Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2393
- Data wpłynięcia: 2014-05-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 396
2393-cz-2
II. Dotychczasowa karalność, orzeczone kary i środki karne6)
(W przypadku osób młodocianych – zastosowane środki wychowawcze lub poprawcze)
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
III. Prowadzone postępowania karne w czasie dozoru
(Istotne czynności procesowe podejmowane w innych sprawach w czasie dozoru oraz wyroki orzeczone w czasie trwania dozoru w
postępowaniu karnym i w sprawach o wykroczenia)
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
IV. Przebieg dotychczasowych dozorów i nadzorów
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………..……………..……………………………………………
V. Zamierzenia readaptacyjne
Plan/realizacja planu7) pracy z dozorowanym
1. Terminy i sposoby realizacji przez dozorowanego obowiązków
(Rodzaje orzeczonych obowiązków, określenie terminów i sposobów ich realizacji)
…………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………..………..……………………………………………………….
2. Metody prowadzenia dozoru i kontroli zachowania dozorowanego
(Ewentualne potrzeby w zakresie modyfikacji obowiązków w okresie próby)
…………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………..……..………………………………………………………….
3. Częstotliwość kontaktów z dozorowanym
…………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
6) W razie sporządzania sprawozdania z przebiegu i z zakończenia dozoru w pkt II, III i IV, jeżeli stwierdzono, że okoliczności nie uległy zmianie, można
odnotować stwierdzenie: „bez zmian”.
7) Niepotrzebne skreślić lub usunąć, w razie wypełniania formularza w edytorze tekstów.
5
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
4. Możliwości realizacji dozoru i kontroli zachowania dozorowanego i przeszkody, które utrudniają tę
realizację
(Główne problemy związane z kontrolą i resocjalizacją dozorowanego, sposoby ich rozwiązania, przewidywane trudności w
sprawowaniu dozoru)
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………..………..………………………………….
5. Inne planowane czynności w stosunku do dozorowanego
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………..………..………………………………….
VI. Ocena postępów resocjalizacji i wykonania obowiązków
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………..………..…………………………………….
VII. Potrzeba ustanowienia, rozszerzenia, zmiany lub zwolnienia z orzeczonych obowiązków
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………..…………..…………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
VIII. Wniosek o zakwalifikowanie dozorowanego do grupy ryzyka8)
(Wniosek wraz z krótkim uzasadnieniem)
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………..……..……………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………….
8) W ramce wpisuje się grupę ryzyka, do której należy zakwalifikować dozorowanego: A, B albo C. Nie dotyczy sprawozdania z zakończenia dozoru.
6
IX. Źródła informacji o dozorowanym i jego środowisku
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………..………..……………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
……….…………………..…………….. …
(podpis i pieczęć kuratora/przedstawiciela
sporządzającego sprawozdanie)
X. Ewentualne uwagi i zarządzenia kuratora zawodowego, kierownika zespołu lub sędziego
(Ewentualne uwagi, zarządzenia oraz akceptacja wniosku z pkt VIII bądź zmiana grupy, w razie braku akceptacji)
..................................................... ..................................................... .....................................................
..................................................... ..................................................... .....................................................
..................................................... ..................................................... .....................................................
..................................................... ..................................................... .....................................................
…..…………………………
…..…………………………
…..…………………………
(podpis kuratora zawodowego9)/
(podpis kierownika zespołu10))
(podpis sędziego)
przedstawiciela)
9 ) W przypadku gdy dozór jest prowadzony przez kuratora społecznego.
10) W przypadku gdy dozór jest prowadzony przez kuratora sądowego.
81A/04/KC
7
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A Z D R O W I A 1)
z dnia
w sprawie składu, trybu powoływania i odwoływania oraz sposobu działania komisji
psychiatrycznej do spraw środków zabezpieczaj cych
Na podstawie art. 201 § 4 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy
(Dz. U. Nr 90, poz. 557, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
warunki zabezpieczenia zakładów psychiatrycznych przeznaczonych do wykonywania
środków zabezpieczających;
2)
skład, tryb powoływania i odwoływania oraz sposób działania komisji psychiatrycznej
do spraw środków zabezpieczających, a także sposób postępowania z prowadzoną przez
komisję dokumentacją;
3)
regulamin organizacyjno-porządkowy wykonywania środków zabezpieczających.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o zakładzie psychiatrycznym – należy przez to
rozumieć także:
1)
oddział psychiatryczny w szpitalu psychiatrycznym i szpitalu ogólnym;
2)
klinikę państwowej uczelni medycznej lub innej państwowej uczelni, której podstawowe
jednostki organizacyjne prowadzą działalność w dziedzinie nauk medycznych, lub
zakładu opieki zdrowotnej jednostki badawczo-rozwojowej;
3)
regionalny ośrodek psychiatrii sądowej.
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. Nr 134, poz. 1439).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 160, poz. 1083, z 1999 r. Nr 83, poz. 931,
z 2000 r. Nr 60, poz. 701, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1318, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, Nr 111,
poz. 1194 i Nr 151, poz. 1686, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 121, poz. 1033 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r.
Nr 111, poz. 1061, Nr 142, poz. 1380 i Nr 179, poz. 1750, z 2004 r. Nr 93, poz. 889, Nr 210, poz. 2135,
Nr 240, poz. 2405, Nr 243, poz. 2426 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1363 i Nr 178, poz. 1479,
z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 226, poz. 1648, z 2007 r. Nr 123, poz. 849, z 2008 r. Nr 96, poz. 620
i Nr 214, poz. 1344, z 2009 r. Nr 8, poz. 39, Nr 22, poz. 119, Nr 62, poz. 504, Nr 98, poz. 817, Nr 108,
poz. 911, Nr 115, poz. 963, Nr 190, poz. 1475, Nr 201, poz. 1540 i Nr 206, poz. 1589, z 2010 r. Nr 34,
poz. 191, Nr 40, poz. 227, Nr 125, poz. 842 i Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 39, poz. 201 i 202, Nr 112,
poz. 654, Nr 129, poz. 734, Nr 185, poz. 1092, Nr 217, poz. 1280 i Nr 240, poz. 1431, z 2012 r. poz. 908,
z 2013 r. poz. 628 i 1247 oraz z 2014 r. poz. 287.
– 2 –
§ 3. Zakłady psychiatryczne dysponujące warunkami podstawowego zabezpieczenia:
1)
zapewniają stały nadzór nad sprawcami przebywającymi w zakładzie;
2)
posiadają drzwi i okna wyposażone w urządzenia uniemożliwiające sprawcom
samowolne opuszczenie zakładu.
§ 4. Zakłady psychiatryczne dysponujące warunkami wzmocnionego zabezpieczenia
spełniają wymagania określone w § 3, a ponadto:
1)
są wyposażone w:
a)
system telewizji wewnętrznej umożliwiający obserwację drzwi wejściowych, okien
zewnętrznych, sal ogólnych, izolatek oraz korytarzy,
b) elektroniczny system sygnalizujący niekontrolowane otwarcie drzwi i okien;
2)
mają możliwość wydzielenia od 10-łóżkowych do 20-łóżkowych pododdziałów;
3)
mają bezpośredni dostęp do ogrodzonego terenu rekreacyjnego;
4)
zapewniają stałą obecność personelu, w tym personelu ochrony, na terenie zakładu albo
– w przypadku dysponowania warunkami wzmocnionego zabezpieczenia w części
zakładu – w tej części zakładu, w godzinach dziennych (od godziny 700 do 2200)
w liczbie nie mniejszej niż 1/3 pojemności odpowiednio zakładu albo części zakładu
i w godzinach nocnych (od godziny 2200 do 700) w liczbie nie mniejszej niż
1/6 pojemności odpowiednio zakładu albo części zakładu.
§ 5. Zakłady psychiatryczne dysponujące warunkami maksymalnego zabezpieczenia
spełniają wymagania określone w § 3 i § 4 ust. 1, a ponadto:
1)
dysponują systemem osobistych elektronicznych urządzeń alarmowych sygnalizujących
zagrożenie, w które jest wyposażony personel;
2)
są otoczone oświetlonym, nadzorowanym za pośrednictwem telewizji wewnętrznej,
gładkim murem o wysokości co najmniej 5,5 metra lub dysponują innymi
zabezpieczeniami o porównywalnej skuteczności, uniemożliwiającymi samowolne
oddalenie się sprawcy;
3)
zatrudniają personel w liczbie co najmniej dwu i półkrotnie większej niż pojemność
zakładu, w tym personel sprawujący ochronę nad sprawcami czynów zabronionych
w liczbie nie mniejszej niż jedna trzecia pojemności zakładu.
§ 6. 1. W skład komisji psychiatrycznej do spraw środków zabezpieczających, zwanej
dalej „Komisją”, wchodzą przedstawiciele:
1)
ministra właściwego do spraw zdrowia – 2 osoby;
(W przypadku osób młodocianych – zastosowane środki wychowawcze lub poprawcze)
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
III. Prowadzone postępowania karne w czasie dozoru
(Istotne czynności procesowe podejmowane w innych sprawach w czasie dozoru oraz wyroki orzeczone w czasie trwania dozoru w
postępowaniu karnym i w sprawach o wykroczenia)
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
IV. Przebieg dotychczasowych dozorów i nadzorów
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………..……………..……………………………………………
V. Zamierzenia readaptacyjne
Plan/realizacja planu7) pracy z dozorowanym
1. Terminy i sposoby realizacji przez dozorowanego obowiązków
(Rodzaje orzeczonych obowiązków, określenie terminów i sposobów ich realizacji)
…………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………..………..……………………………………………………….
2. Metody prowadzenia dozoru i kontroli zachowania dozorowanego
(Ewentualne potrzeby w zakresie modyfikacji obowiązków w okresie próby)
…………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………..……..………………………………………………………….
3. Częstotliwość kontaktów z dozorowanym
…………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
6) W razie sporządzania sprawozdania z przebiegu i z zakończenia dozoru w pkt II, III i IV, jeżeli stwierdzono, że okoliczności nie uległy zmianie, można
odnotować stwierdzenie: „bez zmian”.
7) Niepotrzebne skreślić lub usunąć, w razie wypełniania formularza w edytorze tekstów.
5
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
4. Możliwości realizacji dozoru i kontroli zachowania dozorowanego i przeszkody, które utrudniają tę
realizację
(Główne problemy związane z kontrolą i resocjalizacją dozorowanego, sposoby ich rozwiązania, przewidywane trudności w
sprawowaniu dozoru)
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………..………..………………………………….
5. Inne planowane czynności w stosunku do dozorowanego
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………..………..………………………………….
VI. Ocena postępów resocjalizacji i wykonania obowiązków
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………..………..…………………………………….
VII. Potrzeba ustanowienia, rozszerzenia, zmiany lub zwolnienia z orzeczonych obowiązków
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………..…………..…………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
VIII. Wniosek o zakwalifikowanie dozorowanego do grupy ryzyka8)
(Wniosek wraz z krótkim uzasadnieniem)
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………..……..……………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………….
8) W ramce wpisuje się grupę ryzyka, do której należy zakwalifikować dozorowanego: A, B albo C. Nie dotyczy sprawozdania z zakończenia dozoru.
6
IX. Źródła informacji o dozorowanym i jego środowisku
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………..………..……………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
……….…………………..…………….. …
(podpis i pieczęć kuratora/przedstawiciela
sporządzającego sprawozdanie)
X. Ewentualne uwagi i zarządzenia kuratora zawodowego, kierownika zespołu lub sędziego
(Ewentualne uwagi, zarządzenia oraz akceptacja wniosku z pkt VIII bądź zmiana grupy, w razie braku akceptacji)
..................................................... ..................................................... .....................................................
..................................................... ..................................................... .....................................................
..................................................... ..................................................... .....................................................
..................................................... ..................................................... .....................................................
…..…………………………
…..…………………………
…..…………………………
(podpis kuratora zawodowego9)/
(podpis kierownika zespołu10))
(podpis sędziego)
przedstawiciela)
9 ) W przypadku gdy dozór jest prowadzony przez kuratora społecznego.
10) W przypadku gdy dozór jest prowadzony przez kuratora sądowego.
81A/04/KC
7
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A Z D R O W I A 1)
z dnia
w sprawie składu, trybu powoływania i odwoływania oraz sposobu działania komisji
psychiatrycznej do spraw środków zabezpieczaj cych
Na podstawie art. 201 § 4 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy
(Dz. U. Nr 90, poz. 557, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
warunki zabezpieczenia zakładów psychiatrycznych przeznaczonych do wykonywania
środków zabezpieczających;
2)
skład, tryb powoływania i odwoływania oraz sposób działania komisji psychiatrycznej
do spraw środków zabezpieczających, a także sposób postępowania z prowadzoną przez
komisję dokumentacją;
3)
regulamin organizacyjno-porządkowy wykonywania środków zabezpieczających.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o zakładzie psychiatrycznym – należy przez to
rozumieć także:
1)
oddział psychiatryczny w szpitalu psychiatrycznym i szpitalu ogólnym;
2)
klinikę państwowej uczelni medycznej lub innej państwowej uczelni, której podstawowe
jednostki organizacyjne prowadzą działalność w dziedzinie nauk medycznych, lub
zakładu opieki zdrowotnej jednostki badawczo-rozwojowej;
3)
regionalny ośrodek psychiatrii sądowej.
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. Nr 134, poz. 1439).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 160, poz. 1083, z 1999 r. Nr 83, poz. 931,
z 2000 r. Nr 60, poz. 701, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1318, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, Nr 111,
poz. 1194 i Nr 151, poz. 1686, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 121, poz. 1033 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r.
Nr 111, poz. 1061, Nr 142, poz. 1380 i Nr 179, poz. 1750, z 2004 r. Nr 93, poz. 889, Nr 210, poz. 2135,
Nr 240, poz. 2405, Nr 243, poz. 2426 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1363 i Nr 178, poz. 1479,
z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 226, poz. 1648, z 2007 r. Nr 123, poz. 849, z 2008 r. Nr 96, poz. 620
i Nr 214, poz. 1344, z 2009 r. Nr 8, poz. 39, Nr 22, poz. 119, Nr 62, poz. 504, Nr 98, poz. 817, Nr 108,
poz. 911, Nr 115, poz. 963, Nr 190, poz. 1475, Nr 201, poz. 1540 i Nr 206, poz. 1589, z 2010 r. Nr 34,
poz. 191, Nr 40, poz. 227, Nr 125, poz. 842 i Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 39, poz. 201 i 202, Nr 112,
poz. 654, Nr 129, poz. 734, Nr 185, poz. 1092, Nr 217, poz. 1280 i Nr 240, poz. 1431, z 2012 r. poz. 908,
z 2013 r. poz. 628 i 1247 oraz z 2014 r. poz. 287.
– 2 –
§ 3. Zakłady psychiatryczne dysponujące warunkami podstawowego zabezpieczenia:
1)
zapewniają stały nadzór nad sprawcami przebywającymi w zakładzie;
2)
posiadają drzwi i okna wyposażone w urządzenia uniemożliwiające sprawcom
samowolne opuszczenie zakładu.
§ 4. Zakłady psychiatryczne dysponujące warunkami wzmocnionego zabezpieczenia
spełniają wymagania określone w § 3, a ponadto:
1)
są wyposażone w:
a)
system telewizji wewnętrznej umożliwiający obserwację drzwi wejściowych, okien
zewnętrznych, sal ogólnych, izolatek oraz korytarzy,
b) elektroniczny system sygnalizujący niekontrolowane otwarcie drzwi i okien;
2)
mają możliwość wydzielenia od 10-łóżkowych do 20-łóżkowych pododdziałów;
3)
mają bezpośredni dostęp do ogrodzonego terenu rekreacyjnego;
4)
zapewniają stałą obecność personelu, w tym personelu ochrony, na terenie zakładu albo
– w przypadku dysponowania warunkami wzmocnionego zabezpieczenia w części
zakładu – w tej części zakładu, w godzinach dziennych (od godziny 700 do 2200)
w liczbie nie mniejszej niż 1/3 pojemności odpowiednio zakładu albo części zakładu
i w godzinach nocnych (od godziny 2200 do 700) w liczbie nie mniejszej niż
1/6 pojemności odpowiednio zakładu albo części zakładu.
§ 5. Zakłady psychiatryczne dysponujące warunkami maksymalnego zabezpieczenia
spełniają wymagania określone w § 3 i § 4 ust. 1, a ponadto:
1)
dysponują systemem osobistych elektronicznych urządzeń alarmowych sygnalizujących
zagrożenie, w które jest wyposażony personel;
2)
są otoczone oświetlonym, nadzorowanym za pośrednictwem telewizji wewnętrznej,
gładkim murem o wysokości co najmniej 5,5 metra lub dysponują innymi
zabezpieczeniami o porównywalnej skuteczności, uniemożliwiającymi samowolne
oddalenie się sprawcy;
3)
zatrudniają personel w liczbie co najmniej dwu i półkrotnie większej niż pojemność
zakładu, w tym personel sprawujący ochronę nad sprawcami czynów zabronionych
w liczbie nie mniejszej niż jedna trzecia pojemności zakładu.
§ 6. 1. W skład komisji psychiatrycznej do spraw środków zabezpieczających, zwanej
dalej „Komisją”, wchodzą przedstawiciele:
1)
ministra właściwego do spraw zdrowia – 2 osoby;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2393-cz-2
› Pobierz plik
-
2393-cz-1
› Pobierz plik