Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. dotyczącego warunków określenia w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2957
- Data wpłynięcia: 2014-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 357
2957
liczba
liczba
miesięczna
miesięczna
6-miesięczna kwota
nauczycieli
etatów
kwota wynagrodzeń kwota
wynagrodzeń brutto
brutto ogółem
wynagrodzeń
z pochodnymi ogółem
brutto
z pochodnymi
ogółem
ORE
38
38
251 000,00 zł
304 333,33 zł
1 825 999,98 zł
/w tym 12
z uprawnieniami
emerytalnymi
KOWEZiU
14
11,1
72 908,60 zł
158 946,89 zł
953 681,34 zł
/w tym 5
z uprawnieniami
emerytalnymi
PCN
6
5
25 110,31 zł
29 778,41 zł
178 670,46 zł
/w tym 2
z uprawnieniami
emerytalnymi
CENSA
13
7
41 666,00 zł
49 850,00 zł
299 100,00 zł
KCER
4
3,5
24 997,41 zł
29 884,40 zł
179 306,40 zł
Razem
75
64,6
415 682,32 zł
572 793,03 zł
3 436 758,18 zł
/w tym 19
z uprawnieniami
emerytalnymi
Trudno ocenić, ilu nauczycieli zatrudnionych w ww. placówkach przyjmie lub odmówi przyjęcia
nowych warunków pracy i wynagrodzenia. Szacuje się, że najbardziej skłonni do podjęcia
decyzji o odmowie przyjęcia tych warunków będą nauczyciele, którzy posiadają uprawnienia
emerytalne, tj. 19 osób (12 w ORE, 5 w KOWEZiU, 2 w PCN). Dla tej grupy nauczycieli trzeba
będzie zabezpieczyć kwotę 870 645,40 zł (576 631,51 zł z budżetu ORE, 340 600,48 zł
z budżetu KOWEZiU oraz 59 556,82 zł z budżetu PCN). Powyższe środki będą pochodzić
z budżetów tych placówek w ramach przekazanego im przez organy prowadzące limitu środków
na rok 2015.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców, oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
zmian
(0–10)
W ujęciu
duże
nie
nie
nie
nie
nie
nie
nie dotyczy
pieniężnym
przedsiębiorstwa
dotyczy
dotyczy
dotyczy
dotyczy
dotyczy dotyczy
(w mln zł,
sektor mikro-,
nie
nie
nie
nie
nie
nie
nie dotyczy
ceny stałe
małych i średnich dotyczy dotyczy dotyczy dotyczy dotyczy dotyczy
przedsiębiorstw
z 2014 r.)
rodzina,
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
113
W ujęciu
duże
Nie dotyczy
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
Nie dotyczy
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
Rozwój kompetencji międzykulturowych, społecznych i obywatelskich;
obywatele oraz
wspieranie mobilności, podnoszenie znajomości języków obcych; budowanie
gospodarstwa
przyjaznych relacji między rówieśnikami.
domowe
Niemierzalne
Wpływ na przedsiębiorczość i konkurencyjność gospodarki
Wejście w życie ustawy wraz z rozporządzeniem w sprawie warunków i trybu
postępowania w celu uznania świadectw wydanych za granicą może mieć
pozytywny wpływ na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, poprzez spowodowanie skrócenia i uproszczenia procedur
uznawania świadectw zagranicznych, co w konsekwencji powinno przyspieszyć
kontynuowanie nauki lub podjęcie pracy zgodnie z uzyskanym wykształceniem.
Uproszczenie procedur może spowodować wzrost mobilności edukacyjnej
absolwentów szkół średnich z państw o konkurencyjnych gospodarkach
i rozwiniętej przedsiębiorczości.
Dodatkowe
informacje,
w tym
W zakresie zadań dotyczących międzynarodowej współpracy dzieci i młodzieży – dane MEN.
wskazanie
źródeł danych
i przyjętych
do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
114
Komentarz:
Zwiększenie liczby dokumentów i procedur będzie wynikało z wprowadzenia w ustawie nowych rozwiązań
dotyczących możliwości wniesienia przez ucznia lub jego rodziców albo absolwenta do Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej zastrzeżeń do rozstrzygnięcia dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej w przypadku
unieważnienia pracy egzaminacyjnej lub możliwości złożenia wniosku do dyrektora okręgowej komisji
egzaminacyjnej o weryfikację sumy punktów przyznanych przez egzaminatora.
Zmniejszenie liczby postępowań przeprowadzonych przez kuratorów oświaty w sprawach uznawania świadectw
zagranicznych jest spodziewane ze względu na wprowadzenie uznawania z mocy prawa świadectw wydanych
w państwach UE, EOG i OECD, które dają prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w tych państwach.
Świadectwa te stanowiły w 2013 r. 43% wszystkich świadectw maturalnych uznanych przez kuratorów oświaty za
równoważne z polskim świadectwem dojrzałości.
Skrócenie czasu na załatwienie sprawy uznania świadectwa wydanego za granicą będzie wynikało ze zmiany trybu
postępowania – na decyzję wydawaną w trybie kpa. Będzie to wyraźne zwłaszcza w procedurach odwoławczych, w
których skróceniu – do dwóch, ulegnie liczba etapów postępowania: Minister Edukacji Narodowej, rozpatrując
odwołanie od decyzji kuratora oświaty o odmowie uznania świadectwa, wyda decyzję zamykającą sprawę. Dotychczas
minister uchylał postanowienie kuratora oświaty poprzez wydanie postanowienia, przy czym w przypadku uchylenia
postanowienia sprawa wracała do kuratora oświaty do ponownego rozpatrzenia.
9. Wpływ na rynek pracy
Do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie mogą przystępować osoby, które ukończyły kwalifikacyjny
kurs zawodowy, dlatego też istotne jest, aby organizatorzy tych kursów również mogli przeprowadzać egzamin
potwierdzający kwalifikacje w zawodzie. Biorąc pod uwagę coraz większe zainteresowanie kwalifikacyjnymi kursami
zawodowymi, wprowadzenie projektowanego rozwiązania ułatwi organizację egzaminu zarówno dla osób zdających,
jak i dla okręgowych komisji egzaminacyjnych, a tym samym spowoduje wzrost wykwalifikowanych pracowników na
rynku pracy.
Wejście w życie ustawy może mieć pozytywny wpływ na rynek pracy, poprzez spowodowanie skrócenia
i uproszczenia procedur uznawania świadectw zagranicznych, co w konsekwencji powinno przyspieszyć podjęcie
pracy w Polsce zgodnie z uzyskanym wykształceniem.
Wpływ pośredni poprzez wspieranie mobilności edukacyjnej i zawodowej, rozwój kompetencji międzykulturowych,
społecznych i obywatelskich oraz podnoszenie znajomości języków obcych młodych Polaków.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne: relacje
międzynarodowe/wizerunek
Polski
Wzrost mobilności edukacyjnej może spowodować zwiększenie liczby osób podejmujących pracę
w Polsce.
Omówienie
wpływu
Utrzymanie istniejących i umożliwienie rozwoju nowych form współpracy pomiędzy młodzieżą
z Polski i innych państw. Rozwój kompetencji międzykulturowych, społecznych i obywatelskich,
podnoszenie znajomości języków obcych, budowanie przyjaznych relacji między rówieśnikami.
Kreowanie pozytywnego wizerunku Polski w krajach partnerskich.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane wejście w życie przepisów ustawy – 31 marca 2015 r., z wyjątkiem:
− przepisów rozdziału 3a i 3b (ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów oraz przeprowadzanie egzaminów
zewnętrznych) – termin wejścia w życie 1 września 2015 r.;
− przepisów stanowiących o podejmowaniu przez ministra właściwego do spraw oświaty działań służących
podnoszeniu sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego i możliwości powierzenia tych zadań podległej
placówce doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym – termin wejścia w życie 1 października 2015 r.;
115
− upoważnienia, na podstawie którego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia, wymagania wobec szkół i placówek – termin wejścia w życie 1 września 2015 r.;
− uregulowań dotyczących powoływania i odwoływania ze stanowisk dyrektorów publicznych placówek
doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, publicznych placówek doskonalenia nauczycieli szkół
artystycznych oraz publicznych placówek doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych – termin wejścia
w życie 1 września 2015 r.;
− przepisów dotyczących podległości okręgowych komisji egzaminacyjnych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
oraz sprawowania przez Centralną Komisję Egzaminacyjną nadzoru nad działalnością okręgowych komisji
egzaminacyjnych – termin wejścia w życie 1 stycznia 2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Zmiana organizacji systemu egzaminów zewnętrznych, dotycząca Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i 8 okręgowych
komisji egzaminacyjnych, jest zmianą projakościową. Proponowane rozwiązania pozwolą na tworzenie lepszych
egzaminów przez efektywniejsze wykorzystanie istniejących zasobów kadrowych, organizacyjnych i finansowych
wszystkich jednostek działających w tym systemie. Nowa organizacja tego systemu powinna przyczynić się również
do zwiększenia jednolitości działań związanych z przeprowadzaniem sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych oraz
ocenianiem prac egzaminacyjnych. W związku z powyższym trudno jest określić mierzalne mierniki pozwalające na
ocenę skutków proponowanej zmiany.
Ewaluacja efektów wynikających z wprowadzenia odpłatności za przystąpienie danego zdającego po raz trzeci
i kolejny do egzaminu maturalnego zostanie przeprowadzona do końca 2016 r. Miernikiem ewaluacji będzie
zmniejszenie w roku szkolnym 2015/2016 liczby absolwentów deklarujących przystąpienie do egzaminu maturalnego
i nieprzystępujących do tego egzaminu, w stosunku do roku szkolnego 2014/2015.
Nie planuje się ewaluacji efektów projektu w przypadku pozostałych zmian dotyczących oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów, przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów, funkcjonowania szkół prowadzących kształcenie
zawodowe, ponieważ w zasadzie nie wykraczają one poza dotychczas obowiązujące regulacje prawne.
Mierniki zastosowane do ewaluacji zmian w zakresie nadzoru pedagogicznego:
1)
liczba zastrzeżeń dyrektorów szkół i placówek do raportów organów nadzoru pedagogicznego dotyczących spełniana
wymagań przez te jednostki;
2)
liczba wizytatorów szkolonych w zakresie nadzoru pedagogicznego przez jednostkę, której minister właściwy do
spraw oświaty i wychowania powierzy realizację działań służących zapewnieniu sprawności i efektywności nadzoru
pedagogicznego.
W przypadku uznawania świadectw uzyskanych za granicą ewaluacja efektów projektu będzie przeprowadzana
corocznie, w lutym. Pierwsza ewaluacja nastąpi po upływie co najmniej roku od obowiązywania zmian.
Mierniki zastosowane do ewaluacji projektu:
1) liczba skarg dotyczących postępowania mającego na celu uznanie świadectwa zagranicznego lub potwierdzenie
wykształcenia uzyskanego za granicą;
2) liczba odwołań od decyzji w sprawie uznania świadectw zagranicznych lub potwierdzenia wykształcenia uzyskanego
za granicą;
3) liczba wydanych decyzji w sprawie uznania świadectw zagranicznych lub potwierdzenia wykształcenia uzyskanego
za granicą.
W zakresie międzynarodowej współpracy dzieci i młodzieży, ewaluacja efektów prowadzona jest na bieżąco, corocznie.
Miernikiem jest liczba uczestników projektów/inicjatyw wspieranych ze środków MEN w okresie roku kalendarzowego.
W zakresie zmiany dotyczącej możliwości zwiększenia liczebności uczniów w oddziałach klas I–III nie jest możliwe
wskazanie, ilu uczniów z obwodu danej szkoły zostanie zapisanych do tej szkoły po rozpoczęciu zajęć dydaktyczno-
-wychowawczych, co w konsekwencji może powodować zwiększenie liczby uczniów w oddziale lub podział oddziału.
Decyzja w tej sprawie należy do dyrektora szkoły, rady oddziałowej i organu prowadzącego. Nie przewiduje się
określenia mierników dla tej zmiany, gdyż, co do zasady (zapisanej w ustawie), liczebność oddziału klasy I , a docelowo
klas II i III, nie może być większa niż 25.
Projektowane zmiany w art. 80 oraz w art. 90 dotyczące dotowania przedszkoli i innych form wychowania
przedszkolnego mają charakter doprecyzowujący i w związku z tym nie będą wywoływały skutków finansowych ani
zmian w wysokości dotacji. Z tej samej przyczyny nie przewiduje się określania dodatkowych mierników.
Zmiana dotycząca ułatwienia finansowania zajęć realizowanych przez nauczycieli w ramach projektów finansowanych
z udziałem środków europejskich podjęta została z inicjatywy Ministra Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z zaleceniami
wynikającymi z audytu Komisji Europejskiej przeprowadzonego w 2012 r. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki strona polska została zobowiązana do dokonania zmian w Systemie Realizacji ww. Programu, których
wprowadzenie możliwe będzie w następstwie nowelizacji ustawy – Karta Nauczyciela.
116
Zmiana w powyższym zakresie została zawarta w założeniach projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela
oraz niektórych innych ustaw, a następnie w opracowanym na ich podstawie projekcie ustawy. Z uwagi na
konieczność pilnego uregulowania ww. kwestii, rozwiązanie przewidziane w ww. projekcie ustawy zostało
przeniesione do procedowanego obecnie projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie
niektórych innych ustaw. Proponowane rozwiązanie w obecnym brzmieniu zostało wypracowane w ramach uzgodnień
międzyresortowych założeń nowelizacji ustawy – Karta Nauczyciela. Zgodnie z uwagą Ministra Rozwoju
Regionalnego, wynagrodzenie za jedną godzinę zajęć finansowanych ze środków europejskich powinno być ustalane
w wysokości analogicznej do wynagrodzenia za ponadwymiarowe godziny pracy nauczyciela finansowane ze środków
krajowych. Nie jest możliwe finansowanie ze środków europejskich wynagrodzeń wyższych niż te wypłacane
z krajowych środków publicznych. W związku z powyższym, rozwiązanie w zakresie wynagradzania nauczycieli
realizujących zajęcia finansowane z udziałem środków europejskich zostało zaprojektowane analogicznie do
rozwiązań krajowych dla nauczycieli wynikających z przepisów ustawy – Karta Nauczyciela.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
117
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2957
› Pobierz plik