eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

Rządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

projekt dotyczy podniesienia jakości rejestracji stanu cywilnego oraz poprawy sprawności procesów administracyjnych, realizowanych przez państwo jako rejestratora zdarzeń m.in. przez zapewnienie wszystkim kierownikom urzędów stanu cywilnego możliwości prowadzenia od dnia 1 stycznia 2015 r. rejestracji stanu cywilnego w postacii elektronicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2620
  • Data wpłynięcia: 2014-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1741

2620


§ 10. 1. W akcie stanu cywilnego nazwę miejscowości położonej poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej w pisowni ustalonej przez Komisję Standaryzacji Nazw
Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej zamieszcza się w wersji
transkrypcyjnej w alfabecie łacińskim.
2. W przypadku, gdy pisownia nazwy miejscowości położonej poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej nie została ustalona przez podmiot, o którym mowa w ust. 1, nazwę
tę zamieszcza się w akcie stanu cywilnego w pisowni wynikającej z przedkładanego
dokumentu, stanowiącego podstawę wpisu.
§ 11. 1. W przypadku, gdy nie jest możliwe ustalenie danych podlegających zamieszczeniu
w akcie stanu cywilnego, pola nie wypełnia się.
2. Źołączając do aktu urodzenia wzmiankę, której treść zostaje ustalona z uwzględnieniem
art. 60 ust. 2, art. 71 ust. 3 w związku z art. 70 ust. 3, art. 74 ust. 1 w związku z art. 70 ust. 3
ustawy, w miejsce dotychczasowych danych rodzica zamieszcza się wyłącznie: imię,
nazwisko oraz nazwisko rodowe rodzica dziecka.
§ 12. Sporządzając akt stanu cywilnego, można zamieścić w rejestrze dane, które nie
podlegają zamieszczeniu w akcie stanu cywilnego lub przy tym akcie, ale są przekazywane
przez kierownika urzędu stanu cywilnego, zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 24 września 2010 r.
o ewidencji ludności (Źz. U. Nr 217, poz. 1427, z pó n. zm.) za pośrednictwem rejestru do
rejestru PESEL.
§ 13. Źokonując rejestracji urodzenia, małżeństwa albo zgonu, należy określić tryb, w którym
następuje sporządzenie aktu stanu cywilnego. Informację o trybie przechowuje się przy akcie
stanu cywilnego.
§ 14. Przy akcie stanu cywilnego zamieszcza się dane o obywatelstwie osoby, której akt
dotyczy, z chwili sporządzenia tego aktu.
§ 15. Przy akcie stanu cywilnego zamieszcza się dodatkowe dane niezbędne do wydania
wielojęzycznego odpisu skróconego, o ile można je ustalić, a ustawa nie przewiduje ich
gromadzenia w treści aktu stanu cywilnego.
§ 16. 1. Przy akcie stanu cywilnego przechowuje się aktualne numery PźSźL osób, których
akt dotyczy.
4


2. Jeżeli po sporządzeniu aktu stanu cywilnego nastąpi zmiana numeru PźSźL w trybie
przewidzianym w art. 19 ustawy o ewidencji ludności, system zamieszcza nowy numer
PESEL przy wszystkich aktach stanu cywilnego danej osoby w rejestrze w miejsce
dotychczas przechowywanego numeru PESEL.
§ 17. Przy akcie stanu cywilnego w polu przeznaczonym na informacje można zamieścić
dodatkowe informacje w formie notatek i komentarzy.
§ 18. W przypadku aktu stanu cywilnego przeniesionego do rejestru zgodnie z art. 122
ustawy, w rejestrze zamieszcza się:
1)
imię i nazwisko kierownika urzędu stanu cywilnego właściwego do sporządzenia

przenoszonego aktu stanu cywilnego, w odniesieniu do aktu z chwili jego sporządzenia,
jak i do wzmianek dodatkowych;
2)
imię i nazwisko każdej z osób, która akt podpisała;

3)
datę i miejsce sporządzenia przenoszonego aktu;

4)
urząd stanu cywilnego, w którym przenoszony akt jest przechowywany.

§ 19. 1. Jeżeli ustawa przewiduje, że podstawę wpisu o urodzeniu małżeństwie, zgonie oraz
dołączanych do aktu stanu cywilnego w formie wzmianki dodatkowej pó niejszych wpisów,
które mają wpływ na treść lub ważność tego aktu stanowi protokół sporządzany przez
kierownika urzędu stanu cywilnego, system wspiera sporządzanie tych protokołów.
2. System wspiera również składanie kierownikowi urzędu stanu cywilnego pisemnego
zapewnienia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
§ 20. Ilekroć dokonuje się czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego w rejestrze bąd
przy wsparciu rejestru, system umożliwia wypełnienie danych na podstawie rejestru, oraz
rejestru PESEL.
§ 21. 1. Przed dokonaniem wpisu o urodzeniu system weryfikuje w rejestrze na podstawie
danych dziecka, czy nie nastąpiła już rejestracja urodzenia tego dziecka.
2. Przed dokonaniem wpisu o małżeństwie lub zgonie system weryfikuje w rejestrze na
podstawie numerów PźSźL osób, które zawarły małżeństwo lub osoby zmarłej, czy nie
nastąpiła już rejestracja zdarzenia.
3. Jeżeli w wyniku przeprowadzenia weryfikacji, o której mowa w ust. 1 i 2, w rejestrze
zostaną wyszukane inne akty stanu cywilnego potwierdzające to samo zdarzenie, system
powiadamia o tym przed sporządzeniem aktu stanu cywilnego.
5


§ 22. Przed dokonaniem w rejestrze wpisu o urodzeniu dziecka niepochodzącego
z małżeństwa na podstawie rejestru uznań ustala się, czy nastąpiło uznanie ojcostwa dziecka
albo odmowa przyjęcia oświadczeń koniecznych do uznania ojcostwa dziecka.
§ 23. 1. Jeśli przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego zostało złożone oświadczenie
mężczyzny konieczne do uznania ojcostwa, a matka dziecka nie potwierdziła jednocześnie, że
ojcem dziecka jest ten mężczyzna, informację o tym zamieszcza się w rejestrze uznań.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, system rejestruje w kalendarzu uznań datę, do
której matka dziecka może potwierdzić, że mężczyzna, który złożył oświadczenie konieczne
do uznania ojcostwa dziecka jest ojcem dziecka.
3. Jeśli matka dziecka nie potwierdziła w terminie, o którym mowa w art. 73 § 1 ustawy
z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Źz. U. z 2012 r. poz. 788,
z pó n. zm.), że mężczyzna, który złożył oświadczenie konieczne do uznania ojcostwa
dziecka jest ojcem dziecka, system rejestruje w rejestrze uznań informację oznaczającą brak
ważności uznania ojcostwa dziecka.
§ 24. 1. Jeżeli w chwili dokonania w rejestrze uznań wpisu o uznaniu ojcostwa dziecka nie
zostało zarejestrowane oznaczenie aktu urodzenia dziecka, którego uznanie ojcostwa dotyczy
oraz oznaczenie urzędu stanu cywilnego, w którym ten akt został sporządzony, kierownik
urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu urodzenia dziecka, aktualizuje o te
informacje rejestr uznań.
2. Jeżeli w rejestrze uznań zostały zaktualizowane informacje, o których mowa w ust. 1,
system powiadamia o tym kierownika urzędu stanu cywilnego, który dokonał rejestracji
uznania ojcostwa w rejestrze uznań.
§ 25. Po dokonaniu wpisu o urodzeniu, małżeństwie oraz zgonie kierownik urzędu stanu
cywilnego, który dokonał wpisu otrzymuje powiadomienie o sporządzeniu aktu stanu
cywilnego w rejestrze, zawierające podgląd sporządzonego aktu.
§ 26. W strukturze aktów stanu cywilnego zamieszcza się dodatkowe dane umożliwiające ich
przekazanie do archiwum państwowego.
§ 27. 1. W rejestrze dla określenia ważności aktu stanu cywilnego określa się status aktu stanu
cywilnego.
2. Akt stanu cywilnego, do którego nie została dołączona wzmianka zmieniająca status aktu
posiada status jawny.
6


3. Akt stanu cywilnego, do którego została dołączona wzmianka zmieniająca jego status,
może posiadać jeden z następujących statusów: unieważniony, niejawny albo skreślony.
4. Status aktu zmienia się na unieważniony w przypadku, o którym mowa w art. 39 ust. 1,
art. 73 ust. 1, art. 126 ust. 2, 4 i 6 ustawy.
5. Status aktu zmienia się na niejawny w przypadku, o którym mowa w art. 66 ust. 4, art. 72
ust. 1, art. 94 ust. 4 i 6 ustawy.
6. Akt stanu cywilnego może otrzymać status skreślony tylko wtedy, gdy został przeniesiony
do rejestru na podstawie art. 122 ustawy i został skreślony na zasadach określonych w art. 136
ust. 1 ustawy.
§ 28. Źołączenie do aktu stanu cywilnego w formie wzmianki dodatkowej pó niejszego
wpisu, który wpływa na treść lub ważność tego aktu wymaga określenia rodzaju i nazwy
wzmianki oraz wskazania podstawy dokonania wpisu.
§ 29. Źo aktu stanu cywilnego dołącza się następujące rodzaje wzmianek dodatkowych:
1) zmieniające treść aktu;
2) zmieniające status aktu;
3) unieważniające inne wzmianki.
§ 30. 1. Jeżeli do aktu stanu cywilnego dołącza się wzmiankę dodatkową zmieniającą treść
aktu, należy podać dane zawarte w treści aktu, które podlegają zmianie.
2. Jeżeli do aktu stanu cywilnego dołącza się wzmiankę dodatkową zmieniającą status aktu,
system na podstawie nazwy wzmianki przypisuje do aktu nowy status.
3. Jeżeli do aktu stanu cywilnego dołącza się wzmiankę dodatkową unieważniającą inną
wzmiankę należy wskazać wzmiankę dołączoną do aktu, która podlega unieważnieniu.
4. Źo aktu małżeństwa dołącza się wzmiankę o zgonie współmałżonka w przypadku zgonu
małżonka lub rozwodzie, unieważnieniu małżeństwa, stwierdzeniu jego nieistnienia, a także
wzmiankę o separacji i jej zniesieniu w przypadku prawomocnego orzeczenia o tych
zdarzeniach.
§ 31. 1. Wpis dokonywany w rejestrze w formie wzmianki dodatkowej ma następującą
strukturę:
1) część, która może być edytowana podczas sporządzania wzmianki zawierającą
informację o rodzaju wzmianki, o dokumentach lub czynnościach stanowiących
podstawę dołączenia wzmianki oraz organie, z którego działania wynika wzmianka;
7


2) część nieedytowalną, zawierającą dane zamieszczane w miejsce dotychczasowych
danych;
3) dodatkową część edytowalną przeznaczoną do wpisania informacji niezawartych
w częściach, o których w pkt 1 i 2.
2. Wzmianka zmieniająca status aktu oraz wzmianki, o których mowa w § 30 ust. 4, nie
zawiera części, o której mowa w ust.1 pkt 2.
§ 32. System w przypadku dołączania wzmianki unieważniającej inną wzmiankę przywróci
dane sprzed dołączenia unieważnionej wzmianki.
§ 33. Po podpisaniu wzmianki dodatkowej system powiadamia o jej dołączeniu do aktu stanu
cywilnego.
§ 34. 1. Kierownik urzędu stanu cywilnego, który zarejestrował uznanie ojcostwa dziecka po
sporządzeniu aktu urodzenia dziecka, bezpośrednio po rejestracji uznania w rejestrze uznań
inicjuje dołączenie wzmianki dodatkowej o uznaniu ojcostwa dziecka.
2. Kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu urodzenia dołącza do
tego aktu wzmiankę dodatkową o uznaniu ojcostwa dziecka.
3. Przepis ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do kierownika urzędu stanu cywilnego
właściwego do sporządzenia aktu zgonu w zakresie dołączenia wzmianki do aktu małżeństwa
zmarłego o ustaniu małżeństwa przez śmierć oraz do kierownika urzędu stanu cywilnego
właściwego do sporządzenia aktu zgonu w sposób określony w art. 94 ust. 4 ustawy
w zakresie dołączenia wzmianki dodatkowej do dotychczasowego aktu zgonu osoby
o nieustalonej tożsamości.
§ 35. Zamieszczenie przy akcie stanu cywilnego przypisku odbywa się przez wybranie
w rejestrze odpowiedniej treści przypisku.
§ 36. Jeżeli przypisek jest zamieszczany przy akcie stanu cywilnego znajdującym się we
właściwości innego kierownika urzędu stanu cywilnego, system powiadamia kierownika
urzędu stanu cywilnego właściwego do sporządzenia aktu o zamieszczeniu przypisku.
§ 37. 1. Akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego sporządzone w formie dokumentu
elektronicznego, akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego zamieszczone jako odwzorowania
cyfrowe oraz opisy dokumentów niesporządzonych w postaci dokumentów elektronicznych
zamieszcza się przy akcie stanu cywilnego w porządku chronologicznym.
8

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: