Poselski projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych
projekt dotyczy uregulowania zagadnień dot. organizmów genetycznie zmodyfikowanych w zakresie prowadzenia zakładów inżynierii genetycznej, zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych, zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych do środowiska w celach doświadczalnych, wprowadzenia do obrotu organizmów GMO jako produktów lub w produktach, tworzenia stref wskazanych do prowadzenia upraw roślin GMO, udostępniania informacji o organizmach GMO
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2995
- Data wpłynięcia: 2012-12-20
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2995
3) dokonać kontrolnego sprawdzenia informacji podanych we wniosku o wydanie
decyzji w sprawie zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych zaklasyfikowanego do kategorii III lub IV zagrożenia w celu
stwierdzenia, czy wnioskodawca daje rękojmię należytego prowadzenia tego
działania.
2. Koszty dokonania czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, ponosi
wnioskodawca.
Art. 77. 1. Decyzję w sprawie zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych zaklasyfikowanego do III lub IV kategori zagrożenia wydaje się w
terminie 90 dni od dnia wniesienia wniosku.
2. Jeżeli zamknięte użycie mikroorganizmów zaklasyfikowane do III lub IV
kategori zagrożenia było już przedmiotem decyzji wydanej przez ministra
właściwego do spraw środowiska, termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 45 dni od
dnia wniesienia wniosku.
3. Bieg terminu, o którym mowa w ust. 1 i 2, ulega zawieszeniu w przypadku
dokonania czynności, o których mowa w art. 76 ust. 1 pkt 1 i 2.
Art. 78. 1. Decyzję w sprawie zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych zaklasyfikowanego do III lub IV kategori zagrożenia wydaje się na
czas nieokreślony.
2. W szczególnych przypadkach, decyzję, o której mowa w ust. 1, wydaje się na
czas określony.
Art. 79. 1. Decyzja w sprawie zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych zaklasyfikowanego do III lub IV kategori zagrożenia zawiera:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania albo nazwę i siedzibę oraz adres
wnioskodawcy, o którym mowa w art. 4 pkt 22 lit. b i użytkownika, o którym mowa
w art. 4 pkt 20 lit. b;
2) wykaz planowanych prac z wykorzystaniem mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych, z uwzględnieniem:
a) celu tych prac,
b) charakterystyki mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych, w tym:
- wykorzystywanych dawcy i biorcy oraz stosowanego wektora,
- źródła i planowanej funkcji kwasu nukleinowego używanego przy
modyfikacji,
- cech identyfikujących mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane;
39
3) termin rozpoczęcia zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych;
4) dane o objętości kultur mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych
wykorzystywanych w zamkniętym użyciu mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych;
5) rodzaj środków bezpieczeństwa, w tym środki alarmowe;
6) imiona i nazwiska osób kierujących planowanymi działaniami w ramach
zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz
informacje o kwalifikacjach zawodowych tych osób;
7) wykaz pomieszczeń w obrębie zakładu inżynieri genetycznej i urządzeń
wykorzystywanych do zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych;
8) wymagania dotyczące postępowania z odpadami powstającymi na skutek
zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych;
9) numer decyzji oraz datę jej wydania.
2. Decyzję, o której mowa w ust. 1, uzasadnia się.
3. Jeżeli przemawia za tym konieczność ochrony zdrowia ludzi lub zwierząt albo
środowiska, w decyzji w sprawie zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych zaklasyfikowanego do III lub IV kategori zagrożenia można
określić dodatkowe warunki dokonywania tego działania, w szczególności dotyczące
terminu, w którym można je dokonywać.
Art. 80. 1. W przypadku wydania decyzji w sprawie uchylenia decyzji, o której
mowa w art. 79, jeżeli użytkownik usunął negatywne skutki w środowisku powstałe w
wyniku prowadzenia
zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych zaklasyfikowanego do III lub IV kategori zagrożenia lub skutki
takie nie wystąpiły, minister właściwy do spraw środowiska orzeka, na wniosek
użytkownika, o uchyleniu ustanowionego zabezpieczenia.
2. W przypadku stwierdzenia, że nie usunięto, w wyznaczonym terminie,
negatywnych skutków w środowisku, powstałych w wyniku prowadzenia zamkniętego
użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych zaklasyfikowanego do III lub
IV kategori zagrożenia minister właściwy do spraw środowiska orzeka o
przeznaczeniu na ten cel zabezpieczenia w wysokości niezbędnej do usunięcia tych
skutków.
Art. 81. W przypadku otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości użytkownika
przepisy art. 80 stosuje się odpowiednio w zakresie orzekania o zwrocie
zabezpieczenia albo o jego przeznaczeniu na usunięcie szkód.
Art. 82. 1. Minister właściwy do spraw środowiska przekazuje Komisji
Europejskiej, do dnia 31 grudnia każdego roku, sprawozdanie z zamkniętego użycia
mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych zaklasyfikowanego do III lub IV
40
kategori zagrożenia, będących przedmiotem wniosków, o których mowa w art. 75
ust. 1, złożonych w danym roku.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać, oddzielnie dla
każdego wniosku:
1) opis i cel zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych;
2) informacje o zagrożeniu związanym z zamkniętym użyciem mikroorganizmów
genetycznie zmodyfikowanych, o ile takie wystąpiło.
Art. 83. 1. Tworzy się Rejestr Zamkniętego Użycia Mikroorganizmów Genetycznie
Zmodyfikowanych.
2. Rejestr Zamkniętego Użycia Mikroorganizmów Genetycznie Zmodyfikowanych
prowadzi minister właściwy do spraw środowiska w formie elektronicznej.
3. W Rejestrze Zamkniętego Użycia Mikroorganizmów Genetycznie
Zmodyfikowanych umieszcza się:
1) wnioski o wydanie decyzji w sprawie zamkniętego użycia
mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych;
2) decyzje w sprawie zamkniętego użycia mikroorganizmów
genetycznie zmodyfikowanych;
3) decyzje w sprawie uchylenia decyzji w sprawie zamkniętego
użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych;
4) dane o stosowanych środkach bezpieczeństwa, w tym środkach
alarmowych.
4. Dane umieszczone w Rejestrze Zamkniętego Użycia Mikroorganizmów
Genetycznie Zmodyfikowanych są jawne. Do udostępniania danych stosuje się
odpowiednio przepisy art. 190 i 191.
5. Wgląd do Rejestru Zamkniętego Użycia Mikroorganizmów Genetycznie
Zmodyfikowanych jest bezpłatny. Za sporządzanie odpisów i wyciągów jest
pobierana opłata w wysokości 0,50 PLN za stronę, stanowiąca dochód budżetu
państwa.
6. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia,
sposób i tryb prowadzenia Rejestru Zamkniętego Użycia Mikroorganizmów
Genetycznie Zmodyfikowanych, mając na względzie w szczególności tryb
postępowania przy dokonywaniu wpisów, zmian i skreśleń w Rejestrze Zamkniętego
Użycia Mikroorganizmów Genetycznie Zmodyfikowanych oraz formę jego
udostępniania.
41
Oddział 4
Awaria
Art. 84. 1. Przed wniesieniem wniosku o wydanie decyzji w sprawie zamkniętego
użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych zaklasyfikowanego do III lub
IV kategori zagrożenia wnioskodawca, o którym mowa w art. 4 pkt 22 lit. a i b, oraz
użytkownik, o którym mowa w art. 4 pkt 20 lit. a i b, opracowują plan postępowania
na wypadek awarii.
2. Plan postępowania na wypadek awari uwzględnia w szczególności:
1)
imię i nazwisko, miejsce zamieszkania albo nazwę i siedzibę oraz adres
wnioskodawcy i użytkownika;
2)
szczególne niebezpieczeństwa wynikające z lokalizacji zakładu inżynieri
genetycznej;
3)
procedury i plany mające na celu sprawdzanie ciągłej skuteczności środków
ograniczających
rozprzestrzenianie mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych;
4)
rodzaje środków bezpieczeństwa, w tym środki alarmowe;
5)
sposób zawiadomienia o awarii.
Art. 85. 1. Przed opracowaniem planu postępowania na wypadek awari
wnioskodawca, o którym mowa w art. 4 pkt 22 lit. a i b, oraz użytkownik, o którym
mowa w art. 4 pkt 20 lit. a i b, powołują komisję do spraw awari jako organ doradczy
w sprawach dotyczących opracowania tego planu.
2. W skład komisji do spraw awari wchodzi co najmniej pięciu członków spośród
osób wykonujących prace w zakładzie inżynierii genetycznej.
Art. 86. Projekt planu postępowania na wypadek awari przekazuje się ministrowi
właściwemu do spraw środowiska, właściwemu miejscowo wojewodzie,
państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu, Głównemu Inspektorowi
Sanitarnemu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Głównemu
Lekarzowi Weterynari oraz Wojskowemu Ośrodkowi Medycyny Prewencyjnej.
Art. 87. Minister właściwy do spraw środowiska, w terminie 30 dni od dnia
otrzymania projektu planu postępowania na wypadek awarii, przekazuje projekt w
celu konsultacji właściwym organom:
1) innych niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich Uni Europejskiej,
2) innych państw, niż określone w pkt 1, jeżeli obowiązek konsultacji wynika z umów
międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska
- których terytoria mogłyby zostać objęte skutkami awari .
42
Art. 88. 1. W terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu planu postępowania na
wypadek awari wojewoda udostępnia go do publicznego wglądu, podaje do
wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze województwa oraz
umieszcza na prowadzonej przez siebie stronie Biuletynu Informacji Publicznej, o
którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
(Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z póżn. zm.
2. Podając projekt planu do publicznej wiadomości wojewoda informuje
równocześnie o możliwości składania uwag i wniosków, wskazując miejsce i co
najmniej 21-dniowy termin ich składania.
Art. 89. 1. Uwagi do projektu planu postępowania na wypadek awari oraz wyniki
konsultacji, o których mowa w art. 87, właściwe organy przekazują ministrowi
właściwemu do spraw środowiska w terminie 40 dni od dnia otrzymania tego
projektu.
2. Niewniesienie uwag do projektu planu postępowania na wypadek awari w
terminie, o którym mowa w ust. 1, uważa się za ich brak.
Art. 90. 1. Wnioskodawca, o którym mowa w art. 4 pkt 22 lit. a i b, i użytkownik, o
którym mowa w art. 4 pkt 20 lit. a i b, opracowując plan postępowania na wypadek
awari , mogą uwzględnić otrzymane uwagi i wnioski, o których mowa w art. 88 ust. 2,
oraz wyniki konsultacji, o których mowa w art. 87.
2. Do planu postępowania na wypadek awari dołącza się uzasadnienie
zawierające w szczególności zestawienie otrzymanych uwag i wniosków, o których
mowa w art. 88 ust. 2, do projektu planu postępowania na wypadek awari oraz
wyników konsultacji, o których mowa w art. 87, przekazanych w trybie, o którym
mowa w art. 89, oraz przyczyny ich nieuwzględnienia w projekcie.
Art. 91. 1. Plan postępowania na wypadek awari przechowuje się w miejscu
dokonywania zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych
zaklasyfikowanego do III lub IV kategori zagrożenia oraz w siedzibie wnioskodawcy
o którym mowa w art. 4 pkt 22 lit. a i b, i użytkownika, o którym mowa w art. 4 pkt 20
lit. a i b, w sposób umożliwiający swobodny dostęp do niego w przypadku awari lub
powstania innego zagrożenia.
2. Użytkownik, o którym mowa w art. 4 pkt 20 lit. a i b, podejmuje, z należytą
starannością, działania zmierzające do zapoznania z planem postępowania na
wypadek awari osób narażonych na bezpośrednie zagrożenie spowodowane
niekontrolowanym rozprzestrzenianiem mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych. W szczególności może ogłosić jego treść w lokalnych mediach, na
prowadzonej przez siebie stronie internetowej lub w sposób zwyczajowo przyjęty na
terenie danej gminy.
3) zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr
240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110.
43
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2995
› Pobierz plik