Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2959
- Data wpłynięcia: 2014-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 390
2959
właściwego do spraw transportu do przeprowadzania kontroli dostosowania dworców
do udzielania tej pomocy jako instrumentu pozwalającego na weryfikację dostosowania
dworca w zakresie określonym w załączniku I lit. a do rozporządzenia nr 181/2011.
Natomiast wojewoda będzie uprawniony do kontroli realizacji obowiązku sporządzenia
przez jednostkę samorządu terytorialnego analizy, uwzględniając zakres, sposób
i terminowość jego wykonania. W ramach wyżej wymienionych kontroli osoba
upoważniona do ich przeprowadzania będzie miała prawo żądania od kontrolowanego
pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów i innych nośników informacji
oraz udostępniania wszelkich danych mających związek z przedmiotem kontroli.
Na podstawie projektowanych przepisów minister właściwy do spraw transportu będzie
miał prawo do odmowy wyznaczenia dworca do udzielania pomocy osobom
niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, jeżeli w wyniku
weryfikacji wniosku ustali, że dworzec nie został dostosowany w zakresie określonym
w załączniku I lit. a do rozporządzenia nr 181/2011. W takim przypadku minister
właściwy do spraw transportu wyznaczy dodatkowy termin na dostosowanie dworca do
udzielania tej pomocy.
W projekcie ustawy przewidziano również możliwość wyznaczenia dworca, po jego
dostosowaniu w zakresie określonym w załączniku I lit. a do rozporządzenia
nr 181/2011, jako dworca, w którym jest udzielana pomoc osobom niepełnosprawnym
i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, w przypadku gdy właścicielem dworca
nie jest jednostka samorządu terytorialnego lub gdy dworzec jest zlokalizowany
w mieście do 50 000 mieszkańców lub w którym rocznie obsługiwanych jest do
500 000 pasażerów. Projekt ustawy z uwagi na brak obowiązku wyznaczenia tego typu
dworców do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej
sprawności ruchowej wprowadza możliwość wystąpienia przez jego właściciela
z wnioskiem do ministra właściwego do spraw transportu, za pośrednictwem
wojewody, o pozbawienie dworca statusu dworca wyznaczonego do udzielania tej
pomocy.
Zgodnie z projektowanymi przepisami, w przypadku gdy właścicielem dworca
wyznaczonego do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom
o ograniczonej sprawności ruchowej przestała być jednostka samorządu terytorialnego
lub liczba mieszkańców miasta, w którym jest on zlokalizowany, przestała przekraczać
3
50 000, lub liczba rocznie obsługiwanych na dworcu pasażerów przestała przekraczać
500 000, dworzec utrzymuje nadal status dworca wyznaczonego do udzielania tej
pomocy, o ile jego właściciel nie wystąpi do ministra właściwego do spraw transportu,
za pośrednictwem wojewody, z wnioskiem o pozbawienie dworca tego statusu.
W przypadku otrzymania takiego wniosku minister właściwy do spraw transportu,
dokona jego weryfikacji, w szczególności na podstawie dołączonych do wniosku
dokumentów potwierdzających, że dworzec przestał spełniać którekolwiek
z powyższych kryteriów. Jeżeli w wyniku weryfikacji wniosku minister stwierdzi, że
dworzec nadal spełnia powyższe kryteria, to odmówi, w drodze decyzji
administracyjnej, pozbawienia dworca statusu dworca wyznaczonego do udzielania
pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.
Projekt ustawy ustanawia dla ministra właściwego do spraw transportu obowiązek
prowadzenia Wykazu dworców wyznaczonych do udzielania pomocy osobom
niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Wykaz będzie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra
właściwego do spraw transportu i na bieżąco aktualizowany. Zamieszczenie dworca
w Wykazie będzie oznaczało nadanie mu statusu dworca wyznaczonego do udzielania
pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej,
natomiast usunięcie dworca z Wykazu oznaczać będzie pozbawienie dworca tego
statusu.
Minister właściwy do spraw transportu będzie organem właściwym do przekazywania
Komisji Europejskiej aktualnego Wykazu dworców wyznaczonych do udzielania
pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.
W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym dodano rozdział 9a
„Ochrona praw pasażerów”, którego przepisy będą miały zastosowanie do pasażerów
korzystających z przewozu drogowego w ramach usług, o których mowa w art. 2 ust. 1
i 2 rozporządzenia nr 181/2011.
Projekt ustawy przewiduje, że w przypadku gdy pasażer został zawiadomiony przez
przewoźnika drogowego o nieuwzględnieniu wniesionej do niego skargi na podstawie
art. 27 rozporządzenia nr 181/2011 albo nie uzyskał odpowiedzi na taką skargę
w terminie określonym w art. 27 tego rozporządzenia, to może wnieść skargę na
przewoźnika drogowego w sprawie naruszenia przez niego przepisów rozporządzenia
nr 181/2011. Zgodnie z art. 28 ust. 3 rozporządzenia nr 181/2011 w projekcie ustawy
4
przyjęto, że na pierwszym etapie pasażer wnosi skargę do przewoźnika drogowego,
a nie
bezpośrednio do organu administracji publicznej wyznaczonego
w Rzeczypospolitej Polskiej do rozpatrywania skarg na naruszenie przepisów
rozporządzenia nr 181/2011.
Projekt ustawy zakłada, że organem właściwym do rozpatrzenia skargi będzie
w przewozach regularnych w krajowym transporcie drogowym oraz w przewozach
regularnych w transporcie drogowym realizowanych w strefie transgranicznej
– organizator publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy
z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie drogowym, czyli odpowiednio
gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów albo województwo.
W przypadku gdy ww. przewozy realizowane będą w formie samorządowego zakładu
budżetowego, organem właściwym do rozpatrzenia skargi będzie wojewoda.
Projektowany przepis jest zgodny z art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.
o publicznym transporcie zbiorowym, przewidującym, że operatorem publicznego
transportu zbiorowego jest samorządowy zakład budżetowy oraz przedsiębiorca
uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu, który
zawarł z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę o świadczenie usług
w zakresie publicznego transportu zbiorowego, na linii komunikacyjnej określonej
w umowie. Jednocześnie projektowany przepis zapewnia wyznaczenie organu, który
pod względem swojej organizacji, decyzji finansowych, struktury prawnej i procesu
decyzyjnego jest niezależny od podmiotów realizujących przewóz. W przewozach
regularnych w międzynarodowym transporcie drogowym organem właściwym do
rozpatrzenia skargi będzie organ właściwy do wydawania zezwoleń na wykonywanie
regularnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym, o którym
mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym, czyli Główny Inspektor Transportu Drogowego. W związku z tym
przewidziano dodanie w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
przepisu kompetencyjnego dla Głównego Inspektora Transportu Drogowego do
wykonywania określonych w tej ustawie zadań związanych z ochroną praw pasażerów
korzystających z przewozu drogowego w ramach usług, o których mowa w art. 2 ust. 1
i 2 rozporządzenia nr 181/2011.
Pasażer, wnosząc skargę, będzie obowiązany dołączyć do niej kopię skargi wcześniej
skierowanej do przewoźnika drogowego, kopię odpowiedzi udzielonej przez
5
przewoźnika na tę skargę albo oświadczenie pasażera, że odpowiedź nie została
udzielona w terminie określonym w art. 27 rozporządzenia nr 181/2011. Pasażer
ponadto dołącza do skargi – o ile posiada – kopię biletu lub potwierdzonej rezerwacji na
daną trasę, a także inne dokumenty potwierdzające naruszenie przepisów
rozporządzenia nr 181/2011.
Oprócz skargi na przewoźnika drogowego pasażer będzie mógł również wnieść skargę
na niewłaściwe wykonywanie obowiązków wynikających z rozporządzenia nr 181/2011
przez podmiot zarządzający dworcem wyznaczonym do udzielania pomocy osobom
niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Projektowana
ustawa przewiduje, że podmiotem zarządzającym dworcem, o którym mowa w art. 3
lit. o rozporządzenia nr 181/2011, jest właściciel dworca, a w przypadku gdy dworzec
stanowi własność spółki z udziałem Skarbu Państwa – podmiot, któremu powierzono
administrowanie dworcem. Organem właściwym do rozpatrzenia skargi na podmiot
zarządzający dworcem będzie marszałek województwa, na obszarze którego
zlokalizowany jest dworzec wyznaczony do udzielania tej pomocy, a w przypadku gdy
dworzec ten stanowi własności samorządu województwa – wojewoda. Projektowany
przepis zapewnia wyznaczenie organu, który pod względem swojej organizacji, decyzji
finansowych, struktury prawnej i procesu decyzyjnego jest niezależny od podmiotów
zarządzających dworcami. Zgodnie z projektem ustawy pasażer dołącza do wnoszonej
skargi – o ile posiada – kopię biletu lub potwierdzonej rezerwacji na daną trasę oraz
dokumenty potwierdzające niewłaściwe wykonywanie obowiązków wynikających
z przepisów rozporządzenia nr 181/2011 przez podmiot zarządzający dworcem
wyznaczonym do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom
o ograniczonej sprawności ruchowej.
Skargi składa się na piśmie w postaci papierowej lub elektronicznej, za pomocą
środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U.
z 2014 r. poz. 1114). W przypadku gdy skarga jest składana w postaci elektronicznej,
załączniki do skargi składa się również w postaci elektronicznej.
Organy właściwe do rozpatrzenia skargi na przewoźnika drogowego i podmiot
zarządzający dworcem będą w wyniku rozpatrzenia skargi pasażera stwierdzać,
w drodze decyzji administracyjnej, brak naruszenia przepisów rozporządzenia
nr 181/2011 albo naruszenie tych przepisów. Projektowana ustawa przyznaje również
6
tym organom kompetencję do przeprowadzenia kontroli zgodności prowadzonej
działalności z przepisami rozporządzenia nr 181/2011. Kontrola ta będzie odbywała się
zgodnie z zasadami określonymi w przepisach art. 85 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o transporcie drogowym.
Uwzględniając art. 31 rozporządzenia nr 181/2011, który zakłada ustanowienie przez
państwa członkowskie Unii Europejskiej skutecznych, proporcjonalnych
i odstraszających sankcji, mających zastosowanie w przypadku naruszeń przepisów
tego rozporządzenia, w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
proponuje się dodanie przepisu sankcjonującego naruszenia tych przepisów przez
przewoźnika drogowego i podmiot zarządzający terminalem. Na podmioty te będzie
można nałożyć administracyjną karę pieniężną w wysokości do 30 000 złotych.
Kary pieniężne nakładać będą te same organy, które są właściwe do rozpatrywania
skarg wnoszonych przez pasażerów. Zgodnie z projektowanymi przepisami kara
pieniężna nakładana będzie, w drodze decyzji administracyjnej, o której mowa
w projektowanym art. 82e. W projekcie ustawy przewidziano dyrektywy wymiaru kary
pieniężnej w postaci zakresu naruszenia, powtarzalności naruszeń oraz korzyści
finansowych uzyskanych z ich tytułu.
Projekt ustawy zakłada, że kara pieniężna nakładana przez: organizatora publicznego
transportu zbiorowego w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie
zbiorowym – stanowi dochód właściwej jednostki samorządu terytorialnego, organ
właściwy do wydawania zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób
w międzynarodowym transporcie drogowym, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. a
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. Głównego Inspektora
Transportu Drogowego) – stanowi dochód budżetu państwa, marszałka województwa
– stanowi dochód samorządu województwa, natomiast kara pieniężna nakładana przez
wojewodę stanowi dochód budżetu państwa.
Kary pieniężne nakładane z tytułu naruszeń przepisów rozporządzenia nr 181/2011
będą podlegały ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym. Kary
pieniężnej nie będzie można nałożyć, jeżeli od dnia dokonania naruszenia przepisów
rozporządzenia nr 181/2011 upłynęło 5 lat, a wymierzonej kary pieniężnej nie będzie
można pobrać po upływie 5 lat od daty wydania ostatecznej decyzji o jej nałożeniu.
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2959
› Pobierz plik