Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
dnia doręczenia uchwały. Prezydium podejmuje uchwałę w terminie nie dłuższym
niż dwa miesiące od dnia doręczenia wniosku Komisji.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, jest opiniowany przez zespół
odwoławczy.”,
b)
dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. W opiniowaniu wniosków, o których mowa w ust. 2, nie mogą brać
udziału eksperci Komisji, którzy uczestniczyli w pierwszym opiniowaniu sprawy.
5. Przewodniczący zespołu odwoławczego uczestniczy z prawem głosu
w posiedzeniach prezydium, na których są podejmowane uchwały w sprawach
wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy.”;
44) w art. 53:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Organizację i tryb działania Komisji, szczegółowe kompetencje jej
organów, szczegółową metodykę oraz tryb dokonywania ocen i sposób
wyznaczania recenzentów określa statut uchwalony przez Komisję na posiedzeniu
plenarnym.”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Statut określa sposób dokonywania oceny spełnienia kryteriów
ustalonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 3 pkt 3 i 4, w tym
poziom spełnienia tych kryteriów uprawniający do uzyskania ocen, o których
mowa w art. 49 ust. 6.
1b. Statut, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza minister właściwy do spraw
szkolnictwa wyższego.”,
c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Dyrektora biura powołuje i odwołuje przewodniczący Komisji. Powołanie
dyrektora biura następuje po przeprowadzeniu konkursu. Pozostałych pracowników
biura zatrudnia dyrektor po przeprowadzeniu otwartego i konkurencyjnego
naboru.”;
45) w art. 53a ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Komisja zamieszcza na swojej stronie internetowej raporty zespołów
oceniających.”;
– 31 –
46) w art. 54 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Uczelnie akademickie, w których kształci się łącznie więcej niż połowa ogólnej
liczby studentów studiujących w uczelniach akademickich, mogą utworzyć Konferencję
Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół
Polskich posiada osobowość prawną.
2. Uczelnie zawodowe, w których kształci się łącznie więcej niż połowa ogólnej
liczby studentów studiujących w uczelniach zawodowych, mogą utworzyć Konferencję
Rektorów Zawodowych Szkół Polskich. Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół
Polskich posiada osobowość prawną.”;
47) w art. 57 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Statut publicznej uczelni teologicznej jest uchwalany przez właściwy organ
uczelni w porozumieniu z właściwymi władzami kościołów i związków wyznaniowych
oraz po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w uczelni. Przepisy
art. 56 ust. 1a i 1b stosuje się odpowiednio. Statut wchodzi w życie z dniem określonym
w uchwale właściwego organu tej uczelni.”;
48) w art. 63:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W skład konwentu uczelni publicznej, z wyłączeniem publicznej uczelni
zawodowej, mogą wchodzić przedstawiciele:
1)
organów samorządu terytorialnego i zawodowego;
2)
instytucji i stowarzyszeń naukowych, zawodowych oraz twórczych;
3)
organizacji pracodawców oraz, jeżeli statut tak stanowi, organizacji
samorządu gospodarczego;
4)
przedsiębiorców i instytucji finansowych;
5)
uczelni.”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W skład konwentu publicznej uczelni zawodowej:
1)
wchodzą przedstawiciele:
a)
organów samorządu terytorialnego – nie więcej niż dwóch,
b)
pracodawców – co najmniej pięciu,
c)
uczelni;
2)
mogą wchodzić przedstawiciele:
a)
organów samorządu zawodowego,
– 32 –
b)
instytucji i stowarzyszeń naukowych, zawodowych oraz twórczych,
c)
organizacji pracodawców oraz, jeżeli statut tak stanowi, organizacji
samorządu gospodarczego,
d)
instytucji finansowych.”,
c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Szczegółowy skład konwentu oraz sposób powoływania jego członków,
w tym przedstawicieli wymienionych w ust. 1, 1a i 2, określa statut.”;
49) w art. 68 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) uchwalanie, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studenckiego,
zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez senat uczelni publicznej lub organ
kolegialny uczelni niepublicznej programów studiów, w tym planów studiów;”;
50) w art. 71:
a)
w ust. 1:
–
pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) bierne prawo wyborcze przysługuje nauczycielom akademickim
zatrudnionym w uczelni jako podstawowym miejscu pracy, którzy nie
ukończyli sześćdziesiątego siódmego roku życia, a w przypadku osób
posiadających tytuł profesora – siedemdziesiątego roku życia,
pracownikom niebędącym nauczycielami akademickimi, zatrudnionym
w pełnym wymiarze czasu pracy, studentom oraz doktorantom;”,
–
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) wymóg zatrudnienia nie dotyczy kandydatów na rektora;”,
b)
uchyla się ust. 4;
51) w art. 72:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Rektorem uczelni może być osoba posiadająca co najmniej stopień
naukowy doktora, chyba że statut określa wyższe wymagania w tym zakresie.
Warunkiem pełnienia funkcji rektora jest zatrudnienie w uczelni jako
podstawowym miejscu pracy.”,
b)
po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu:
„2b. Do konkursu na rektora może przystąpić nauczyciel akademicki, który
w roku przeprowadzania konkursu nie ukończył sześćdziesiątego siódmego roku
– 33 –
życia, a w przypadku osób posiadających tytuł profesora – siedemdziesiątego roku
życia.”,
c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Rektor uczelni publicznej niespełniający w chwili powołania wymogu
zatrudnienia w uczelni jest zatrudniany z pominięciem konkursu, o którym mowa
w art. 118a, najpóźniej w dniu poprzedzającym objęcie funkcji rektora.”,
d)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Przewodniczący komisji wyborczej oraz przewodniczący komisji
konkursowej są obowiązani niezwłocznie zawiadomić ministra właściwego do
spraw szkolnictwa wyższego lub właściwego ministra wskazanego w art. 33 ust. 2
o wyborze rektora albo wyłonieniu rektora w drodze konkursu.”;
52) w art. 77:
a)
ust. 2 i 2a otrzymują brzmienie:
„2. W uczelni publicznej rektor, prorektor, kierownik podstawowej jednostki
organizacyjnej i jego zastępca nie mogą być powołani do pełnienia tej samej
funkcji na więcej niż dwie następujące po sobie kadencje.
2a. W uczelni publicznej ta sama osoba nie może być członkiem senatu lub
członkiem konwentu dłużej niż dwie następujące po sobie kadencje. Nie dotyczy to
osób wchodzących w skład senatu lub konwentu w związku z pełnieniem funkcji
organu jednoosobowego uczelni, a także prorektora, jeżeli zgodnie ze statutem
wchodzi on w skład senatu lub konwentu.”,
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Statut uczelni publicznej określa:
1)
przypadki wygaśnięcia mandatu członka organu kolegialnego przed upływem
kadencji;
2)
przypadki wygaśnięcia mandatu organu jednoosobowego i jego zastępcy
przed upływem kadencji;
3)
tryb wyborów uzupełniających;
4)
zasady powierzenia obowiązków organu jednoosobowego w przypadku:
a)
wygaśnięcia mandatu przed upływem kadencji,
b)
zawieszenia osoby pełniącej funkcję organu jednoosobowego
w pełnieniu obowiązków.”,
– 34 –
c)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. W przypadku wygaśnięcia mandatu organu jednoosobowego uczelni
i jego zastępcy oraz mandatu członka organu kolegialnego w trakcie kadencji
dokonuje się na ich miejsce wyboru nowych osób na okres do końca kadencji,
a w przypadku osób powołanych w drodze konkursu przeprowadza się ponownie
konkurs. Niepełnej kadencji nie wlicza się do okresu, o którym mowa w ust. 1.”;
53) w art. 84 ust. 3a otrzymuje brzmienie:
„3a. W uczelni w celu organizacji indywidualnych studiów międzyobszarowych,
o których mowa w art. 8 ust. 2, może być utworzona międzywydziałowa jednostka
organizacyjna uczelni, której rada określa programy studiów, w tym plany studiów.”;
54) art. 84a i art. 84b otrzymują brzmienie:
„Art. 84a. 1. Status Krajowego Naukowego Ośrodka Wiodącego, zwanego dalej
„KNOW”, może uzyskać:
1)
podstawowa jednostka organizacyjna uczelni;
2)
centrum naukowe działające w strukturze uczelni;
3)
centrum naukowe, o którym mowa w art. 31 ust. 1;
4)
konsorcjum naukowe, o którym mowa w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r.
o zasadach finansowania nauki.
2. Warunkami ubiegania się o nadanie statusu KNOW przez podstawową jednostkę
organizacyjną uczelni są:
1)
prowadzenie badań naukowych na najwyższym poziomie, potwierdzone
posiadaniem kategorii A+ lub A, w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.
o zasadach finansowania nauki;
2)
posiadanie co najmniej jednego uprawnienia do nadawania stopnia naukowego
doktora habilitowanego lub stopnia doktora habilitowanego sztuki;
3)
zapewnianie wysokiej jakości kształcenia, potwierdzonej co najmniej pozytywną
oceną Komisji;
4)
prowadzenie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym;
5)
przedstawienie planu rozwoju jednostki związanego z nadaniem statusu KNOW.
3. W przypadku ubiegania się o nadanie statusu KNOW przez jednostki, o których
mowa w ust. 1 pkt 2–4, warunki, o których mowa w ust. 2, musi spełniać:
1)
każda jednostka naukowa wchodząca w skład centrum naukowego, o którym
mowa w ust. 1 pkt 2;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik