Senacki projekt ustawy o petycjach
projekt dotyczy realizacji postanowień art. 63 Konstytucji poprzez uregulowanie zasad składania i rozpatrywania petycji, a także sposobu postępowania oraz określenia właściwości organów w sprawach dotyczących petycji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2135
- Data wpłynięcia: 2013-12-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o petycjach
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1195
2135
z postanowieniami Konstytucji RP poprzez skonkretyzowanie i dookreślenie prawa petycji
w odrębnej ustawie, czego skutkiem będzie uporządkowanie dotychczasowego stanu
prawnego w tym zakresie.
W związku z powyższym projekt ustawy o petycjach stanowi realizację postanowień
art. 63 Konstytucji RP poprzez uregulowanie składania i rozpatrywania petycji, sposobu
postępowania oraz określenia właściwości organów w sprawach dotyczących petycji (art. 1).
Art. 2 określa podmiotowy oraz przedmiotowy zakres ustawy. W świetle art. 63 ustawy
zasadniczej prawo składania petycji przysługuje każdemu, co w terminologii konstytucyjnej
oznacza wiele bliżej nieokreślonych podmiotów. Oprócz osób fizycznych, zgodnie z przyjętą
w prawie konstytucyjnym wykładnią, podmiotami uprawnionymi do składania petycji są
różne społeczne podmioty zbiorowe niezależnie od posiadanej osobowości prawnej, a więc
związki zawodowe, związki pracodawców, organizacje społeczno–zawodowe rolników,
stowarzyszenia, samorządy społeczne i zawodowe, fundacje, itp. organizacje społeczeństwa
obywatelskiego. Natomiast adresatami petycji, zgodnie z art. 63 Konstytucji RP są dwie
grupy podmiotów: organy władzy publicznej oraz organizacje i instytucje społeczne
w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji
publicznej. Zgodnie z zakresem konstytucyjnego pojęcia „organy władzy publicznej”
adresatami petycji są, zatem zarówno organy państwowe jak i organy samorządu
terytorialnego bez względu na terytorialny zasięg ich działania oraz charakter ich funkcji.
Druga grupa adresatów petycji obejmuje organizacje i instytucje społeczne, które wykonują
zadania z zakresu administracji publicznej. Wykładnia bliższa litery Konstytucji RP (formuły
w „związku” z wykonywaniem takich zadań) nakazywałaby przyjąć, że chodzi o możliwość
kierowania petycji nie tylko do podmiotów wykonujących zadania zlecone władzy
publicznej, lecz także w sprawach związanych z wykonywaniem tych zadań.
Przepisy Konstytucji RP dają prawo składania petycji nie tylko w interesie publicznym,
lecz także własnym lub innej osoby za jej zgodą. W związku z powyższym w projekcie
ustawy przyjęto, iż petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną
lub jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych osób do organu władzy
publicznej, a także do organizacji lub instytucji społecznej, wykonującej zadania zlecone
z zakresu administracji publicznej.
Natomiast przedmiotem petycji może być żądanie ustanowienia lub zmiany przepisów
prawa, podjęcia decyzji lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego
– 5 –
petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra
wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji podmiotu rozpatrującego
petycję.
Projekt ustawy określa formę, w jakiej może być złożona petycja oraz wymagane
elementy, jakie powinna zawierać (art. 3). Reguluje także kwestie dotyczące możliwości
składania petycji przez grupę osób (art. 4). Ponadto doprecyzowuje, jakie elementy powinna
zawierać petycja składana w interesie osób trzecich (art. 5).
W celu pełnego zachowania zasady jawności oraz transparentności projekt przewiduje,
że petycja może zawierać wniosek o utajnienie danych osobowych podmiotu wnoszącego
petycję (art. 6). W konsekwencji dane dotyczące imienia i nazwiska podmiotu wnoszącego
petycję będą mogły być zamieszczane na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego
petycję lub urzędu go obsługującego, o ile do petycji nie zostanie dołączony wniosek o ich
utajnienie.
Przyjęte rozwiązanie nawiązuje do procedury rozpatrywania petycji przez Parlament
Europejski. Rozwiązanie to może przyczynić się do tego, że osoba składająca petycję w pełni
będzie utożsamiała się z celem i zasadnością jej złożenia.
Ponadto ze względu na to, że przedmiotem petycji mogą być sprawy dotyczące między
innymi życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra
wspólnego ujawnienie tożsamości osoby składającej petycję w danej sprawie może
przyczynić się do zwiększenia aktywności innych osób w tym zakresie, a tym samym
zwiększenia udziału społeczeństwa w życiu publicznym.
Projekt ustawy przewiduje zasadę działania adresatów petycji w ramach ich
właściwości, która powinna być ustalana stosownie do materii, której petycja dotyczy
i zakresu kompetencji podmiotu niezbędnego do jej rozpatrzenia. Podmiot, do którego
błędnie wniesiono petycję, jest obowiązany do przekazania jej właściwemu podmiotowi
(art. 7).
Wprowadzona została także możliwość uzupełnienia lub wyjaśniania treści petycji,
która nie spełnia określonych ustawowo wymogów (art. 8). Należy dodać, że petycja
niezawierająca takich danych, jak imię i nazwisko, miejsce zamieszkania oraz adres
do korespondencji nie będzie rozpatrywana.
– 6 –
Projekt ustawy nakłada na podmiot rozpatrujący petycję lub urząd go obsługujący
obowiązek zamieszczania na stronie internetowej informacji zawierających m.in. zwięzły
opis treści petycji oraz jej odwzorowanie cyfrowe (skan). Ponadto informacje te powinny być
aktualizowane o dane dotyczące przebiegu postępowania (art. 9). Powyższy obowiązek
ma na celu
zapewnienie jawności i transparentności postępowania dotyczącego
rozpatrywanych petycji, a także możliwości zapoznania się z ich przedmiotem
przez zainteresowane osoby.
W projekcie ustawy doprecyzowano tryb rozpatrywania petycji złożonej do Sejmu
i Senatu, a także jednostki samorządu terytorialnego. W świetle przyjętych rozwiązań petycja
złożona do Sejmu lub Senatu będzie rozpatrywana przez wskazaną w regulaminie
odpowiednio Sejmu lub Senatu właściwą komisję (art. 10 ust. 1). Natomiast w przypadku
złożenia petycji do jednostki samorządu terytorialnego przewodniczący organu stanowiącego
tej jednostki będzie kierował petycje do rozpatrzenia przez właściwą komisję (art. 10 ust. 2).
Projekt określa termin, w którym petycja powinna być rozpatrzona. W myśl przyjętych
rozwiązań petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, nie później jednak
niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia (art. 11).
W celu zapewnienia sprawności, oszczędności oraz ekonomiki postępowania
uregulowane zostały także zasady rozpatrywania tzw. petycji wielokrotnej. W przypadku, gdy
w ciągu miesiąca od otrzymania petycji przez właściwy podmiot składane są dalsze petycje
dotyczące tej samej sprawy, podmiot rozpatrujący petycję może zarządzić łączne rozpatrzenie
petycji (art. 12).
Wprowadzony został przepis mający na celu zapobieżenie wielokrotnemu
rozpatrywaniu tych samych spraw, spowodowanych uporczywym wnoszeniem petycji
niezawierających żadnych nowych treści, lecz ponawianych z niewiedzy lub pobudek
pieniackich. W takim przypadku rozpatrujący petycję będzie mógł pozostawić ją bez
rozpatrzenia (o ile petycja ta nie powołuje się na nowe fakt lub dowody nie znane przedtem
podmiotowi rozpatrującemu petycję), ale jednocześnie musi poinformować składającego
petycję o poprzednim sposobie jej załatwienia (art. 13).
W projekcie ustawy określona została forma powiadomienia wnoszącego petycję
o sposobie jej załatwienia (art. 14). Podmiot rozpatrujący petycję będzie informował
o sposobie załatwienia petycji w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji
elektronicznej.
– 7 –
Projekt ustawy zawiera także przepis mający na celu wyłączenie stosowania zasady
dyskontynuacji w odniesieniu do projektu ustawy wniesionego do Sejmu w wyniku
rozpatrzenia petycji przez właściwą komisję sejmową lub senacką – w sposób analogiczny,
jak w przypadku obywatelskiego projektu ustawy czyni to ustawa z dnia 24 czerwca 1999 r.
o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli (Dz. U. Nr 62, poz. 688) (art. 15).
Projekt ustawy przewiduje, że Prezes Rady Ministrów będzie składał corocznie Sejmowi
i Senatowi informację o petycjach rozpatrzonych przez poszczególnych ministrów oraz
centralne organy administracji rządowej. Należy podkreślić, że do Sejmu i Senatu będą
wpływały jedynie informacje dotyczące rozpatrzonych petycji natomiast nie będzie
dokonywana ocena trafności załatwionych spraw. Wydaje się zasadnym, aby właśnie do tych
organów wpływały dane dotyczące rozpatrywanych petycji (art. 16). Pozwoli to na ogólną
orientację, a także analizę zakresu przedmiotowego wnoszonych petycji. Liczba i treść petycji
może być traktowana, jako jeden ze wskaźników pracy organów państwowych, ale przede
wszystkim jako źródło inspiracji, zmian i ulepszeń.
Podobny obowiązek dotyczący składania odpowiednio Sejmowi i Senatowi
sprawozdania z rozpatrzonych petycji został nałożony na właściwe komisje rozpatrujące
petycje na podstawie regulaminu Sejmu i Senatu.
Ponadto właściwe komisje, do których przewodniczący organu stanowiącego jednostki
samorządu terytorialnego skierował petycje do rozpatrzenia będą corocznie składały
sprawozdanie z rozpatrzonych petycji odpowiednio radzie gminy, radzie powiatu albo
sejmikowi województwa.
Oprócz powyższego w celu umożliwienia zapoznania się z informacjami dotyczącymi
rozpatrywania petycji także przez inne podmioty władzy publicznej oraz podmioty
niepubliczne, na podmioty rozpatrujące petycje został nałożony obowiązek umieszczania
na stronie internetowej, w terminie do dnia 30 czerwca, informacji o rozpatrzonych petycjach
(art. 17).
W zakresie nieuregulowanym w ustawie w sprawach petycji projekt (w art. 18)
przewiduje odesłanie do przepisów Kpa dotyczących skarg i wniosków, w szczególności
w zakresie dotyczącym pomocniczego ustalania właściwości organów ze względu
na przedmiot petycji, jak również określania organu wyższego stopnia.
– 8 –
Wprowadzone zostały także zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego
wynikające z uregulowania prawa do składania petycji w odrębnej ustawie (art. 19).
Projekt przewiduje wejście w życie ustawy po upływie 6 miesięcy od dnia jej
ogłoszenia. Wydaje się, że będzie to wystarczający czas na przygotowanie się podmiotów
do rozpatrywania petycji, w tym opracowania strony internetowej, na której będą
zamieszczane informacje dotyczące petycji (art. 20).
3. Konsultacje
Projekt ustawy był już przyjęty przez Senat VII kadencji, jednak na skutek zasady
dyskontynuacji nie przeszedł całej drogi legislacyjnej i musi być ponownie procedowany.
Projekt ustawy został przesłany w celu zaopiniowania: Ministrowi Administracji
i Cyfryzacji, Ministrowi Sprawiedliwości, Ministrowi Finansów, Rzecznikowi Praw
Obywatelskich, Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, Naczelnemu Sądowi
Administracyjnemu, Krajowej Radzie Sądownictwa, Krajowej Radzie Radców Prawnych,
Naczelnej Radzie Adwokackiej, Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Fundacji im. Stefana
Batorego, Fundacji Edukacja dla Demokracji, Fundacji Instytut Sobieskiego oraz Instytutowi
Spraw Obywatelskich.
Swoje opinie przedstawili: Minister Administracji
i Cyfryzacji, Minister
Sprawiedliwości, Minister Finansów, Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa i Naczelny Sąd
Administracyjny.
Ponadto swoje uwagi, zastrzeżenia, a także wyrazy poparcia dla podjętej inicjatywy
ustawodawczej zgłosiły następujące organizacje pozarządowe: Helsińska Fundacja Praw
Człowieka, Fundacja im. Stefana Batorego, a także Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce.
Natomiast Krajowa Rada Sądownictwa nie zgłosiła uwag do projektu ustawy
o petycjach.
Projekt ustawy był przedmiotem przeprowadzonego przez senacką Komisję Praw
Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisję Ustawodawczą wysłuchania publicznego.
W wysłuchaniu publicznym wzięły udział, a także zgłosiły swoje uwagi takie podmioty
jak: Fundacja im. Stefana Batorego, Helsińska fundacja Praw Człowieka, Urząd Miasta
Poznania, Pilski Bank Żywności, ZHP Komenda Hufca w Pile, Pilskie Centrum Pomocy
Bliźniemu Monar Markot, Sztab Ratownictwa Społeczna Krajowa Sieć Ratunkowa, Polskie
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2135
› Pobierz plik