Poselski projekt ustawy o przekształceniu jednoosobowych spółek Skarbu Państwa prowadzących działalność z wykorzystaniem dóbr kultury w państwowe instytucje kultury
projekt dotyczy wprowadzenia do systemu prawnego przepisów umożliwiających przekształcenie w państwowe instytucje kultury zarówno Polskiego Wydawnictwa Muzycznego S.A. i spółek powstałych w wyniku komercjalizacji państwowych instytucji filmowych, jak również innych jednoosobowych spółek Skarbu Państwa prowadzących działalność z wykorzystaniem dóbr kultury
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2790
- Data wpłynięcia: 2014-07-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o przekształcaniu jednoosobowych spółek Skarbu Państwa prowadzących działalność z wykorzystaniem dóbr kultury w państwowe instytucje kultury
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 337
2790
stanowiących narodowe dziedzictwo kulturalne w przypadku likwidacji lub upadłości
spółki.
Zgodnie z powyższą koncepcją, projektowane przepisy umożliwią płynne przejście majątku
spółek na instytucje kultury, wstąpienie państwowej instytucji kultury utworzonej
w projektowanym w ustawie trybie we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem była
przekształcana spółka. Ponadto przewidują dodatkowo wprowadzenie zmian do ustawy z dnia
16 lipca 1987 r. o państwowych instytucjach filmowych, mających na celu zabezpieczenie
praw autorskich do filmów oraz ochrony materiałów filmowych, stanowiących narodowe
dziedzictwo kulturalne w przypadku likwidacji lub upadłości spółki. Zmiany te sprowadzają
się do:
1) zmiany art. 27 a ustawy z dnia 16 lipca 1987 r. o państwowych instytucjach
filmowych w ten sposób, aby wyraźnie z niego wynikało, że przepis ten ma również
zastosowanie do spółek powstałych w wyniku komercjalizacji państwowych instytucji
filmowych, jak również, że zbycie przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, zwany dalej
„PISF”, udziałów lub akcji skomercjalizowanych państwowych instytucji filmowych,
nieodpłatnie wniesionych do PISF w trybie ust. 1 pkt 7, może nastąpić także
nieodpłatnie na rzecz jednostki samorządu terytorialnego w celu prowadzenia
działalności kulturalnej. Intencją tej zmiany jest wprowadzenie dodatkowej
możliwości racjonalnego zagospodarowania potencjału przedmiotowych spółek na
rzecz jednostek samorządu terytorialnego jako podmiotów uprawnionych a zarazem
zobowiązanych przepisami ustrojowymi do prowadzenia na swoim terenie spraw
z zakresu kultury – przy zachowaniu ograniczeń i wymogów ustawowych
dotyczących j.s.t. w odniesieniu do zakresu działalności spółki. Zważywszy na
kondycję finansową spółek oraz na fakt, że po przejęciu praw z udziałów lub akcji
przez j.s.t. realizowałyby one zadania pozostające w sferze użyteczności publicznej
(a więc nie nastawionej na zysk), celowym jest ich zbycie nieodpłatne;
2) dodania art. 27 b w ww. ustawie , który ma na celu zabezpieczenie majątkowych praw
autorskich do filmów oraz ochrony materiałów filmowych, stanowiących narodowe
dziedzictwo kulturalne w przypadku, gdyby zaistniały okoliczności wskazujące na
konieczność likwidacji lub upadłości którejkolwiek ze spółek.
Projektowane przepisy zakładają także zmianę do ustawy z dnia 25 października 1991 r.
o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej w zakresie zapewnienia sukcesji
uniwersalnej w przypadkach zmian przekształceniowych dokonywanych w ramach
istniejących instytucji kultury (przypadki: dzielenia, łączenia, przekazania do
współprowadzenia czy prowadzenia instytucji kultury innemu organizatorowi).
Projektowana ustawa nie wywoła skutków finansowych dla budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Źródłem finansowania kosztów realizacji zadań związanych z wejściem w życie
projektowanej ustawy będą środki z budżetu państwa.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2790
› Pobierz plik