eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zniesienia wymogu uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę w odniesieniu do budowy i przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, oraz ograniczenia katalogu obiektów budowlanych, które wymagać będą wydania pozwolenia na użytkowanie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2710
  • Data wpłynięcia: 2014-08-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 443

2710

zawiadomienia o zakończeniu
budowy obiektu budowlanego
lub wniosku o udzielenie
pozwolenia na użytkowanie
inwestor
obowiązany
jest
dołączyć potwierdzenie odbioru
wykonanych
przyłączy.
Powyższe
ma
na
celu
niedopuszczenie do
użytkowania
obiektu
budowlanego, dla których nie
zrealizowano projektowanych
przyłączy.
Należy także zauważyć, że
począwszy od dnia 1 lipca 2014
r., kiedy to weszła w życie
nowelizacja ustawy – Prawo
geodezyjne i kartograficzne,
sytuowanie
przyłączy
nie
wymaga uzgodnienia na
naradach koordynacyjnych
organizowanych przez starostę
(art. 28a ust. 2 pkt 1 Pgik). Z
kolei zgodnie art. 61 ust. 1 pkt 3
w zw. z ust. 5 ustawy o
planowaniu i
zagospodarowaniu
przestrzennym, do uzyskania
decyzji o warunkach zabudowy
nie wystarczy przedstawienie
„zapewnienia
właściwych
jednostek organizacyjnych o
możliwości obsługi inwestycji w
media”. Ww. przepis wyraźnie
wskazuje
na
konieczność
przedstawienia przez inwestora
umowy zawartej z właściwą
jednostką organizacyjną.
Urząd
Z punktu widzenia inwestora prywatnego korzystnym rozwiązaniem jest rozszerzenie katalogu Ochronę ładu przestrzennego
102
Marszałkow inwestycji (art. 29 ust.1 pkt 1a ustawy Prawo budowlane), które będą objęte tzw. zgłoszeniem, zapewniają przede wszystkim

71
ski
czyli informowaniem organu administracji o zamierzeniu podjęcia budowy. Na obszarze, na przepisy ustawy o planowaniu i
Województ
którym nie obowiązuje plan miejscowy budowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych zagospodarowaniu
wa
będzie realizowana w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy (art. 59 ust.2a ustawy o przestrzennym. Natomiast
Małopolskie
zadaniem ustawy – Prawo
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym), bez konieczności uzyskiwania pozwolenia na
go
budowę. Zabieg ten znacząco uprości proces przystępowania do robót budowlanych ułatwiając budowlane, jest zapewnienie
ich
prawidłowego
wielu inwestorom realizację przedsięwzięcia budowlanego.
egzekwowania na etapie
Należy jednak podkreślić, że z punktu widzenia celu publicznego, jakim jest zapewnienie ładu procesu budowlanego. W celu
przestrzennego ujecie budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych w katalogu zapewniania tej spójności w
przedsięwzięć realizowanych na podstawie zgłoszenia jest szczególnie niepokojące. projektowanym art. 30 ust. 6 pkt
Wyłączenie z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę tej kategori przedsięwzięć sprawia, 2 w sposób jednoznaczny
że może to prowadzić do dalszej dewastacji przestrzeni w naszym kraju.
wskazano, że brak zgodności

projektowanych robót
budowlanych z decyzją o
warunkach zabudowy jest
podstawą wniesienia sprzeciwu
przez organ administracji
architektoniczno-budowlanej.
j.w.
Ponadto niezbędne jest wyjaśnienie, jak należy rozumieć pojęcie „obszaru oddziaływania Na gruncie obecnie
obiektu” i wyjaśnienie jakimi metodami należy oceniać granice oddziaływania w sytuacji, gdy obowiązującej ustawy – Prawo
budowlane określenie obszaru
zrezygnowano z wymogu uzyskiwania pozwolenia budowlanego. Dotychczasowa definicja
określona w art.3 pkt 20 ustawy Prawo budowlane, odwołująca się do przepisów odrębnych jest oddziaływania
obiektu
niewystarczająca. Wobec
budowlanego przez organ
powyższych
wątpliwości interpretacyjnych proponuje się administracji architektoniczno-
wprowadzenie analogicznego rozwiązania, jakie zastosowano w projekcie Kodeksu budowlanej jest niezbędnym
urbanistyczno-budowlanego, bazując na kubaturze budynku. Takie rozwiązanie usprawni elementem dla ustalenia stron
również dostosowanie zapisów do rozwiązań proponowanych w Kodeksie z chwilą włączenia w postępowaniu o pozwolenie
przepisów prawa budowlanego do kompleksowej regulacji Kodeksowej.
na budowę, co wynika m.in. z

art. 28 ust. 2 tej ustawy. Należy
103
przy tym zaznaczyć, że przepis
ten obowiązuje od dnia 11 lipca
2003 r. Tym samym
niezrozumiałe są tak duże
wątpliwości w zakresie obszaru
oddziaływania
obiektu
budowlanego, skoro obowiązek
jego ustalania został nałożony
na te organy wiele lat temu.
Należy także zauważyć, że fakt
wyznaczenia obszaru
oddziaływania
budynku

72
mieszkalnego jednorodzinnego
przez projektanta, nie zwalania
organu
z
obowiązku
sprawdzenia, czy zastosowanie
trybu zgłoszenia z projektem
budowlanym jest dopuszczalne.
W tym celu organ musi
dokonać
weryfikacji
prawidłowości
wyznaczenia
obszaru oddziaływania.
j.w.
Kolejnym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, jest niespójność proponowanych Przyjęta przez Komisję wersja
rozwiązań z prowadzonymi obecnie pracami legislacyjnymi. Równolegle Komisja Kodyfikacyjna podstawowa Kodeksu
Prawa Budowlanego, powołana na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 lipca urbanistyczno-budowlanego,
jest
materiałem
2012 r., prowadzi prace nad Kodeksem urbanistyczno-budowlanym (konsultacje społeczne nieostatecznym, który w czasie
wersji podstawowej projektu), który zawiera szereg rozwiązań z zakresu prawa budowlanego. najbliższego półrocza będzie
Obie regulacje proponują rozwiązania odnoszące się do tych samych zagadnień, często jeszcze podlegał zmianom.
wzajemnie rozbieżne. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że wspomniany projekt Kodeksu w Należy także zauważyć, że
zamierzeniu ma stanowić kompleksową regulację dotyczącą procesu inwestycyjno- wejście w życie tak obszernego
104
budowlanego, a jego wejście spowoduje uchylenie ustawy Prawo budowlane. Mając tego aktu, jakim jest Kodeks
świadomość autorzy opiniowanego projektu wprowadzają zmiany do ustawy, która docelowo urbanistyczno-budowlany,
ma zostać uchylona. Zastanowić się należy nad celowością wprowadzania nowelizacji, która wymaga przewidzenia
stosownego vacatio legis.
w niedługiej perspektywie czasu zostanie uchylona, a której rozwiązania nie pokrywają się z Natomiast
wcześniejsze
kształtem Kodeksu mającego ją zastąpić (jako przykład odmiennej regulacji tego samego wejście w życie nowelizacji
zagadnienia można wskazać katalog inwestycji podlegających zgłoszeniu, w części dotyczącej Prawa budowlanego pozwoli
budynków mieszkalnych). Takie działania powodują brak stabilności porządku prawnego, ocenić
zastosowanie
trzeba mieć bowiem na uwadze długość trwania procesu budowlanego, jak również podważają projektowanych zmian w
zasadę zaufania obywateli do państwa prawa.
praktyce orzeczniczej organów
j.w.
Autorzy projektu wskazują, że zniesienie wymogu uzyskiwania pozwolenia na budowę dla W pierwszym zdaniu
domów jednorodzinnych na rzecz „zgłoszenia z projektem budowlanym” przyniesie znaczące przedmiotowego pisma Pan
oszczędności czasowe i finansowe po stronie inwestora, gdyż jednoznacznie ograniczy
Marszałek
wskazuje,
że
zakres
wymaganej dokumentacji. Intencji powyższej przeczy jednak proponowany zapis art. 30 ust.4b, zastosowanie procedury
zgłoszenia będzie korzystne dla
105
zgodnie z którym do zgłoszenia z projektem budowlanym dla budowy budynku mieszkalnego inwestora prywatnego, wobec
wymagane będzie dołączenie dokumentów wymaganych w trybie pozwolenia na budowę dla czego uwaga ta jest
tego budynku.
niezrozumiała.
Natomiast
obowiązek
dołączenia
do
zgłoszenia
projektu
budowlanego wynika m.in. z

73
konieczności ochrony interesu
prawnego osób trzecich,
ponieważ
umożliwia
ona
organowi ocenę poprawności
określenia
granic
obszaru
oddziaływania
obiektu,
a
ponadto służy ochronie ładu
przestrzennego.

















01/08/BS

74
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia
w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę oraz zgłoszenia z projektem
budowlanym, decyzji o pozwoleniu na budowę oraz oświadczenia o posiadanym prawie
dysponowania nieruchomością na cele budowlane
Na podstawie art. 32 ust. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzór wniosku o pozwolenie na budowę, stanowiący załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
§ 2. Określa się wzór wniosku o pozwolenie na rozbiórkę, stanowiący załącznik nr 2 do
rozporządzenia.
§ 3. Określa się wzór zgłoszenia budowy albo przebudowy budynku mieszkalnego
jednorodzinnego, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 4. Określa się wzór oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania
nieruchomością na cele budowlane, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 5. Określa się wzór decyzji o pozwoleniu na budowę, stanowiący załącznik nr 5 do
rozporządzenia.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem … .2)

MINISTER
INFRASTRUKTURY I ROZWOJU

________________________
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – budownictwo, lokalne planowanie
i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju
(Dz. U. poz. 1391).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie
wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele
budowlane i decyzji o pozwoleniu na budowę (Dz. U. Nr 120, poz. 1127, z 2004 r. Nr 242, poz. 2421 oraz z 2013 r.
poz. 1013), które utraciło moc na podstawie art. 8 ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane (Dz. U. poz. ...). z dniem
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: