Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2734
- Data wpłynięcia: 2014-09-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73
2734
podając wyczerpujące uzasadnienie.
ESMA podaje do wiadomości publicznej na swojej
stronie internetowej wykaz repozytoriów transakcji
uznanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
Art. 78
Tytuł
VII.
WYMOGI
DOTYCZ CE N/przepi
ust. 1
REPOZYTORIUM TRANSAKCJI
s
stosowan
Artykuł 78.
y jest
Wymogi ogólne
bezpośre
dnio
1. Repozytorium transakcji posiada solidne zasady
zarządzania obejmujące jasną strukturę organizacyjną z
dobrze określonymi, przejrzystymi i spójnymi
obszarami odpowiedzialności oraz odpowiednie
mechanizmy
kontroli
wewnętrznej
obejmujące
prawidłowe procedury administracyjne i rachunkowości,
zapobiegające jakiemukolwiek ujawnianiu informacji
poufnych.
Art. 78
2. Repozytorium transakcji utrzymuje i stosuje N/przepi
ust. 2
skuteczne, utrwalone w formie pisemnej uzgodnienia
s
organizacyjno-administracyjne na potrzeby wykrywania stosowan
wszelkich potencjalnych konfliktów interesów, w tym y jest
dotyczących jego kierownictwa, pracowników bądź bezpośre
wszelkich
osób
bezpośrednio
lub
pośrednio
dnio
powiązanych z nimi bliskimi powiązaniami, a także na
potrzeby radzenia sobie z tymi konfliktami.
Art. 78
3. Repozytorium transakcji ustanawia odpowiednie N/przepi
ust. 3
strategie i procedury zapewniające przestrzeganie
s
wszystkich przepisów niniejszego rozporządzenia przez stosowan
to repozytorium, jego kierownictwo i pracowników.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 78
4. Repozytorium transakcji utrzymuje i stosuje N/przepi
ust. 4
odpowiednią strukturę organizacyjną zapewniającą
s
ciągłość działania oraz prawidłowe funkcjonowanie stosowan
repozytorium transakcji w zakresie świadczenia usług i y jest
prowadzenia działalności. Repozytorium transakcji bezpośre
stosuje odpowiednie i proporcjonalne systemy, zasoby i
141
procedury.
dnio
5. Jeżeli repozytorium transakcji oferuje usługi
Art. 78
N/przepi
dodatkowe,
takie
jak
potwierdzanie
transakcji,
ust. 5
kojarzenie transakcji, obsługa zdarzeń kredytowych,
s
stosowan
uzgadnianie
portfela
lub
kompresji
portfela,
y jest
repozytorium transakcji oddziela takie usługi dodatkowe
pod względem operacyjnym od pełnionej przez to bezpośre
dnio
repozytorium
funkcji
centralnego
gromadzenia
i
przechowywania danych dotyczących instrumentów
pochodnych.
6. Kierownictwo wyższego szczebla i członkowie
Art. 78 zarządu repozytorium transakcji cieszą się odpowiednio N/przepi
ust. 6
nieposzlakowaną opinią i posiadają dostateczne
s
doświadczenie
pozwalające
na
zapewnienie stosowan
prawidłowego i ostrożnego zarządzania repozytorium y jest
bezpośre
transakcji.
dnio
Art. 78
7.
Repozytorium
transakcji
stosuje
obiektywne, N/przepi
ust. 7
niedyskryminujące i podawane do publicznej
s
wiadomości wymogi w zakresie dostępu przedsiębiorstw stosowan
podlegających obowiązkowi zgłaszania na mocy art. 9. y jest
Repozytorium transakcji udziela usługodawcom bezpośre
niedyskryminacyjnego
dostępu
do
informacji
dnio
przechowywanych w repozytorium transakcji, pod
warunkiem wyrażenia zgody przez stosownych
kontrahentów. Kryteria ograniczające dostęp do
repozytorium transakcji są dozwolone wyłącznie pod
warunkiem, że ich celem jest kontrola ryzyka, na jakie
narażone są dane przechowywane w repozytorium
transakcji.
8. Repozytorium transakcji ujawnia publicznie ceny i
Art. 78 opłaty związane z usługami świadczonymi na mocy N/przepi
ust. 8
niniejszego rozporządzenia. Repozytorium transakcji
s
ujawnia ceny i opłaty za każdą usługę świadczoną stosowan
odrębnie, w tym zniżki i rabaty oraz warunki korzystania y jest
z tych zniżek i rabatów. Repozytorium transakcji bezpośre
zapewnia podmiotom dokonującym zgłoszeń odrębny
dnio
dostęp do poszczególnych usług. Ceny i opłaty
pobierane przez repozytorium transakcji są uzasadnione
kosztami.
142
Art. 79
Artykuł 79.
N/przepi
ust. 1
Niezawodność działania
s
stosowan
1. Repozytorium transakcji określa źródła ryzyka y jest
operacyjnego i ogranicza je dzięki opracowaniu bezpośre
odpowiednich systemów, kontroli i procedur. Takie
dnio
systemy są niezawodne i bezpieczne, a także posiadają
odpowiednie możliwości przetwarzania otrzymywanych
informacji.
Art. 79
2. Repozytorium transakcji ustanawia, wprowadza i N/przepi
ust. 2
stosuje odpowiednią strategię na rzecz ciągłości
s
działania oraz plan przywrócenia gotowości do pracy po stosowan
wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej służące zachowaniu y jest
pełnionych
funkcji,
szybkiemu
przywróceniu bezpośre
działalności i wywiązywaniu się z obowiązków
dnio
repozytorium transakcji. W takim planuje przewiduje się
co najmniej utworzenie systemów zastępczych.
Art. 79
3. Repozytorium transakcji, któremu cofnięto N/przepi
ust. 3
zezwolenie, zapewnia należyte zastępstwo, w tym
s
przeniesienie danych do innych repozytoriów transakcji stosowan
oraz przekierowanie przepływów sprawozdawczych do y jest
innych repozytoriów transakcji.
bezpośre
dnio
Art. 80
Artykuł 80.
N/przepi
ust. 1
s
Ochrona i rejestrowanie danych
stosowan
1. Repozytorium transakcji zapewnia poufność, y jest
integralność i ochronę danych otrzymanych na mocy art. bezpośre
9.
dnio
Art. 80
2. Repozytorium transakcji może wykorzystywać do N/przepi
ust. 2
celów handlowych dane otrzymane na podstawie
s
niniejszego rozporządzenia tylko za uprzednią zgodą stosowan
odnośnych kontrahentów.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 80
3. Repozytorium transakcji bezzwłocznie rejestruje dane N/przepi
ust. 3
otrzymane na mocy art. 9 i przechowuje je przez co
s
najmniej dziesięć lat po rozwiązaniu danych kontraktów. stosowan
Repozytorium transakcji stosuje szybkie i wydajne
y jest
143
procedury rejestrowania w celu udokumentowania bezpośre
zmian zarejestrowanych informacji.
dnio
4. Repozytorium transakcji oblicza pozycje w podziale
Art. 80 na klasy instrumentów pochodnych i na podmioty
N/przepi
ust. 4
dokonujące zgłoszeń, w oparciu o dane dotyczące
s
kontraktów pochodnych przekazane zgodnie z art. 9.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 80
5. Repozytorium transakcji zapewnia stronom danego N/przepi
ust. 5
kontraktu w terminowy sposób dostęp do informacji na
s
temat tego kontraktu oraz możliwość skorygowania tych stosowan
informacji.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 80
6. Repozytorium transakcji podejmuje stosowne kroki w N/przepi
ust. 6
celu zapobiegania wszelkim przypadkom niewłaściwego
s
wykorzystania informacji przechowywanych w swoich stosowan
systemach.
y jest
Osoba fizyczna, mająca bliskie powiązania z bezpośre
repozytorium transakcji lub osoba prawna, będąca dla
dnio
repozytorium transakcji jednostką dominującą lub
jednostką zależną nie może wykorzystywać w
jakichkolwiek
celach
komercyjnych
informacji
poufnych zarejestrowanych w repozytorium transakcji w
celach komercyjnych.
Art. 81
Artykuł 81.
N/przepi
ust. 1
Przejrzystość i dostępność danych
s
stosowan
1. Repozytorium transakcji regularnie i w łatwo y jest
dostępny sposób publikuje pozycje zagregowane w bezpośre
kontraktach zgłoszonych temu repozytorium transakcji,
dnio
w podziale na klasy instrumentów pochodnych.
Art. 81
2. Repozytorium transakcji gromadzi i przechowuje N/przepi
ust. 2
dane oraz dba o to, aby podmioty, o których mowa w
s
ust. 3, miały bezpośredni i natychmiastowy dostęp do stosowan
szczegółowych informacji na temat kontraktów y jest
pochodnych, które to informacje są im potrzebne do bezpośre
wykonywania ich praw i obowiązków.
dnio
144
Art. 81
3. Repozytorium transakcji udostępnia niezbędne N/przepi
ust. 3
informacje następującym podmiotom, aby umożliwić im
s
wykonywanie ich praw i obowiązków:
stosowan
y jest
a) ESMA;
bezpośre
b) ERRS;
dnio
c) właściwemu organowi nadzorującemu CCP mającego
dostęp do repozytorium transakcji;
d) właściwemu organowi nadzorującemu systemy
obrotu, w których zawierane są zgłaszane kontrakty;
e) odpowiednim członkom ESBC;
f) odpowiednim organom państwa trzeciego, które
zawarło z Unią umowę międzynarodową, o której mowa
w art. 75;
g) organom nadzoru wyznaczonym na mocy art. 4
dyrektywy 2004/25/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie ofert
przejęcia;
h)
odpowiednim
organom nadzoru papierów
wartościowych i rynków w Unii;
i) odpowiednim organom państwa trzeciego, które
zawarły z ESMA uzgodnienia o współpracy, o których
mowa w art. 76;
j) Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji
Energetyki.
Art. 81
4. ESMA przekazuje innym odpowiednim organom Unii N/przepi
ust. 4
informacje niezbędne do pełnienia ich obowiązków.
s
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 81
5. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 5
artykułu ESMA, po konsultacji z członkami ESBC,
s
opracowuje
projekt
regulacyjnych
standardów stosowan
technicznych określających szczegóły dotyczące y jest
informacji, o których mowa w ust. 1 i 3, oraz bezpośre
częstotliwość przekazywania tych informacji, jak
dnio
również
standardy
operacyjne
niezbędne
do
145
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2734
› Pobierz plik