eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy dodatkowego wsparcia podatników o niskich dochodach mających na utrzymaniu dzieci oraz zwiększenia kwoty ulgi na dzieci dla podatników wychowujących troje i więcej dzieci

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2781
  • Data wpłynięcia: 2014-10-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-10-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1644

2781

Redukcja ubóstwa wśród dzieci podatników PIT na skutek nowelizacji przepisów o podatku
dochodowym od osób fizycznych i ustawy – Ordynacja Podatkowa
Odsetek dzieci żyjących poniżej minimum egzystencji przed proponowanymi zmianami
9,87%
Odsetek dzieci żyjących poniżej minimum egzystencji po wprowadzeniu zmian
7,79%
Otrzymane wyniki można traktować jedynie jako przybliżenie zjawiska
ubóstwa – dane pochodzące z PIT nie są reprezentatywne pod względem
liczby dzieci i struktury rodzin. Część osób żyjących wspólnie rozlicza się
osobno lub podaje w zeznaniu tylko te dzieci, na które jest w stanie odliczyć
ulgę.
Niemierzalne


Dodatkowe informacje,
Obliczeń w zakresie zjawiska ubóstwa dokonano na podstawie danych o podatku
w tym wskazanie źródeł dochodowym od osób fizycznych z rocznych zeznań złożonych przez podatników za
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
2012 r. Są to najnowsze dane obecnie dostępne. Do przybliżenia zasięgu ubóstwa

wśród dzieci (przez które rozumiano osoby na które przysługuje ulga na dziecko) użyto
progu minimum egzystencji (kwota kryterium waha się od ok. 440 zł do 521 zł
w zależności od typu biologicznego rodziny – liczby dzieci i liczby osób dorosłych,
przykładowo zgodnie z danymi opublikowanymi przez Instytut Pracy i Spraw
Socjalnych za rok 2012 granica minimum egzystencji dla osoby samotnej wynosi
521 zł a dla rodziny pełnej z trojgiem dzieci 456 zł). Wyniki otrzymano przy założeniu
sytuacji materialnej rodzin z roku 2012.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
X
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza
tak
bezwzględnie wymaganymi przez UE
nie
(szczegóły w odwróconej tabeli zgodności). X nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do
tak
ich elektronizacji.
nie
X
nie dotyczy

Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Proponowane rozwiązania wpłyną pozytywnie na rynek pracy poprzez redukcję klina podatkowego dla rodzin
z dziećmi. Klin podatkowy jest różnicą między całkowitym kosztem pracy ponoszonym przez pracodawcę
a wynagrodzeniem netto zatrudnionego. W głównej mierze składają się na niego obowiązkowe składki
ubezpieczeń społecznych opłacane przez zatrudnionego i pracodawcę oraz podatek dochodowy od osób
fizycznych (PIT) opłacany przez zatrudnionego. Wysoki klin podatkowy zniechęca pracodawców do
oficjalnego zatrudniania pracowników, a bezrobotnych do podejmowania oficjalnej pracy. Tym samym jest
przyczyną niskiego zatrudnienia i wysokiego bezrobocia oraz podejmowania pracy nierejestrowanej jako
jedynej lub dodatkowej. Klin podatkowy ma zwiększone negatywne oddziaływanie na rynek pracy przy braku
mechanizmów obniżających obciążenie podatkami tych pracujących, którzy mają na utrzymaniu członków
rodziny. Stąd propozycje rządu w ulgach dla dzieci mają na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom klina
podatkowego na rynek pracy. Zakładają one bowiem obniżenie klina dla relatywnie mniej zarabiających
rodzin z dziećmi oraz rodzin wielodzietnych, co będzie miało pozytywny skutek dla rynku pracy, a także dla
dochodów rodzin, ich konsumpcji prywatnej i w efekcie wzrostu gospodarczego. Proponowane zmiany nie
mają jedynie charakteru makroekonomicznego, ale przede wszystkim społeczny. Powinny przyczynić się do
poprawy wskaźników dzietności, wpisują się też w redukcję ubóstwa.
17
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
X
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
zdrowie
regionalny
inne:
Prowadzone przez demografów badania i analizy wskazują, że trwający od kilkunastu
lat spadek dzietności nie jest jeszcze procesem zakończonym i dotyczy w coraz
większym stopniu kolejnych roczników młodzieży. Wśród przyczyn tego zjawiska
wymienia się: zwiększone zainteresowanie zdobywaniem wykształcenia, trudności na
rynku pracy, zmniejszenie świadczeń socjalnych na rzecz rodziny, brak w polityce
społecznej filozofii umacniania rodziny i generalnie trudne warunki społeczno-
-ekonomiczne, w jakich znalazło się pokolenie w wieku prokreacyjnym.
W Polsce współczynnik dzietności wynosi ok. 1,3 i jest znacznie poniżej wartości
zapewniającej zastępowalność pokoleń (ok. 2,1). W pierwszej połowie roku
zaobserwowano pierwszy od wielu lat wzrost liczby urodzeń, ale to wciąż zbyt mało,
dlatego polityka państwa musi zachęcać do posiadania dzieci. Z prowadzonych
w wielu krajach badań wynika, że najskuteczniejszym instrumentem finansowym
wpływającym na zwiększenie dzietności jest wsparcie rodziców przy decyzji właśnie
Omówienie wpływu o trzecim dziecku. O ile bowiem sytuacja finansowa nie jest kluczowym kryterium
w przypadku decyzji o posiadaniu pierwszego czy nawet drugiego dziecka, o tyle
decyzja o trzecim dziecku jest często determinowana właśnie sytuacją ekonomiczną.
Jak wynika z badań część młodych osób podkreśla, że niskie zarobki, kredyty, brak
pracy i problemy z osiągnięciem stabilizacji zawodowej nie pozwalają im zdecydować
się na powiększenie rodziny.
Trudno jednoznacznie określić wpływ ulg podatkowych na zwiększenie liczby
urodzeń, jednakże są one elementem wspomagającym budżet domowy rodzin. Ponadto
finansowe wsparcie od państwa może być także traktowane jako pewnego rodzaju
ubezpieczenie przeciwko spadkom dochodów związanych np. z nagłą utratą pracy
jednego z rodziców. Nie jest zatem możliwe określenie, czy proponowane w projekcie
ustawy rozwiązania wpłyną na decyzje o powiększaniu rodziny, jednakże będą
sygnałem, że państwo myśli i wspiera rodziny wychowujące dzieci.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Projektowany akt normatywny ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. i ma zastosowanie do dochodów
(poniesionej straty) uzyskanych począwszy od 2014 r.
Wykonanie aktu nastąpi z chwilą jego wejścia w życie.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów projektu nastąpi po zakończeniu akcji rozliczeniowej dotyczącej dochodów uzyskanych
w 2014 r., jak i w latach następnych.
Przeprowadzona po zakończeniu tej akcji analiza zeznań podatkowych pozwoli na ustalenie kwoty ulgi na dzieci
wykorzystanej przez podatników, na którą składać się będą:
a) ulga na dzieci odliczona od podatku,
b) kwota niewykorzystanej ulgi, którą podatnicy uzyskają poprzez zwrot dokonany przez naczelnika urzędu
skarbowego; zwrot ten nie będzie mógł przekroczyć łącznej kwoty zapłaconych przez podatnika składek na
ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, które podlegają odliczeniu.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)



09/106rch
18
Projekt
R O Z P O R Z D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W 1)
z dnia
w sprawie określenia wzoru części uzupełniaj cej zeznania podatkowego składanego
przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych korzystaj cych z ulgi na
dzieci
Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia ... o podatku dochodowym od osób fizycznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzór części uzupełniającej zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1
ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r.
poz. 361, z późn. zm.2)), składanego za rok 2014.
§ 2. Wzór, o którym mowa w § 1, stosuje się do uzyskanych dochodów lub
poniesionych strat w 2014 r.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.

MINISTER FINANSÓW



1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Źz. U. poz. 1256).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 2012 r. poz. 362, 440, 596,
769, 1278, 1342, 1448, 1529 i 1540, z 2013 r. poz. 21, 888, 1036, 1287, 1304, 1387 i 1717 oraz z 2014 r.
poz. 223, 312, 567, 598, 773, 915, 1052 i ... .

06/09/EP
POLTAX
POLA JASNE WYPEŁNIA PODATNIK, POLA CIEMNE WYPEŁNIA URZ D. WYPEŁNIĆ NA MASZYNIE, KOMPUTEROWO LUB R CZNIE, DU YMI, DRUKOWANYMI
LITERAMI, CZARNYM LUB NIEBIESKIM KOLOREM. Składanie w wersji elektronicznej: www.portalpodatkowy.mf.gov.pl
1. Identyfikator podatkowy NIP / numer PESEL (niepotrzebne skreślić) podatnika
2. Identyfikator podatkowy NIP / numer PESEL (niepotrzebne skreślić) mał onka
└────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┘
└────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┘
PIT/UZU
CZ ŚĆ UZUPEŁNIAJ CA
ZEZNANIA PODATKOWEGO PIT-36 I PIT-37 ZA 2014 R.
Formularz przeznaczony jest dla podatników, którzy w zeznaniu podatkowym PIT-36 albo PIT-37 za 2014 r. korzystaj z ulgi na
dzieci, o której mowa w 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361,
z pó n. zm.), zwanej dalej „ustaw ”, a kwota przysługuj cego odliczenia jest wy sza od kwoty odliczonej w zeznaniu.
W przypadku ł cznego opodatkowania dochodów mał onków składa si wspólny PIT/UZU. Je eli mał onkowie rozliczaj si
indywidualnie i ka dy z nich korzysta z ulgi, PIT/UZU wypełnia i doł cza do swojego zeznania ka dy z mał onków, podaj c w nim
dane obojga mał onków.
Podstawa prawna:
Art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. poz. ).
Termin składania:
Do dnia 30 kwietnia 2015 r.
Miejsce składania:
Urz d, o którym mowa w art. 45 ustawy, zwany dalej „urz dem”.
A. CEL ZŁO ENIA FORMULARZA
3. Formularz stanowi uzupełnienie zeznania podatkowego (zaznaczyć właściwy kwadrat):
̌1. PIT-36
̌2. PIT-37
B. DANE IDENTYFIKACYJNE
B.1. DANE PODATNIKA
4. Nazwisko
5. Pierwsze imi
6. Data urodzenia (dzień - miesi c - rok)
└────┴────┘-└────┴────┘-└────┴────┴────┴────┘
B.2. DANE MAŁ ONKA
7. Nazwisko
8. Pierwsze imi
9. Data urodzenia (dzień - miesi c - rok)
└────┴────┘-└────┴────┘-└────┴────┴────┴────┘
C. KWOTA STANOWI CA RÓ NIC MI DZY KWOT PRZYSŁUGUJ CEGO ODLICZENIA
A KWOT ODLICZON W ZEZNANIU PODATKOWYM
Podatnik
Mał onek
Przysługuj ce odliczenie z tytułu ulgi na dzieci
10.
11.
Nale y wpisać kwot obliczon na podstawie art. 27f ust. 2, 3 i 4 ustawy.
,
,
Kwota odliczona w zeznaniu podatkowym
12.
13.
Podatnik – nale y wpisać kwot z poz. 41 zał cznika PIT/O.
,
,
Mał onek – nale y wpisać kwot z poz. 42 zał cznika PIT/O.
Ró nica mi dzy kwot przysługuj cego odliczenia a kwot odliczon w zeznaniu podatkowym
14.
15.
Podatnik – od kwoty z poz. 10 nale y odj ć kwot z poz. 12.
,
,
Mał onek – od kwoty z poz. 11 nale y odj ć kwot z poz. 13.
Składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne 1)
16.
17.
,
,
Przysługuj ca kwota 2)
18.
Suma kwot z poz. 14 i 15 nie mo e przekroczyć sumy kwot z poz. 16 i 17.
Kwota z poz. 18 powi ksza kwot nadpłaty z poz. 129 zeznania PIT-37 albo z poz. 212

zeznania PIT-36 3)
,
D. OŚWIADCZENIE I PODPIS PODATNIKA / MAŁ ONKA / PEŁNOMOCNIKA
19.Podpis podatnika
20.Podpis mał onka
21.Imi i nazwisko oraz podpis pełnomocnika
1) Nale y wpisać kwot składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 27b ust. 1 i 2 ustawy, tj. zapłaconych ze środków własnych
(podatnika/mał onka) i podlegaj cych odliczeniu, pomniejszonych o składki odliczone w poz. 24 i 40 PIT 36L, w poz. 63 i 99 PIT-28 oraz
w poz. 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31 i 33 – PIT-16A. W przypadku obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka, rodziców
zast pczych, którzy pozostaj w zwi zku mał eńskim przez cały rok podatkowy, nale y wypełnić zarówno poz. 16 i 17. Zasada ta obejmuje
równie podatnika, który zawarł zwi zek mał eński przed rozpocz ciem roku podatkowego, a jego mał onek zmarł w trakcie roku podatkowego.
2) W przypadku obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka, rodziców zast pczych, którzy pozostaj w zwi zku mał eńskim przez cały rok
podatkowy, składaj cych odr bne zeznania PIT-36 albo PIT-37, suma kwot z poz. 18 PIT/UZU ka dego z mał onków, nie mo e przekroczyć sumy
kwot z poz. 16 i 17.
3) Na podstawie art. 72 § 1a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, kwot obliczon zgodnie z art. 27f ust. 8-10 ustawy traktuje si
na równi z nadpłat .
PIT/UZU(1)
1/1
UZASADNIENIE

Art. 5 ust. 2 ustawy z dnia ... o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. ...) upoważnia ministra właściwego do spraw
finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru części uzupełniającej
zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Źz. U. z 2012 r. poz. 361, z pó n. zm.), zwanej dalej
„ustawą”, składanego za rok 2014, wraz z objaśnieniami co do sposobu jego wypełniania,
terminu i miejsca składania.
Formularz ten przeznaczony jest dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych,
którzy z tytułu niewykorzystania w całości przysługującej kwoty ulgi na dzieci są uprawnieni
do otrzymania dodatkowego wsparcia finansowego w wysokości różnicy, o której mowa
w art. 27f ust. 8–10 ustawy.
Formularz ma na celu umożliwienie identyfikacji podatnika oraz urzędu skarbowego, do
którego kierowane jest uzupełnienie, oraz poprawnego obliczenia różnicy określonej zgodnie
z art. 27f ust. 8–10 ustawy.
Formularz składa się z czterech części. Część A przeznaczona jest do zaznaczenia symbolu
zeznania podatkowego, które jest uzupełniane. Część B, wraz z pozycjami nr 1 i 2, służy
podaniu danych identyfikacyjnych. Celem części C jest wpisanie wielkości, które w ostatnim
wierszu tego bloku pozwolą na prawidłowe obliczenie różnicy między kwotą przysługującego
podatnikowi odliczenia, a kwotą odliczoną w zeznaniu podatkowym, z uwzględnieniem ust. 9
i 10 w art. 27f ustawy, określających maksymalną kwotę zwrotu. Część Ź zawiera pozycje
przeznaczone na złożenie podpisów.
Formularz ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionych strat) w 2014 r.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Stosownie do art. 5 ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa oraz
§ 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979), projekt rozporządzenia z chwilą skierowania do uzgodnień,
zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.
Materia regulowana przez projekt rozporządzenia nie jest objęta prawem Unii źuropejskiej.
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: