe zrekompensowanie wynagrodzeń pracowników z tytułu
obniżenia wymiaru czasu pracy, a także o środki na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników
należnych od pracodawcy od wypłaconych świadczeń.
Analogicznie jak w przypadku udzielania pomocy w związku z wystąpieniem spowolnienia gospodarczego lub kryzysu
ekonomicznego, przedsiębiorca występujący o pomoc w związku z ograniczeniem wwozu produktów na terytoria innych
krajów będzie mógł otrzymać, na wniosek i po zawarciu ze starostą powiatu (prezydentem miasta na prawach powiatu)
umowy o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, dofinansowanie kosztów szkolenia podjętego przez
pracowników zatrudnionych u przedsiębiorcy w okresie przestoju lub obniżonego wymiaru czasu pracy.
Procedura przyznawania i wypłaty świadczeń będzie się odbywała na zasadach określonych w ustawie o szczególnych
rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy. Wnioskodawca występujący o pomoc w przypadkach określonych
w nowelizacji będzie zobowiązany złożyć wynikające z ustawy kopie dokumentów i oświadczenia, z tą różnicą, że
z oświadczenia dotyczącego spadku obrotów gospodarczych wynikać musi, że spadek obrotów wystąpił w związku
z zaistnieniem ograniczenia wwozu produktów na terytoria innych krajów.
Należy wskazać, iż wszystkie świadczenia objęte ustawą, w tym dotyczące kosztów szkolenia pracowników, będą
finansowane ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a przewidziana w projekcie ustawy
pomoc będzie udzielana zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.
Zgodnie z projektowaną ustawą umowy o wypłatę świadczeń i umowy o dofinansowanie kosztów szkolenia
pracowników będą mogły być zawierane z przedsiębiorcami w terminie do 31 grudnia 2016 r.
Projekt ustawy przewiduje, że w latach 2015 i 2016 na pomoc dla przedsiębiorców, którzy ucierpieli w następstwie
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3009
› Pobierz plik