Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie znowelizowanego przez ustawę z dnia …
o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
Nr ….) upoważnienia zawartego w art. 149 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo
o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.).
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania wyjaśniającego
i dyscyplinarnego wobec nauczycieli akademickich będzie określało, analogicznie jak
poprzednie
rozporządzenie,
szczegółowy
tryb
postępowania
wyjaśniającego
i dyscyplinarnego, w tym przebieg postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego, tryb
zawieszania i wznawiania postepowania dyscyplinarnego, sposób i warunki wzywania
i przesłuchiwania obwinionego, świadków i biegłych oraz przeprowadzania innych
dowodów, a także sposób wykonywania kar dyscyplinarnych i ich zatarcia. W stosunku do
poprzedniej regulacji przewiduje się w tym zakresie wprowadzenie niewielkich zmian,
w szczególności wynikających z analizy doświadczeń związanych ze stosowaniem przepisów
i niewpływających w sposób zasadniczy na stosowaną procedurę postępowań wyjaśniających
i dyscyplinarnych, a jedynie usprawniających ich stosowanie.
Zakres regulacji ujętych w nowym rozporządzeniu, w stosunku do regulacji
poprzednich, w zasadniczych kwestiach nie ulegnie zmianom, rozporządzenie będzie musiało
uwzględniać konieczność zapewnienia rzetelności, obiektywności, przejrzystości
i sprawności rozpatrywania spraw.
Jednocześnie zrezygnowano z wydania rozporządzenia ministra właściwego do spraw
szkolnictwa wyższego w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej oraz ministrami
właściwymi do spraw wewnętrznych, do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
do spraw zdrowia oraz do spraw gospodarki morskiej. Znaczna liczba Ministrów
współuczestniczących w procesie legislacyjnym na zasadzie porozumienia wpływa na
wydłużenie procesu legislacyjnego, utrudniając terminowe wydawanie wspomnianego
rozporządzenia lub jego nowelizacji. Uzgodnienia z Ministrami obecnie wydającymi akt
w porozumieniu będą prowadzone w trybie uzgodnień międzyresortowych.
Opinia o zgodności projektu rozporządzenia z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do Ministra Spraw Zagranicznych w celu jego
zaopiniowania w kwestii zgodności z prawem Unii Europejskiej.
– 16 –
O C E N A S K U T K Ó W R E G U L A C J I ( O S R )
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowego trybu postępowania wyjaśniającego
i dyscyplinarnego wobec nauczycieli akademickich będzie oddziaływać na uczelnie publiczne
i niepubliczne, a także na nauczycieli akademickich.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do zaopiniowania do następujących partnerów
społecznych:
1) Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów,
2) Rady żłównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
3) Polskiej Komisji Akredytacyjnej,
4) Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
5) Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
6) Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych,
7) Konferencji Episkopatu Polski,
8) Polskiej Akademii Nauk,
9) Rady żłównej Instytutów Badawczych,
10) Polskiej Akademii Umiejętności,
11) Komitetu Polityki Naukowej,
12) Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych,
13) Narodowego Centrum Badań i Rozwoju,
14) Narodowego Centrum Nauki,
15) Rady Młodych Naukowców,
16) Krajowej Reprezentacji Doktorantów,
17) Parlamentu Studentów RP,
18) Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej,
19) Niezależnego Zrzeszenia Studentów,
20) Zrzeszenia Studentów Polskich,
21) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
22) Business Centre Club,
23) Związku Rzemiosła Polskiego,
– 17 –
24) Konfederacja Lewiatan,
25) Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność”,
26) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
27) Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego,
28) Żorum Związków Zawodowych,
29) Wolnych Związków Zawodowych „Sierpień 80”,
30) Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”,
31) Rady Działalności Pożytku Publicznego przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji, stosownie do przepisów uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r.
– Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla
budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ
projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
01/12rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A N A U K I I S Z K O L N I C T W A W Y Ż S Z E G O 1)
z dnia
w sprawie warunków, jakim musz odpowiadać postanowienia regulaminu studiów
w uczelniach
Na podstawie art. 162 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 572, późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Postanowienia regulaminu studiów w uczelniach określają:
1)
czas trwania oraz organizację roku akademickiego, w tym terminy rozpoczęcia
i zakończenia zajęć;
2)
termin i sposób podawania do wiadomości studentów planów studiów i programów
kształcenia;
3)
warunki i tryb odbywania zajęć dydaktycznych, w tym uzyskiwania zaliczeń i składania
egzaminów (w roku lub semestrze) oraz sposób i tryb odbywania i zaliczania
studenckich praktyk zawodowych;
4)
stosowane skale ocen;
5)
stosowanie punktowej metody wyrażania osiągnięć studenta zgodnie z Europejskim
Systemem Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS) oraz warunki przenoszenia
i uznawania zajęć zaliczonych przez studenta;
6)
sposób informowania studentów o uzyskanych wynikach egzaminów i zaliczeń;
7)
warunki odbywania studiów według indywidualnego programu studiów, w tym planu
studiów;
8)
warunki odbywania studiów przez studentów przyjętych na studia w wyniku
przeprowadzenia procesu potwierdzenia efektów uczenia się, z uwzględnieniem
indywidualnego planu studiów i opieki naukowej;
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – szkolnictwo wyższe, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 248, poz. 1483).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 742 i 1544 oraz
z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650.
– 2 –
9)
warunki i tryb realizacji kształcenia w ramach indywidualnych studiów
międzyobszarowych;
10) warunki i tryb uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajęciach
przewidzianych tokiem studiów na kierunkach zgodnych z uzdolnieniami oraz zasady
zaliczania tych zajęć;
11) zakres i warunki prowadzenia w języku obcym zajęć dydaktycznych, sprawdzianów
wiedzy lub umiejętności i egzaminów dyplomowych oraz przygotowywania prac
dyplomowych w języku obcym;
12) tryb skreślenia studenta z listy studentów, w tym sposób stwierdzania niepodjęcia
studiów, sposób i tryb stwierdzania braku postępów w nauce oraz formę składania
rezygnacji ze studiów;
13) warunki przyznawania studentom urlopów od zajęć, w tym czas trwania urlopu
krótkoterminowego i długoterminowego, oraz usprawiedliwiania krótkotrwałej
nieobecności na zajęciach;
14) warunki zmiany kierunku lub formy studiów;
15) warunki
przeprowadzania
egzaminu
komisyjnego, w tym skład komisji
przeprowadzającej egzamin komisyjny oraz formy tego egzaminu, z uwzględnieniem
udziału w egzaminie obserwatora wskazanego przez studenta;
16) sposób i tryb udzielania warunkowego zezwolenia na podjęcie studiów w następnym
roku lub semestrze;
17) warunki wznawiania studiów;
18) warunki dopuszczenia do egzaminu dyplomowego i tryb jego składania oraz sposób
obliczania wyniku studiów;
19) tryb przeprowadzania, na wniosek studenta lub promotora, otwartego egzaminu
dyplomowego;
20) warunki ukończenia studiów.
§ 2. Regulamin studiów określa sposób dostosowania organizacji i właściwej realizacji
procesu dydaktycznego do szczególnych potrzeb studentów będących osobami
niepełnosprawnymi, w tym dostosowania warunków odbywania studiów do rodzaju
niepełnosprawności.
§ 3. Regulaminy studiów uchwalone przed dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia zachowują moc do końca roku akademickiego 2013/2014.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik