Poselski projekt ustawy o powiecie metropolitalnym
projekt dotyczy wprowadzenia nowej formy administrowania na szczeblach samorządów lokalnych, poprzez uregulowanie instytucji powiatu metropolitalnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2107
- Data wpłynięcia: 2013-08-30
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2107
przeznaczonego na zaspokojenie roszczeń reprywatyzacyjnych oraz realizację programu
powszechnego uwłaszczenia,
3) przez inne czynności prawne, w tym w drodze darowizn, spadków i zapisów.
2. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi:
1) wykaz składników majątkowych i tryb ich przekazywania powiatowi metropolitalnemu
przez gminy wchodzące w jego skład,
2) tryb przekazywania mienia przez Skarb Państwa powiatowi metropolitalnemu,
z uwzględnieniem potrzeb w zakresie wykonywania zadań powiatu,
3) kategorie mienia wyłączonego z przekazywania powiatowi metropolitalnemu,
przeznaczonego na zaspokojenie roszczeń reprywatyzacyjnych oraz realizację programu
powszechnego uwłaszczenia.
Art. 45. 1. Oświadczenie woli w sprawach majątkowych w imieniu powiatu metropolitalnego
składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd.
2. Zarząd może upoważnić pracowników starostwa metropolitalnego oraz jednostek
organizacyjnych powiatu metropolitalnego do składania oświadczeń woli związanych
z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu.
3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, do jej
skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika powiatu metropolitalnego lub osoby przez
niego upoważnionej.
4. Skarbnik, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej dokonania na pisemne
polecenie starosty, przy równoczesnym powiadomieniu o tym rady powiatu metropolitalnego i
regionalnej izby obrachunkowej.
Art. 46. Powiat metropolitalny nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych
powiatowych osób prawnych, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Inne powiatowe osoby
prawne nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania powiatu metropolitalnego.
Art. 47. Zarząd i ochrona mienia powiatu metropolitalnego powinny być wykonywane ze
szczególną starannością.
Rozdział 5
Finanse powiatu metropolitalnego
Art. 48. Powiat metropolitalny samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na postawie
uchwały budżetowej.
Art. 49. Pierwszy budżet powiatu metropolitalnego ustala regionalna izba obrachunkowa na
zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
Art. 50. Przekazywanie powiatowi metropolitalnemu, w drodze ustawy, nowych zadań
wymaga zapewnienia ś rodków finansowych koniecznych na ich realizację w postaci zwiększenia
dochodów.
Art. 51. 1. Za prawidłowe wykonanie budżetu powiatu metropolitalnego odpowiada zarząd
powiatu metropolitalnego.
2. Zarządowi przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach
wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu metropolitalnego,
10
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę
powiatu metropolitalnego,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu metropolitalnego,
5) dysponowania rezerwą budżetu powiatu metropolitalnego,
6) blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą.
Art. 52. Gospodarka ś rodkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji powiatu
metropolitalnego jest jawna. Wymóg jawności jest spełniany w szczególności przez:
1) jawność debaty budżetowej,
2) opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu powiatu
metropolitalnego,
3) przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu powiatu
metropolitalnego,
4) ujawnienie sprawozdania zarządu z działań, o których mowa w art. 51 ust. 2 pkt 1 i 2.
Art. 53. Dyspozycja ś rodkami pieniężnymi powiatu metropolitalnego jest oddzielona od jej
kasowego wykonania.
Art. 54. Kontrolę gospodarki finansowej powiatu metropolitalnego sprawuje regionalna izba
obrachunkowa.
Rozdział 6
Związki, stowarzyszenia i porozumienia
Art. 55. 1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, w tym wydawania decyzji w
indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, powiat metropolitalny może tworzyć
związki z innymi gminami i powiatami.
2. Uchwały o utworzeniu związku, przystąpieniu do związku lub wystąpieniu ze związku
podejmują rady zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
3. Prawa i obowiązki jednostek uczestniczących w związku, związane z wykonywaniem zadań
przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.
Art. 56. 1. Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną
odpowiedzialność.
2. Związek ma osobowość prawną.
Art. 57. 1. Utworzenie związku wymaga przyjęcia jego statutu przez rady zainteresowanych
jednostek samorządu terytorialnego bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady
powiatu lub gminy.
2. Statut związku powinien określać:
1) nazwę i siedzibę związku,
2) członków i czas trwania związku,
3) zadania związku,
4) organy związku, ich strukturę, zakres i tryb działania,
5) zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku,
6) zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku,
7) zasady przystępowania i występowania członków oraz zasady rozliczeń majątkowych,
8) zasady likwidacji związku,
9) tryb wprowadzania zmian w statucie związku,
11
10) inne zasady określające współdziałanie.
Art. 58. 1. Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej.
2. Związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu.
3. Na decyzję o odmowie wpisania do rejestru przysługuje skarga do sądu administracyjnego.
Art. 59. 1. Organem stanowiącym i kontrolnym związku jest zgromadzenie związku, zwane
dalej "zgromadzeniem".
2. W skład zgromadzenia wchodzi co najmniej jeden reprezentant każdej z jednostek
samorządu terytorialnego uczestniczących w związku. Statut może przyznawać określonym
jednostkom samorządu terytorialnego więcej niż jednego reprezentanta w zgromadzeniu.
3. Reprezentantów wyznaczają rady jednostek samorządu terytorialnego tworzących związek.
Zasady reprezentacji jednostki samorządu terytorialnego w związku określa rada tej jednostki.
Art. 60. 1. Uchwały zgromadzenia podejmowane są bezwzględną większością głosów
statutowej liczby członków zgromadzenia.
2. Członek zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw wraz z uzasadnieniem w stosunku do
uchwały zgromadzenia w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.
3. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia
sprawy.
4. Sprzeciwu nie można zgłosić wobec uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia
sprawy.
Art. 61. 1. Organem wykonawczym związku jest zarząd.
2. Zarząd związku jest powoływany i odwoływany przez zgromadzenie spośród członków
zgromadzenia.
3. O ile statut tak stanowi, dopuszczalny jest wybór członków zarządu spoza członków
zgromadzenia w liczbie nieprzekraczającej 1/3 składu zarządu związku.
Art. 62. 1. Do gospodarki finansowej związku stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce
finansowej powiatu.
2. Plan finansowy związku uchwala zgromadzenie związku.
Art. 63. 1. Powiat metropolitalny może zawierać z organami administracji rządowej
porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych z zakresu administracji rządowej.
2. Powiat metropolitalny może zawierać porozumienia z gminami i powiatami, a także
z województwem, na którego obszarze znajduje się terytorium powiatu metropolitalnego.
3. Porozumienia, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku
urzędowym.
4. Do porozumień stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
Art. 64. 1. Powiat metropolitalny może tworzyć stowarzyszenia z gminami, powiatami
i województwami.
2. Do stowarzyszeń, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia
7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), z tym
że dla założenia stowarzyszenia wymaganych jest co najmniej 3 założycieli.
Art. 65. Powiat metropolitalny oraz związki i stowarzyszenia jednostek samorządu
terytorialnego, w tym z udziałem powiatu metropolitalnego mogą sobie wzajemnie bądź innym
jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej na zasadach
określonych w ustawie o finansach publicznych.
12
Art. 66. Zasady przystępowania powiatu metropolitalnego do międzynarodowych zrzeszeń
społeczności lokalnych i regionalnych określają odrębne przepisy.
Rozdział 7
Nadzór nad działalnością powiatu metropolitalnego
Art. 67. 1. Nadzór nad działalnością powiatu metropolitalnego sprawuje Prezes Rady
Ministrów oraz wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa.
2. Organy nadzoru mogą wkraczać w działalność powiatu metropolitalnego tylko
w przypadkach określonych ustawami.
3. Nadzór nad wykonywaniem zadań powiatu metropolitalnego sprawowany jest na podstawie
kryterium zgodności z prawem.
4. Do nadzoru nad działalnością powiatu metropolitalnego stosuje się odpowiednio przepisy
rozdziału 8 ustawy o samorządzie powiatowym.
Rozdział 8
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 68. W ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 pkt 1) otrzymuje brzmienie:
„1)
jednostkach samorządu terytorialnego - rozumie się przez to gminy, powiaty,
powiaty metropolitalne i województwa;”;
2) po art. 5 dodaje się art. 5a w brzmieniu:
„Art. 5a. 1. Źródłami dochodów własnych powiatu metropolitalnego są:
1)
wpływy z opłat stanowiących dochody powiatu metropolitalnego,
uiszczanych na podstawie odrębnych przepisów;
2)
dochody uzyskiwane przez powiatowe jednostki budżetowe powiatu
metropolitalnego oraz wpłaty od powiatowych zakładów budżetowych;
3)
dochody z majątku powiatu metropolitalnego;
4)
spadki, zapisy i darowizny na rzecz powiatu metropolitalnego;
5)
dochody z kar pieniężnych i grzywien określonych w odrębnych przepisach;
6)
5,0 % dochodów uzyskiwanych przez powiat metropolitalny na rzecz budżetu
państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań
zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej;
7)
odsetki od pożyczek udzielanych przez powiat metropolitalny, o ile odrębne
przepisy nie stanowią inaczej;
8)
odsetki od nieterminowo przekazywanych należności stanowiących dochody
powiatu metropolitalnego;
9)
odsetki od ś rodków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych
powiatu metropolitalnego, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej;
10)
dotacje z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego;
11)
inne dochody należne powiatowi metropolitalnemu na podstawie odrębnych
przepisów.
2. Wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, od
podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze powiatu metropolitalnego wynosi
10,25 %. Ustaloną w ten sposób kwotę dzieli się proporcjonalnie pomiędzy miasta
13
metropolitalne wchodzące w skład powiatu a powiat metropolitalny w relacji do średnich
kosztów realizacji przekazanych zadań, wyliczonych dla wszystkich miast.
2a. Dla powiatu metropolitalnego powstałego w wyniku połączenia miast
metropolitalnych na podstawie ustawy z dnia ….. o powiecie metropolitalnym, wskaźnik
udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, określony w art. 5a ust.
2, w okresie 5 lat, począwszy od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym
weszła w życie ustawa, jest zwiększony o pięć punktów procentowych.
3. Wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, od
podatników tego podatku, posiadających siedzibę na obszarze powiatu metropolitalnego,
wynosi 1,40 %. Ustaloną w ten sposób kwotę dzieli się proporcjonalnie pomiędzy miasta
metropolitalne wchodzące w skład powiatu a powiat metropolitalny w relacji do kosztów
przekazanych zadań.”;
3) w art. 7 ust. 1 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) dla powiatów metropolitalnych:
a) wyrównawczej,
b) równoważącej;”;
4) w art. 9 dodaje się ust. 2a, 5 oraz ust. 6 w brzmieniu:
„2a. Kwotę udziału powiatu metropolitalnego we wpływach z podatku dochodowego od
osób fizycznych, stanowiącego dochód budżetu państwa, ustala się mnożąc ogólną kwotę
wpływów z tego podatku przez 0,1025 i wskaźnik równy udziałowi należnego w roku
poprzedzającym rok bazowy podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na
obszarze powiatu metropolitalnego, w ogólnej kwocie należnego podatku w tym samym
roku.”;
„5. Miasta wchodzące w skład powiatu metropolitalnego są obowiązane do
sporządzenia i przekazania Ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych
informacji o kosztach realizacji zadań przekazywanych powiatowi metropolitalnemu w roku
poprzedzającym rok bazowy, celem ustalenia proporcji podziału wpływów z podatku
dochodowego od osób fizycznych.”;
„6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia:
1)
tryb rozliczeń dochodów z tytułu udziału powiatu metropolitalnego we
wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na obszarze powiatu
metropolitalnego pomiędzy powiatem metropolitalnym a miastami wchodzącymi w jego
skład, określając średni koszt realizacji zadania łącznie w tych miastach,
2)
wzór i terminy składania informacji, o której mowa w ust. 5
- uwzględniając zakres informacji niezbędny do ustalenia prawidłowego podziału
dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.”;
5) w art. 10 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:
„6. Miasta wchodzące w skład powiatu metropolitalnego są obowiązane do
sporządzenia i przekazania Ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych
informacji o kosztach realizacji zadań przekazywanych powiatowi metropolitalnemu w roku
poprzedzającym rok bazowy, celem ustalenia proporcji podziału wpływów z podatku
dochodowego od osób prawnych.”
„7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia:
1)
tryb rozliczeń dochodów z tytułu udziału powiatu metropolitalnego we
wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych pomiędzy powiatem metropolitalnym
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2107
› Pobierz plik