Poselski projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych
projekt dotyczy uregulowania zagadnień dot. organizmów genetycznie zmodyfikowanych w zakresie prowadzenia zakładów inżynierii genetycznej, zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych, zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych do środowiska w celach doświadczalnych, wprowadzenia do obrotu organizmów GMO jako produktów lub w produktach, tworzenia stref wskazanych do prowadzenia upraw roślin GMO, udostępniania informacji o organizmach GMO
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2995
- Data wpłynięcia: 2012-12-20
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2995
wymaganych na podstawie odrębnych przepisów.
2. Za wydanie zezwolenia i decyzji, o których mowa w działach III - VI pobiera się
opłatę skarbową, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Opłaty skarbowej nie pobiera się za wydanie zezwolenia i decyzji, o których
mowa w działach III i IV, od jednostek naukowych, o których mowa w art. 2 pkt 9
ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238,
poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484).
Art. 11. Wprowadza się obowiązek znakowania produktów zawierających GMO:
1) udostępnianych w celu dokonywania zamkniętego użycia;
2) udostępnianych w celu dokonywania zamierzonego uwolnienia;
3) wprowadzanych do obrotu.
Art. 12. 1. Na etykiecie lub w dokumentacji handlowej, produktów, o których
mowa w art. 11 pkt 3, umieszcza się następujące informacje:
1) nazwę handlową produktu;
2) nazwę organizmu genetycznie zmodyfikowanego zawartego w produkcie;
3) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania albo nazwę i siedzibę użytkownika, o
którym mowa w art. 4 pkt 20 lit e, oraz jego adres;
4) napis „Ten produkt zawiera organizmy genetycznie zmodyfikowane w ilości:…% ”
5) wskazanie publicznie dostępnego rejestru, w którym są umieszczone decyzje, o
których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 3 lit. d i e.
2. Napis, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinien być czytelny i zapisany czcionką
tej samej wielkości, co nazwa produktu.
Art. 13. 1. W decyzji na zamknięte użycie, na zamierzone uwolnienie oraz w
decyzji na wprowadzenie do obrotu organizmu genetycznie zmodyfikowanego jako
produkt lub w produkcie mogą być określone dodatkowe wymagania dotyczące
znakowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych wykorzystywanych podczas
tych działań.
2. Dodatkowe wymagania dotyczące znakowania, o których mowa w ust. 1, mogą
dotyczyć następujących informacji:
1) opisu zamierzonego zastosowania produktu;
2) informacji o różnicy wartości użytkowej między produktem a jego tradycyjnym
odpowiednikiem;
3) opisu regionów geograficznych i rodzaju środowisk, na terytorium państw
członkowskich Uni Europejskiej, w których produkt zamierza się wykorzystywać,
9
a w razie potrzeby także szacunkowej skali wykorzystania tego produktu na
każdym z tych obszarów;
4) środków, które powinny być podjęte w przypadku niezamierzonego uwolnienia
organizmu genetycznie zmodyfikowanego jako produkt lub w produkcie;
5) szczególnych wymagań dotyczących magazynowania i transportu produktu;
6) szczegółowych instrukcji dotyczących
monitorowania i przekazywania
sprawozdań, zapewniających efektywne informowanie o działaniach
niepożądanych produktu;
7) środków ograniczających wykorzystywanie produktu, w szczególności
dotyczących miejsca i celu dozwolonego wykorzystywania produktu.
Art. 14. W przypadku wydania przepisów na podstawie art. 26 ust. 2 dyrektywy
2001/18/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do
środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie oraz uchylającej dyrektywę
90/220/EWG (Dz. Urz. WE L 106 z 17.04.2001, str. 1, z późn. zm.)), zwanej dalej
„dyrektywą 2001/18/WE”, minister właściwy do spraw środowiska może określić, w
drodze rozporządzenia, dodatkowe kryteria znakowania produktów udostępnianych
w celu przeprowadzania zamkniętego użycia.
Rozdział 3
Kontrola przestrzegania przepisów dotyczących organizmów genetycznie
zmodyfikowanych
Art. 15. 1. Nadzór i kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących organizmów
genetycznie zmodyfikowanych sprawują, w zakresie objętym swoją właściwością,
następujące jednostki:
1) Państwowa Inspekcja Pracy;
2) Państwowa Inspekcja Sanitarna;
3) Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa;
4) Inspekcja Ochrony Środowiska;
5) Inspekcja Weterynaryjna;
6) Inspekcja Handlowa;
7) Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
2 ) Dz. Urz. WE L 200 z 30.7.2002, str. 22;
Dz. Urz. WE L 280 z 18.10.2002, str. 27;
Dz. Urz. UE L 268 z 18.10.2003, str. 1;
Dz. Urz. UE L 268 z 18.10.2003, str. 24.
10
8) Służba Celna.
2. Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 – 7, uwzględniają przeprowadzanie
kontroli przestrzegania przepisów dotyczących organizmów genetycznie
zmodyfikowanych w okresowych planach kontroli ustalanych na podstawie przepisów
odrębnych. W przypadkach szczególnie uzasadnionych mogą być przeprowadzane
kontrole doraźne.
3. Organy, którym podlegają jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 – 7, mogą,
na wniosek ministra właściwego do spraw środowiska lub z własnej inicjatywy, zlecić
właściwym miejscowo organom tych jednostek przeprowadzenie kontroli
przestrzegania przepisów dotyczących organizmów genetycznie zmodyfikowanych,
jeżeli podejmą podejrzenie że zostały lub mogą być one naruszone.
4. Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7, przeprowadzają kontrolę z urzędu
lub na wniosek ministra.
5. Jednostki, o których mowa w ust. 1, są obowiązane niezwłocznie powiadomić
ministra właściwego do spraw środowiska o stwierdzonych zagrożeniach związanych
z organizmami genetycznie zmodyfikowanymi wyczerpujących jednocześnie
znamiona wykroczeń określonych w ustawie i rażących nieprawidłowościach w
pracach podczas których są one wykorzystywane oraz o podjętych w związku z tym
działaniach.
6. Przedstawiciele jednostek, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7, są uprawnieni do:
1) wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren, na którym zamierza się utworzyć
i prowadzić zakład inżynieri genetycznej, w celu kontrolnego sprawdzenia faktów
podanych we wniosku o wydanie zezwolenia na utworzenie i prowadzenie
zakładu inżynieri genetycznej;
2) wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren zakładu inżynieri genetycznej;
3) wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren, na którym odbywają się działania
podejmowane w ramach zamierzonego uwolnienia lub uprawy roślin genetycznie
zmodyfikowanych;
4) żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych
nośników informacji oraz udostępnienia danych mających bezpośredni związek z
przedmiotem kontroli;
5) nakładania grzywny w drodze mandatów karnych w wysokości określonej w
przepisach odrębnych.
7. Sposób przeprowadzania kontroli regulują przepisy odrębne.
8. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby
przez niego upoważnionej.
11
9. Dopuszcza się możliwość jednoczesnego prowadzenia w tym samym czasie
dwóch lub więcej kontroli, bez względu na łączny czas trwania wszystkich kontroli w
jednym roku kalendarzowym, przez jednostki wymienione w ust. 1 pkt 1-7, jeżeli
kontrole te są prowadzone na wniosek ministra właściwego do spraw środowiska.
10. Przepisów ust. 9 nie stosuje się do kontroli przedsiębiorcy w rozumieniu
przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.
Art. 16. 1. Organizmy genetycznie zmodyfikowane jako produkty lub w
produktach, przywożone z państw niebędących państwami członkowskimi Uni
Europejskiej, mogą być dopuszczone do obrotu, w rozumieniu przepisów prawa
celnego, pod warunkiem przeprowadzenia granicznej kontroli przez właściwy ze
względu na rodzaj produktu, organ inspekcji, o którym mowa w art. 15 ust. 1 pkt 2, 3,
5 lub 7, sporządzenia protokołu z tej kontroli i wykonanej ocenie zagrożenia.
2. Jeżeli organizmy genetycznie zmodyfikowane jako produkty lub w produktach,
przywożone z państw niebędących państwami członkowskimi Uni Europejskiej
zostały wprowadzone na terytorium Wspólnoty Europejskiej przez przejście
graniczne na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego
Uni Europejskiej i nie zostały w tym państwie poddane granicznej kontroli, właściwy
ze względu na rodzaj produktu organ inspekcji, o którym mowa w art. 15 ust. 1 pkt 2,
3, 5 lub 7, przeprowadza kontrolę i sporządza protokół z tej kontroli jak też stosuje
art. 16. ust. 1 niniejszej ustawy.
3. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw rolnictwa i ministrem właściwym do spraw zdrowia określi, w drodze
rozporządzenia, wzór protokołu z wykonania granicznej kontroli organizmów
genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub w produktach, o której mowa w
ust. 1 i 2, mając na względzie zapewnienie przestrzegania przepisów Uni
Europejskiej i przepisów ustawy w części dotyczącej wprowadzania do obrotu.
Art. 17. Organizmy genetycznie zmodyfikowane, które mają być wykorzystane na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakładach inżynieri genetycznej w
zamkniętym użyciu, przywożone z państw niebędących członkami Uni Europejskiej,
mogą być dopuszczone do obrotu, w rozumieniu przepisów prawa celnego, pod
warunkiem dołączenia do zgłoszenia celnego kopi zezwolenia lub decyzji, o których
mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 lit. a lub b, lub wniesienia zgłoszenia, o którym
mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2.
Art. 18. Organizmy genetycznie zmodyfikowane, które mają być wykorzystane na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zamierzonym uwolnieniu, przywożone z
państw niebędących członkami Uni Europejskiej, mogą być dopuszczone do obrotu,
w rozumieniu przepisów prawa celnego, pod warunkiem dołączenia do zgłoszenia
celnego kopi decyzji, o której mowa w art. 20 ust. 1 pkt 3 lit. c i oceny zagrożenia
12
Dział II
Organy właściwe w sprawach dotyczących organizmów genetycznie
zmodyfikowanych
Art. 19. Minister właściwy do spraw środowiska jest organem właściwym w
sprawach dotyczących organizmów genetycznie zmodyfikowanych, z zastrzeżeniem
art. 22.
Art. 20. 1. Do zakresu działania ministra właściwego do spraw środowiska w
sprawach dotyczących organizmów genetycznie zmodyfikowanych należy:
1) wydawanie zezwoleń na utworzenie i prowadzenie zakładów inżynieri
genetycznej;
2) przyjmowanie zgłoszeń zamkniętego użycia zaklasyfikowanego do I kategori
zagrożenia oraz wydawanie sprzeciwów wobec tych działań;
3) wydawanie decyzji w sprawach:
a) zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych,
b) zamkniętego użycia organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż
mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane,
c) zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych do
środowiska,
d) wprowadzenia do obrotu organizmu genetycznie zmodyfikowanego jako
produkt lub w produktach,
e) ponownego wprowadzenia do obrotu organizmu genetycznie
zmodyfikowanego jako produkt lub w produktach;
4) koordynacja kontroli i monitorowania działalności w zakresie organizmów
genetycznie zmodyfikowanych;
5) koordynacja gromadzenia i wymiany informacji w zakresie organizmów
genetycznie zmodyfikowanych dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i
środowiska.
2. Sprzeciwy i zezwolenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, wydaje się w drodze
decyzji administracyjnej.
3. Sprzeciwom, decyzjom zmieniającym lub uchylającym zezwolenia i decyzje, o
których mowa w ust. 1, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
4. Z zastrzeżeniem warunków i zasad określonych w przepisach prawa Uni
Europejskiej oraz w ustawie, w sprawach indywidualnych dotyczących wprowadzania
do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej organizmu genetycznie
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2995
› Pobierz plik