Rządowy projekt ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych
Rządowy projekt ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2709
- Data wpłynięcia: 2014-08-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 266
2709
Nałożenie nowych
Wykaz dostawców zwierząt
obowiązków w zakresie
Dostawcy
8
doświadczalnych
realizacji zmienionego zakresu
szkoleń praktyk i staży oraz
przechowywania dokumentacji
Wykaz jednostek
Nałożenie nowych
doświadczalnych
obowiązków w zakresie
Użytkownicy
164
uprawnionych do
realizacji zmienionego zakresu
przeprowadzania doświadczeń
szkoleń praktyk i staży oraz
na zwierzętach
przechowywania dokumentacji
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia w sprawie zakresu programów szkoleń, praktyk i staży dla osób planujących, wykonujących
procedury, uczestniczących w procedurach, opiekujących się zwierzętami oraz nadzorujących opiekę nad zwierzętami
i uśmiercających zwierzęta oraz wzorów dokumentów potwierdzających ich ukończenie zostanie przekazany
do właściwych podmiotów administracji rządowej, organizacji zajmujących się ochroną zwierząt, jednostek naukowych,
konferencji rektorów uczelni, związków zawodowych i organizacji pracodawców.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki [w mln zł]
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-
10)
W ujęciu
Hodowcy
0,56
0,56
0,56
0,56
0,56
5,6
– 15 –
pieniężnym
Dostawcy
(w mln zł,
Użytkownicy
ceny stałe
z 2014 r.)
Niemierzalne
Hodowcy
Proponowane rozwiązania przyczynią się do poprawy jakości pracy
Dostawcy
personelu, co powinno przełożyć się na poprawę dobrostanu zwierząt
Użytkownicy
przeznaczonych do wykorzystania i wykorzystywanych w procedurach.
Dodatkowe
Wzrost wymagań w zakresie szkoleń personelu pociągnie za sobą pewne koszty. Założono, że
informacje, w tym
rocznie każdy hodowca, dostawca i użytkownik (233 podmioty) będzie kierował na szkolenie
wskazanie ródeł
średnio 3 osoby rocznie. redni koszt szkolenia (800 zł) został określony na podstawie
danych i przyjętych do kosztów obecnie prowadzonych szkoleń. W rezultacie koszt dodatkowych szkoleń dla
obliczeń założeń
wszystkich grup podmiotów oszacowano łącznie na 559 tys. rocznie.
8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
x
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Projekt rozporządzenia przewiduje szereg wymagań odnośnie kwalifikacji osób, które mogą zajmować się opieką nad
zwierzętami, ich uśmiercaniem czy też planowaniem lub realizowaniem procedur w ośrodkach. W praktyce jednak
proponowane rozwiązania tylko w niewielki sposób modyfikują obecne uregulowania przewidziane w aktach
prawnych, tzn. wprowadzają dodatkowe przewidziane przez dyrektywę wymagania dotyczące konieczności odbycia
szkoleń, o których mowa w projekcie ustawy.
Źodatkowo ustawa wprowadza na podmioty prowadzące działalność w zakresie wykorzystywania zwierząt do celów
naukowych i edukacyjnych obowiązek wyznaczenia osoby lub osób odpowiedzialnych m. in. za nadzór nad
dobrostanem zwierząt i opiekę nad nimi. Należy przypuszczać, że określone ustawą obowiązki będą wykonywane przez
osoby już zatrudnione i regulacja nie spowoduje istotnych zmian dla rynku pracy.
Podsumowując można stwierdzić, że projektowane rozporządzenie w niewielkim stopniu wpłynie na rynek pracy.
Należy spodziewać się, że dotychczasowe miejsca pracy u hodowców, dostawców oraz użytkowników zostaną
utrzymane. W niektórych jednak przypadkach zmiany wiązać się będą z koniecznością podniesienia kwalifikacji
pracowników poprzez szkolenia.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne: dobrostan zwierząt
– 16 –
Proponowane w projekcie wymagania dotyczące szkoleń, staży i praktyk wpłyną na
Omówienie wpływu
podniesienie kwalifikacji osób, które zgodnie z delegacją ustawową powinny zostać nimi
objęte. Z kolei podniesienie kwalifikacji powinno się przełożyć na poprawę dobrostanu
zwierząt przeznaczonych do wykorzystania i wykorzystywanych w procedurach.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przewiduje się, że projekt rozporządzenia w sprawie zakresu programów szkoleń, praktyk i staży dla osób planujących,
wykonujących procedury, uczestniczących w procedurach, opiekujących się zwierzętami oraz nadzorujących opiekę
nad zwierzętami i uśmiercających zwierzęta oraz wzorów dokumentów potwierdzających ich ukończenie wejdzie
w życie po upływie 14. dni od ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nast pi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostan zastosowane?
Ze względu na specyfikę ustawy i jej głównym cel, jakim jest poprawa dobrostanu zwierząt, niemożliwe jest zastosowanie
mierników pozwalających określić, czy oczekiwane efekty zostały osiągnięte.
13. Zał czniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
13/08/KC
Projekt
ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia
w sprawie znakowania psów, kotów i zwierz t z rzędu naczelnych oraz danych
umieszczanych w trwałym indywidualnym znaku identyfikacyjnym
Na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy z dnia … o ochronie zwierząt wykorzystywanych do
celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Utrzymywane w ośrodku hodowcy, dostawcy lub użytkownika:
1) psy i koty znakuje się poprzez:
a) wytatuowanie na wewnętrznej powierzchni prawego uda numeru użytkownika,
hodowcy lub dostawcy, ukośnika oraz indywidualnego numeru zwierzęcia albo
b) umieszczenie pod skórą mikroprocesora (mikroczipa);
2) zwierzęta naczelne znakuje się poprzez umieszczenie pod skórą zwierzęcia
mikroprocesora (mikroczipa).
2. Wielkość cyfr w tatuażu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, powinna być nie
mniejsza niż 5 mm i nie większa niż 10 mm.
3. W przypadku gdy znakowania dokonuje się w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 1
lit. b lub pkt 2, użytkownik, hodowca lub dostawca odnotowuje, na papierze lub w formie
elektronicznej, następujące informacje:
1) numer zwierzęcia;
2) miejsce wszczepienia mikroprocesora (mikroczipa);
3) nazwę i typ urządzenia służącego do odczytania numeru zakodowanego
w mikroprocesorze (mikroczipie).
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia dla ministra właściwego do
spraw rolnictwa określonego w art. 31 ust. 3 ustawy z dnia … o ochronie zwierząt
wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych.
W związku z przyjęciem przez Parlament źuropejski i Radę dyrektywy 2010/63/UE z dnia
22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych
(Dz. Urz. UE L 276, z 20.10.2010, str. 33), wyniknęła potrzeba uchylenia ustawy z dnia
21 stycznia 2005 r. o doświadczeniach na zwierzętach (Źz. U. Nr 33, poz. 289, z pó n. zm.)
i zastąpienia jej ustawą ustawy z dnia … o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów
naukowych lub edukacyjnych. Konsekwencją wprowadzenia nowej ustawy jest zmiana
dotychczasowych aktów wykonawczych.
Projekt rozporządzenia implementuje do prawa polskiego konieczność wprowadzenia
obowiązku znakowania psów, kotów i zwierząt naczelnych używanych do doświadczeń,
wynikającego z Źyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września
2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych (Źz. Urz. Uź
L 276 z 20.10.2010, str. 33).
Art. 31 ust. 3 ustawy z dnia … o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych
lub edukacyjnych nakłada na ministra właściwego do spraw rolnictwa określenie sposobu
znakowania psów, kotów i zwierząt z rzędu naczelnych oraz danych umieszczanych
w trwałym indywidualnym znaku identyfikacyjnym dla wymienionych w ustawie zwierząt
wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych. Projektowane rozporządzenie
zawiera te same rozwiązania w zakresie sposobu znakowania psów, kotów i zwierząt
naczelnych używanych do doświadczeń jak obecnie obowiązujące. W projektowanym
rozporządzeniu dokonano zmian polegających na modyfikacji formalno-prawnej, zastępując
pojęcia „jednostek doświadczalnych”, „jednostek hodowlanych” i „dostawców” odpowiednio
„użytkownikiem”, „hodowcą”, „dostawcą”.
Projekt rozporządzenia dopuszcza dwa sposoby znakowania psów, kotów i zwierząt
naczelnych wykorzystywanych do doświadczeń:
– wykonanie tatuażu,
– umieszczenie pod skórą zwierzęcia mikroprocesora (mikroczipa).
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2709
› Pobierz plik