Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2167
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 932
2167
§ 4. 1. Wniosek w sprawie sporządzenia uzasadnienia i dokonania oceny zawiera
w szczególności:
1)
nazwę zadania będącego przedmiotem zamówienia lub nazwę przedmiotu zamówienia;
2)
dokumenty określające:
a)
wskazanie podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, mając na uwadze
obowiązek zapewnienia prawidłowego stosowania przepisu art. 346 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz potrzebę zapewnienia eksploatacji
i bezpieczeństwa użycia sprzętu wojskowego w sytuacji kryzysowej,
b)
wskazanie wymagań dla utrzymania lub ustanowienia na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej potencjału w zakresie zdolności: produkcyjnych,
serwisowych i obsługowo-naprawczych, a także innych, niezbędnych z punktu
widzenia ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa,
c)
związek między przedmiotem offsetu, przedmiotem zamówienia oraz
podstawowym interesem bezpieczeństwa państwa,
d)
czy podjęte środki nie wpłyną negatywnie na warunki konkurencji na rynku
wewnętrznym w odniesieniu do produktów, które nie są przeznaczone wyłącznie
do celów wojskowych,
e)
brak możliwości ochrony podstawowego interesu państwa w sposób inny niż przez
offset.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się ocenę występowania
podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa wraz z uzasadnieniem sporządzoną, dla
przedmiotu zamówienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
§ 5. Właściwy minister albo centralny organ administracji rządowej, o którym mowa
w § 3 ust. 2, na podstawie wniosku, o którym mowa w § 4, sporządza uzasadnienie
i dokonuje oceny w terminie 30 dni od dnia otrzymania tego wniosku.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ... .
PREZES RADY MINISTRÓW
19/01-kt
- 3 -
UZASADNIENIE
Konieczność wydania przedmiotowego rozporządzenia wynika ze zmiany ustawy z dnia
10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku
z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 716,
z późn. zm.), której nowelizacja zmienia brzmienie art. 7.
Rozporządzenie określa tryb i zasady postępowania w zakresie sporządzania uzasadnienia
i oceny konieczności zastosowania offsetu w celu ochrony podstawowego interesu
bezpieczeństwa państwa.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa Obrony Narodowej
i Rządowego Centrum Legislacji.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.
- 4 -
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana regulacja dotyczy komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej
oraz jednostek organizacyjnych podległych i podporządkowanych Ministrowi Obrony
Narodowej, ministrów kierujących działami administracji rządowej, któremu podlega jednostka
organizacyjna będąca zamawiającym lub jest przez niego nadzorowana, a także centralnych
organów administracji rządowej.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji, w szczególności, jeżeli obowiązek zasięgania
takich opinii wynika z przepisów prawa
Ze względu na zakres projektowanej regulacji projekt nie będzie podlegał konsultacjom.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:
a)
sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
przyjęte rozwiązania nie będą miały wpływu na dochody i wydatki budżetu państwa,
ponieważ nie wprowadzają zmian w tej kwestii do obowiązującego stanu prawnego,
b) rynek pracy
przedstawiona regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy,
c)
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
przedstawiony projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość,
d) sytuację i rozwój regionalny
przedstawiony projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie powoduje konieczności wydatkowania środków
finansowych z budżetu państwa lub z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
20/01-kt
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
R A D Y M I N I S T R Ó W
z dnia
w sprawie regulaminu organizacyjnego Komitetu Offsetowego
Na podstawie art. 20 ust. 6 ustawy z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach
zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla
bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 716 oraz z 2014 r. poz. ...) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Komitetowi Offsetowemu nadaje się regulamin organizacyjny stanowiący załącznik
do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ... .)
PREZES RADY MINISTRÓW
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2007 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Komitetu do Spraw Umów Offsetowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 158,
poz. 1107), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia . . o zmianie ustawy o niektórych
umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności
i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. ...).
21/01-kt
– 2 –
Załącznik
do rozporządzenia
Rady Ministrów
z dnia ... (poz. ...)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY KOMITETU OFFSETOWEGO
§ 1. Komitet Offsetowy, zwany dalej „Komitetem”, wykonuje zadania, o których mowa
w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach zawieranych
w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa
(Dz. U. z 2013 r. poz. 716 oraz z ... poz. ...), zwanej dalej „ustawą”.
§ 2. Komitet jest organem opiniodawczo-doradczym Ministra Obrony Narodowej
w sprawach określonych w ustawie.
§ 3. 1. Przewodniczącego Komitetu powołuje, na wniosek Ministra Obrony Narodowej
i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
2. Na wniosek Ministra Obrony Narodowej organy, o których mowa w art. 20 ust. 2
ustawy, delegują swoich przedstawicieli jako członków Komitetu.
3. Sekretarzem Komitetu jest dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony
Narodowej, do której zadań należy obsługa administracyjno-organizacyjna Komitetu.
4. Do zadań Sekretarza Komitetu należy w szczególności przygotowywanie:
1)
projektów zawiadomień, o których mowa w § 4 ust. 3;
2)
materiałów informacyjnych na posiedzenia Komitetu;
3)
projektów ustaleń Komitetu, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 oraz w § 6 ust. 3;
4)
wykazu ustaleń Komitetu, o których mowa w § 6 ust. 5;
5)
projektu protokołu, o którym mowa w § 7 ust. 3;
6)
projektu sprawozdania, o którym mowa w § 8 ust. 1.
5. W przypadku nieobecności członka Komitetu w jego pracach może go zastępować,
pisemnie upoważniona przez właściwy organ, inna osoba.
§ 4. 1. Komitet obraduje na posiedzeniach.
2. Posiedzenie Komitetu zwołuje i prowadzi Przewodniczący Komitetu, a w przypadku
nieobecności Przewodniczącego – jego zastępca.
3. Zawiadomienia o terminie, miejscu i porządku obrad Komitetu powinny być
przekazane członkom Komitetu i innym osobom zaproszonym na posiedzenie nie później niż
na 5 dni roboczych przed wyznaczonym terminem posiedzenia.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2167
› Pobierz plik