Poselski projekt ustawy o powiecie metropolitalnym
projekt dotyczy wprowadzenia nowej formy administrowania na szczeblach samorządów lokalnych, poprzez uregulowanie instytucji powiatu metropolitalnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2107
- Data wpłynięcia: 2013-08-30
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2107
metropolitalnego.
2. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowy wykaz składników
majątkowych oraz tryb ich przekazywania powiatowi metropolitalnemu, uwzględniając w
szczególności przejęte zadania, o których mowa w ust. 1.
3. Nabycie przez powiat metropolitalny przekazywanego mienia następuje wraz z
obciążeniami, które ujawnia się w treści porozumienia o przekazaniu. Przejęcie mienia nie narusza
praw osób trzecich.
4. Przekazanie powiatowi metropolitalnemu mienia następuje nieodpłatnie.
5. Przekazanie powiatowi metropolitalnemu mienia jest wolne od podatków i opłat.
Art. 78. Przekazanie powiatowi metropolitalnemu mienia jednostki samorządu terytorialnego
innego niż określone w art. 77 może nastąpić na wniosek zarządu powiatu w drodze porozumienia.
Art. 79. 1. Należności i zobowiązania przejmowanych jednostek organizacyjnych stają się
należnościami i zobowiązaniami powiatu metropolitalnego.
2. Powiat metropolitalny przejmuje wraz ze składnikami majątkowymi zobowiązania, które ich
dotyczą z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek przypadające na dzień przejęcia.
Art. 80. Drogi powiatowe będące w zarządzie prezydenta miasta wchodzącego w skład
powiatu metropolitalnego w dniu utworzenia powiatu metropolitalnego pozostają w zarządzie
prezydenta miasta.
Art. 81. 1. Powiat metropolitalny przejmuje od tworzących go jednostek samorządu
terytorialnego prawa i obowiązki wynikające z członkostwa w związkach, stowarzyszeniach oraz z
zawartych porozumień dotyczące wykonywania zadań określonych w ustawie o powiecie
metropolitalnym.
2. Powiat metropolitalny w drodze porozumienia z tworzącymi go jednostkami samorządu
terytorialnego może określić zasady i termin przejęcia praw i obowiązków wynikających z
członkostwa w związkach, stowarzyszeniach oraz z zawartych porozumień.
Art. 82. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
20
U Z A S A D N I E N I E
Jednym z największych osiągnięć przemian politycznych po 1989 roku było stworzenie w Polsce
samorządu terytorialnego. Kolejne reformy doprowadziły do powołania samorządu gminnego,
powiatowego i wojewódzkiego. Niestety, nadal nierozwiązany pozostał problem ustroju obszarów
metropolitalnych.
Analiza doświadczeń państw europejskich wskazuje, iż podstawowymi modelami ustroju
metropolitalnego są rozwiązania oparte o dobrowolną współpracę jednostek samorządu
terytorialnego lub powołanie jednostek ogólnometropolitalnych (powiaty metropolitalne, regiony
metropolitalne). Wybór właściwej formy dla rozwiązywania problemów metropolitalnych zależy od
struktury administracyjnej i specyfiki obszaru. Dostrzegalną tendencją jest również ewolucyjne
przechodzenie od form opartych o dobrowolną współpracę do powołania jednostek
ogólnometropolitalnych. Obserwację tą potwierdzają również wnioski wynikające z konsultacji
„Zielonej Księgi dotyczącej obszarów metropolitalnych”, przedstawione dnia 29 czerwca 2012 roku
na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, w których wskazano, że
docelowym rozwiązaniem instytucjonalnym dla tych obszarów powinien być powiat
metropolitalny.
Projekt ustawy tworzy podstawy prawne dla wprowadzenia w Polsce powiatów metropolitalnych.
Celem autorów projektu ustawy jest umożliwienie dostosowania ustroju obszarów metropolitalnych
do ich struktury i lokalnej specyfiki. Zaproponowany model powinien zostać zastosowany w
najbardziej zintegrowanych polskich aglomeracjach. Zdaniem autorów, w chwili złożenia projektu
w Sejmie, obszarem metropolitalnym o stopniu integracji wymagającym zmiany ustroju
administracyjnego i utworzenia powiatu metropolitalnego jest Aglomeracja Górnośląska.
Problemy obszarów metropolitalnych na przykładzie Aglomeracji Górnośląskiej
Aglomeracja Górnośląska spełnia kryteria obszaru metropolitalnego opisane w przyjętej przez Sejm
w dniu 15 czerwca 2012 roku Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (KPZK
2030). Z uwagi na swoją strukturę Aglomeracja Górnośląska jest wyjątkowym obszarem
metropolitalnym, składającym się z 14 miast na prawach powiatu oraz otaczających je powiatów
ziemskich. O jej specyfice decyduje brak dominującego miasta centralnego i istnienie obok siebie
kilkunastu ośrodków miejskich o zbliżonej wielkości i potencjale. Ważnymi cechami są: bardzo
21
duża gęstość zaludnienia oraz intensywność zabudowy, rozbudowana sieć infrastruktury drogowej i
połączeń komunikacji publicznej, duża codzienna migracja pomiędzy miastami aglomeracji.
Istotnym wyzwaniem jest degradacja ś rodowiska naturalnego związana z rozwojem przemysłu i
eksploatacją złóż kopalin oraz rewitalizacja terenów poprzemysłowych.
Poprawa efektywności zarządzania i zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Aglomeracji
Górnośląskiej od kilkunastu lat stanowi przedmiot rozważań samorządowców z tworzących ją
miast. W 1991 roku 11 gmin utworzyło Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego
Okręgu Przemysłowego (KZK GOP), którego zadaniem jest organizacja lokalnego transportu
zbiorowego. Związek został zarejestrowany 16 grudnia 1991 roku w Rejestrze Związków
Międzygminnych pod pozycją 46. W kolejnych latach związek powiększał zasięg terytorialny,
obecnie tworzy go 25 członków. KZK GOP jest organizatorem komunikacji miejskiej w większości
gmin tworzących Aglomerację Górnośląską.
Bazując na doświadczeniach wynikających z funkcjonowania KZK GOP, samorządowcy
zdecydowali się na powołanie wielozadaniowego związku komunalnego, którego zadaniem miała
być poprawa efektywności zarządzania w aglomeracji. W lipcu 2005 roku opracowano projekt
Górnośląskiego Związku Metropolitalnego (GZM). W dniu 31 stycznia 2007 roku nastąpiło
podpisanie przez prezydentów miast założycieli wniosku o rejestrację Górnośląskiego Związku
Metropolitalnego, a następnie złożono go u Wojewody Śląskiego. MSWiA postawiło warunek, aby
uczestnikami związku były wyłącznie miasta na prawach powiatu. Ostatecznie w skład GZM
weszło 14 miast na prawach powiatu: Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Jaworzno,
Katowice, Mysłowice, Piekary Ślą skie, Ruda Ślą ska, Siemianowice Ślą skie, Sosnowiec,
Świętochłowice, Tychy, Zabrze. Związek został zarejestrowany 8 czerwca 2007 roku w Rejestrze
Związków Międzygminnych pod pozycją 284.
Podstawowym celem utworzenia związku komunalnego pod nazwą Górnośląski Związek
Metropolitalny, było utworzenie silnego ośrodka metropolitalnego złożonego z największych miast
Aglomeracji Górnośląskiej, który przez wspólną realizację zadań i rozwiązywanie problemów
prowadziłby do usprawnienia zarządzania w aglomeracji. Zgodnie ze statutem GZM miał
wykonywać zadania publiczne w zakresie:
- ustalenia wspólnej strategii rozwoju dla miast wchodzących w skład związku, zgodnie z ustawą o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, celem jej uwzględnienia w studiach uwarunkowań
i kierunkach zagospodarowania przestrzennego miast,
22
- realizacji zadań objętych wspólną strategią rozwoju miast wchodzących w skład związku
przekazanych związkowi przez gminy członkowskie na podstawie stosownych porozumień,
- pozyskiwania środków finansowych z krajowych i zagranicznych funduszy celowych na realizację
zadań związku,
- zarządzania drogami przekazanymi związkowi przez gminy członkowskie na podstawie
stosownych porozumień,
- opracowywania wniosków w celu pozyskiwania ś rodków publicznych pochodzących z budżetu
Unii Europejskiej na realizację zadań publicznych należących do właściwości związku,
- aktywizacji rynku pracy na obszarze miast będących uczestnikami związku poprzez pozyskiwanie
i gospodarowanie środkami finansowymi na ten cel, a także wspierania innowacyjnych programów
gospodarczych podnoszących poziom konkurencyjności miast – uczestników związku – w zakresie
przekazanym związkowi przez gminy członkowskie na podstawie stosownych porozumień,
- opracowywania analiz i sprawozdań dotyczących zawodów deficytowych i dokonywanie na tej
podstawie ocen dotyczących rynku pracy oraz wspierania edukacji publicznej, w szczególności
ukierunkowanej na kształcenie w zawodach deficytowych – w zakresie przekazanym związkowi
przez gminy członkowskie na podstawie stosownych porozumień,
- wyrażania opinii dotyczących procesów legislacyjnych i decyzyjnych w sprawach objętych
przedmiotem zainteresowania związku ze względu na wykonywane przez związek zadania na
szczeblu krajowym, a także wojewódzkim,
- współdziałania z jednostkami samorządu terytorialnego, w tym społecznościami lokalnymi
i regionalnymi innych państw, a także organami administracji rządowej.
Sześć lat istnienia Górnośląskiego Związku Metropolitalnego pozwala na dokonanie oceny
efektywności jego funkcjonowania. Niestety, związek nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań.
Ta forma rozwiązywania problemów metropolitalnych nie sprawdziła się z uwagi na ograniczenia
prawne dotyczące związków komunalnych, ale także z powodu specyfiki i struktury Aglomeracji
Górnośląskiej. Do najważniejszych ograniczeń prawnych należy zaliczyć: brak stabilnego źródła
dochodów, sposób wyboru władz związku, brak możliwości planowania i prowadzenia inwestycji o
znaczeniu metropolitalnym, brak możliwości współpracy z jednostkami samorządowymi innych
szczebli. Problemy strukturalne wynikają z braku silnego miasta centralnego i sąsiadowania ze sobą
kilkunastu ośrodków miejskich o porównywalnym potencjale. Katowice, największe miasto
aglomeracji, zamieszkuje jedynie 306 tys. z 1 953 tys. mieszkańców miast, które utworzyły
związek. Powierzchnia Katowic to 165 km2 z 1218 km2 powierzchni GZM. Z 14 miast, które
utworzyły związek 8 ma ponad 100 tys. mieszkańców.1 Struktura Aglomeracji Górnośląskiej
prowadzi do ciągłej konkurencji pomiędzy sąsiadującymi ze sobą samorządami. W 2013 roku z
1 Liczba ludności i powierzchnia miast według danych GUS, Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2011.
23
powodu uchybień formalnych podczas zmian statutu GZM, członkostwo w związku utraciły trzy
miasta. Doświadczenie to wskazuje, iż charakter prawny związków komunalnych nie pozwala na
długookresowe planowanie rozwoju najbardziej zintegrowanych obszarów metropolitalnych w
Polsce.
Charakter prawny powiatu metropolitalnego
Założeniem autorów projektu ustawy jest zachowanie istniejącego zasadniczego trójstopniowego
podziału terytorialnego państwa. Powiat metropolitalny, tak jak istniejące obecnie powiaty, będzie
jednostką samorządu terytorialnego, ulokowaną na drugim szczeblu podziału terytorialnego.
Planowana regulacja nie narusza przepisów ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu
zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa. Rozszerzone zostają jedynie
kategorie powiatów, obok powiatu „ziemskiego” i „grodzkiego” pojawia się powiat metropolitalny
o zmodyfikowanych zadaniach. Zaproponowane w ustawie rozwiązania są zgodne z wymogami
wynikającymi z art. 164 Konstytucji.
Ustawa nie znosi charakteru powiatów „grodzkich” miast tworzących powiat metropolitalny.
Przeniesione zostaną jedynie kompetencje strategiczne dla rozwoju aglomeracji, które w bardziej
efektywny sposób będą wykonywane na szczeblu metropolitalnym. Zadania te zostały wymienione
w projekcie ustawy o powiecie metropolitalnym Przepisy wyżej wymienionej ustawy będą miały
charakter lex specialis w stosunku do istniejących w systemie prawa przepisów dotyczących
powiatów.
Ustrój powiatu metropolitalnego wzorowany jest na rozwiązaniach zawartych w ustawie z dnia 5
czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Wybór szczebla powiatowego do administrowania
najbardziej zintegrowanymi aglomeracjami umożliwia zapewnienie stabilnego mechanizmu
dochodów własnych oraz pozwala na bezpośredni wybór władz odpowiedzialnych za rozwój
metropolii. Modyfikacje wynikają z konieczności dostosowania konstrukcji ustrojowej powiatu do
administrowania
w
dużej
aglomeracji
i
charakteru
zadań
przekazanych
powiatowi
metropolitalnemu. Założeniem projektu jest jak najmniejsza ingerencja w istniejące rozwiązania
prawne. Z tego względu wszędzie tam, gdzie to jest możliwe autorzy proponują odesłanie do
obowiązującej ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym.
Prezentacja szczegółowych rozwiązań zawartych w projekcie ustawy
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2107
› Pobierz plik