eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych

projekt dotyczy konieczności określenia realizowanego przez Ministra Sprawiedliwości zwierzchniego nadzoru nad sądami wojskowymi w zakresie ich organizacji i działalności administracyjnej tj. powierzenia nadzoru zewnętrznego sędziom sądów wojskowych delegowanym do Ministerstwa Sprawiedliwości

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2675
  • Data wpłynięcia: 2014-08-14
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2675

– 32 –
piśmie uwagi i zastrzeżenia do treści protokołu. Sędzia wizytator musi ustosunkować się na
piśmie do tych uwag i zastrzeżeń, uwzględniając fakt powiązania wizytacji sądu z systemem
oceny pracy sędziów (art. 106b cytowanej ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju
sądów powszechnych w związku z art. 70 § 1 cytowanej ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.
– Prawo o ustroju sądów wojskowych).
O potrzebie zorganizowania narady powizytacyjnej decyduje prezes sądu
odpowiedzialny za przeprowadzenie wizytacji. Narada ta ma na celu omówienie wyników
wizytacji, uwag i zastrzeżeń zgłoszonych przez sędziów, a także wypracowania ewentualnych
rozwiązań problemów, które zdiagnozowano w wyniku wizytacji. Wyniki wizytacji mogą też
ujawnić konieczność podwyższenia kwalifikacji lub umiejętności sędziów, bądź pozostałych
pracowników wizytowanej jednostki, a także sędziów wizytatorów.
Zarządzenia nadzorcze przedstawia się prezesowi sądu, w którym przeprowadzono
wizytację, wskazując termin przedstawienia informacji o sposobie ich wykonania. Protokół
wizytacji, zarządzenia nadzorcze oraz informację o sposobie ich wykonania przekazuje się
właściwemu kolegium sądu (§ 10 ust. 1 i 2).
Proponuje się, aby regulacje dotyczące trybu przeprowadzania wizytacji miały
odpowiednie zastosowanie do lustracji (§ 11). Analogiczne rozwiązania przewidziano
również w zakresie przeprowadzania kontroli działalności sekretariatu sądu (§ 12).
Projektowane przepisy normują także możliwość przeprowadzania czynności
nadzorczych, polegających na badaniu sprawności postępowania w poszczególnych sprawach
przy wykorzystaniu elektronicznych systemów ewidencyjnych (§ 13). Po ich wdrożeniu do
sądów wojskowych, będzie możliwe szybkie uzyskanie informacji o wszystkich czynnościach
podejmowanych zarówno przez pracowników sekretariatu sądu, jak i sędziów – we
wszystkich sprawach, dając jednocześnie pełny obraz toku urzędowania sądu w ramach
toczących się postępowań.
W ramach kontroli uprzedniej Minister Sprawiedliwości ustala ogólne kierunki
wewnętrznego nadzoru administracyjnego. Będą one opracowywane przy uwzględnieniu
wyników analizy informacji rocznych o działalności sądów oraz wyników narady odbywanej
co najmniej raz w roku z prezesami wojskowych sądów okręgowych (§ 15 ust. 1). Proponuje
się, aby ogólne kierunki nadzoru obejmowały, w razie potrzeby, także wskazania odnoszące
się do sytuacji poszczególnych okręgów. Takie rozwiązanie umożliwi sformułowanie tych
kierunków w taki sposób, aby w przypadku danego okręgu możliwa była ewentualna
– 33 –
intensyfikacja czynności nadzorczych na tych płaszczyznach, na których jest to konieczne
(§ 15 ust. 2).
Prezes sądu wojskowego, na żądanie Ministra Sprawiedliwości, przedstawia także
w wyznaczonym terminie informacje oraz dokumenty, w tym akta spraw sądowych,
niezbędne do wykonywania zadań związanych z reprezentowaniem Rzeczypospolitej Polskiej
przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka, w zakresie spraw dotyczących działalności
sądów wojskowych (§ 16).
Prezes wojskowego sądu okręgowego po zakończeniu lustracji, o której mowa
w art. 15c § 4 u.s.w., będzie obowiązany przedstawić Ministrowi Sprawiedliwości protokół
lustracji (§ 17 ust. 3). Jeżeli w czynnościach lustracyjnych uczestniczył przedstawiciel
Ministra Sprawiedliwości, będzie mógł wnieść uwagi do przebiegu lustracji lub treści
protokołu (§ 17 ust. 4). W każdym przypadku Minister Sprawiedliwości może zażądać
uzupełnienia protokołu. Po analizie wyników lustracji Minister Sprawiedliwości, w razie
potrzeby, wyda i przedstawi prezesowi wojskowego sądu okręgowego stosowne zarządzenia
nadzorcze.
W zakresie nieunormowanym w przepisach rozdziału trzeciego, do lustracji zarządzonej
przez Ministra Sprawiedliwości proponuje się stosować odpowiednio przepisy
dotyczące wizytacji (§ 17 ust. 7).
Wszystkie zarządzenia, zawiadomienia, żądania i inne dokumenty dotyczące czynności
nadzorczych będą sporządzane w formie pisemnej, z tym że można je będzie doręczać drogą
elektroniczną. Z kolei pisma dotyczące uchybień sędziów i prezesów sądów przesyłane będą
w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z ich treścią osobom nieuprawnionym (§ 18
ust. 1 i 2).
Zgodnie z projektowanymi przepisami protokół wizytacji oraz kontroli działalności
sekretariatu sporządzany będzie według ustalonego wzoru (§ 19). Proponuje się, aby
informacja roczna obejmowała diagnozę sytuacji oraz problemów sądów wojskowych
z obszaru danego okręgu, wskazanie podjętych w danym roku czynności nadzorczych oraz
ich wyników oraz propozycje działań usprawniających funkcjonowanie sądu, które
wykraczają poza kompetencje prezesa sądu.
Materia objęta projektowanym rozporządzeniem nie stanowi przedmiotu regulacji prawa
Unii Europejskiej.
– 34 –
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.) i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 11a ust. 1 uchwały nr 49
Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13,
poz. 221, z późn. zm.), projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.


– 35 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałują przepisy rozporządzenia
Projekt rozporządzenia będzie oddziaływał na:
– Ministra Sprawiedliwości,
– prezesów sądów wojskowych,
– sędziów sądów wojskowych,
– innych pracowników sądów wojskowych.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do zaopiniowania Krajowej Radzie
Sądownictwa oraz Sądowi Najwyższemu – Izbie Wojskowej, a w ramach konsultacji
społecznych: Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”, Stowarzyszeniu Sędziów
„THEMIS” i prezesom wojskowych sądów okręgowych – z prośbą o przekazanie projektu
podległym sądom i przesłanie zbiorczej opinii lub zestawienia zgłoszonych uwag.
3. Skutki społeczno-gospodarcze oraz finansowe projektowanego rozporządzenia
3. 1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu państwa w postaci wzrostu wydatków w częściach pozostających
w dyspozycji Ministra Sprawiedliwości.
3. 2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3. 3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
3. 4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.



07/45rch
strony : 1 ... 13 . [ 14 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: