Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2167
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 932
2167
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach posiedzenie może być zwołane w trybie
pilnym. W zawiadomieniu podaje się wówczas dodatkowo przyczynę zwołania posiedzenia
w tym trybie.
§ 5. 1. Prowadzący posiedzenie Komitetu jest zobowiązany do:
1)
przedstawienia porządku obrad Komitetu;
2)
przedstawienia do zatwierdzenia członkom Komitetu protokołu poprzedniego
posiedzenia Komitetu;
3)
zarządzenia głosowania nad wypracowanymi przez Komitet ustaleniami.
2. Ustalenia Komitetu są przyjmowane w drodze głosowania zwykłą większością
głosów, przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby członków Komitetu, a w razie
równej liczby głosów – rozstrzyga głos prowadzącego posiedzenie.
3. Ustalenia Komitetu mogą być przyjmowane w formie opinii podpisywanej przez
członków Komitetu, wyrażonej z zachowaniem zasady, o której mowa w ust. 2, lub w formie
zapisu do protokołu, o którym mowa w § 7 ust. 3.
4. Komitet, w razie potrzeby, może powoływać zespoły problemowe lub doradcze
w celu sporządzania ekspertyz niezbędnych do wykonania zadań Komitetu.
§ 6. 1. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Komitetu może zarządzić
przyjęcie ustaleń Komitetu w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb
obiegowy) przez członków Komitetu.
2. W przypadku rozpatrywania projektu ustaleń Komitetu w trybie obiegowym termin
do przedstawienia stanowiska nie powinien być krótszy niż 4 dni robocze.
3. Projekty ustaleń Komitetu rozpatrywane w trybie obiegowym uważa się za przyjęte,
jeżeli wszyscy członkowie Komitetu wyrazili na piśmie zgodę na przyjęcie ustalenia bez
zastrzeżeń oraz w razie niezgłoszenia uwag lub zastrzeżeń do projektu w wyznaczonym
terminie.
4. W razie zgłoszenia uwag lub zastrzeżeń, które nie zostaną uwzględnione lub
wyjaśnione przez Przewodniczącego Komitetu, przyjęcie ustalenia Komitetu wymaga
rozpatrzenia na posiedzeniu Komitetu.
5. Przewodniczący Komitetu przedstawia do wiadomości członkom Komitetu, na
najbliższym posiedzeniu Komitetu, wykaz ustaleń przyjętych przez członków Komitetu
w trybie obiegowym.
§ 7. 1. Posiedzenia Komitetu są jawne.
– 4 –
2. Prowadzący posiedzenie może zarządzić wyłączenie jawności posiedzenia lub jego
części z uwagi na charakter omawianych spraw.
3. Z posiedzenia Komitetu sporządza się protokół, który podpisują członkowie
Komitetu.
4. Wgląd w protokół mają członkowie Komitetu i inne osoby upoważnione przez
Przewodniczącego Komitetu.
§ 8. 1. Komitet sporządza, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, roczne
sprawozdanie ze swojej działalności, które jest przyjmowane zgodnie z postanowieniami § 5
ust. 2.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący Komitetu przekazuje
niezwłocznie Ministrowi Obrony Narodowej.
§ 9. Obsługę organizacyjno-administracyjną Komitetu zapewnia Ministerstwo Obrony
Narodowej.
22/01-kt
– 5 –
UZASADNIENIE
Rozporządzenie wykonuje delegację ujętą w art. 20 ust. 6 ustawy z dnia 10 września 1999 r.
o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu
dla bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 716, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”,
zgodnie z którą Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia regulamin organizacyjny
Komitetu Offsetowego.
Rozporządzenie reguluje sposób działania Komitetu Offsetowego, zwanego dalej
„Komitetem”, sposób zwoływania i odbywania posiedzeń, sposób podejmowania rozstrzygnięć
(opinii, ekspertyz), kwestie związane z protokołowaniem oraz sprawozdawczość.
Komitet będzie, podobnie jak obecnie funkcjonujący Komitet do Spraw Umów Offsetowych,
strukturą opiniodawczo-analityczną. Rolę pomocniczą w procesie zawierania i wykonywania
umowy offsetowej Komitet pełnić będzie na rzecz Ministra Obrony Narodowej, w związku
z przejęciem przez niego od ministra właściwego do spraw gospodarki kompetencji w zakresie
offsetu na podstawie ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych
zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa,
oraz niektórych innych ustaw zwanej dalej „nowelizacją ustawy offsetowej”.
Jednocześnie, ponieważ w art. 4 nowelizacji ustawy offsetowej przyjęto zasadę, zgodnie
z którą w stosunku do umów offsetowych zawartych przed dniem wejścia w życie nowelizacji
właściwy pozostaje minister właściwy do spraw gospodarki na zasadach określonych w art. 9 ust. 1
ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej w brzmieniu obowiązującym
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy – konieczne jest utrzymanie aktywności
dotychczasowego Komitetu do Spraw Umów Offsetowych jako struktury działającej przy
ministrze właściwym do spraw gospodarki, w składzie, na zasadach oraz w trybie określonych
w przepisach sprzed nowelizacji.
Zgodnie z założeniami ustawy, Komitet działać będzie przy Ministrze Obrony Narodowej
jako wewnętrzna jednostką organizacyjna urzędu obsługującego tego ministra. Ze względu na jego
doradczy oraz międzyresortowy charakter zachodzi konieczność powołania komórki wewnętrznej
Ministerstwa Obrony Narodowej obsługującej Komitet od strony techniczno-organizacyjnej,
stosownie do art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U.
2012 r. poz. 392, z późn. zm.). Wobec umiejscowienia Komitetu przy Ministrze Obrony
– 6 –
Narodowej, zadaniem tego ministra będzie powołanie w strukturach Ministerstwa Obrony
Narodowej odpowiedniej komórki do obsługi Komitetu. Dyrektor tej komórki obejmie obowiązki
Sekretarza Komitetu i będzie wykonywał zadania wyszczególnione w § 3 ust. 4.
Przyjęto, że Przewodniczącego Komitetu powołuje, na wniosek Ministra Obrony Narodowej
i odwołuje Prezes Rady Ministrów, co wynika z założenia przyjętego w ustawie, zgodnie z którym
przewodniczącym jest przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej.
– 7 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia odnosi się do organizacji Komitetu Offsetowego, zwanego dalej
„Komitetem”, będącego organem o charakterze opiniodawczo-doradczym przy Ministrze Obrony
Narodowej. Ponadto projekt odnosi się do:
1) Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2) Prezesa Rady Ministrów,
3) Ministra Obrony Narodowej,
4) ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
5) ministra właściwego do spraw gospodarki,
6) ministra właściwego do spraw nauki,
7) ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa,
8) ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
9) ministra właściwego do spraw zagranicznych,
10) Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych,
11) Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
12) Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego,
13) Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
których przedstawiciele będą brać udział w posiedzeniach.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji, w szczególności, jeżeli obowiązek zasięgania
takich opinii wynika z przepisów prawa
Projekt reguluje wewnętrzną organizację organu działającego przy Ministrze Obrony
Narodowej. Z uwagi umiejscowienie Komitetu w strukturach administracji publicznej i charakter
rozpatrywanych przez Komitet spraw projekt nie był poddany konsultacjom społecznym.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2167
› Pobierz plik