Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2734
- Data wpłynięcia: 2014-09-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73
2734
b) zostały zawarte w dniu 16 sierpnia 2012 r. lub po tym
dniu.
Kontrahent lub CCP podlegający obowiązkowi
zgłaszania może przekazać dane o zawartym kontrakcie
pochodnym.
Kontrahenci i CCP zapewniają, aby nie dublować
zgłaszania
informacji o zawartym kontrakcie
pochodnym.
Art. 9
2. Kontrahenci prowadzą ewidencję wszystkich N/przepi
ust. 2
zawartych przez siebie kontraktów pochodnych oraz
s
wszelkich zmian przez co najmniej pięć lat od daty stosowan
rozwiązania kontraktu.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 9
3. W przypadku gdy repozytorium transakcji nie jest N/przepi
ust. 3
dostępne, aby zarejestrować szczegółowe informacje
s
dotyczące kontraktu pochodnego, kontrahenci i CCP stosowan
zapewniają, aby te szczegółowe informacje zostały y jest
zgłoszone ESMA.
bezpośre
dnio
W takim przypadku ESMA zapewnia, aby wszystkie
odnośne podmioty, o których mowa w art. 81 ust. 3
miały dostęp do wszelkich szczegółowych informacji na
temat kontraktów pochodnych, które są im niezbędne do
wykonywania swych obowiązków i uprawnień.
Art. 9
4. Uznaje się, że kontrahent lub CCP, który zgłasza N/przepi
ust. 4
repozytorium transakcji lub ESMA szczegółowe
s
informacje na temat kontraktu pochodnego lub podmiot, stosowan
który zgłasza takie informacje w imieniu kontrahenta y jest
lub CCP, nie narusza żadnego ograniczenia w zakresie bezpośre
ujawniania informacji nałożonego tym kontraktem lub
dnio
nałożonego na mocy przepisów ustawowych,
wykonawczych lub administracyjnych.
Ujawnienie
informacji
nie
naraża
podmiotu
dokonującego zgłoszenia, jego dyrektorów lub
pracowników na jakikolwiek rodzaj odpowiedzialności
wynikający z tego ujawnienia.
21
Art. 9
5. W celu zapewnienia spójności harmonizacji N/przepi
ust. 5
niniejszego artykułu ESMA opracowuje projekt
s
regulacyjnych standardów technicznych, aby określić stosowan
szczegóły i rodzaj zgłoszeń, o których mowa w ust. 1 i y jest
3, dla poszczególnych klas instrumentów pochodnych. bezpośre
Zgłoszenia, o których mowa w ust. 1 i 3, określają co
dnio
najmniej:
a) tożsamość stron kontraktu pochodnego oraz, jeśli to
inne podmioty, beneficjentów praw i obowiązków
wynikających z tego kontraktu;
b) zasadnicze elementy charakterystyczne kontraktów
pochodnych, w tym ich rodzaj, zapadalność instrumentu
podstawowego, wartość referencyjną, cenę i termin
rozliczenia.
ESMA przedkłada Komisji projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 9
6. Aby zapewnić jednolite warunki stosowania N/przepi
ust. 6
przepisów ust. 1 i 3, ESMA opracowuje projekty
s
wykonawczych standardów technicznych określające:
stosowan
y jest
a) format i częstotliwość zgłaszania, o którym mowa w
ust. 1 i 3, w odniesieniu do poszczególnych klas bezpośre
instrumentów pochodnych;
dnio
b) termin, w którym mają być zgłaszane kontrakty
pochodne, w tym terminy stopniowego wprowadzania w
odniesieniu
do
kontraktów
zawartych
przed
rozpoczęciem stosowania obowiązku rozliczania.
ESMA przedstawia Komisji projekt wykonawczych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisja
jest
uprawniona
do
przyjmowania
wykonawczych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z procedurą
określoną w art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 10
Artykuł 10.
N/przepi
22
ust. 1
Kontrahenci niefinansowi
s
stosowan
1. W przypadku gdy kontrahent niefinansowy zajmuje
y jest
pozycje
w kontraktach pochodnych będących bezpośre
przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, a
pozycje te przekraczają próg rozliczania ustalony na
dnio
mocy ust. 3, kontrahent niefinansowy:
a) niezwłocznie powiadamia o tym fakcie ESMA i
właściwy organ, o którym mowa w ust. 5;
b) zostaje objęty obowiązkiem rozliczenia przyszłych
kontraktów zgodnie z art. 4, jeżeli średnia pozycja w
ciągu 30 dni roboczych przekracza próg; oraz
c) rozlicza wszystkie odnośne przyszłe kontrakty w
terminie czterech miesięcy od momentu, gdy podlega
obowiązkowi rozliczania.
Art. 10
2. Kontrahent niefinansowy, który został objęty N/przepi
ust. 2
obowiązkiem rozliczania zgodnie z ust. 1 lit. b) i który
s
następnie wykaże organowi określonemu na mocy ust. stosowan
5, że jego średnie pozycje w okresie 30 dni roboczych y jest
nie przekraczają progu wiążącego się z obowiązkiem bezpośre
rozliczania, nie podlega już obowiązkowi rozliczania
dnio
określonemu w art. 4.
Art. 10
3. Obliczając pozycje, o których mowa w ust. 1, N/przepi
ust. 3
kontrahent niefinansowy ujmuje wszystkie kontrakty
s
pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem stosowan
regulowanym
zawarte
przez
kontrahenta
y jest
niefinansowego lub przez inne podmioty niefinansowe bezpośre
w ramach grupy, do której należy dany kontrahent
dnio
niefinansowy, co do których nie można obiektywnie
stwierdzić, że zmniejszają ryzyko bezpośrednio
związane z daną działalnością gospodarczą lub
działalnością w zakresie zarządzania aktywami i
pasywami kontrahenta niefinansowego lub tej grupy.
Art. 10
4. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 4
artykułu ESMA - po przeprowadzeniu konsultacji
s
społecznych oraz po konsultacji z ERRS i innymi stosowan
właściwymi
organami
-
opracowuje
projekt
y jest
regulacyjnych standardów technicznych określających: bezpośre
dnio
a) kryteria oceny, które kontrakty pochodne będące
przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym w
23
obiektywny i mierzalny sposób ograniczają ryzyko
bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą lub
działalnością w zakresie zarządzania aktywami i
pasywami, o której mowa w ust. 3; oraz
b) wartości progowe rozliczania określane są, biorąc pod
uwagę znaczenie systemowe sumy pozycji i ekspozycji
netto w podziale na kontrahentów i klasy instrumentów
pochodnych będących przedmiotem obrotu poza
rynkiem regulowanym.
Po przeprowadzeniu konsultacji społecznych ESMA
przedstawia Komisji projekty regulacyjnych standardów
technicznych do dnia 30 czerwca 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Po konsultacji z ERRS i innymi stosownymi organami
ESMA dokonuje okresowego przeglądu tych progów i,
w razie konieczności, proponuje regulacyjne standardy
techniczne zmieniające je.
Art. 10 5. Każde państwo członkowskie wyznacza organ N/przepi
ust. 5
odpowiedzialny za zapewnienie wypełniania obowiązku
s
przewidzianego w ust. 1.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 11
Artykuł 11.
N/przepi
ust. 1
Techniki ograniczania ryzyka kontraktów pochodnych
s
będących przedmiotem obrotu poza rynkiem stosowan
y jest
regulowanym, nierozliczanych przez CCP
bezpośre
1. Kontrahenci finansowi i kontrahenci niefinansowi,
dnio
którzy
zawierają
kontrakt
pochodny
będący
przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym
nierozliczany przez CCP zapewniają, z zachowaniem
należytej staranności, wprowadzenie odpowiednich
procedur i uzgodnień służących ocenie, monitorowaniu i
ograniczaniu ryzyka operacyjnego i kredytowego
kontrahenta, które obejmują co najmniej:
a) zatwierdzenie w odpowiednim czasie, w stosownych
24
przypadkach
elektronicznie,
warunków
danego
kontraktu pochodnego będącego przedmiotem obrotu
poza rynkiem regulowanym;
b)
solidne, odporne i podlegające kontroli
sformalizowane procesy służące uzgadnianiu portfeli,
zarządzaniu ryzykiem powiązanym oraz wczesnemu
wykrywaniu sporów pomiędzy stronami i ich
rozstrzyganiu, a także monitorowaniu wartości
pozostających do uregulowania kontraktów.
Art. 11 2. Kontrahenci finansowi i kontrahenci niefinansowi, o N/przepi
ust. 2
których mowa w art. 10, codziennie dokonują wyceny
s
aktywnych kontraktów według wartości rynkowej. W stosowan
przypadku gdy warunki rynkowe uniemożliwiają y jest
dokonanie wyceny rynkowej, stosuje się rzetelną i bezpośre
ostrożnościową wycenę w oparciu o model.
dnio
3. Kontrahenci finansowi muszą mieć procedury
Art. 11 zarządzania ryzykiem, które wymagają terminowej, N/przepi
ust. 3
precyzyjnej i odpowiednio wyodrębnionej wymiany
s
stosowan
zabezpieczeń w odniesieniu do kontraktów pochodnych
będących przedmiotem obrotu poza rynkiem y jest
regulowanym zawartych w dniu wejścia w dniu 16 bezpośre
dnio
sierpnia 2012 r. lub po tej dacie. Kontrahenci
niefinansowi, o których mowa w art. 10, muszą mieć
procedury zarządzania ryzykiem, które wymagają
terminowej, precyzyjnej i odpowiednio wyodrębnionej
wymiany zabezpieczeń w odniesieniu do kontraktów
pochodnych będących przedmiotem obrotu poza
rynkiem regulowanym zawartych w dniu lub po dniu, w
którym przekroczono próg obowiązku rozliczania.
Art. 11
4. Kontrahenci finansowi utrzymują odpowiednie i N/przepi
ust. 4
proporcjonalne kwoty kapitału, aby zarządzać ryzykiem
s
nieobjętym odpowiednią wymianą zabezpieczeń.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 11 5. Wymóg określony w ust. 3 niniejszego artykułu nie N/przepi
ust. 5
ma zastosowania do transakcji wewnątrzgrupowej, o
s
której mowa w art. 3, zawieranej przez kontrahentów stosowan
mających siedzibę w tym samym państwie y jest
25
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2734
› Pobierz plik