eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2167
  • Data wpłynięcia: 2014-02-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 932

2167

– 3 – 
4. W  szczególnie  uzasadnionych  przypadkach  posiedzenie  może  być  zwołane  w  trybie 
pilnym. W zawiadomieniu podaje  się  wówczas  dodatkowo  przyczynę  zwołania  posiedzenia 
w tym trybie. 
§ 5. 1. Prowadzący posiedzenie Komitetu jest zobowiązany do: 
1) 
przedstawienia porządku obrad Komitetu; 
2) 
przedstawienia  do  zatwierdzenia  członkom  Komitetu  protokołu  poprzedniego 
posiedzenia Komitetu; 
3) 
zarządzenia głosowania nad wypracowanymi przez Komitet ustaleniami. 
2. Ustalenia  Komitetu  są  przyjmowane  w  drodze  głosowania  zwykłą  większością 
głosów, przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby członków Komitetu, a w razie 
równej liczby głosów – rozstrzyga głos prowadzącego posiedzenie. 
3. Ustalenia  Komitetu  mogą  być  przyjmowane  w  formie  opinii  podpisywanej  przez 
członków Komitetu, wyrażonej z zachowaniem zasady, o której mowa w ust. 2, lub w formie 
zapisu do protokołu, o którym mowa w § 7 ust. 3. 
4. Komitet,  w  razie  potrzeby,  może  powoływać  zespoły  problemowe  lub  doradcze 
w celu sporządzania ekspertyz niezbędnych do wykonania zadań Komitetu. 
§ 6. 1. W  uzasadnionych  przypadkach  Przewodniczący  Komitetu  może  zarządzić 
przyjęcie  ustaleń  Komitetu  w  drodze  korespondencyjnego  uzgodnienia  stanowisk  (tryb 
obiegowy) przez członków Komitetu. 
2. W  przypadku  rozpatrywania  projektu  ustaleń  Komitetu  w  trybie  obiegowym  termin 
do przedstawienia stanowiska nie powinien być krótszy niż 4 dni robocze. 
3. Projekty ustaleń Komitetu rozpatrywane w trybie obiegowym uważa się za przyjęte, 
jeżeli  wszyscy  członkowie  Komitetu  wyrazili  na  piśmie  zgodę  na  przyjęcie  ustalenia  bez 
zastrzeżeń  oraz  w  razie  niezgłoszenia  uwag  lub  zastrzeżeń  do  projektu  w  wyznaczonym 
terminie. 
4. W  razie  zgłoszenia  uwag  lub  zastrzeżeń,  które  nie  zostaną  uwzględnione  lub 
wyjaśnione  przez  Przewodniczącego  Komitetu,  przyjęcie  ustalenia  Komitetu  wymaga 
rozpatrzenia na posiedzeniu Komitetu. 
5. Przewodniczący  Komitetu  przedstawia  do  wiadomości  członkom  Komitetu,  na 
najbliższym  posiedzeniu  Komitetu,  wykaz  ustaleń  przyjętych  przez  członków  Komitetu 
w trybie obiegowym. 
§ 7. 1. Posiedzenia Komitetu są jawne. 
– 4 – 
2. Prowadzący  posiedzenie  może  zarządzić  wyłączenie  jawności  posiedzenia  lub  jego 
części z uwagi na charakter omawianych spraw. 
3. Z  posiedzenia  Komitetu  sporządza  się  protokół,  który  podpisują  członkowie 
Komitetu. 
4. Wgląd  w  protokół  mają  członkowie  Komitetu  i  inne  osoby  upoważnione  przez 
Przewodniczącego Komitetu. 
§ 8. 1. Komitet  sporządza,  w  terminie  do  dnia  31  marca  każdego  roku,  roczne 
sprawozdanie ze swojej działalności, które jest przyjmowane zgodnie z postanowieniami § 5 
ust. 2. 
2. Sprawozdanie,  o  którym  mowa  w  ust.  1,  Przewodniczący  Komitetu  przekazuje 
niezwłocznie Ministrowi Obrony Narodowej. 
§ 9. Obsługę  organizacyjno-administracyjną  Komitetu  zapewnia  Ministerstwo  Obrony 
Narodowej. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
22/01-kt 
– 5 – 
 
 
UZASADNIENIE 
 
Rozporządzenie wykonuje delegację ujętą w art. 20 ust. 6 ustawy z dnia 10 września 1999 r. 
o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu 
dla  bezpieczeństwa  państwa  (Dz.  U.  z  2013  r.  poz.  716,  z  późn. zm.),  zwanej  dalej  „ustawą”, 
zgodnie z którą  Rada  Ministrów  określi  w  drodze  rozporządzenia  regulamin  organizacyjny 
Komitetu Offsetowego.   
Rozporządzenie  reguluje  sposób  działania  Komitetu  Offsetowego,  zwanego  dalej 
„Komitetem”, sposób zwoływania i odbywania posiedzeń, sposób podejmowania rozstrzygnięć 
(opinii, ekspertyz), kwestie związane z protokołowaniem oraz sprawozdawczość. 
Komitet będzie, podobnie jak obecnie funkcjonujący Komitet do Spraw Umów Offsetowych, 
strukturą  opiniodawczo-analityczną.  Rolę  pomocniczą  w  procesie  zawierania  i  wykonywania 
umowy  offsetowej  Komitet  pełnić  będzie  na  rzecz  Ministra  Obrony  Narodowej,  w  związku 
z przejęciem  przez  niego  od  ministra  właściwego  do  spraw  gospodarki  kompetencji  w  zakresie 
offsetu na podstawie ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych 
zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, 
oraz niektórych innych ustaw zwanej dalej „nowelizacją ustawy offsetowej”. 
Jednocześnie,  ponieważ  w  art.  4  nowelizacji  ustawy  offsetowej  przyjęto  zasadę,  zgodnie 
z którą  w  stosunku  do  umów  offsetowych  zawartych  przed  dniem  wejścia  w  życie  nowelizacji 
właściwy pozostaje minister właściwy do spraw gospodarki na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 
ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej w brzmieniu obowiązującym 
przed  dniem  wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy  –  konieczne  jest  utrzymanie  aktywności 
dotychczasowego  Komitetu  do  Spraw  Umów  Offsetowych  jako  struktury  działającej  przy 
ministrze właściwym do spraw gospodarki, w składzie, na zasadach oraz w trybie określonych 
w przepisach sprzed nowelizacji. 
Zgodnie  z  założeniami ustawy,  Komitet  działać  będzie  przy  Ministrze  Obrony  Narodowej 
jako wewnętrzna jednostką organizacyjna urzędu obsługującego tego ministra. Ze względu na jego 
doradczy oraz międzyresortowy charakter zachodzi konieczność powołania komórki wewnętrznej 
Ministerstwa  Obrony  Narodowej  obsługującej  Komitet  od  strony  techniczno-organizacyjnej, 
stosownie do art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. 
2012 r.  poz.  392,  z  późn.  zm.). Wobec umiejscowienia Komitetu przy Ministrze Obrony 
– 6 – 
 
Narodowej,  zadaniem  tego  ministra  będzie  powołanie  w  strukturach  Ministerstwa  Obrony 
Narodowej odpowiedniej komórki do obsługi Komitetu. Dyrektor tej komórki obejmie obowiązki 
Sekretarza Komitetu i będzie wykonywał zadania wyszczególnione w § 3 ust. 4.   
Przyjęto, że Przewodniczącego Komitetu powołuje, na wniosek Ministra Obrony Narodowej 
i odwołuje Prezes Rady Ministrów, co wynika z założenia przyjętego w ustawie, zgodnie z którym 
przewodniczącym jest przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej.   
 
 
– 7 – 
 
 
 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) 
 
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny 
Projekt  rozporządzenia  odnosi  się  do  organizacji  Komitetu Offsetowego, zwanego dalej 
„Komitetem”, będącego organem o charakterze opiniodawczo-doradczym przy Ministrze Obrony 
Narodowej. Ponadto projekt odnosi się do: 
1)  Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, 
2)  Prezesa Rady Ministrów, 
3)  Ministra Obrony Narodowej, 
4)  ministra właściwego do spraw finansów publicznych, 
5)  ministra właściwego do spraw gospodarki, 
6)  ministra właściwego do spraw nauki, 
7)  ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, 
8)  ministra właściwego do spraw wewnętrznych, 
9)  ministra właściwego do spraw zagranicznych, 
10) Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, 
11) Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 
12) Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, 
13) Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego, 
których przedstawiciele będą brać udział w posiedzeniach. 
 
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji, w szczególności, jeżeli obowiązek zasięgania 
takich opinii wynika z przepisów prawa 
Projekt  reguluje  wewnętrzną  organizację  organu  działającego  przy  Ministrze  Obrony 
Narodowej. Z uwagi umiejscowienie Komitetu w strukturach administracji publicznej i charakter 
rozpatrywanych przez Komitet spraw projekt nie był poddany konsultacjom społecznym. 
 
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: