eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych

Rządowy projekt ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych

Rządowy projekt ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2709
  • Data wpłynięcia: 2014-08-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 266

2709

Jeżeli hodowca, dostawca lub użytkownik wybiera wykonanie tatuażu, wówczas wymagane
jest, aby znajdował się on na wewnętrznej powierzchni prawego uda. Zgodnie z projektem
rozporządzenia tatuaż musi zawierać numer użytkownika, hodowcy lub dostawcy, ukośnik
oraz indywidualny numer zwierzęcia. Wybór miejsca dokonania tatuażu został podyktowany
jego dostępnością, ze względu na małe owłosienie oraz ochronę przed wszelkiego rodzaju
mechanicznymi uszkodzeniami.
W przypadku, gdy hodowca, dostawca lub użytkownik dokonuje znakowania psów, kotów
i zwierząt naczelnych wykorzystywanych do doświadczeń poprzez umieszczenie pod skórą
zwierzęcia mikroprocesora (mikroczipa), wówczas jest on zobowiązany do zarejestrowania,
w wersji papierowej lub elektronicznej, informacji dotyczących:
– numer zwierzęcia,
– miejsca wszczepienia mikroprocesora (mikroczipa),
– nazwy i typu urządzenia służącego do odczytania numeru zakodowanego
w mikroprocesorze (mikroczipie).
Ze względu na małą inwazyjność tego sposobu znakowania w projektowanym rozporządzeniu
odstąpiono od określenia miejsca umieszczenia mikroczipa.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji w trybie przewidzianym w rozporządzeniu
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.).
Wstępna opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.

Przedmiot projektowanej regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



3
Data sporz dzenia
Nazwa projektu
10.06.2014 r.
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa

i Rozwoju Wsi w sprawie znakowania psów, kotów
i zwierząt z rzędu naczelnych oraz dan
ródło:
ych
umieszczanych w trwałym indywidualnym znaku
ustawa z dnia … o ochronie zwierząt
wykorzystywanych do celów naukowych
identyfikacyjnym
lub edukacyjnych
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
Ministerstwo wiodące –
Nr w wykazie prac
Ministerstwo Nauki
i Szkolnictwa Wyższego
UC90
Ministerstwo współpracujące – Ministerstwo Rolnictwa

i Rozwoju Wsi

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu

Źr hab. Jacek Guliński – Podsekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Agnieszka Tykarska – Kierująca Źepartamentem
Innowacji i Rozwoju, tel. 22 621 78 83,
="mailto:agnieszka.tykarska@nauka.gov.pl";
Źr Paweł Lenartowicz – Główny Specjalista, tel. 22 529
="mailto:pawel.lenartowicz@nauka.gov.pl"
OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 maja 2005 r.
w sprawie znakowania psów, kotów i zwierząt naczelnych zostało wydane na podstawie ustawy
z dnia 21 stycznia 2005 r. o doświadczeniach na zwierzętach, która nie uwzględnia wszystkich
regulacji przewidzianych przez dyrektywę Parlamentu źuropejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia
22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych (Dz. Urz.
Uź L 276 z 20.10.2010, str. 3). W związku z przyjęciem przez Parlament źuropejski i Radę
dyrektywy 2010/63/UE, wyniknęła potrzeba uchylenia ustawy z dnia 21 stycznia 2005 r.
o doświadczeniach na zwierzętach (Źz. U. Nr 33, poz. 289, z pó n. zm.) i zastąpienia jej ustawą
z dnia … o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych.
Konsekwencją wprowadzenia nowej ustawy jest zmiana dotychczasowych aktów wykonawczych.
Projekt rozporządzenia implementuje do prawa polskiego konieczność wprowadzenia obowiązku
znakowania psów, kotów i zwierząt naczelnych używanych do doświadczeń, wynikającego
z Dyrektywy Parlamentu źuropejskiego i Rady 2010/63/Uź z dnia 22 września 2010 r. w sprawie
ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projektowane rozporządzenie zawiera te same rozwiązania w zakresie sposobu znakowania psów,
kotów i zwierząt naczelnych używanych do doświadczeń jak obecnie obowiązujące.
W projektowanym rozporządzeniu dokonano zmian polegających na modyfikacji formalno-prawnej,
zastępując pojęcia „jednostek doświadczalnych”, „jednostek hodowlanych” i „dostawców”
odpowiednio „użytkownikiem”, „hodowcą”, „dostawcą”.
Projekt rozporządzenia dopuszcza dwa sposoby znakowania psów, kotów i zwierząt naczelnych
wykorzystywanych do doświadczeń:
– wykonanie tatuażu,
– umieszczenie pod skórą zwierzęcia mikroprocesora (mikroczipa).

4
Jeżeli hodowca, dostawca lub użytkownik wybiera wykonanie tatuażu, wówczas wymagane jest, aby
znajdował się on na wewnętrznej powierzchni prawego uda. Zgodnie z projektem rozporządzenia
tatuaż musi zawierać numer użytkownika, hodowcy lub dostawcy, ukośnik oraz indywidualny
numer zwierzęcia. Wybór miejsca dokonania tatuażu został podyktowany jego dostępnością, ze
względu na małe owłosienie oraz ochronę przed wszelkiego rodzaju mechanicznymi uszkodzeniami.
W przypadku, gdy hodowca, dostawca lub użytkownik dokonuje znakowania psów, kotów
i zwierząt naczelnych wykorzystywanych do doświadczeń poprzez umieszczenie pod skórą
zwierzęcia mikroprocesora (mikroczipa), wówczas jest on zobowiązany do zarejestrowania, w wersji
papierowej lub elektronicznej, informacji dotyczących:
– numer zwierzęcia,
– miejsca wszczepienia mikroprocesora (mikroczipa),
– nazwy i typu urządzenia służącego do odczytania numeru zakodowanego w mikroprocesorze
(mikroczipie).
Ze względu na małą inwazyjność tego sposobu znakowania w projektowanym rozporządzeniu
odstąpiono od określenia miejsca umieszczenia mikroczipa.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Problematyka wykorzystywania zwierząt do celów naukowych została uregulowana w dyrektywie
Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/Uź z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony
zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych, stąd wszystkie kraje Uź zostały zobowiązane do
wdrożenia jej przepisów w krajowych porządkach prawnych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Wykaz jednostek
Utrzymanie dotychczasowego
hodowlanych
sposobu znakowania
Hodowcy
61
uprawnionych do
prowadzenia hodowli
zwierząt laboratoryjnych
Wykaz dostawców
Utrzymanie dotychczasowego
Dostawcy
8
zwierząt
sposobu znakowania
doświadczalnych
Wykaz jednostek
Utrzymanie dotychczasowego
doświadczalnych
sposobu znakowania
Użytkownicy
uprawnionych do

164
przeprowadzania
doświadczeń na
zwierzętach
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia w sprawie znakowania psów, kotów i zwierząt z rzędu naczelnych oraz danych
umieszczanych w trwałym indywidualnym znaku identyfikacyjnym zostanie przekazany do
właściwych podmiotów administracji rządowej, organizacji zajmujących się ochroną zwierząt,
jednostek naukowych, konferencji rektorów uczelni, związków zawodowych i organizacji
pracodawców.






5
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe

informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych
do obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki [w mln zł]
Czas w latach od wejścia
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
w życie zmian














8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych
z projektu
 nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza
tak
bezwzględnie wymaganymi przez Uź
nie
(szczegóły w odwróconej tabeli
nie dotyczy
zgodności).

6
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są
tak
przystosowane do ich elektronizacji.
nie
 nie dotyczy

9. Wpływ na rynek pracy
Projekt rozporządzenia w sprawie znakowania psów, kotów i zwierząt z rzędu naczelnych oraz
danych umieszczanych w trwałym indywidualnym znaku identyfikacyjnym nie oddziałuje na rynek
pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko
demografia
informatyzacja
naturalne
mienie państwowe
zdrowie
sytuacja i rozwój
regionalny
inne:


11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Projekt rozporządzenia w sprawie znakowania psów, kotów i zwierząt z rzędu naczelnych oraz
danych umieszczanych w trwałym indywidualnym znaku identyfikacyjnym przewiduje wejście
w życie po upływie 14. dni od ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nast pi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostan zastosowane?
Ze względu na specyfikę projektowanego rozporządzenia w sprawie znakowania psów, kotów
i zwierząt z rzędu naczelnych oraz danych umieszczanych w trwałym indywidualnym znaku
identyfikacyjnym nie jest możliwe zastosowanie mierników pozwalających określić, czy oczekiwane
efekty zostały osiągnięte.
13. Zał czniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)














21-08-dg

7
strony : 1 ... 40 ... 45 . [ 46 ] . 47 ... 55

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: