Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
MINISTER
NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia
19 lipca 2011 r. w sprawie warunków, jakim muszą odpowiadać postanowienia regulaminu w uczelniach
(Dz. U. z 2011 r. Nr 160, poz. 958). które utraciło moc na podstawie art. . . ustawy z dnia ... o zmianie
ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. ... poz. ...).
– 4 –
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 162 ustawy
z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572,
z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określa
w drodze rozporządzenia, warunki, jakim muszą odpowiadać postanowienia regulaminu
studiów.
Projekt rozporządzenia określa warunki, jakim muszą odpowiadać regulaminy studiów
uchwalane przez senat uczelni, tym samym zobowiązuje wszystkie uczelnie, do określenia
w regulaminie studiów m.in. organizacji roku akademickiego, warunków i trybu odbywania
studiów, a także stosowanych skal ocen, w tym punktowych metod wyrażania osiągnięć
studenta, zgodnie z Europejskim Systemem Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS).
Regulamin studiów winien również określać warunki dopuszczenia do egzaminu
dyplomowego i składania tego egzaminu oraz sposób obliczania ostatecznego wyniku
studiów i warunki ich ukończenia.
Jednym z głównych celów nowelizacji ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo
o szkolnictwie wyższym było ułatwienie dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym
w ramach uczenia się przez całe życie. Uczelnie będą mogły potwierdzać efekty uczenia
uzyskane poza systemem szkolnictwa wyższego np. w pracy, na kursach i szkoleniach, przez
samodoskonalenie, wolontariat. Rozwiązanie to będzie korzystne zwłaszcza dla osób
pracujących, które będą mogły uzupełnić kwalifikacje odbywając studia według
indywidualnego planu studiów oraz ukończyć studia w krótszym czasie.
Nowelizacja ustawy w art. 162 wprowadziła obowiązek określenia w regulaminach
studiów na jakich warunkach osoby przyjęte na studia w wyniku potwierdzenia efektów
uczenia się będą odbywały studia z uwzględnieniem indywidualnego planu studiów wraz
z zapewnieniem tym osobom opieki naukowej. W stosunku do dotychczas obowiązującego
rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 19 lipca 2011 r. w sprawie
warunków, jakim muszą odpowiadać postanowienia regulaminu studiów w uczelniach
(Dz. U. z 2011 r. Nr 160, poz. 958) w przedmiotowym projekcie katalog niezbędnych
elementów regulaminu uzupełniono o wyżej wspomniany przepis. Ponadto w projekcie
rozporządzenia, zgodnie z art. 160 ust. 1a dodano przepis dotyczący warunków i trybu
uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajęciach przewidzianych tokiem studiów
– 5 –
na kierunkach zgodnych z uzdolnieniami oraz zasady zaliczania tych zajęć. Wprowadzenie
powyższego przepisu ma na celu zebranie w jednym akcie prawnym wszystkich wymagań
jakim powinny odpowiadać postanowienia regulaminu studiów.
Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Wstępna opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii Europejskiej
Projektowane rozporządzenie stanowi wyłączną domenę prawa krajowego i nie jest
objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.
– 6 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie określa niezbędne elementy jakie winien posiadać regulamin
studiów, a zatem swym zakresem obejmuje organy uczelni, pracowników uczelni
i studentów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został przekazany do zaopiniowania do następujących partnerów
społecznych:
1) Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów,
2) Rady żłównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
3) Polskiej Komisji Akredytacyjnej,
4) Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
5) Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
6) Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych,
7) Konferencji Episkopatu Polski,
8) Polskiej Akademii Nauk,
9) Rady żłównej Instytutów Badawczych,
10) Polskiej Akademii Umiejętności,
11) Komitetu Polityki Naukowej,
12) Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych,
13) Narodowego Centrum Badań i Rozwoju,
14) Narodowego Centrum Nauki,
15) Rady Młodych Naukowców,
16) Krajowej Reprezentacji Doktorantów,
17) Parlamentu Studentów RP,
18) Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej,
19) Niezależnego Zrzeszenia Studentów,
20) Zrzeszenia Studentów Polskich,
21) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
22) Business Centre Club,
23) Związku Rzemiosła Polskiego,
24) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
– 7 –
25) Biura Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
26) Krajowej Sekcja Nauki NSZZ „Solidarność”,
27) Ogólnopolskiego Porozumienie Związków Zawodowych,
28) Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego,
29) Żorum Związków Zawodowych,
30) Wolnych Związków Zawodowych „Sierpień 80”,
31) Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”,
32) Rady Działalności Pożytku Publicznego przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
bud et państwa i bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków dla
budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
6. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
26/12-kt
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik