Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy
projekt dotyczy wprowadzenia kompleksowej regulacji dotyczącej mężów zaufania
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2338
- Data wpłynięcia: 2014-04-04
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2338
9) w art. 445 § 6 otrzymuje brzmienie:
„§ 6. Pełnomocnikom wyborczym i członkom komisji przysługuje prawo wniesienia
do protokołu uwag z wymienieniem konkretnych zarzutów. Przepis art. 75 § 7 stosuje
się odpowiednio.”,
10) po art. 497 dodaje się art. 497a w brzmieniu:
„Art. 497a.
Kto w dniu wyborów wynosi kartę do głosowania poza lokal wyborczy lub taką kartę poza
lokalem wyborczym przyjmuje lub posiada, nie będąc do tego uprawnionym, podlega karze
grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2.”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Kwestia zapewnienia rzetelności i przejrzystości procedur wyborczych jest sprawą
kluczową dla zapewnienia realizacji konstytucyjnej zasady demokratycznego państwa prawa.
Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie, w tym przede wszystkim obowiązujący od
2011 roku Kodeks Wyborczy, zawierają szereg przepisów gwarantujących uczciwe wybory.
Wobec występowania w Polsce przypadków bezprawnego wpływania na ustalanie wyników
wyborów, gwarancji tych nie można jednak uznać za wystarczające. Część z tych
przypadków została stwierdzona prawomocnymi wyrokami sądów.
Wnioskodawcy zdają sobie sprawę z konieczności kompleksowej nowelizacji Kodeksu
Wyborczego, które pozwoliłyby w jak największym stopniu wyeliminować zagrożenia dla
rzetelności i przejrzystości wyborów. Ze względu jednak na zbliżający się termin wyborów do
Parlamentu Europejskiego, niniejszy projekt ogranicza się do prostych i jasnych propozycji,
które ze względu na swój czytelny i nie wpływający na sam przebieg procedur wyborczych
charakter będą mogły mieć zastosowanie w odniesieniu już do procedur związanych z
najbliższymi wyborami, czyli zarządzonymi na 25 maja 2014 r. wyborów do Parlamentu
Europejskiego.
Istota zmian polega na wprowadzeniu w odrębnym rozdziale kompleksowej regulacji
dotyczącej mężów zaufania. Takie umiejscowienie mężów zaufania w strukturze Kodeksu
Wyborczego pozwoli na nadanie odpowiedniej rangi temu instrumentowi kontroli społecznej
nad wyborami. Projekt przewiduje w ramach przepisów dotyczących mężów zaufania m. in.
nadanie im kompetencji do rejestrowania czynności podejmowanych przez komisję za
pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Obecny stan prawny nie reguluje tej kwestii,
nie zabraniając jednak wprost w żadnym przepisie podobnej rejestracji. Państwowa Komisja
Wyborcza, w uchwale z dnia 24 lutego 2014 r., z zupełnie niezrozumiałych powodów
przyjęła że: „obserwacja czynności wykonywanych przez komisję obwodową nie uprawnia
mężów zaufania do utrwalania pracy komisji za pomocą aparatów fotograficznych lub
kamer.” Instrukcja ta ma charakter wiążący dla przewodniczących komisji wyborczych i
można zakładać, że interpretacja ta będzie rozszerzona również na członków Komisji.
Konieczne jest zatem doprecyzowanie, że rejestracja taka jest dopuszczalna. Rejestracja
dźwięku i obrazu stała się obecnie sprawą prostą technicznie dzięki upowszechnieniu tanich i
łatwo dostępnych urządzeń mobilnych i nie ma żadnego powodu, aby ją uniemożliwiać, jako
że nie powoduje to żadnego obciążenia dla budżetu wyborów (chodzi o sprzęt znajdujący się
w dyspozycji mężów zaufania oraz członków komisji). Udokumentowanie w ten sposób
czynności oficjalnych, formalnych i urzędowych pozwoli na ograniczenie wszelkich
możliwych nieprawidłowości i możliwość rzetelniejszego rozpatrywania protestów
wyborczych, poprzez wprowadzenie możliwości gromadzenia wartościowego materiału
dowodowego. Projekt wprowadza również ułatwienia dotyczące zgłaszania mężów zaufania
do komisji obwodowych utworzonych poza granicami kraju, co sprowadza się do czytelnego
wprowadzenia do porządku prawnego dotychczas stosowanej praktyki.
Nowelizacja wprowadza również do części karnej Kodeksu Wyborczego nowy art.
497a, penalizujący posiadanie lub przyjmowanie poza lokalem wyborczym karty do
głosowania oraz wynoszenie jej poza lokal wyborczy, przez osoby do tego nieuprawnione.
Uregulowanie tej kwestii pozwoli uniknąć opisanej wyżej sytuacji z kartami do głosowanie z
wyborów warszawskich, w którym niemożliwe było wyciagnięcie konsekwencji prawnej
wobec ewidentnej nieprawidłowości ze względu na brak kwalifikacji prawnej.
Jak wskazano wyżej, proponowane zmiany mają charakter prosty i czytelny, nie
wpływają na trwające już procedury wyborcze i w żaden istotny i bezpośredni sposób nie
zakłócą procedur planowanych na przyszłość. Nie stanowią one w żaden sposób zmiany zasad
czy tez reguł wyborczych. Nie dotyczą procedury obliczania głosów czy zgłaszania list.
Wobec powyższego, możliwe jest wprowadzenie ich do porządku prawnego tak, aby miały
one zastosowanie do najbliższych wyborów do Parlamentu Europejskiego.
Zakres przedmiotowy projektu nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Jego wejście
w życie spowoduje pozytywne skutki społeczne, poprzez zwiększenie kontroli społecznej nad
rzetelnością i przejrzystością procedur wyborczych. Projekt ustawy nie spowoduje skutków
finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Warszawa, 9 kwietnia 2014 r.
BAS-WAPEiM-827/14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
o zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks
wyborczy (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Grzegorz Schreiber) z
prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy ma na celu zmianę ustawy z dnia 5 stycznia 2011
r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, ze zm.). Zmiana dotyczy przede
wszystkim instytucji mężów zaufania i polega na umieszczeniu różnych
przepisów dotyczących funkcji i uprawnień mężów zaufania w odrębnym
rozdziale ustawy. Dodatkowo projekt przewiduje m.in. przyznanie mężom
zaufania prawa do rejestrowania wszystkich czynności podejmowanych przez
właściwą komisję wyborczą za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
Projekt przewiduje również wprowadzenie do ustawy nowego przepisu
karnego, penalizującego wynoszenie bez uprawnienia w dniu wyborów kart do
glosowania poza lokal wyborczy, a także przyjmowanie ich lub posiadanie poza
lokalem wyborczym w tym dniu.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy przywołać regulację
Traktatu o Unii Europejskiej. Przepis art. 18 ust. 3 Traktatu stanowi, że
członkowie Parlamentu Europejskiego są wybierani na pięcioletnią kadencję w
powszechnych wyborach bezpośrednich, w głosowaniu wolnym i tajnym.
Potwierdza to art. 1 ust. 3 Aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu
Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich (Dz. U. z 2004 r. Nr
2
90, poz. 864, ze zm.), który o stanowi o wyborach bezpośrednich,
powszechnych, wolnych i tajnych.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Instytucja mężów zaufania jest przejawem społecznej kontroli
prawidłowego przebiegu wyborów, w tym przestrzegania zasad wolności i
tajności. Uprawnienia mężów zaufania, odnoszące się m.in. do wyborów do
Parlamentu Europejskiego, określa projektowany art. 1033 ustawy. Należą do
nich m.in. udział we wszystkich czynnościach komisji wyborczej, obecność w
lokalu wyborczym w czasie wszystkich czynności komisji wyborczej,
wnoszenie uwag do protokołu komisji wyborczej czy wspomniane już prawo
rejestrowania dźwięku i obrazu w lokalu wyborczym.
Projektowane przepisy mieszczą się w ramach prawnych określonych
przez przywołane akty prawa UE. Projekt nie narusza prawa UE.
IV.
Konkluzje
Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks
wyborczy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
„§ 6. Pełnomocnikom wyborczym i członkom komisji przysługuje prawo wniesienia
do protokołu uwag z wymienieniem konkretnych zarzutów. Przepis art. 75 § 7 stosuje
się odpowiednio.”,
10) po art. 497 dodaje się art. 497a w brzmieniu:
„Art. 497a.
Kto w dniu wyborów wynosi kartę do głosowania poza lokal wyborczy lub taką kartę poza
lokalem wyborczym przyjmuje lub posiada, nie będąc do tego uprawnionym, podlega karze
grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2.”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Kwestia zapewnienia rzetelności i przejrzystości procedur wyborczych jest sprawą
kluczową dla zapewnienia realizacji konstytucyjnej zasady demokratycznego państwa prawa.
Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie, w tym przede wszystkim obowiązujący od
2011 roku Kodeks Wyborczy, zawierają szereg przepisów gwarantujących uczciwe wybory.
Wobec występowania w Polsce przypadków bezprawnego wpływania na ustalanie wyników
wyborów, gwarancji tych nie można jednak uznać za wystarczające. Część z tych
przypadków została stwierdzona prawomocnymi wyrokami sądów.
Wnioskodawcy zdają sobie sprawę z konieczności kompleksowej nowelizacji Kodeksu
Wyborczego, które pozwoliłyby w jak największym stopniu wyeliminować zagrożenia dla
rzetelności i przejrzystości wyborów. Ze względu jednak na zbliżający się termin wyborów do
Parlamentu Europejskiego, niniejszy projekt ogranicza się do prostych i jasnych propozycji,
które ze względu na swój czytelny i nie wpływający na sam przebieg procedur wyborczych
charakter będą mogły mieć zastosowanie w odniesieniu już do procedur związanych z
najbliższymi wyborami, czyli zarządzonymi na 25 maja 2014 r. wyborów do Parlamentu
Europejskiego.
Istota zmian polega na wprowadzeniu w odrębnym rozdziale kompleksowej regulacji
dotyczącej mężów zaufania. Takie umiejscowienie mężów zaufania w strukturze Kodeksu
Wyborczego pozwoli na nadanie odpowiedniej rangi temu instrumentowi kontroli społecznej
nad wyborami. Projekt przewiduje w ramach przepisów dotyczących mężów zaufania m. in.
nadanie im kompetencji do rejestrowania czynności podejmowanych przez komisję za
pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Obecny stan prawny nie reguluje tej kwestii,
nie zabraniając jednak wprost w żadnym przepisie podobnej rejestracji. Państwowa Komisja
Wyborcza, w uchwale z dnia 24 lutego 2014 r., z zupełnie niezrozumiałych powodów
przyjęła że: „obserwacja czynności wykonywanych przez komisję obwodową nie uprawnia
mężów zaufania do utrwalania pracy komisji za pomocą aparatów fotograficznych lub
kamer.” Instrukcja ta ma charakter wiążący dla przewodniczących komisji wyborczych i
można zakładać, że interpretacja ta będzie rozszerzona również na członków Komisji.
Konieczne jest zatem doprecyzowanie, że rejestracja taka jest dopuszczalna. Rejestracja
dźwięku i obrazu stała się obecnie sprawą prostą technicznie dzięki upowszechnieniu tanich i
łatwo dostępnych urządzeń mobilnych i nie ma żadnego powodu, aby ją uniemożliwiać, jako
że nie powoduje to żadnego obciążenia dla budżetu wyborów (chodzi o sprzęt znajdujący się
w dyspozycji mężów zaufania oraz członków komisji). Udokumentowanie w ten sposób
czynności oficjalnych, formalnych i urzędowych pozwoli na ograniczenie wszelkich
możliwych nieprawidłowości i możliwość rzetelniejszego rozpatrywania protestów
wyborczych, poprzez wprowadzenie możliwości gromadzenia wartościowego materiału
dowodowego. Projekt wprowadza również ułatwienia dotyczące zgłaszania mężów zaufania
do komisji obwodowych utworzonych poza granicami kraju, co sprowadza się do czytelnego
wprowadzenia do porządku prawnego dotychczas stosowanej praktyki.
Nowelizacja wprowadza również do części karnej Kodeksu Wyborczego nowy art.
497a, penalizujący posiadanie lub przyjmowanie poza lokalem wyborczym karty do
głosowania oraz wynoszenie jej poza lokal wyborczy, przez osoby do tego nieuprawnione.
Uregulowanie tej kwestii pozwoli uniknąć opisanej wyżej sytuacji z kartami do głosowanie z
wyborów warszawskich, w którym niemożliwe było wyciagnięcie konsekwencji prawnej
wobec ewidentnej nieprawidłowości ze względu na brak kwalifikacji prawnej.
Jak wskazano wyżej, proponowane zmiany mają charakter prosty i czytelny, nie
wpływają na trwające już procedury wyborcze i w żaden istotny i bezpośredni sposób nie
zakłócą procedur planowanych na przyszłość. Nie stanowią one w żaden sposób zmiany zasad
czy tez reguł wyborczych. Nie dotyczą procedury obliczania głosów czy zgłaszania list.
Wobec powyższego, możliwe jest wprowadzenie ich do porządku prawnego tak, aby miały
one zastosowanie do najbliższych wyborów do Parlamentu Europejskiego.
Zakres przedmiotowy projektu nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Jego wejście
w życie spowoduje pozytywne skutki społeczne, poprzez zwiększenie kontroli społecznej nad
rzetelnością i przejrzystością procedur wyborczych. Projekt ustawy nie spowoduje skutków
finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Warszawa, 9 kwietnia 2014 r.
BAS-WAPEiM-827/14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
o zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks
wyborczy (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Grzegorz Schreiber) z
prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy ma na celu zmianę ustawy z dnia 5 stycznia 2011
r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, ze zm.). Zmiana dotyczy przede
wszystkim instytucji mężów zaufania i polega na umieszczeniu różnych
przepisów dotyczących funkcji i uprawnień mężów zaufania w odrębnym
rozdziale ustawy. Dodatkowo projekt przewiduje m.in. przyznanie mężom
zaufania prawa do rejestrowania wszystkich czynności podejmowanych przez
właściwą komisję wyborczą za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
Projekt przewiduje również wprowadzenie do ustawy nowego przepisu
karnego, penalizującego wynoszenie bez uprawnienia w dniu wyborów kart do
glosowania poza lokal wyborczy, a także przyjmowanie ich lub posiadanie poza
lokalem wyborczym w tym dniu.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy przywołać regulację
Traktatu o Unii Europejskiej. Przepis art. 18 ust. 3 Traktatu stanowi, że
członkowie Parlamentu Europejskiego są wybierani na pięcioletnią kadencję w
powszechnych wyborach bezpośrednich, w głosowaniu wolnym i tajnym.
Potwierdza to art. 1 ust. 3 Aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu
Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich (Dz. U. z 2004 r. Nr
2
90, poz. 864, ze zm.), który o stanowi o wyborach bezpośrednich,
powszechnych, wolnych i tajnych.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Instytucja mężów zaufania jest przejawem społecznej kontroli
prawidłowego przebiegu wyborów, w tym przestrzegania zasad wolności i
tajności. Uprawnienia mężów zaufania, odnoszące się m.in. do wyborów do
Parlamentu Europejskiego, określa projektowany art. 1033 ustawy. Należą do
nich m.in. udział we wszystkich czynnościach komisji wyborczej, obecność w
lokalu wyborczym w czasie wszystkich czynności komisji wyborczej,
wnoszenie uwag do protokołu komisji wyborczej czy wspomniane już prawo
rejestrowania dźwięku i obrazu w lokalu wyborczym.
Projektowane przepisy mieszczą się w ramach prawnych określonych
przez przywołane akty prawa UE. Projekt nie narusza prawa UE.
IV.
Konkluzje
Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks
wyborczy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2338
› Pobierz plik